Jump to content
IGNORERAD

Respektlöshet mot andras egendom


Surin P3

Recommended Posts

Men varför denna undfallenhet mot byinnevånarna, det framgår väl mer än tydligt att dom i de flesta fall INTE sabbar varandras egendom fullt lika illa som med farangens, "för han har ju pengar att köpa nytt".

Att man sen inte riktigt fattat att det går alldeles utmärkt att laga trasiga saker och inte slänga allt som fått en mindre lättreparead skada är ju rent ut sagt korkat, därför framstår många som respektlösa men förmodligen förstår dom inte bättre.

Som t.ex. någon lånar en polygrip, låter den sedan ligga ute i ur o skur tills man frågar efter den och då får tillbaka (eventuellt) en totalt igenrostad pg utan någon som helst ansats till ursäkt.

Jovisst, kanske en bymentalitet men inte bara, det finns överallt. Huset vi bor i nu behövde ett nytt utetak, byggmaterial införskaffades, arbetare inhyrdes och allt verkade funka bra till dom började svetsa balkarna, utan skyddstäckning av verandans nya snygga klinkers som naturligtvis blev svartfläckiga av svetsloppor, trots att man såg detta gav man fullständigt f-n i det och bara svetsade på. Måste väl ändå anses som nonchalans, förhoppningsvis inte dumhet. Nu hyr vi ju bara huset så jag har ingen lust att tjafsa, men ägaren är nog inte så impad när det skall inspekteras. :crazy:

Baa, som inte tror på tillfälligheter. Därmed inte sagt att det inte finns motsatser.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    6

  • måne

    6

  • svampen

    6

  • stefan5300

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Puh, jag lyckades så även den här gången anlända till Thailand och upptäcka att min egendom (frugans) är intakt och välskött. Då behöver jag alltså inte ta tillbaka mitt generösa tacktal till svärmor. :whistle:

Moppen är tankad, gräset klippt och carporten restaurerad...det är bara att lägga sig i hängmattan och trivas med livet. :great:

Lustigt nog så talade jag idag med min fru om att investera i en bättre gräsklippare, till svar fick jag att det ska vi inte. Den kommer bara att bli körd (och förstörd) av grannarna när vi inte är här, svarade hon. Så det är nog förmodligen inte helt "riskfritt" att köpa "bra-och-ha-grejor" här heller.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför denna undfallenhet mot byinnevånarna, det framgår väl mer än tydligt att dom i de flesta fall INTE sabbar varandras egendom fullt lika illa som med farangens, "för han har ju pengar att köpa nytt".

Att man sen inte riktigt fattat att det går alldeles utmärkt att laga trasiga saker och inte slänga allt som fått en mindre lättreparead skada är ju rent ut sagt korkat, därför framstår många som respektlösa men förmodligen förstår dom inte bättre.

Som t.ex. någon lånar en polygrip, låter den sedan ligga ute i ur o skur tills man frågar efter den och då får tillbaka (eventuellt) en totalt igenrostad pg utan någon som helst ansats till ursäkt.

Jovisst, kanske en bymentalitet men inte bara, det finns överallt. Huset vi bor i nu behövde ett nytt utetak, byggmaterial införskaffades, arbetare inhyrdes och allt verkade funka bra till dom började svetsa balkarna, utan skyddstäckning av verandans nya snygga klinkers som naturligtvis blev svartfläckiga av svetsloppor, trots att man såg detta gav man fullständigt f-n i det och bara svetsade på. Måste väl ändå anses som nonchalans, förhoppningsvis inte dumhet. Nu hyr vi ju bara huset så jag har ingen lust att tjafsa, men ägaren är nog inte så impad när det skall inspekteras. :crazy:

Baa, som inte tror på tillfälligheter. Därmed inte sagt att det inte finns motsatser.

Det finns skitbra byggare i LOS jag vet inte hur mycket du la i timmen eller om det

var några släktingar som kunde allt?

Jag tog in en bra firma från BKK när vi byggde om sonens hus men fick mycket skit av

alla i släkten som kunde betong,takstolar & dess bärighet mm mm mm mm!!!!!

Halva priset för skit!

Är det värt alla problem i efterskott för att tjäna 200bath???????????

MBH SVampen! :whistle:

post-4567-125821950127_thumb.jpg

post-4567-125821950127_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Puh, jag lyckades så även den här gången anlända till Thailand och upptäcka att min egendom (frugans) är intakt och välskött. Då behöver jag alltså inte ta tillbaka mitt generösa tacktal till svärmor. :whistle:

Moppen är tankad, gräset klippt och carporten restaurerad...det är bara att lägga sig i hängmattan och trivas med livet. :great:

Lustigt nog så talade jag idag med min fru om att investera i en bättre gräsklippare, till svar fick jag att det ska vi inte. Den kommer bara att bli körd (och förstörd) av grannarna när vi inte är här, svarade hon. Så det är nog förmodligen inte helt "riskfritt" att köpa "bra-och-ha-grejor" här heller.

Mvh/

www.mangeudon.se

Hej

Kul att det funkar för er i byn, jag räknar inte heller med några överaskningar när vi anländer nästa vecka.

Vi har ju haft 10 år på oss att få ut budskapet om vad vi förväntar oss av släktingar och grannar, och mestadels funkar allt utmärkt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kul att det funkar för er i byn, jag räknar inte heller med några överaskningar när vi anländer nästa vecka.

Vi har ju haft 10 år på oss att få ut budskapet om vad vi förväntar oss av släktingar och grannar, och mestadels funkar allt utmärkt.

Mvh Isan Lover

ÄN en gång varför skulle man ha huvudbry över sin egendom?

Har man det är det ju skit med tillit & respekt från nära & kära?

Har som jag sagt aldrig upplevt detta man får väl respektera

varandra har ni dessa problem har ni ju ingen eller 0 status i

era familjer?

MVH Svampen "POWER FAMILY" :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Efter en tids funderande och läsande av andras problem och icke-problem med bya-livet, så är jag glad över att det finns de människor som inte är som vår granne i byn.

När jag skrev trådstarten här så var jag faktiskt ute efter att ändra lite på just IL's fantasi om att allt är bara toppen i byarna (eller var det bara hans by), och Jive snappade upp detta ganska snart :)

Har också funderat över om det är mitt eget fel eller min frus fel med denna respektlöshet, men kommer fram till att det alla som påpekar att felet ligger hos farangen/frun, faktiskt har fel (enl. mig alltså).

Kommer ihåg mina första år i Lamduan, då hade vi vardagsrummet dagligen fullt av barn och kylskåpet tömdes av släkt/grannar med jämna mellanrum :)

Just denna företeelse är ett underbart fenomen. Och här kommer ens egna värderingar in i bilden.

Hur ska man ta detta?

Jag anser att det finns två sätt.

1. Acceptera att de gör så, pga att man även själv kan gå och tömma deras kylskåp. Samma med moppar, bilar, cyklar, verktyg osv.

I vår by fungerar det så att vem som helst kan göra i princip vad som helst i andras hem. Eftersom de flesta är släkt. I större byar blir detta jobbigare och fenomenet "stad" börjar infinna sig. Sedan finns det självklart, såsom i fallet i trådstarten, att det finns individer som är helt enkelt inte bryr sig. Detta är, på just, individuell nivå.

2. Inte acceptera detta, låsa dörrarna osv. och se till att ens egna pryttlar inte rörs av andra.

Problemet i att inte acceptera är att man själv inte kan bli accepterad av andra i byn. Man blir låst utanför det lilla samhället.

Gäller endast, som jag ser det, i små byar som vår. I större byar har redan staden tagit över och det är naturligt att inte låta vem som helst klampa in i ditt kök.

Så skillnaden är väl egentligen inte så stor mellan Sverige och Thailand om man jämför små byar i Sverige mot små byar i Thailand, kan jag tänka mig. Om man nu tänker på att traska in i andras hus. I vår släkt i Finland t.ex. så är de flesta (inte släkt), men de har känt varandra i minst 300 år ;) Och då tar man hand om varandra på ett annat sätt än i större byar/stan.

------------

PS. Ang. att som farang visa snällhet, satte jag på prov stopp för häromdagen... Efter att en som vi skördat ris hos, inte riktigt visste hur många rai han egentligen har så mätte jag själv hans marker och räknade ut att han har ca 30 rai. Dagen efter behövde han räkna ut en annan yta, som han bara hyr men som vi skördade.

Jag lärde honom hur man räknar ut ytan på marken och han ställer då frågan:

Men om jag mäter denna mark (som inte är min) då måste du bjuda på öl efteråt...? Eller hur?!

Självklart, sa jag. Men då bjuder du på öl, för att jag mätte din mark igår...?!

Visade jag min storhet som farang eller var jag bara dumsnål?

Hej

Jag tycker att det var jättebra att du tog upp det här i tråden.

Men ändrar min syn på bylivet i Isaan och övriga Thailand gör det absolut inte, detta fenomen är välkänt för dom flesta på landet.

Och du har helt rätt i att det inte behöver vara frugans fel överhuvudtaget, men ibland är det det och då är det ändå värre.

Själv tror jag att detta beteende härstammar långt tillbaka (tusentals år) i tiden när byarna levde i någon slags kollektivism,

då delade man allt som mat, redskap, glädje och sorg, liv och död och man hjälpte varandra med husbygge och skörd utan att få betalt.

Detta har man till viss del fortsatt med in i modern tid, men nu är det lite otidsenligt, och numera upplevs det ibland som charmigt och ibland som jobbigt.

Hur ska man då hantera detta?

Enligt mig och mina erfarenheter så är det bästa att gå en gyllene medelväg.

Naturligtvis måste man tala om vad som gäller, speciellt med kylskåpet och personliga saker som väskor och dess innehåll.

I övrigt så ska man försöka dela det mesta med släkt och vänner, och låta dom dela med sig till dig.

Man blir liksom ihop vävda med varann, äter hos varandra, sover hos varandra, bor hos varandra i perioder, delar med sig till varandra av odlade frukter och grönsaker,

hjälper varandra med skörden, handlar åt varandra på marknaden, passar varandras barn, hjälper varandra vid husbygge, fiskar tillsammans och delar med släkten m.m

Dom flesta sätter stort värde på att man försöker komma in i familjen och värdesätter att man engagerar sig och välkommnar en med öppna armar.

Uppstår det en balans där så är ju ingen förlorare, utan alla är vinnare även falangen.

Denna gemenskap är oslagbar, och det känns lite som att vistas i paradiset även om det finns några små fläckar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom o tänka på en liknande sak. (Tar nu kylskåpet som ett exempel)

Åker jag t.ex. hem till morsan, syrran eller kanske nån nära kusin, så kan jag gå igenom dennes kylskåp utan att någon av oss blinkar eller tänker nåt nämnvärt om det.

Hon är min nära släkting och ingen av oss eller nån annan tänker mer på det. Det är liksom naturligt att man kan göra så.

Samma sak i byn, fast där tycker vi att det är främlingar som går igenom ditt kylskåp, fast i deras ögon är det helt naturligt.

Ända skillnaden är väl då att de ser mer avlägsna släktingar som nära, vilket vi inte gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kom o tänka på en liknande sak. (Tar nu kylskåpet som ett exempel)

Åker jag t.ex. hem till morsan, syrran eller kanske nån nära kusin, så kan jag gå igenom dennes kylskåp utan att någon av oss blinkar eller tänker nåt nämnvärt om det.

Hon är min nära släkting och ingen av oss eller nån annan tänker mer på det. Det är liksom naturligt att man kan göra så.

Samma sak i byn, fast där tycker vi att det är främlingar som går igenom ditt kylskåp, fast i deras ögon är det helt naturligt.

Ända skillnaden är väl då att de ser mer avlägsna släktingar som nära, vilket vi inte gör.

Hej

Ja det var en bra jämförelse som jag inte hade tänkt på själv.

Och har vi gäster över helgen här hemma i Sverige brukar man ju säga att det är bara att ta för sig av det som finns om man blir hungrig eller törstig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är bara att det inte fungerar på samma sätt i Thailand.Om släkten går igenom vårt kylskåp så blir det tomt på nolltid och den trafiken är enkelriktad.De kunde förut komma hem till oss och "bunkra"både mat och öl :diablo: och det blir både dyrt och jobbigt när man ska ta något nyinköpt och det är borta.Nä,jag vill inte vara någon gratis stormarknad för släkten,dom kan börja jobba och försörja sig själva någongång.Är förbannat trött på att ses som någon vandrande ATM-maskin och att när de någongång har ett jobb så slutar dom det när vi kommer ner(för att bli försörjda igen)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne, ett tips.

Ha lite senap i kylen (tvinga dem att smaka först), sen slipper du oväntade kylskåpsbesök.

Tror de är rädda för senap...:blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skillnaden är bara att det inte fungerar på samma sätt i Thailand.Om släkten går igenom vårt kylskåp så blir det tomt på nolltid och den trafiken är enkelriktad.De kunde förut komma hem till oss och "bunkra"både mat och öl :diablo: och det blir både dyrt och jobbigt när man ska ta något nyinköpt och det är borta.Nä,jag vill inte vara någon gratis stormarknad för släkten,dom kan börja jobba och försörja sig själva någongång.Är förbannat trött på att ses som någon vandrande ATM-maskin och att när de någongång har ett jobb så slutar dom det när vi kommer ner(för att bli försörjda igen)Mvh Måne

Hej Måne

Enkelriktad trafik och tömning av kylskåpet är något som jag inte heller accepterar och jag skrev "Naturligtvis måste man tala om vad som gäller, speciellt med

kylskåpet och personliga saker som väskor och dess innehåll", det fungerar inte annars.

Jag råkade ut för det vid dom första besöken i byn, men nu vet alla vad som gäller, och det accepteras utan problem.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Den regeln har jag oxå infört men tyvärr fungerar den bara när jag är i huset.Om jag åker till marknaden eller nåt så upphör tydligen regel 1 :diablo: p3,slotts starka finns alltid i kylskåpet men några har tyvärr börjat gilla den :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Den regeln har jag oxå infört men tyvärr fungerar den bara när jag är i huset.Om jag åker till marknaden eller nåt så upphör tydligen regel 1 :diablo: p3,slotts starka finns alltid i kylskåpet men några har tyvärr börjat gilla den :whistle: Mvh Måne

Du e för snäll pumpa upp dina 190cm å förklara

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

De 194 cm har varit utpumpade och förklarat och det börjar väl sjunka in sakta men säkert men att det ska fungera fullt ut det tror jag inte ens i min vildaste fantasi.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne, ett tips.

Tror de är rädda för senap...:blink:

Min fru snor min Slottssenap till matlagningen (såsen).

Jag har köpt en fransk senap till henne för detta, men hon tycker att såsen blir godare av den svenska senapen.

Jag håller faktisk med henne och har att välja mellan att avstå slotts till Wurren eller till såsen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är bara att det inte fungerar på samma sätt i Thailand.Om släkten går igenom vårt kylskåp så blir det tomt på nolltid och den trafiken är enkelriktad.De kunde förut komma hem till oss och "bunkra"både mat och öl diablo.gif och det blir både dyrt och jobbigt när man ska ta något nyinköpt och det är borta.Nä,jag vill inte vara någon gratis stormarknad för släkten,dom kan börja jobba och försörja sig själva någongång.Är förbannat trött på att ses som någon vandrande ATM-maskin och att när de någongång har ett jobb så slutar dom det när vi kommer ner(för att bli försörjda igen)Mvh Måne

Tjena Måne,

Du generaliserar när du säger "Skillnaden är bara att det inte fungerar på samma sätt i Thailand." Jag har aldrig blivit av med något och jag känner flera andra Faranger som heller inte blivit av med något, jag har dock alldeles for dåligt statisktiskt underlag for att säga något om vad "standarden" är. Jag och frugan lever dock efter devisen att alla betalar efter formåga. När vi äter ihop hemma i byn, typ varannan lordag, så bidrar vi alltid med mer än ovriga familjer, ekonomiskt alltså, men vi bidrar ändå med minst i procent av vår inkomst. Ingen skulle klaga på om vi insisterade på att alla ska betala lika mycket men det skulle kännas absurt när jag/vi tjänar så mycket mer. Dessutom går en fest med hmoo gaohlii och mängder med 100 Pipers på väldigt mycket mindre än vad ett besok på en bra restaurang i Bkk for bara mig och frugan skulle kosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...