Jump to content
IGNORERAD

SFI-525 timmar


josa

Recommended Posts

Hej på er.

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av SFI.

Min fru kom hem från SFI och berättade att hon ska sluta på SFI,

Varför frågar jag.

Frun svarar: Jag har uppnått maxgränsen för SFI, 525 timmar.

Jag frågar: Vadå maxgräns?

Läraren berättade att det finns ett riktvärde på 525 timmar

för att klara A-D på SFI.

Min fru har läst 540 timmar, hon ska avlägga ett prov till klass C i december,

men hon får inte avsluta sina studier pga av att hon har uppnått maxgränsen för SFI.

Hon är inte ensam, alla invandrare (ej flyktingar) som har läst mer än riktvärdet på

525 timmar måste avsluta sina studier och fortsätta att läsa hemma,dom måste lämna sin plats till

någon annan.

Jag ringer och frågar läraren och efter ett långt samtal så erkänner hon att det är pga ekonomin i vår kommun som dom måste lämna sin plats till dom nyanlända.

Det är många flyktingar som står i kö och då måste dom plocka bort dom vanliga invandrarna som har uppnått 525 timmar.

Är det någon annan som har upplevt detta problem med SFI?

mvh

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • josa

    4

  • Herr Chang

    3

  • kingsofthailand

    3

Mest aktiva i denna tråd

Enligt skolverket ..

Riktmärket för hur många undervisningstimmar som behövs för att uppnå godkänt

resultat i sfi (studieväg 3, kurs D) är 525 timmar. Denna tid kan överskridas eller

underskridas beroende på vad den enskilde eleven behöver för att klara kursens

mål.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

inte förvånad, i våran kommun (lekeberg) får inte mina bonus barn den handledning dom har rätt till enligt svensk skollag pga att det inte finns pengar, dom kom hit i april och jag förvarnade redan 26 dec 08 att dom skulle komma så rektorn skulle få tid att ta emot dom på ett bra sätt, nu har jag anmält kommunen till skolinspektionen, enligt jurist på skolinspektionen ska ekonomin inte begränsa undervisningen, man måste gå med blåslampan i röven på politiker kommunfolk rektor och lärare för att det ska hända något, i min enfald trodde jag att det skulle funka bra i en liten kommun, men icke, har jobbat och betalat skatt i 40 år men nu skulle jag gärna jobba svart när man ser att det bara går till de redan besuttna, mitt råd ring till skolinspektionen och kolla om dom kan stänga av henne

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

525 timmar betyder ju att hon bara får gå 26 veckor om dom går 4 timmar om dagen som dom gör i min kommun.

Vart bor du? Säger som dom andra, ta upp detta med skolinspektionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er

Jag blev så jävla arg när fick höra sånt skitsnack.

Min fru kostar ingenting för kommunen men hon är också ingen

inkomst för kommunen.

Flyktingar är en inkomst för kommunen,

"vanliga" invandrare drar inte in en krona till kommunen.

Faan vad trött man blir, här har dom en invandrare som vill

lära sig svenska, hon sliter som faan, två barn hemma så det blir sena kvällar.

Hon vill gå på SFI men enligt lärarna så måste hon sluta i December.

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

Ja det är sjukt, inte för att hacka ner på andra invandrare eller så kallade flyktingar men det är för jävligt när dom ska göra skillnad på folk och folk, om inte din tjej får fortsätta så ska fan inte dom andra fortsätta heller, nej ta som sagt upp detta med skolinspektionen och om inte annat så skicka en insändare till tidningar landet över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara djävulens advokat, men hon har ju fått 540 h gratis undervisning. Kommunens resurser är ju inte obegränsade samt att det finns andra som också vill ha chansen att lära sig svenska. Dock är det ju inte speciellt kul, det kan jag hålla med om...trist situation men jag kan förstå behovet att rikta in de resurser som finns.

Det kanske finns andra sätt att lära sig svenska? Arbete, folkuniversistet, hemstudier, starta en studiegrupp och studieböcker osv? Min erfarenhet från SFI är att kvalitet är extremt varierande mellan olika kommuner. Er kommun kanske har en låg kvalitet då hon tjänar på att söka andra sätt att lära sig ändå?

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

korp

Men varför får flyktingar stanna längre då och dessutom få sina bidrag för att stanna kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

korp

Men varför får flyktingar stanna längre då och dessutom få sina bidrag för att stanna kvar?

Tjena kris kristofferson?

Va faan tror du själv väntar svar????? :whistle:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

korp

Men varför får flyktingar stanna längre då och dessutom få sina bidrag för att stanna kvar?

Flykting/asylsökande är väl främst en juridisk term. Vilket bland annat innebär att ha en mycket svår situation som befogar extra hjälp och stöd från samhället som tar emot dem. Det kan vara i form av extra undervisning och bidrag. Kommunerna bör satsa lite extra på desas invidider, vilket de också gör på olika sätt, samt att de får bidrag från staten också. Invandrare av olika kategorier har ju ofta en bättre situation, med släkt, vänner, familj, ofta även en mycket bättre ekonomisk situation. Vilket innebär att resurserna de får är mer begränsade än om de vore flyktingar. Men jag är ju ingen expert direkt, så jag förenklar säkert en del. Visst spelar det säkert in att kommunen får statliga bidrag för asylsökande också, men med tanke på det svåra ekonomiska läget för många kommuner kan man kanske förstå det lite också. Det är ju inte som om kommunen är ute efter att spara pengar utan orsak, samt så verkar det ju som de faktiskt följd de riklinjer som finns, plus lite till.

Ibland kanske vi skulle vara lite mer tacksamma för vad vi får och inte bara tänka på det vi inte får. Men som sagt jag förstår att det är en mycket trist situation, men det är ju ingen katastrof man kan lära sig på andra sätt också.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara djävulens advokat, men hon har ju fått 540 h gratis undervisning. Kommunens resurser är ju inte obegränsade samt att det finns andra som också vill ha chansen att lära sig svenska. Dock är det ju inte speciellt kul, det kan jag hålla med om...trist situation men jag kan förstå behovet att rikta in de resurser som finns.

Det kanske finns andra sätt att lära sig svenska? Arbete, folkuniversistet, hemstudier, starta en studiegrupp och studieböcker osv? Min erfarenhet från SFI är att kvalitet är extremt varierande mellan olika kommuner. Er kommun kanske har en låg kvalitet då hon tjänar på att söka andra sätt att lära sig ändå?

Korp

Gratis undervisning.

Min fru tar endast upp en stol, lärarna finns redan till dom andra invandrarna.(flyktingarna)

Så läraren finns redan och lokalerna är betalda.

Korp.

Gratis??

Vad finns det för valmöjlighet i Nybro kommun?

Varför ska ska min fru avstå studier för att Nybro kommun har slut på pengar.

Enligt skollagen så har den som påbörjat en kurs i SFI rätt till att fullfölja kursen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det är stora skillnad på SFI för olika invandrare, men det är nog bäst att inte yppa detta här. :rolleyes:

Personligen skulle jag skita i SFI och sätta tjejen direkt i komvux eller någon annan skola där hon kunde lära sig svenska. Det finns naturligtvis olika utbud beroende på ortens storlek. :yes:

Finns till och med dom som säger jobba svart och betala vad det kostar. Kan inte samhället klara av sina åtaganden så får man själva lösa problemen. Men detta skulle jag aldrig själva våga säga.. :rolleyes:

Ändrades av silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru gick sfi för ett antal år sedan, så fanns det elever i hennes klass som inte hade nåt intresse av att få godkänt. Dessa elever fick stöd under utbildningen. Så länge dom läste sfi, så fortsatte pengarna att rulla in. Dom hade mycket frånvaro. Dök upp när det var dags för prov, och misslyckades med flit. För dom fanns det ingen gräns på 525 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara väldiga regionala skillnader rörande SFI. Frugan läste A,B och C på två terminer och nu när hon läser D så gör hon detta genom att studera 50% och praktisera 50%. I slutet på månaden går praktikplatsen över till en 50% anställning - ett sk. instegsjobb - vilken skall kombineras med fortsatta studier på SFI fram tills att hon är klar med D-nivån - dock minst 6 månader. 6.500 kr extra i kassan varje månad är ju inga fel kan jag säga men som sagt -väldigt orättvisa förutsättningar ifrån stad till stad.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns thailändskor som gått sfi i 4 år utan större intresse av att ens närvara dagligen och det kan man väl ifrågasätta om det är rimligt? Men 26 veckor låter å andra sidan väldigt lite. Visserligen klarade frugan av slutprovet inom den tiden, med råge t o m, men hon hade både lång skolvana och stor erfarenhet av språkutbildningar sedan tidigare.

Fast däremot så tror jag inte frugan hade 4 tim undervisning om dagen, snarare 2-3 och dessutom bara 4 dgr i veckan, med lov och alla röda dagar så räcker väl 525 tim då betydligt längre, kanske 1 läsår.

Tycker nog att det bör finnas en gräns för hur länge man får gå men den kanske skulle vara individuellt anpassad beroende på bakgrund osv. Våra kompisar i Holland berättade ju att där fick man som invandrare studera fritt i ett år, sedan var det bara ta fram börsen om man ville fortsätta. Och universitetsstudier efter 25 (eller nåt sånt) var man tvungen att bekosta helt själv, oavsett om man var holländare eller utlänning.

Lite krav kan man nog ställa som motprestation för kostnadsfria studier i ett samhälle, gäller både infödda medborgare och invandrare/flyktingar. Däremot att ifrågasätta skillnaderna i regler för flyktingar och vanliga invandrare genom att skylla på flyktingarna själva tycker jag ger lite besk eftersmak. Så klart är det skillnad på en hel massa regler om man kommer hit som flykting eller inte och skillnaderna är det ju knappast flyktingarna själva som bestämmer över.

Ps Silom, skickar du din framtida, nyanlända flickvän till Komvux, där helt andra förkunskapskrav än vid sfi ställs, så får du nog henne gråtande hem och en önskan om återresebiljett till Thailand omedelbums. Inte ens efter fullt avklarad sfi är man tillräckligt förberedd för Komvux, man måste även klara av "högstadiesvenskan" under ca 1 år till först.

Efter avklarad sfi kan man egentligen inte speciellt mycket svenska, man kan tala, förstå och skriva hjälpligt, inte mycket mer. Räcker absolut inte för fortsatta studier med vanliga vuxna svenskar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns thailändskor som gått sfi i 4 år utan större intresse av att ens närvara dagligen och det kan man väl ifrågasätta om det är rimligt? Men 26 veckor låter å andra sidan väldigt lite. Visserligen klarade frugan av slutprovet inom den tiden, med råge t o m, men hon hade både lång skolvana och stor erfarenhet av språkutbildningar sedan tidigare.

Fast däremot så tror jag inte frugan hade 4 tim undervisning om dagen, snarare 2-3 och dessutom bara 4 dgr i veckan, med lov och alla röda dagar så räcker väl 525 tim då betydligt längre, kanske 1 läsår.

Tycker nog att det bör finnas en gräns för hur länge man får gå men den kanske skulle vara individuellt anpassad beroende på bakgrund osv. Våra kompisar i Holland berättade ju att där fick man som invandrare studera fritt i ett år, sedan var det bara ta fram börsen om man ville fortsätta. Och universitetsstudier efter 25 (eller nåt sånt) var man tvungen att bekosta helt själv, oavsett om man var holländare eller utlänning.

Lite krav kan man nog ställa som motprestation för kostnadsfria studier i ett samhälle, gäller både infödda medborgare och invandrare/flyktingar. Däremot att ifrågasätta skillnaderna i regler för flyktingar och vanliga invandrare genom att skylla på flyktingarna själva tycker jag ger lite besk eftersmak. Så klart är det skillnad på en hel massa regler om man kommer hit som flykting eller inte och skillnaderna är det ju knappast flyktingarna själva som bestämmer över.

Ps Silom, skickar du din framtida, nyanlända flickvän till Komvux, där helt andra förkunskapskrav än vid sfi ställs, så får du nog henne gråtande hem och en önskan om återresebiljett till Thailand omedelbums. Inte ens efter fullt avklarad sfi är man tillräckligt förberedd för Komvux, man måste även klara av "högstadiesvenskan" under ca 1 år till först.

Efter avklarad sfi kan man egentligen inte speciellt mycket svenska, man kan tala, förstå och skriva hjälpligt, inte mycket mer. Räcker absolut inte för fortsatta studier med vanliga vuxna svenskar.

Hej Kim

Jag tänker inte skicka min nyanlända tjej till Komvux. Däremot skulle jag överväga annan undervisning om hon blev hemskickad p.g.a att kommunen inte hade mera resurser för henne. Jag skulle ivarjefall inte låta henne sitta hemma p.g.a. att hon blivit hemskickad...

Nu vet jag inte hur många timmar tjejen har studerat men hon började i januari i år och kom hem med detta intyg för några veckor sedan. Jag tror hon skriver D provet i december. Så på vår ort fungerer SFI, även om det finns stora skillnader beroende från vilket land man kommer från.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! om inte jag är ute och cyklar allt för mycket, så har jag för mej att dom måste ha ett godkänt slutbetyg på sfi för att överhuvudtaget kunna läsa vidare. mvh mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna promemoria avser elever som varit inskrivna i svenskundervisning för invandrare

(sfi) någon gång under läsåren 2003/04 - 2005/06. Samtliga elever har

studerat enligt 2002/03 års kursplan för sfi som består av tre olika studievägar om

vardera två kurser. Sfi 1 består av kurs A och B, Sfi 2 består av kurs B och C och

Sfi 3 består av kurs C och D. Två av kurserna finns i mer än en studieväg. Beroende

på studieväg kan var och en av dessa två kurser, kurs B och kurs C, vara antingen

nybörjarkurs eller fortsättningskurs. Oavsett om kursen är nybörjarkurs eller

fortsättningskurs är kursmålen desamma, men kursen får helt olika utformning

beroende på elevens kunskaper i svenska vid kursstarten och vald studieväg. Kursplanen

är utformad för att bättre kunna möta individer med olika utbildningsbakgrund,

förutsättningar och studiemål. I Sfi 1 är målen anpassade till invandrare som

är analfabeter eller kortutbildade. Sfi 2 och 3 har snabbare studietakt och mer avancerade

mål

SFI består alltså av 3 studievägar med två kurser i varje.

SFI1 kurs A+B är riktad mot analfabeter & dom med < 6 års studietid.

SFI2 kurs B+C är riktad mot dom med < 10 års studietid

SFI3 kurs C+D är riktad mot dom med > 10 års studietid.

Trots att en elev kan avsluta sfi efter respektive kurs

eller studieväg är intentionen att alla elever ska ges möjlighet att studera till

och med kurs D.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det går inte att citera text som förut just nu?

Nåja vill i alla fall gratulera Siloms tjej till att ha klarat av dom första delarna av SFI med beröm godkänt. Bra gjort! great.gif

Kul också att det verkar fungera med studierna i er kommun, det gjorde det med beröm godkänt även i den kommun vi bodde i när frugan gjorde sin sfi. Absolut inget att anmärka på förutom att jag tyckte studietakten, dvs antal tim per vecka, var åt helvete för låg. Slöseri med tid att bara få utbildning 2-3 tim per dag, fyra dgr i veckan.

Fast det kanske var meningen att självstudierna skulle ta upp resterande timmar till full arbetsdag, något dom dock inte gjorde.

Som sagt, jag skulle inte ha något emot högre krav på studenter i Sverige, svenska såväl som utländska.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite information.

Jag har ringt rektorn och haft ett långt samtal med henne.

I början lite hetsk diskusion men efter en stund så börjar vi förstå varandra.

Vi avslutade samtalet med att hon ska återkomma på tisdagen och det gör hon.

Rektorn har kontaktat andra kommuner som har haft problem med kö till SFI,

enligt henne så har de löst detta med att erbjuda de som måste sluta SFI

med någon specialkurs som heter SAS-light.

Denna kurs är bara till för att kunna läsa klart SFI, läsa SAS-light tills lärarna

tycker att man är mogen för ett slutprov för SFI-D.

Rektorn nämnde också att på denna kurs så är man berättigad till studiestöd.

Är det någon här som har läst eller har hört någonting om detta,

själv har jag sökt på internet men inte hittat någonting.

Tacksam för svar

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite information.

Jag har ringt rektorn och haft ett långt samtal med henne.

I början lite hetsk diskusion men efter en stund så börjar vi förstå varandra.

Vi avslutade samtalet med att hon ska återkomma på tisdagen och det gör hon.

Rektorn har kontaktat andra kommuner som har haft problem med kö till SFI,

enligt henne så har de löst detta med att erbjuda de som måste sluta SFI

med någon specialkurs som heter SAS-light.

Denna kurs är bara till för att kunna läsa klart SFI, läsa SAS-light tills lärarna

tycker att man är mogen för ett slutprov för SFI-D.

Rektorn nämnde också att på denna kurs så är man berättigad till studiestöd.

Är det någon här som har läst eller har hört någonting om detta,

själv har jag sökt på internet men inte hittat någonting.

Tacksam för svar

Josa

Det kanske är en studiemedelsberättigad kurs men din fru/flickvän måste ha PUT för att kunna nyttja det. Har hon det så läs gärna mer på CSNs hemsida. www.csn.se

Finns speciella regler för utlänningar som invandrat och som under en tid kan ge högre stöd.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

F

Ps Silom, skickar du din framtida, nyanlända flickvän till Komvux, där helt andra förkunskapskrav än vid sfi ställs, så får du nog henne gråtande hem och en önskan om återresebiljett till Thailand omedelbums. Inte ens efter fullt avklarad sfi är man tillräckligt förberedd för Komvux, man måste även klara av "högstadiesvenskan" under ca 1 år till först.

Efter avklarad sfi kan man egentligen inte speciellt mycket svenska, man kan tala, förstå och skriva hjälpligt, inte mycket mer. Räcker absolut inte för fortsatta studier med vanliga vuxna svenskar.

Alltså det där är ju individuellt, det finns de som klarat allt du skriver om och mer därtill på ett år. Allt handlar om förutsättningar såsom läsvana och motivation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det där är ju individuellt, det finns de som klarat allt du skriver om och mer därtill på ett år. Allt handlar om förutsättningar såsom läsvana och motivation.

Ja nu väckte du allt en gammal tråd, men om jag ska svara på det du påstår så Ja, kanske det finns personer som klarar av att först lära sig ett språk och sedan läsa in gymnaset på det språket under ett år.

Men utan språkkunskaper är det nog ingen ide att ens försöka i en helt svenskspråkig klass, hur hög studiekapacitet man än besitter.

Och en avklarad SFI ger inte tillräckliga språkkunskaper för att genomgå en gymnasieutbildning med svenskar och på svenska enligt min mening.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu väckte du allt en gammal tråd, men om jag ska svara på det du påstår så Ja, kanske det finns personer som klarar av att först lära sig ett språk och sedan läsa in gymnaset på det språket under ett år.

Men utan språkkunskaper är det nog ingen ide att ens försöka i en helt svenskspråkig klass, hur hög studiekapacitet man än besitter.

Och en avklarad SFI ger inte tillräckliga språkkunskaper för att genomgå en gymnasieutbildning med svenskar och på svenska enligt min mening.

Dessutom är det skillnad på SFI beroende på vem som arrangerar och vilka elever man får...

Man må vara hur ambitiös som helst vilket dock inte hjälper så mycket om majoriteten av elever endast är intresserade av sin mobil, konversera på sitt eget språk och att man får sitt socialbidrag...

Stäng av detta ovärdiga otacksamma drägg från undervisning är min åsikt (tycker även fru Chang). Och dra för all del in socialbidragen också. Men det vore väl för magstarkt för alla politiskt korrekta mähän i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det skillnad på SFI beroende på vem som arrangerar och vilka elever man får...

Man må vara hur ambitiös som helst vilket dock inte hjälper så mycket om majoriteten av elever endast är intresserade av sin mobil, konversera på sitt eget språk och att man får sitt socialbidrag...

Stäng av detta ovärdiga otacksamma drägg från undervisning är min åsikt (tycker även fru Chang). Och dra för all del in socialbidragen också. Men det vore väl för magstarkt för alla politiskt korrekta mähän i Sverige.

Herr Chang har talat.

Exakt samma åsikt vi, jag och min fru dragit.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...