Jump to content
IGNORERAD

SFI-525 timmar


josa

Recommended Posts

Trisst med dem som bara sabbar för andra och de verkar ju ofta samlas på SFI de där typerna. Afrikaner, araber och även thailändskor som inte lärt sig att säga annat än "bidrag" på svenska efter år på SFI.

Trots brister så är det trots allt fantastiskt med gratis svenskaundervisning till alla.

Man kan dock helt klart se en marknad för kvalitativ språkundervisning för invandrare här och allt är ju möjligt nu när privata aktörer för vara med och komma med anbud.

Ska man i dagsläget få en riktigt bra svenskaundervisning som invandrare så är man tyvärr tvungen att finansiera den själv och en idë vore kanske att invandrarna själva fick välja den skolade ville och så att säga få en skolpeng som de fick disponera. Kanske den skulle räcka till tex. 18 månader på Komvux eller 10 månader på folkuniversitetet eller 6 månader någon annanstans med små klasser.bara en liten idé här..

Ändrades av ITOY
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • josa

    4

  • Herr Chang

    3

  • Magrood

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ja ITOY, nu tycker jag du är inne på rätt spår.

Det är helt rätt att svenska staten finansierar undervisning i svenska för invandrare, men det måste bli bättre konkurrens om pengarna... och lärare måste få större befogenheter att helt enkelt skicka ut ointresserade elever som inte har vett att uppföra sig hyfsat.

Och då kan vi väl nu börja diskussionen om elitskolor från alla politiskt korrekt indignerade...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej!

Det verkar vara snårigt som ett Thailänskt sockerfält dethär med SFI!

Sverige anordnar sfi för att lära invandrare och flyktingar svenska. De går i samma klass och läser efter samma kursplan. Endast de som är flyktingar får ekonomisk hjälp till att klara studeerna. (lite fult så får de som köpt en biljet av kriminella mäniskosmugglare betalt men inte de som kommer hit för att leva med en svensk medborgare. Såvida inte den svenske medborgaren kommit som flykting i begynnelsen)

Nu finns det mer snårigheter i dethär. I en grann kommun betalas med bidrag de som läser sfi oavsett om de är flyktingar eller invandrare. En syster bor där och får bidrag medan den andra som bor här inte får bidrag.

Märkligt tycker jag, för det borde vara samma förutsättningar för nya svenskar vart de bor i sverige.

Bidragen till flyktingar betalas ut enligt sicalbidragsnormer med all rätt. Till Invandrare så bör studiemedel kunna utbetalas. dessa invandrare hamnar mellan alla stolar och har ingen rätt till något bidrag villket är lite förunderligt.

Busskorten kostar 80 kr /dag och där går det ej att få studierabbat om man studerar på sfi.

Flyktingarna blir i vissa fall hämtade och lämnade med taxt villket knappast lär dem hur det svenska sammhället fungerar, eller det är kanske det dettta gör?.

Är det någon som har kännedom om på villka grunder det går att söka någon typ av studiemedel eller rabbaterade busskort vid sfi studier?

Vist är Sverige fantastiskt och alla har samma rättigheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej!

Det verkar vara snårigt som ett Thailänskt sockerfält dethär med SFI!

Sverige anordnar sfi för att lära invandrare och flyktingar svenska. De går i samma klass och läser efter samma kursplan. Endast de som är flyktingar får ekonomisk hjälp till att klara studeerna. (lite fult så får de som köpt en biljet av kriminella mäniskosmugglare betalt men inte de som kommer hit för att leva med en svensk medborgare. Såvida inte den svenske medborgaren kommit som flykting i begynnelsen)

Nu finns det mer snårigheter i dethär. I en grann kommun betalas med bidrag de som läser sfi oavsett om de är flyktingar eller invandrare. En syster bor där och får bidrag medan den andra som bor här inte får bidrag.

Märkligt tycker jag, för det borde vara samma förutsättningar för nya svenskar vart de bor i sverige.

Bidragen till flyktingar betalas ut enligt sicalbidragsnormer med all rätt. Till Invandrare så bör studiemedel kunna utbetalas. dessa invandrare hamnar mellan alla stolar och har ingen rätt till något bidrag villket är lite förunderligt.

Busskorten kostar 80 kr /dag och där går det ej att få studierabbat om man studerar på sfi.

Flyktingarna blir i vissa fall hämtade och lämnade med taxt villket knappast lär dem hur det svenska sammhället fungerar, eller det är kanske det dettta gör?.

Är det någon som har kännedom om på villka grunder det går att söka någon typ av studiemedel eller rabbaterade busskort vid sfi studier?

Vist är Sverige fantastiskt och alla har samma rättigheter!

Det är väl staten som betalar för SFI och kommunen som betalar för socialbidrag.

Vi som har importerat har ju lovat att försörja vår tirak vid ansökan om UT. Surt men vi skall inte glömma vårt löfte som inte var svårt att ge för att tiraken skulle få UT.

De som köpt en biljett av en smugglare fick inget löfte om försörjning.

Skulle tro att de kommuner som betalar ut socialbidrag åt tiraken har en rödgrön majoritet, de satsar ju på bidrag och de kommuner som inte betalar en borgerlig majoritet.

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Försörjningsstöd (fd socialbidrag) betalas till de familjer som ej kan klara sig på sin inkomst. Ibland kan kommunen sätta vissa kriterier för att förörjningsstödet betalas ut, tex att man närvarar och fullföjer SFI. Det finns sådeles inget extra stöd för vissa kategorier av invandrare, utan ett krav för att få ut ett bidrag som alla är berättigade till om dom inte klarar av att försörja sig själva.

Dessutom finns i vissa kommuner en bonus om man klarar av sin SFI inom en föreskriven tid. Den utgår också till såväl flyktingar som annhöriginvandrare.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Försörjningsstöd (fd socialbidrag) betalas till de familjer som ej kan klara sig på sin inkomst. Ibland kan kommunen sätta vissa kriterier för att förörjningsstödet betalas ut, tex att man närvarar och fullföjer SFI. Det finns sådeles inget extra stöd för vissa kategorier av invandrare, utan ett krav för att få ut ett bidrag som alla är berättigade till om dom inte klarar av att försörja sig själva.

Dessutom finns i vissa kommuner en bonus om man klarar av sin SFI inom en föreskriven tid. Den utgår också till såväl flyktingar som annhöriginvandrare.

/mvh

Info på thai om SFI-bonus som verkar ha blivit nationellt projekt.

http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/08/95/Thail%E4ndska.pdf

Mvh

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror det finns rätt många "ubåtar" här!

Det fall med ersättning under sfi utbildning i en grannkommun som jag nämde är absolut inte baserat på soc bidrag efter som det inte behövs i den familjen.

Vi söker inte heller någon form av socialbidrag utan studiemedél av någon typ!

Det intresanta är om det finns någon typ av bidrag som man måste "hitta rätt på" i något dammigt arkiv eller nämna rätt betäckning på åt en tjänsteman för att väcka dennes minne?

Det märkliga med ersättningar till innvandrare som kommer hit för att leva med en innföd svensk medborgare är. Vid studier på sfi äe de ekonomiskt rättsösa. Går de sedan på grundvux - komvux eller högskola och yrkesautbildningar så får de som alla andra som bor i sverige rätt till studiemedel och rabbaterade resor.

SFI bonus är bara möjligt för de som fått visa för första gången i (juli 2010 tror jag) och detta är ju ett steg i rätt riktning om nu alla kan få detta! Har någon hört om någon som ej är flykting som fått denna bonus?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Info på thai om SFI-bonus som verkar ha blivit nationellt projekt.

http://www.skolverke...ail%E4ndska.pdf

Mvh

Magrood

...och på lättläst svenska : http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/08/95/L%E4ttl%E4st%20Nat%20sfi-bonus.pdf

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror det finns rätt många "ubåtar" här!

Det fall med ersättning under sfi utbildning i en grannkommun som jag nämde är absolut inte baserat på soc bidrag efter som det inte behövs i den familjen.

Vi söker inte heller någon form av socialbidrag utan studiemedél av någon typ!

Det intresanta är om det finns någon typ av bidrag som man måste "hitta rätt på" i något dammigt arkiv eller nämna rätt betäckning på åt en tjänsteman för att väcka dennes minne?

Det märkliga med ersättningar till innvandrare som kommer hit för att leva med en innföd svensk medborgare är. Vid studier på sfi äe de ekonomiskt rättsösa. Går de sedan på grundvux - komvux eller högskola och yrkesautbildningar så får de som alla andra som bor i sverige rätt till studiemedel och rabbaterade resor.

SFI bonus är bara möjligt för de som fått visa för första gången i (juli 2010 tror jag) och detta är ju ett steg i rätt riktning om nu alla kan få detta! Har någon hört om någon som ej är flykting som fått denna bonus?

I alla fall tidigare så var grundförutsättningen för att kunna få någon form av studiebidrag ett permanent uppehållstillstånd (PUT). Detta får man normalt inte förrän efter 2 år i landet på UT men undantag finns. Har en tjej ett svenskt barn (alltså en svensk medborgare) alternativt har bott tillsammans med sin svenska man /familj i mer än två år utomlands så får de med automatik PUT direkt vid ansökan eftersom man ändå inte kan förneka ett barn dess mamma. Och därmed även rätt till studiebidrag från första början.

Så kanske har den person ni känner till i grannkommunen redan PUT?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

I alla fall tidigare så var grundförutsättningen för att kunna få någon form av studiebidrag ett permanent uppehållstillstånd (PUT). Detta får man normalt inte förrän efter 2 år i landet på UT men undantag finns. Har en tjej ett svenskt barn (alltså en svensk medborgare) alternativt har bott tillsammans med sin svenska man /familj i mer än två år utomlands så får de med automatik PUT direkt vid ansökan eftersom man ändå inte kan förneka ett barn dess mamma. Och därmed även rätt till studiebidrag från första början.

Så kanske har den person ni känner till i grannkommunen redan PUT?

En bekant till oss får studiebidrag men först efter hon fick PUT, så jag tror Kim har helt rätt. Så länge tiraken är här på UT får garanten stå för bidraget. :)

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiestöd på thai.

Sorry, har mycket jag vill skriva. Men hinner inte.

:::

Vad menas med "ubåtar" i tidigare inlägg?

Vänlig hälsning

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i STO finns möjlighet att för bonus, plugga SFF Svenska för företagare och Svenska för Akademiker. Min fråga är finns detta utbud i Lappland? Någon son vet? När jag gick SFI 89- 90 var det som ni har säkert marks skit dåligt.

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiestöd på thai.

Sorry, har mycket jag vill skriva. Men hinner inte.

:::

Vad menas med "ubåtar" i tidigare inlägg?

Vänlig hälsning

Magrood

Min gissning är att det syftas på myndighetspersoner som är medlemmar här men ej identifierat sig som exempelvis anställd på socialkontoret.

Det finns förvisso inget krav på att man ska tala om vad man jobbar med, det är upp till var och en om man vill berätta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack HC!

Du är nästan som min personliga språkhjälp.

Tusen tack!

MVH

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...