UT006 Inlagd November 11, 2009 Dela Inlagd November 11, 2009 Hej! För de, liksom jag själv, som har funderingar på att flytta till Thailand med barn som är svenska medborgare kanske tanken att ta med sig skolpengen kan kännas lockande. Vi tänker nog vara folkbokförda i Sverige. De som jobbar som utlandsanställda, många är väl dessutom utskrivna ur Sverige, har troligtvis en arbetsgivare som betalar skolavgifterna. Men för de som bara flyttar ned; kanske driver någon rörelse eller försörjer sig själva, borde ju en skolpeng på c:a 60 000 SEK kunna utgöra ett välkommet tillskott. Jag har letat information, men inte hittat så mycket. Dessutom något motstridiga uppgifter, så saken verkar inte helt solklar. Så här skriver Nacka kommun: ------------------------------------------------------------------------------------- Det finns tre kategorier av barn som har rätt till skolpeng: Alla skolpliktiga barn folkbokförda i Nacka Sexåringar, folkbokförda i Nacka, som vill börja i grundskolans år 1 Barn till EU-diplomater bosatta i Nacka Enligt skollagen är alla i Sverige bosatta barn mellan sju och sexton år skolpliktiga. Skolpliktiga barn, som endast under kortare tid bor i Sverige eller som av andra skäl behöver en internationell utbildning, får fullgöra sin skolplikt i en godkänd internationell skola. Den som har vårdnaden om ett skolpliktigt barn ska se till att barnet fullgör sin skolplikt. Kommunen ska kontrollera att alla skolpliktiga barn, som är bosatta i kommunen, fullgör sin skolplikt antingen i den kommunala grundskolan, i en fristående skola eller på annat sätt. Skolplikten motsvaras av en lagfäst rätt att få utbildning inom det offentliga skolväsendet. ------------------------------------------------------------------------------ Här känns det som om det bara gäller boende i Sverige, är det då kört? Kanske inte! Nacka kommun igen: ----------------------------------------------------------------- Nackas kommunfullmäktige har beslutat om att skolpeng (grundskolan) ..