Jump to content
IGNORERAD

Thaksin i intervju


dtbkk

Recommended Posts

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article6909258.ece

Såg ingen post om det. men sorry om dubbelpostat.

Nu blockas delar av Times site fran Thailand! Detta pga av den s:k kritiken mot monarkin. Las artikeln och skaffa er en egen uppfattning. Dr T. kritiserar Prem m.fl ur Privy Council men oser aven berom over kungen och kronprinsen. Han spekulerar dock om en politisk forandring vid tronskifte.

Times har nu skrivit en kommentar om det hela - Googla garna "Scrutiny need not entail disrespect" om ni val en lasa deras synpunkter pa Lese Majeste-lagarna.

Hela respekten for kungahuset kanns sa falsk eftersom kungahuset och lese majeste-lagarna anvands for cyniska andamal som politiska slagtran - och folk valjer att blunda for detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Timesonline är inte blockad i Thailand. Kollade just både via TOT och TT&T.

Den var tydligrn blockad några timmar igår enligt tidninguppgifter.

Frågan är snarast hur det går med Thaksin's polisanmälan av Timesonline, som han har sagt att han ska lämna in, nu när dom har publicerat hela intervjun ordagrant.

Thaksin hävdade att den först publicerade intervjun, som endast var ett utdrag, var "förvrängd".

Jag kan inte påstå att jag läsa mig till några "majestätsbrott" i artikeln, men i Thailand så gäller thailändsk lag och det borde Thaksin vara medveten om, så allra minsta lilla tveksamma uttalande om kungahuset blir här direkt klassade som "majestätsbrott".

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det kanske rentav kan vara så att Thaksin har rätt och att en del "adelsmän" i kretsen runt kungahuset är värda en del

kritik.

Men det lär ju inte göra honom mer populär bland landets priviligerade elit.

Att Thaksin känner till gällande lagar i Thailand utgår jag ifrån, men det kanske finns en del känsliga saker som behövs

förändras för att landet ska kunna utvecklas.

Jag tror att Thaksin är lite före sin i tid i dessaa frågor, men i framtiden kommer han nog att bli ihågkommen som den

förste politikern som vågade ta upp dessa känsliga frågor.

Det är ju i längden en omöjlighet att Thailand ska ha kvar otidsenliga nästan medeltida lagar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kanske rentav kan vara så att Thaksin har rätt och att en del "adelsmän" i kretsen runt kungahuset är värda en del

kritik.

Men det lär ju inte göra honom mer populär bland landets priviligerade elit.

Att Thaksin känner till gällande lagar i Thailand utgår jag ifrån, men det kanske finns en del känsliga saker som behövs

förändras för att landet ska kunna utvecklas.

Jag tror att Thaksin är lite före sin i tid i dessaa frågor, men i framtiden kommer han nog att bli ihågkommen som den

förste politikern som vågade ta upp dessa känsliga frågor.

Det är ju i längden en omöjlighet att Thailand ska ha kvar otidsenliga nästan medeltida lagar.

Mvh Isan Lover

Absolut är kretsen runt kungahuset värda en hel del kritik. Det ironiska är ju dock att under Thaksins tid så stärktes kungahusets ställning och lese majeste-lagarna skärptes. Det som gor att Thaksin nu kritiserar lese majeste lagarna är ju inte for att han vill få bort dem eller kungahuset utan bara for att han satsade på fel häst och vill ge några stick till de han tycker svek honom.

Thailands ekonomiska elit, åtminstonde den yngre delen, är nog det mest anti-royalistiska segmentet av alla i det thailändska samhället medans Isaans fattiga, åtminstonde den äldre delen, är den mest royalistiska. Om det blir den tronfoljd som Thaksin satsat sina pengar på så ser vi nog snart lese majeste lagar som är sju resor värre än idag och även ett forum som detta får nog då rätta in sig i ledet.

"Att Thaksin känner till gällande lagar i Thailand utgår jag ifrån". Det tror jag också men har har ju samtidigt visat hundratals gånger att han anser sig stå långt långt over dessa lagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thaksin känner till gällande lagar i Thailand utgår jag ifrån

Mvh Isan Lover

Det tror jag inte, man får till exempel inte som premiärminister se till så att sin hustru får köpa statlig mark till 25% av värdet, det renderar i två års fängelse enligt Thailands lagar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte, man får till exempel inte som premiärminister se till så att sin hustru får köpa statlig mark till 25% av värdet, det renderar i två års fängelse enligt Thailands lagar.

Att Thaksin känner till gällande lagar i Thailand utgår jag ifrån

Mvh Isan Lover

Om man är vald av folket kan ju alltid ändra på lagarna och tjäna ännu mer

Det finns väl ingen som tjänat så mycket på dom fattiga som T

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

L vi har mycket sånt i svedala å men allmänna välfärdens godkännande!

Ett av dom gammla undantagen god kännde sossarna på 50 talet har ja

för mig å de e fidikomiserna å de e Adelssläkter så de ryker om

det men som sagt att det skulle gå å ta dö på fria bönder !

Nej för de har dom ju provat sen 1200 talet men inte fan!

Så allt är inte svart eller vitt!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/27270/

Det är intressant att se hur Thaksins nye bäste kompis sluggar vilt omkring sig, bland annat skryter han om att han minsann vann valet i Kambodja med 2/3 av rösterna. Vi som följt det hela vet att valen varken var fria eller demokratiska.

Sen det där typiskt asiatiska nedlåtandet mot yngre människor i politiken där Hun Sen påpekar att han minsann var politiker när Abhisit bara var ett barn. Känner igen retoriken från Samak Sundaraveij i Thailand, typ han är för ung och oerfaren titta på mig som varit med så länge. När Abbhisit var 12 så slaktade Samaks mobb studenter på Thammasat university 1976 och Hun Sen stod samtidigt högt upp hos de Röda Khmererna i Kambodja. En politisk karriär att vara stolt över, eller inte...

Thailand ligger på 54 plats när det gäller demokratiutveckling och Kambodja på plats 102. Är Hun sen egentligen i en position att klaga på hur demokratiskt Thailand är?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Nästa steg för Thakisn är väl att bli rådgivare åt Kim Jong IL?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Tycker du att det är ok att Thaksin, eller andra korrumperade i makteliten, lurar till sig statlig egendom på vanliga Thailändares bekostnad?

MaiChai,

Det tror jag inte, man får till exempel inte som premiärminister se till så att sin hustru får köpa statlig mark till 25% av värdet, det renderar i två års fängelse enligt Thailands lagar.

Har du sett något underlag för priset på 2 miljarder för marken på Ratchadapisek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

Tycker du att det är ok att Thaksin, eller andra korrumperade i makteliten, lurar till sig statlig egendom på vanliga Thailändares bekostnad?

Hej

Nej det tycker jag inte, och ändå händer det ganska ofta liknande saker även i ett land som Sverige.

Man läser ofta om politiker som har köpt attraktiv mark eller företag för underpriser och utan att andra har fått chans att bjuda,

eller fått bygglov på platser där andra nekats, men i Sverige utdöms oftast inga straff utan köparen får behålla det han

köpt, även om det var felaktigt.

Kanske något att tänka på, men jag tycker fortfarande att det är fel.

Och mig veterligen har väl markköpet av Thaksins fru gått tillbaka.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen att det markköpet har gått tillbaka,DET VAR JU OLAGLIGT,det måste väl även du tycka IL.Men du tycker väl att när det gäller din idol så är det OK.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...