Jump to content
IGNORERAD

Jurist? eller du kanske vet? Garantiåtagande TV


silom

Recommended Posts

Hej

Behöver lite hjälp.

Köpte en ny LCD tv strax före jul förra året och betalade ca 10.000:- För några veckor sedan började det dyka upp konstiga saker på skärmen. Jag skickade iväg tv:n för reperation. Nu har jag fått ett besked att dom vill ge mig en ny tv i stället för den gamla. Så långt är väl allting bra.

Men.

Dom har ebjudigt mig en tv som idag ny kostar 6.500:- En betydligt enklare modell än den jag köpte. Jag har tvärnekat till detta. Dom påstår att den motsvara den gamla men jag är tveksam.jag har redan sett i faktablad att t.ex. ljudet är av betydlig lägre kvalitet, samt så saknas det vissa USB ingångar på ersättningsapparaten. Och designen var betydligt läckrare på den gamla apparaten.

Min gamla TV har modellbetäckning 42LG5030 ersättingsapparaten heter 42LH3000

Som jag ser det, byter jag ned mig om jag accepterar erbjudandet. Om nu inte min gamla modell finns kvar så borde jag väl bli erbjuden en ersättnings tv i 5000 serien som min gamla tv var?

Tänkte ställa frågan här på forumet då jag vet att det finns mycket samlad kunskap om än det ena och andra. Jag har tittat lite i Konsumentköplagen men har inte blivit mycket klokare av detta.

Någon som vet vad som gäller?

Mvh

Silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

du ska ha en motsvarande som din gammla.Har du köpt på media markt? hade stora problem med dom ang en dator

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska ha en motsvarande som din gammla.Har du köpt på media markt? hade stora problem med dom ang en dator

Nej, jag handlade på Onoff. Men det är LG kundsupport som handlägger ärendet.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

men då ska onoff ge dig en motsvarande tv inte Lg du har ju köpt tv hos onoff så det är deras bord du har ju garanti kvar

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

* Start

* Lag och rätt

* Din rätt som konsument

* Fel på varan

Fel på varan

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps

* kräva omleverans av en ny, felfri vara

* få prisavdrag

* få ersättning för reparation

* häva köpet och få pengar tillbaka

* hålla inne betalning

* få skadestånd

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning

Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

Vänta med betalning

Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,

* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,

* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,

* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Tänk på

Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:

1. Det ska finnas hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.

2. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.

3. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.

4. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.

För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Senast granskad: 2009-09-24

Skriv ut Tipsa en vän Lägg till i favoriter Dela länk

Andra webbplatser

* Konsumentköplagen (1990:932) [Riksdagen]

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Kräv att dom lagar din gamla tv om dom inte ger dig en likvärdig.. Jag antar att dom försöker göra det så billigt som möjligt för sig själva genom att pracka på dig en billigare modell istället för att reparera din tv.. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

clion

Tack för informationen. Jag måste först och främst lusläsa faktabladen över de båda apparaterna och se om dom är likvärdiga på dessa punkter. Vad händer om dom är det då? Den nya LH3000 är säkert uppdaterad på många punkter, men den har ett betydligt enklare utförande.

knasen

Du har säkert rätt. Men eftersom det tydligen var panelen som det var vajsing på så reparerar dom inte.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inget om din gamla TV, men däremot att 42LG300 har fått mycket bra kritik. Priset i sig är nog inget att hänga upp sig på eftersom priserna på plasma och LCD ju sjönk ganska mycket i.o.m att LED släpptes.

Hoppas det löser sig för dig och ge dig inte om det visar sig vara så att ersättaren är sämre än den första. Tjat lönar sig ofta i sådana här fall har jag lärt mig! :)

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Häv köpet!!

Gå till Siba eller El-Giganten och kolla vad du kan få för pengarna!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då fick denna från början sorgliga historia ett lyckligt slut.

Så här gick det till:

LG vägrade ge sig. Det slutade med att de helt enkelt skickade hem en ny TV till mig av typen LH3000. Jag var vid det tillfället i Skåne och jobbade och kom hem först senare på kvällen. Jag var faktist vid detta tillfälle beredd att ge upp försöken att få en annan TV.

När jag kom hem och fick se TV:n och bildkvaliteten så ändrade jag mig dock. min digitala reptilhjärna vaknade till liv, och nu jävlar skulle det fajtas.

Morgonen därpå låg jag på telefonen, och ringde till LG och sa att dom kunde komma och hämta skiten direkt! Jag accepterar aldrig en ersättnings TV med påtagligt sämre bildkvalitet än den gamla.

Ungefär samtidigt skrev jag ett brev till Onoff:s kundombudsman (som i det här fallet är en kvinna), och beskrev mitt ärende. Hon svarade ganska omgående och lovade att ta kontakt med LG. Det tog inte lång tid förrän hon skickade ett nytt mail till mig där hon informerade om att LG:s försäljningsansvarig skulle ringa upp mig för att lösa mina problem.

I mitt brev till Onoff gav jag också förslag på tre olika lösningar som jag kunde acceptera.

1. Laga min gamla TV.

2. Ersätt mig med en LH4000

3. Pengar tillbaka med reducering av den tid jag haft den gamla TV:n (8 månader)

Nu för ca 15 minuter sedan ringde LG killen upp mig och beklagade det inträffade och frågade om en jag var nöjd med en LH4000 som ersättnings TV.. yes... härligt.

Vill också slutligen säga att Onoff uppträdde snabbt och bra. LG försökte ge mig en sämre ersättnings TV och får lite minus för detta.

När det gäller LH3000 kan jag inte förstå att den fått så bra kritik. Bilden är skitkass. Köp den inte.

/Silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

där ser man ge alldrig upp köpte en data på mediamarkt gick ej å starta åkte dit fick en samma hem liknande problem tillbaka va e detta för skit pep jag .no ploblem den du lämna igår har vi fixat tog hem den nää liknande problem. meeeeen efter 3 ggr så måste dom häva köpet men nog hade dom non paragraf som ja losade 400kr på sen till siba å köpte wn compack som funka utan problem så stå på er :crazy::rtfm:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...