Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera ?


Guest Plätt

Recommended Posts

Guest wUThai

Hur stora pengar är beredd att lägga, sen ska jag ge dig tips..

FF

R

Runt 3000 - 4000 kr hade jag tänkt lägga. Kommer köpa det i Thailand.

Canon EFS 17-55 2,8 IS

Alla dagar i veckan. Sjukt snabb och smidig, grym skärpa, mkt ljuskänslig och byggd med L kvalitet. Även bra omfång på en 1.6 crop kamera. Ligger på cirka 8 popper i Bangkok.

Det objektivet verkar sjukt bra. Men lite över min budget. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 294
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    50

  • andrejsdenruskige

    25

  • C-dude

    13

  • korp

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 är ett objektiv jag går och sneglar på...skulle ofta vilja kunna ta lite "bredare" bilder, samtidigt som objektivet är lite universellt.

Ligger på dryga 6K i Sverige.

http://www.prisjakt.kt.php?p=480141

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Canon EF-S 18-135f/3.5-5.6 IS

eller

Canon EF-S 18-200f/3.5-5.6 IS

då kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag såg just idag att det paket från Sony (Nex-5 med zoom och fast objektiv) som jag köpte till specialpris 6700:- i Sverige i april, det säljs i Central för 24,800THB..lite skillnad. :diablo:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu såg att Ville föreslog 18/135, den gluggen har jag, helnöjd med vad jag betalade för den..

Nu finns det en kille på Tradera som säljer detta objektiv, minns jag rätt heter han Cristian.

Har man tur kan viina det till bra pris, har själv köpt detta objektiv genom honom, helnöjd..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Canon EF-S 18-135f/3.5-5.6 IS

eller

Canon EF-S 18-200f/3.5-5.6 IS

då kanske.

Jag satt precis och kollade på dom. Blir nog nåt av dom när vi landar i Bangkok.

Tack allihop för all hjälp! :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte så intreserad på bilder på kameran.

Ta på dig skorna och plåta med den istället o posta här..

FF

Va ? Ska han plåta med skon :huh:

mvh ordpolisen :wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Wuthai;

Utan att veta, men det känns som du precis ska börja filma? Du ska filma lite för familjen och lägga på Youtube. Rätt övertygad att det objektiv som sitter på funkar för det. Mitt tips är att du "leker" med så länge och lägger pengarna på något annat. Om du nu blir fast i detta med att filma (SOM JAG), så skulle jag börja till på andra saker. Stativ är ju ett "måste" om filmerna ska bli stabila. Det lyfter mycket.Sen finns det ju en hel del roliga och dyra tillbehör idag.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Wuthai;

Utan att veta, men det känns som du precis ska börja filma? Du ska filma lite för familjen och lägga på Youtube. Rätt övertygad att det objektiv som sitter på funkar för det. Mitt tips är att du "leker" med så länge och lägger pengarna på något annat. Om du nu blir fast i detta med att filma (SOM JAG), så skulle jag börja till på andra saker. Stativ är ju ett "måste" om filmerna ska bli stabila. Det lyfter mycket.Sen finns det ju en hel del roliga och dyra tillbehör idag.

Jag kommer leka mest nu i början sen får man väl se var det bär vägen. Men filmningen är en intressant del av kameran. Sen hur det utvecklar sig i framtiden får man ju se.. jag misstänker att det blir dyrt. :)

Just nu vill jag bara köpa ett bättre objektiv än det jag har. Ska kolla nere i Thailand när vi landar där om några veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips wuthai, gå in på fotosidan.se o bli medlem, efter det så kan du leta efter beg objektiv på den sidan, (finns en hel del till canon)förutom leta efter beg objektiv så kan man ju alltid lära sig nått om fotografering utav andra (eller bli jävligt avis på andras verk)

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ett tips wuthai, gå in på fotosidan.se o bli medlem, efter det så kan du leta efter beg objektiv på den sidan, (finns en hel del till canon)förutom leta efter beg objektiv så kan man ju alltid lära sig nått om fotografering utav andra (eller bli jävligt avis på andras verk)

C;D

Helt riktigt Dudde :great: Själv tänkte ja sälja mitt carl zeis jenaobjektiv för 8 papp inköpt för 15 + polfilter 1500.men det är ju ett av di bästa obj enl recessionerna.nu e det ju inget zommobjektiv

och en annan börjar ju bli gammal.men ja meddela köparen att jag backar ur affären :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak e ju helt säkert, har man fastnat i kameraträsket o har ambition av att ta bra bilder så ere bara tangen som stoppar en. Ere inte ett ynka UV filter för 500-8000kr så ere hela tiden ngt annat.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

De vanliga 18-55 optiken som medföljer kameran är dels ganska enkla dels ganska tråkiga och begränsande om du skall ta steget upp till systemkamera. Satsa på bättre alt extra optik är mitt tipps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag har hittat mitt objektiv nu! Kan bli lite otympligt att fota när man springer runt på barerna i Pattaya. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

De vanliga 18-55 optiken som medföljer kameran är dels ganska enkla dels ganska tråkiga och begränsande om du skall ta steget upp till systemkamera. Satsa på bättre alt extra optik är mitt tipps.

Det kom jag också underfund med efter ett tag då jag tog steget, men ville inte lägga alltför mycket pengar så jag köpte senare ett billigt (drygt 2K) 28-105 det har jag inte ångrat, även ett billigt 50-300 blev det i samma veva.

Men nu har jag planer på ett objektiv som jag kan ta lite "bredare" bilder med typ 15-85...men då hamnar man i prisklass 6K.

Men jag ångrar inte alls mitt billiga 28-105, det gjorde det roligare att fotografera för endast ca 2K...och det som du skriver "tråkiga och begränsade" 18-55" är ändå ett bra komplement till det i början.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

En sak e ju helt säkert, har man fastnat i kameraträsket o har ambition av att ta bra bilder så ere bara tangen som stoppar en. Ere inte ett ynka UV filter för 500-8000kr så ere hela tiden ngt annat.

C;D

Visst blir det enklare att ta bilder när man har en ljuskänsligare, skarpare, snabbare, osv lins eller kamera men ytterst handlar det väl om att 1. tekniskt lära sig hantera kameran och dess inställningar samt 2. hitta nya schyssta motiv och komponeringar och inte minst 3. fota, fota och fota. Borjar man med 3. brukar 1 och 2 komma med bara farten.

Några av de bilder jag är i särklass mest nojd med tog jag med min gamla 350 D med tillhorande kit-objektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir det enklare att ta bilder när man har en ljuskänsligare, skarpare, snabbare, osv lins eller kamera men ytterst handlar det väl om att 1. tekniskt lära sig hantera kameran och dess inställningar samt 2. hitta nya schyssta motiv och komponeringar och inte minst 3. fota, fota och fota. Borjar man med 3. brukar 1 och 2 komma med bara farten.

Några av de bilder jag är i särklass mest nojd med tog jag med min gamla 350 D med tillhorande kit-objektiv.

Antalgiigen för att din abition till o ta bättre bilder har höjts o inte bara ser till skärpan o djupet.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hämtar min nyinköpta Canon 60D i morgon.

Köpte ett löst hus och Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) bla. bla + en samyang 8mm glugg.

Objektiven hämtas nästa torsdag när jag kommer hem. Fredagen efter blir det Thailand.

Hoppas allt funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

var och klämde och kände lite på denna

post-3485-0-93761900-1310814219_thumb.jp

http://www.nikon.se/...ce/coolpix-p500

Pris från 3386:- till 6096:- :huh:

4300:- på pixmania med väska + 16 GB minneskort + ministativ

Liten och behändig

Vad tror ni proffs om denna ? ?

Novisen

post-3485-0-93761900-1310814219_thumb.jp

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken system kamera o objektiv passar mig,min onskan 1st allroand optik

Krav:Autozoom o manuell.

Macro o mellan zoom.

Inte intresserad av filmning.

Prisklass max 10,000skr

Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken system kamera o objektiv passar mig,min onskan 1st allroand optik

Krav:Autozoom o manuell.

Macro o mellan zoom.

Inte intresserad av filmning.

Prisklass max 10,000skr

Mvh Roger

Kolla vad gintonicman skrev :

Ett exempel på Zoomen , i mitten på 2:a bilden finns en mast ( Umeå flygplats ) fotad på

ca 1 km avstånd .

1:a fotot är i full zoom .

Bägge är tagna fristående utan stativ .

Nu kom inte bilderna med, men dom finns i inlägg #78 i denna tråd.

Kolla och impas !

Sa du ? Otrolig zoom !

då kanske denna kan passa , "Fujifilm FinePix HS10" 30x optisk zoom , 10 mp , HD film .

Kolla på cyberphoto.se priset 3500kr .

Den nyare HS20 kostar en lax till men är enligt testerna inte bättre .

post-3928-0-34902100-1300577648_thumb.jp

Jag köpte en själv och är mycket nöjd.

Inte en hel väska med en "massa" objektiv.

Allt i ett.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

ja har en ryggsäck på 20 kilo :giggle::bag::rotfl::fan1:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

ja har en ryggsäck på 20 kilo :giggle::bag::rotfl::fan1:

Jaaa :rotfl:

Men du levererar åxå jäkligt fina bilder :great::clapping::wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vad gintonicman skrev :

Nu kom inte bilderna med, men dom finns i inlägg #78 i denna tråd.

Kolla och impas !

Jag köpte en själv och är mycket nöjd.

Inte en hel väska med en "massa" objektiv.

Allt i ett.

Verkar vara ett bra forslag :great:

,har nu en olympus my3000.

Blir +++ kalles kaviar till dig nar jag kommer tillbaka till Thailand i borjan av oktober.

//Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...