Jump to content
IGNORERAD

Respektlöshet mot andras egendom


Surin P3

Recommended Posts

Hej

Jo utvecklingen går fort på landet numera, för 10 år sedan fanns det 2-3 bilar i hela byn (250 hus).

Nu finns det säkert minst 50 st, och vår släkt äger 3 av dessa.

Med traktorer menar jag dom tvåhjuliga små, som används för transporter, plöjning m.m

Men även större kubotas traktorer finns numera i byn ca 10 st.

Och röjsågar är numera ganska vanliga även om dom flesta fortfarande röjer utan maskiner.

Vår granne som är morbror till frugan köpte en rejäl röjsåg av bra kvalitet för 2 år sedan.

Och han tycker inte att vi ska köpa en också, utan föreslår att vi använder hans.

Så den kör jag med när vi har behov.

Mvh Isan Lover

Hejsan Isan Lover, Om du nu lånar röjsågen av grannen och när du lämnar tillbaka den så är det bara skrot av sågen, säger han då, inga problem jag köper en ny.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    6

  • måne

    6

  • svampen

    6

  • stefan5300

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Snälla IL, svara mig!

Hej

Jag förstår vad du menar, men tycker att det är svårt att ställa krav på människor som tills för 20-30 år sedan

levde på ungefär samma sätt och med samma utbildning och värderingar som dom hade för flera tusen år sedan.

Vi måste ge dom mer tid för att passa in i det moderna samhället.

Vi här i Europa behövde själva betydligt längre tid för denna omställning än vad folket på Isaans landsbygd har fått

hitills.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre min skapare vilka skräckhistorier!

Med risk för att tolkas som den godtrogne måste jag ändå påstå att jag inte alls någonsin upplevt något dylik i Thailand.

Sönderkörda/förstörda bilar, moppar, redskap, och det utan ersättning! Det är ju tame tusan brottsligt om jag tillåts se det ur ett hobbyjuridiskt perspektiv. Släkt eller ej, det är helt oacceptabelt och något jag aldrig skulle förlika mig med!

Min upplevelse av utlånade saker är tack och lov av trevligare natur. Moppen min låter jag gärna våra Thailändska anhöriga låna då jag inte är där. Givetvis förutsätter jag att den servas och hålls i gott skick, vilket så även görs. Perfekt, då behöver jag inte ta tag i det bestyret då jag kommer ner. Några mil hit och dit på mätaren är ointressant, en moppe är ju en förbrukningsvara, och ingen våldsam investering.

Likaså huset, det sköts exemplariskt av svärmor. Hade det inte vart för henne så hade jag haft ett sataniskt tidsödande bestyr med att få allt i ordning då jag kommer ner. Nu har jag nästan för lite med ”avkopplande” trädgårdsbestyr att ta tag i då vi landar i Udon.

Jag är mycket tacksam för underhållet, samtidigt så är det ju en form av självklarhet i min värld (inklusive frugans och svärmors). Hon bor ju gratis där när vi inte är närvarande, klart som korvspad att hon vill göra rätt för sig. Om så inte vore fallet hade vi aldrig valt det upplägget. Det är jag och frun som propsat på att ha svärmor så ofta som möjligt i huset.

Visst, man väljer själv sin fru/flickvän, men man väljer inte hennes släkt. Det gäller nog att ha en gnutta flyt. Det är ett klurigt dilemma då flickvännen hamnar i kläm mellan släktens ”behov” och mannens goda vilja (plånbok), ingen lätt nöt att knäcka utan att någon tappar ansiktet.

Som så många redan har poängterat så handlar det nog helt klart om att dunka näven i bordet, vilket förmodligen inte är helt smärtfritt för alla parter, och i vissa fall säkerligen kan leda till kraschade förhållanden.

I grund och botten är nog det viktigaste att man är enad med sin respektive och delar samma synsätt på ”sin” egendom.

:wai: Hälsningar MangeUdon som idag tar kvällsflyget i sydostlig riktning. Jag hoppas innerligt att min moppe mår bra och att huset är välskött, annars får jag med rödsvedda örsnibbar äta upp mina troskyldiga vitsord om svärmor ;)

/ mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även jag varit förskonad mot detta fenomen, som jag dock vet existerar hos andra mindre lyckligt lottade faranger i Thailand... tyvärr. Fast å andra sidan är väl det enda jag inköpt, och äger helt själv hemma hos svärfamiljen, min cykel. Men den tar dom hand om mycket väl medan jag är i Sverige och svärfar hade t o m inhandlat en cykelpump tills jag kom den här ggn eftersom luften ju krypit ur däcken sakta men säkert medan vi var borta. Men att dom låter den vara ifred är väl kanske för att det i den närmsta 6 pers familjeskaran finns 3 bilar och 3 moppar tillgängliga. Vem skulle då ens komma på att använda sig av farangfamiljemedlemmens cykel? ;)

Jag blev dock fasligt irriterad förra månaden då den ficklampa jag inköpt till vår bils handskfack var borta när vi för en gångs skull behövde den väldigt angeläget. Frugan fick ringa hem och fråga var fan den var och förstås hade den behövts till annat vid något tillfälle och sedan blivit kvar liggande i hemmet istället för lagts tillbaka i bilen. Suck!

Och sedan brukar mina gamla ingådda 60-100 bahts flip-flops som jag använder vid svärfamiljshuset alltid saknas vid varje ny resa vi anländer till. Den här ggn ides jag inte ens kolla om de förra fanns kvar utan planerade att direkt åka till marknaden och köpa ett par när jag till min förvåning, av en händelse, i skostället upptäckte en påse med mitt gamla inkörda par i. great.gif

Mitt lilla dataskrivbord, våra plastlådor med diverse skarvkontakter från Sverige, böcker, sänglampa osv är det aldrig någon som rör medan vi är i Sverige. Allt sådant får vara i fred och är väldigt dammigt när vi anländer.

Och vår gemensamt ägda gamla bil har skötts exemplariskt under dom 3 år som gått sedan vi köpte den. Fast det blir inte så många mil på den medan vi är borta, bara nyttoåkning i den allra närmsta trakten för familjerörelsens räkning. Service, försäkringskostnader, eventuella rep mm sköts utan anmärkning och utan att vi ens kontaktas för att betala kostnaderna. Så jag har ingen anledning att klaga på min egen situation som tur är.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med dig Kim,dina svärföräldrar är suveräna.Alltid trevliga när man besöker dom,finns alltid en öl till en törstig farang+det är alltid puts på bilen.Ang.räkningar så har jag aldrig varit med om att det inte finns obetalda sådana när vi anländer.Är det inte till någon hantverkare så är det till några affärer,om det bara vore svärmors så skulle jag inte reagera men de innehåller hela släktens behov av basvaror och div.reparationer.Nu senast blev TV:n (nyinköpt 2007)stående tills frugan kom ner + att den låsta mc:n hade en räkning på ca.1000 bath för reparationer,har förut sagt att de kan använda mc:n bara de lagar den om något går sönder men icket,den blir stående trasig och det är irriterande att varje gång behöva reparera en det ena en det andra varje gång man dyker upp.Mvh Måne ps nu blev det mycket gnäll DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig i vad Kim säger.

Brukade köpa på mig kläder och skor för att ha i Thailand och lämnade det hos svärmor

för att slippa dra med det på flyget fram och tillbaka.

Nästa gång vi kom ned sprang släktingar om kring i våra kläder och det var bara att köpa nytt.

Upprepade sig flera gånger tills frugan föreslog att vi skulle sluta köpa med

kläder till säktingarna utan att de skulle få ta våra när vi åkte hem.

Detta medförde att vid senaste resan så fanns våra kläder fint inhägda i våran garderob

hos svärmor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några med Thailändskt ursprung som skriver här på forumet, kan inte dom förklara varför Thailändare är respektlösa mot andras ( farangers) egendom.

För någon måste väl veta.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några med Thailändskt ursprung som skriver här på forumet, kan inte dom förklara varför Thailändare är respektlösa mot andras ( farangers) egendom.

För någon måste väl veta.

hej stefan

alla vet men det enda svar du kommer att få , vet ej .

vi är falanger o en falang skall betala.

sedan har jag märkt att många thaiare vill se var gränsen går.

kunde vara intresant om medlämmarna kunde fråga sina fruar

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej stefan

alla vet men det enda svar du kommer att få , vet ej .

vi är falanger o en falang skall betala.

sedan har jag märkt att många thaiare vill se var gränsen går.

kunde vara intresant om medlämmarna kunde fråga sina fruar

Hejsan Janne, Har frågat frugan men HON VET EJ ;)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej stefan

alla vet men det enda svar du kommer att få , vet ej .

vi är falanger o en falang skall betala.

sedan har jag märkt att många thaiare vill se var gränsen går.

kunde vara intresant om medlämmarna kunde fråga sina fruar

Nej nej och åter nej.

Du kan inte generalisera på det där viset, nu är jag visserligen skild från den här damen vars släkt jag nu skall berätta om men..

Dom (3 bröder med familjer och fd svärmor) har aldrig tagit något olovandes från mej, tvärtom jag har tex. haft mer kläder när jag kommer tillbaka ner än när jag åkte.

Jag har aldrig varken före eller efter träffat mer rättskaffens människor, jag fick tom. en guld Rolex (äkta)av en av bröderna som hade fått den i pant för ett lån 4 år tidigare.

Visst jag gav dom saker men dom frågade ALDRIG efter något, tyckte jag att något behövedes fixas så fixade jag det bara. Med en nästan pinsam tacksamhet till följd.

Nääru Kålle nu är du fel ute, visst finns det näriga typer i Los men defenitivt inte alla...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

hej stefan

alla vet men det enda svar du kommer att få , vet ej .

vi är falanger o en falang skall betala.

sedan har jag märkt att många thaiare vill se var gränsen går.

kunde vara intresant om medlämmarna kunde fråga sina fruar

Jag frågade frun och hon sa att det är väldigt mycket upp till hur damen i förhållandet uppför sig. Om hon vill visa hela släkten och byn vilken rik och bra man hon skaffat så låter hon "skafferidörren" stå öppen. Det finns säkert andra orsaker också... men jag tycker mig sett dylika tendenser. <_<

Helt klart är dock att i hennes fall sitter det lås och bom på alla våra ägodelar då vi är i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag frågade frun och hon sa att det är väldigt mycket upp till hur damen i förhållandet uppför sig. Om hon vill visa hela släkten och byn vilken rik och bra man hon skaffat så låter hon "skafferidörren" stå öppen. Det finns säkert andra orsaker också... men jag tycker mig sett dylika tendenser. <_<

Helt klart är dock att i hennes fall sitter det lås och bom på alla våra ägodelar då vi är i Sverige.

Hej

Jag tror precis som din fru "att det är väldigt mycket upp till hur damen i förhållandet uppför sig. Om hon vill visa hela släkten och byn vilken rik och bra man hon

skaffat så låter hon "skafferidörren" stå öppen." och då är falangen illa ute.

Sen finns det nog familjer som tjejen kanske inte rår på även om hon vill och försöker, och då kan det bli problem ändå.

Sedan har det naturligtvis betydelse vilken inställning falangen verkar ha till pengar, om han sprider för mycket pengar lättvvindigt omkring sig är det lätt för folk

att tro att han är en riktig "guldfisk" och då kanske bekymmren ökar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade frun och hon sa att det är väldigt mycket upp till hur damen i förhållandet uppför sig. Om hon vill visa hela släkten och byn vilken rik och bra man hon skaffat så låter hon "skafferidörren" stå öppen. Det finns säkert andra orsaker också... men jag tycker mig sett dylika tendenser. <_<

Helt klart är dock att i hennes fall sitter det lås och bom på alla våra ägodelar då vi är i Sverige.

Hej Toprunner,

Fru Chang håller med om denna teori, och även hon låser sitt rum i faderns hus då vi inte är där. För all del också då vi är där, men då mest för att hindra små barn i grannskapet som av ren nyfikenhet gärna skulle rota lite i våra saker. Svärfar Chang har förstås också nyckel till rummet, men honom kan vi lita på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag håller med de som tidigare uttalat en uppfattning om att det är agerande från er ”Fru ” som är avgörande tillstörsta delen sedan påverkar även ert övriga uppträdande hur hennes släkt kommer att agera avseende era tillhörigheter. Om hon ej har en bestämd attityd om att Du är hennes primära familj så blir det genast lite svårare att hålla i sakerna, sedan är det hennes förhållnings sätt till att låna ut saker. Om hon klart visar att hon ogillar att låna ut saker så minskar risken att det lånas saker samt den attityden gör även att det som lånas återges i ursprungligt skick.

Men det krävs även att du ger ett seriöst och tydligt intryck om vad du har för inställning till Henne och till era ägodelar. Är det era ägodelar eller dina?

Om du säger dina sjunker hennes status och det blir svårare för henne att upprätthålla ett klart förhållningssätt.

Räkna med att det kommer att finnas risk för mycket sura miner mellan henne och en del släktingar då är det bara att hålla med henne!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Som flera föregående skribenter har skrivit har jag inte heller drabbats av någon respektlöshet för mina ägodelar. Tvärtom lyckades jag genom oaktsamhet orsaka att Magroods fasters mans bil fick en stor repa för ett tag sedan. Han vägrade ta emot pengar för att laga den. Nu har vi tjatat till oss att få hjälpa till med att laga repan men det var först året därpå. Vid senaste besöket i Roi Et mosade Lillsvarten mormors glasögon. Nu är vi hemma utan att ha gett henne pengar för att köpa nya. Vem vet? Det kanske finns thailändare som i denna stund diskuterar livligt varför ALLA västerlänningar saknar respekt för thailändarnas egendom :whistle::whistle:

Det var dock en sak som jag reagerade på i somras. De bor cirka 10 katter på fasterns gård. De har butik från vilken katterna hjälper sig själva till. De skiter överallt och kommer inomhus när de önskar. När en katthona löper sover ingen inom 200 meters avstånd. De ska enligt rykte dessutom äta upp grannarnas kycklingar. Katterna är mycket ovälkomna men stannar kvar eftersom en granne matar dem flera gånger varje dag. Hans egen tomt är fullt av katter så han matar katterna på andras mark. Fastern och hennes man har pratat med honom och sagt att de inte vill att han ska mata katterna. Detta gör han ändå. Varje gång han kommer med mat stannar han kvar för en pratstund med alla. Ingen säger något om hans oönskade besök. När jag frågar hur sånt idi*ti kan fortsätta blir svaret att "Sånt är bylivet". Det verkar att konfrontation anses vara värre än irritation i detta fall.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med de som tidigare uttalat en uppfattning om att det är agerande från er ”Fru ” som är avgörande tillstörsta delen sedan påverkar även ert övriga uppträdande hur hennes släkt kommer att agera avseende era tillhörigheter. Om hon ej har en bestämd attityd om att Du är hennes primära familj så blir det genast lite svårare att hålla i sakerna, sedan är det hennes förhållnings sätt till att låna ut saker. Om hon klart visar att hon ogillar att låna ut saker så minskar risken att det lånas saker samt den attityden gör även att det som lånas återges i ursprungligt skick.

Men det krävs även att du ger ett seriöst och tydligt intryck om vad du har för inställning till Henne och till era ägodelar. Är det era ägodelar eller dina?

Om du säger dina sjunker hennes status och det blir svårare för henne att upprätthålla ett klart förhållningssätt.

Räkna med att det kommer att finnas risk för mycket sura miner mellan henne och en del släktingar då är det bara att hålla med henne!

Mvh

Magnus-Chumphae

Jag förstår inte ett skit om hon inte har bestämt att du är hennes "primära" familj?

Varför lever ni tillsammans?

Har aldrig stött på problement vet ej varför kanske en BKK grej och att hennes släkt

levt till stor del in Svergie.

Visst finns det avundsjuka men på normal nivå same same Swed men i en relation har

man ju alltid en släkt att ta hänsyn till men närmast är man ju alltid sin partner eller?

Hoppas era förhållanden "växer samman"?

MVH Svampen "true love" :yes:

levt ti

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag förstår inte ett skit om hon inte har bestämt att du är hennes "primära" familj?

Varför lever ni tillsammans?

Har aldrig stött på problement vet ej varför kanske en BKK grej och att hennes släkt

levt till stor del in Svergie.

Visst finns det avundsjuka men på normal nivå same same Swed men i en relation har

man ju alltid en släkt att ta hänsyn till men närmast är man ju alltid sin partner eller?

Hoppas era förhållanden "växer samman"?

MVH Svampen "true love" :yes:

levt ti

Hej Svampen

Du läste visst inte helt rätt eller så skrev jag otydligt, frnu och jag har inga som helst tveksamheter, däremot påtalade jag bara att för de som lever ihop men ej är tydliga gentemot varandra och sin omgivning kommer det att bli bekymmer även med ägodelar som har en tendens att försvinna...

Om jag var så väldigt otydlig får jag väl skriva om inlägget så det ej kan missförstås---

mvh

M-C

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svampen

Du läste visst inte helt rätt eller så skrev jag otydligt, frnu och jag har inga som helst tveksamheter, däremot påtalade jag bara att för de som lever ihop men ej är tydliga gentemot varandra och sin omgivning kommer det att bli bekymmer även med ägodelar som har en tendens att försvinna...

Om jag var så väldigt otydlig får jag väl skriva om inlägget så det ej kan missförstås---

mvh

M-C

Skriv inte om bou men det var lite suddigt skrivet nu förstår jag!

Ha det

MVH Svampen :great:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag var tydligen otydlig, så för att förtydliga!

Det är agerande från Er ”Fru ” som är avgörande tillstörsta delen sedan påverkar även ert övriga uppträdande hur hennes släkt kommer att agera avseende era tillhörigheter.

Om Ni båda inte tydligt visar att Ni är ”kärnfamiljen” (dvs att hennes bröder, systrar, kusiner etc) har en lägre prioritet för henne och givetvis måste Du ha samma inställning, så blir det genast lite svårare att hålla i sakerna.

Där utöver är det sedan hennes förhållnings sätt till att låna ut saker. Om hon klart visar att hon ogillar att låna ut saker så minskar risken att det lånas saker samt den attityden gör även att det som lånas återges i ursprungligt skick.

Men det krävs även att du ger ett seriöst och tydligt intryck om vad du har för inställning till Henne och till era ägodelar. Är det era ägodelar eller dina?

Om du säger dina sjunker hennes status och det blir svårare för henne att upprätthålla ett klart förhållningssätt.

Räkna med att det kommer att finnas risk för mycket sura miner mellan henne och en del släktingar då är det bara att hålla med henne!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tydligen otydlig, så för att förtydliga!

Det är agerande från Er ”Fru ” som är avgörande tillstörsta delen sedan påverkar även ert övriga uppträdande hur hennes släkt kommer att agera avseende era tillhörigheter.

Om Ni båda inte tydligt visar att Ni är ”kärnfamiljen” (dvs att hennes bröder, systrar, kusiner etc) har en lägre prioritet för henne och givetvis måste Du ha samma inställning, så blir det genast lite svårare att hålla i sakerna.

Där utöver är det sedan hennes förhållnings sätt till att låna ut saker. Om hon klart visar att hon ogillar att låna ut saker så minskar risken att det lånas saker samt den attityden gör även att det som lånas återges i ursprungligt skick.

Men det krävs även att du ger ett seriöst och tydligt intryck om vad du har för inställning till Henne och till era ägodelar. Är det era ägodelar eller dina?

Om du säger dina sjunker hennes status och det blir svårare för henne att upprätthålla ett klart förhållningssätt.

Räkna med att det kommer att finnas risk för mycket sura miner mellan henne och en del släktingar då är det bara att hålla med henne!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ok i understand You men jag har aldrig haft dessa problem med släkten om du

läst mitt inlägg men nu förstår jag ditt delema.

Ha det bra!!

MVH Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Som flera föregående skribenter har skrivit har jag inte heller drabbats av någon respektlöshet för mina ägodelar. Tvärtom lyckades jag genom oaktsamhet orsaka att Magroods fasters mans bil fick en stor repa för ett tag sedan. Han vägrade ta emot pengar för att laga den. Nu har vi tjatat till oss att få hjälpa till med att laga repan men det var först året därpå. Vid senaste besöket i Roi Et mosade Lillsvarten mormors glasögon. Nu är vi hemma utan att ha gett henne pengar för att köpa nya. Vem vet? Det kanske finns thailändare som i denna stund diskuterar livligt varför ALLA västerlänningar saknar respekt för thailändarnas egendom :whistle::whistle:

...

Hälsning

Svarten

Dina exempel på vad som hänt dig var väl ändå ett ganska dåligt försök att vända kritiken åt andra hållet? Olyckor kan alltid hända, men du försökte ju ändå göra rätt för dig. Vill dom inte ha ersättning så är det en annan sak.

Poängen i kritiken i denna tråd är ju att en del lånar olovandes och vill inte ersätta eventuella skador och slitage.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina exempel på vad som hänt dig var väl ändå ett ganska dåligt försök att vända kritiken åt andra hållet? Olyckor kan alltid hända, men du försökte ju ändå göra rätt för dig. Vill dom inte ha ersättning så är det en annan sak.

Poängen i kritiken i denna tråd är ju att en del lånar olovandes och vill inte ersätta eventuella skador och slitage.

Herr Chang har talat.

Ha ha HC!

Det är klart att jag skojade! Jag har mycket respekt för andras egendom. Men mitt skojade hade lite poäng i alla fall. Det är lite tröttsam att ständigt läsa om att alla thailändare är lata, ointelligenta, empatilösa. giriga, alkoholiserade, prostituerade, illaluktande, med mycket mera. Detta trots att jag bara har upplevt det motsatta. Jag tycker att bra att vända på saker och ting för att få folk att tänka till lite mera!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha HC!

Det är klart att jag skojade! Jag har mycket respekt för andras egendom. Men mitt skojade hade lite poäng i alla fall. Det är lite tröttsam att ständigt läsa om att alla thailändare är lata, ointelligenta, empatilösa. giriga, alkoholiserade, prostituerade, illaluktande, med mycket mera. Detta trots att jag bara har upplevt det motsatta. Jag tycker att bra att vända på saker och ting för att få folk att tänka till lite mera!

Hälsning

Svarten

Vart har du läst att alla Thailändare ÄR: ja du vet!?

Jag tycker att det låter som Finnar???ELLER?

Mvh Svampen :dance1:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en tids funderande och läsande av andras problem och icke-problem med bya-livet, så är jag glad över att det finns de människor som inte är som vår granne i byn.

När jag skrev trådstarten här så var jag faktiskt ute efter att ändra lite på just IL's fantasi om att allt är bara toppen i byarna (eller var det bara hans by), och Jive snappade upp detta ganska snart :)

Om man nu skall försöka hitta något positivt med den här händelsen, så får det bli att det väldigt konkret väger upp IL:s oförbehållsamma, romantiska skildringar av det thailändska bylivet.

TiT!

Har också funderat över om det är mitt eget fel eller min frus fel med denna respektlöshet, men kommer fram till att det alla som påpekar att felet ligger hos farangen/frun, faktiskt har fel (enl. mig alltså).

Kommer ihåg mina första år i Lamduan, då hade vi vardagsrummet dagligen fullt av barn och kylskåpet tömdes av släkt/grannar med jämna mellanrum :)

Just denna företeelse är ett underbart fenomen. Och här kommer ens egna värderingar in i bilden.

Hur ska man ta detta?

Jag anser att det finns två sätt.

1. Acceptera att de gör så, pga att man även själv kan gå och tömma deras kylskåp. Samma med moppar, bilar, cyklar, verktyg osv.

I vår by fungerar det så att vem som helst kan göra i princip vad som helst i andras hem. Eftersom de flesta är släkt. I större byar blir detta jobbigare och fenomenet "stad" börjar infinna sig. Sedan finns det självklart, såsom i fallet i trådstarten, att det finns individer som är helt enkelt inte bryr sig. Detta är, på just, individuell nivå.

2. Inte acceptera detta, låsa dörrarna osv. och se till att ens egna pryttlar inte rörs av andra.

Problemet i att inte acceptera är att man själv inte kan bli accepterad av andra i byn. Man blir låst utanför det lilla samhället.

Gäller endast, som jag ser det, i små byar som vår. I större byar har redan staden tagit över och det är naturligt att inte låta vem som helst klampa in i ditt kök.

Så skillnaden är väl egentligen inte så stor mellan Sverige och Thailand om man jämför små byar i Sverige mot små byar i Thailand, kan jag tänka mig. Om man nu tänker på att traska in i andras hus. I vår släkt i Finland t.ex. så är de flesta (inte släkt), men de har känt varandra i minst 300 år ;) Och då tar man hand om varandra på ett annat sätt än i större byar/stan.

------------

PS. Ang. att som farang visa snällhet, satte jag på prov stopp för häromdagen... Efter att en som vi skördat ris hos, inte riktigt visste hur många rai han egentligen har så mätte jag själv hans marker och räknade ut att han har ca 30 rai. Dagen efter behövde han räkna ut en annan yta, som han bara hyr men som vi skördade.

Jag lärde honom hur man räknar ut ytan på marken och han ställer då frågan:

Men om jag mäter denna mark (som inte är min) då måste du bjuda på öl efteråt...? Eller hur?!

Självklart, sa jag. Men då bjuder du på öl, för att jag mätte din mark igår...?!

Visade jag min storhet som farang eller var jag bara dumsnål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag mäter denna mark (som inte är min) då måste du bjuda på öl efteråt...? Eller hur?!

Självklart, sa jag. Men då bjuder du på öl, för att jag mätte din mark igår...?!

Visade jag min storhet som farang eller var jag bara dumsnål?

Men det är ju så vi måste göra - banka in lite vanligt, sunt folkvett i skallen på dem.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...