UT006 Inlagd November 11, 2009 Dela Inlagd November 11, 2009 Hej! För de, liksom jag själv, som har funderingar på att flytta till Thailand med barn som är svenska medborgare kanske tanken att ta med sig skolpengen kan kännas lockande. Vi tänker nog vara folkbokförda i Sverige. De som jobbar som utlandsanställda, många är väl dessutom utskrivna ur Sverige, har troligtvis en arbetsgivare som betalar skolavgifterna. Men för de som bara flyttar ned; kanske driver någon rörelse eller försörjer sig själva, borde ju en skolpeng på c:a 60 000 SEK kunna utgöra ett välkommet tillskott. Jag har letat information, men inte hittat så mycket. Dessutom något motstridiga uppgifter, så saken verkar inte helt solklar. Så här skriver Nacka kommun: ------------------------------------------------------------------------------------- Det finns tre kategorier av barn som har rätt till skolpeng: Alla skolpliktiga barn folkbokförda i Nacka Sexåringar, folkbokförda i Nacka, som vill börja i grundskolans år 1 Barn till EU-diplomater bosatta i Nacka Enligt skollagen är alla i Sverige bosatta barn mellan sju och sexton år skolpliktiga. Skolpliktiga barn, som endast under kortare tid bor i Sverige eller som av andra skäl behöver en internationell utbildning, får fullgöra sin skolplikt i en godkänd internationell skola. Den som har vårdnaden om ett skolpliktigt barn ska se till att barnet fullgör sin skolplikt. Kommunen ska kontrollera att alla skolpliktiga barn, som är bosatta i kommunen, fullgör sin skolplikt antingen i den kommunala grundskolan, i en fristående skola eller på annat sätt. Skolplikten motsvaras av en lagfäst rätt att få utbildning inom det offentliga skolväsendet. ------------------------------------------------------------------------------ Här känns det som om det bara gäller boende i Sverige, är det då kört? Kanske inte! Nacka kommun igen: ----------------------------------------------------------------- Nackas kommunfullmäktige har beslutat om att skolpeng (grundskolan) ... under vissa förhållanden kan utgå för studier utomlands. Bara någon enstaka kommun utöver Nacka har ett sådant beslut om kommunal ersättning för studier utomlands. Enligt gällande kommunallag måste reglerna vara mycket detaljerade och utesluta utbetalning till enskild person. Kommunfullmäktiges beslut innehåller en detaljerad lista över vilka villkor som måste vara uppfyllda för att skolpeng/programpeng ska kunna betalas ut. Den viktigaste punkten, utöver den om folkbokföring i Nacka, är att "pengen" utbetalas läsårsvis i efterskott till skolan som i sin tur betalar tillbaka skolavgiften till familjen. Den studerandes familj måste således vara införstådd med att det kan dröja upp till ett år innan återbetalning sker, såvida inte den tilltänkta skolan kan tänka sig att vänta med skolavgifterna under denna tid. Det är viktigt att känna till att det inte utgår någon kommunal ersättning för boendekostnad mm. Beslutsunderlag ska omfatta verifierade utgifter för skolgången samt terminsbetyg, slutbetyg alternativt samlat betygsdokument. För att utbetalning till skolan ska kunna ske måste vi också ha uppgifter om skolan; namn, adress, skolans bank och kontonummer. ------------------------------------------------------------ Här verkar det hoppfullt: ----------------------------------------------------- Elev får ta med skolpeng till Kina Publicerat 2009-02-19 05:53 En elev från Boxholm får under ett läsår ta med sin skolpeng på 60.100 kronor när familjen flyttar till Kina. Kommunen hade egentligen inte skyldighet till det eftersom vistelsen är längre än en termin, skriver Östgöta Correspondenten. Anledningen är att Skolverket inte godkänt den internationella skola där eleven går. Eftersom familjen fått positivt förhandsbesked biföll ändå barn- och ungdomsnämnden ansökan. ----------------------------------------------------------------------------- Men här stötte man på patrull: --------------------------------------------------------------------------- F7-officers barn får inte skolpeng i Ungern Publicerad fredag, 24 april 2009, 13:31 av Björn Smitterberg En officer vid F7 som skall tjänstgöra i Ungern får inte ta med skolpengen - skolplikten gäller nämligen bara i Sverige! Det beskedet väntar officeren om barn- och skolnämnden i Lidköping följer Skolverkets regler. Tjänstemän vid Barn- och skola föreslår att begäran ska avslås. Hänvisning sker just till att “Svenska skolplikten endast gäller inom landet och de svenska utlandsskolor som får statsbidrag”. Därför är kommunerna inte skyldiga att betala ut skolpengen. Den aktuelle officeren skall i sommar flytta till Ungern och vara där till sommaren 2013. Försvarsmakten kommer att betala skolgång för barnen, men officeren vill att försvaret i sin tur skall få ut den skolpeng som kommunen får av staten för de här barnen. Frågan skall diskuteras av Barn- och skolnämnden nästa vecka - men grundförslaget är att begäran avslås. ------------------------------------------ Beträffande Kinafallet så tolkar jag det som att man faktiskt kan få ta med sig skolpengen, om man sätter ungen i en godkänd internationell skola. Men allt verkar rätt osäkert i dagsläget. Hursomhelst så kan man nog få en högklassig skolgång, i engelskspråkig skola, för dryga 250 000 THB per termin, eller har jag fel där? Är det någon här som har funderat, eller försökt, så vore det intressant att få ta del av era erfarenheter. “The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.” - Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest boffe1609 Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Om man inte får ta med sig Barnbidraget hur kan man då hoppas på skolpengen? Boffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Som jag förstår det, så faller det hela på att om man bor mer än 6 mån utanför Sverige, så får man inte vara folkbokförd i Sverige och det gäller väl för såväl barn som vuxen. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Som jag förstår det, så faller det hela på att om man bor mer än 6 mån utanför Sverige, så får man inte vara folkbokförd i Sverige och det gäller väl för såväl barn som vuxen. Hoppsan ! Hur menar du då ? Jag har bott i Thailand i 3 år nu och jag är, vad jag förstår skriven i Sverige och folkbokförd där och får min pension där och betalar skatt där. Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Hoppsan ! Hur menar du då ? Jag har bott i Thailand i 3 år nu och jag är, vad jag förstår skriven i Sverige och folkbokförd där och får min pension där och betalar skatt där. Skillnaden keithan är väl skatten om du skriver ut dig från svedala så betalar du bara omkring 20% skatt om du skriver att du bor i Thailand När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Hoppsan ! Hur menar du då ? Så är faktiskt lagen, men du är långt ifrån ensam om denna "lagöverträdelse". Hantera din situation diskret och hoppas på att du inte blir upptäckt av myndigheterna. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Så är faktiskt lagen, men du är långt ifrån ensam om denna "lagöverträdelse". Hantera din situation diskret och hoppas på att du inte blir upptäckt av myndigheterna. Hej Jive. Jag blir aldrig riktigt klok på detta. Ungefär som när man diskuterar visumfrågor så får man olika svar beroende på vem man frågar. För mig verkar det helknäppt av Moder Svea att tvångsutskriva någon trogen skattebetare och därmed missa skatteintäkter. Sedan har jag för mig att om man har "väsentlig anknytning" till Sverige, tex ett hus så kan man inte bli utskriven ens på egen begäran. Rätta mig gärna om jag har fel... Mvh Fritz... Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Hej Jive. Jag blir aldrig riktigt klok på detta. Ungefär som när man diskuterar visumfrågor så får man olika svar beroende på vem man frågar. För mig verkar det helknäppt av Moder Svea att tvångsutskriva någon trogen skattebetalare och därmed missa skatteintäkter. Sedan har jag för mig att om man har "väsentlig anknytning" till Sverige, tex ett hus så kan man inte bli utskriven ens på egen begäran. Rätta mig gärna om jag har fel... Mvh Fritz... Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Hej Jive. Jag blir aldrig riktigt klok på detta. Ungefär som när man diskuterar visumfrågor så får man olika svar beroende på vem man frågar. För mig verkar det helknäppt av Moder Svea att tvångsutskriva någon och därmed missa skatteintäkter. Sedan har jag för mig att om man har "väsentlig anknytning" till Sverige, tex ett hus så kan man inte bli utskriven ens på egen begäran. Rätta mig gärna om jag har fel... Mvh Fritz... Hej Fritz! Jag är faktiskt lika förvirrad som du i denna frågan, men det står trots allt så i lagen, att man skall vara folkbokförd där man har den väsentliga dygnsvilan. Sedan har vi det motstridiga, som i mitt fall. Jag ville bli utskriven och få SINK-skatt, men det var min själ inte enkelt. Det blev många turer med de svenska myndigheterna innan jag fick "ynnesten" med SINK-skatt. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Hej Fritz! Jag är faktiskt lika förvirrad som du i denna frågan, men det står trots allt så i lagen, att man skall vara folkbokförd där man har den väsentliga dygnsvilan. Sedan har vi det motstridiga, som i mitt fall. Jag ville bli utskriven och få SINK-skatt, men det var min själ inte enkelt. Det blev många turer med de svenska myndigheterna innan jag fick "ynnesten" med SINK-skatt. Hej igen. Jag hade bara några turer med skattemyndigheten för att FÅ bli utskriven och få SINK-Skatt. Dom var dessutom så generösa att jag fick det retroaktivt, kanske beroende på att en av deras anställda tidigare gjort ett misstag ang mitt "fall". Angående " väsentlig anknytning" så kan man läsa om det på denna sida. http://www.utland.info/artiklar/skatteregler-vid-flyttning-utomlands/ Mvh Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 Vi får be trådskaparen om ursäkt om glidningen till skattehemvist i den här tråden. Folkbokföring och skattehemvist är ju två skilda frågor. I trådskaparens fall gällde det folkbokförd i Sverige, som var ett av kraven för att få skolpenning och folkbokförd skall man vara där man har den väsentliga dygnsvilan. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
phitsanulok Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 nu är det ju en bit mellan skolpeng och pension Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Skibi Inlagd November 15, 2009 Dela Inlagd November 15, 2009 nu är det ju en bit mellan skolpeng och pension Typ 45-50 år, eller! Det är inte så mycket, det! Mvh Kimmo You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soiwalker Inlagd November 18, 2009 Dela Inlagd November 18, 2009 Wow, verkar inte finnas nagra granser for hur mycket man forsoker mjolka ur den svenska modellen. Varfor inte be om lite Starta-eget-bidrag for en lukrativ beer-bar i Pattaya eller kanske glesbygdsstod for svenska norrlanningar som vill odla ris i Ubon? Soiwalker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.