Jump to content
IGNORERAD

Bästa upplägget efterutgånget besöksvisum


GurraB

Recommended Posts

Hej

Min flickvän har varit i Sverige i en månad nu, och det är underbart och allt fungerar kanon smile.gif

Men man får ju tänka ett steg framåt ibland. Vi planerar ju för ett UT framöver. Vad jag har läst mig till är ju handläggningstid upp till 6månader

Vi försöker planera in min semster och alla månaders väntetid på ett bra sätt.

Hon är ju dessutom fortfarande gift på papper. Vad är handläggningstid på skilsmässa i Thai?

Hur lång är UT handläggningstiden under hög resp låg säsong?

Om man lämnar in UT ansökan i Januari eller i April, skillnad? (migrationsverket Malmö)

Alt1 just nu är att hon åker hem i början på Januari och fixa alla papper, jag åker på 5v sem i Juni (5 mån i från varandra) åker hem tillsammans i Juli

Alt2 förlänga Visa 3månader och hon åker hem i början på April och fixar alla papper, jag åker på sem i Juni och vi hoppas på att UT går snabbare och kan åka hem tillsammans?

Finns det något bättre sätt tycker ni? smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min flickvän har varit i Sverige i en månad nu, och det är underbart och allt fungerar kanon smile.gif

Men man får ju tänka ett steg framåt ibland. Vi planerar ju för ett UT framöver. Vad jag har läst mig till är ju handläggningstid upp till 6månader

Vi försöker planera in min semster och alla månaders väntetid på ett bra sätt.

Hon är ju dessutom fortfarande gift på papper. Vad är handläggningstid på skilsmässa i Thai?

Hur lång är UT handläggningstiden under hög resp låg säsong?

Om man lämnar in UT ansökan i Januari eller i April, skillnad? (migrationsverket Malmö)

Alt1 just nu är att hon åker hem i början på Januari och fixa alla papper, jag åker på 5v sem i Juni (5 mån i från varandra) åker hem tillsammans i Juli

Alt2 förlänga Visa 3månader och hon åker hem i början på April och fixar alla papper, jag åker på sem i Juni och vi hoppas på att UT går snabbare och kan åka hem tillsammans?

Finns det något bättre sätt tycker ni? smile.gif

optimist !

Tror att det tar länge tid än du tror eftersom hon fortfarande är gift.

Hon för åka hem & skilja sig så snabbt det går , men kom ihåg i Thailand är det inte alltid lika enkelt som i Sverige.

Under the Thai Civil and Commercial Code, divorce is permitted in two categories:

By Mutual Consent: If you were married in Thailand at a local Registrar office (Khet or Amphoe), you may register an administrative divorce. Divorce by mutual consent must be made in writing and witnessed by at least two persons. You will need to show your marriage certificate, passport and the national I.D. card of the Thai citizen. The process can be completed in only one day at the local Register Office. This type of divorce is possible only if the couple has no disagreements over such issues as children or property (“uncontentested”.) A divorce certificate will be issued by the registrar Office.

By Court Judgment: If the divorce is contested, one party is not present; you should proceed to the courts for a divorce “for cause”. Either the plaintiff or defendant (or both) must be a resident of Thailand. There are 12 grounds for divorce under Thai law. We strongly suggest that you consult a legal professional in these matters. If you are overseas, you may appoint a lawyer to initiate the procedure on your behalf. However, once a court date is set, you must appear in court in Thailand. Any documents not in Thai will need to be translated and notarized by your embassy in Bangkok. This process can take up to one year. Divorce certificates are usually obtained from the court where the divorce was granted.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var optimistiskt av GurraB.

Är parterna överens om att skiljas i Thailand går skilsmässan ganska fort men det förutsätter att det inte finns barn och egendom inblandad i skilsmässoprocessen för då blir det lite mer kompliserat.

Vill enbart en av parterna skiljas är detta en process i en thailändsk domstol som tar sin tid i anspråk.

När det gäller uppehållstillstånd till Sverige och handläggningstiden så ställ in er på 6 månaders handläggningstid. Ibland kan det gå snabbare lite beroende på hur kompletta handlingar sökanden lämnat in, hur länge parterna varit tillsammans och om de har en stark anknytning till varandra eller ej. Sedan om det är hög eller lågsäsong för ansökningar från Thailand har ingen större betydelse eftersom Thailand enbart är ett av alla länder i världen från vilka personer söker uppehållstillstånd till Sverige.

Börja med att förlänga pågående besök så ni får bo tillsammans en längre tid under samma tak. Det är att rekommendera.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...