Jump to content
IGNORERAD

Alkoholbruk i Thailand och Isaan


Jive

Recommended Posts

( De första inläggen #1 - #10 i denna tråd kommer från tråden "Vad tycker du verkligen om folket i Isaan?". Jag har flyttat dessa inlägg till en egen tråd efter förslag från Joints. HC )

Att uttala sig generellt om ca 25 miljoner manniskor med fa gemensamma namnare kanns i princip omojligt.

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att uttala sej generellt om dessa 25 milj människor och kanske t o m 60 milj thailändare.

Den gemensamma nämnaren är alkoholen och den större delen av den manliga befolkningen ( iaf i Isaan ) har ett, mer eller mindre, utvecklat alkoholberoende.

Generellt kan man lugnt påstå att Isaans utveckling står tämligen stilla bl a pga det hejdlösa drickandet.

Alkoholen är ett jätteproblem i Thailand och särskilt i Isaan. Så länge inget radikalt görs för att bryta nuvarande alkoholkultur i det här landet, så finns det litet hopp för Thailands utveckling mot ett världsmedvetet och modernt samhälle.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    6

  • Jive

    3

  • Joints

    3

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att uttala sej generellt om dessa 25 milj människor och kanske t o m 60 milj thailändare.

Den gemensamma nämnaren är alkoholen och den större delen av den manliga befolkningen ( iaf i Isaan ) har ett, mer eller mindre, utvecklat alkoholberoende.

Generellt kan man lugnt påstå att Isaans utveckling står tämligen stilla bl a pga det hejdlösa drickandet.

Alkoholen är ett jätteproblem i Thailand och särskilt i Isaan. Så länge inget radikalt görs för att bryta nuvarande alkoholkultur i det här landet, så finns det litet hopp för Thailands utveckling mot ett världsmedvetet och modernt samhälle.

Hej

Ja alkohol är ett problem i många familjer, men det finns allt många skötsamma också.

Jag tror att detta kommer att ändras när andra arbeten erbjuds t.ex genom industri etableringar.

I den gammla bonde kulturen hade ju alkohol en stor plats även här i Sverige en gång i tiden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori är att många i Isaan dricker för att glömma sin eländiga tillvaro med långa hårda arbetsdagar och uselt betalt.

Men det hänger ju inte riktigt ihop med Isan Lovers tes att de är nöjda och lyckliga med sin enkla tillvaro?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive... Visst finns det många som dricker dagligen och det är helt klart ett samhällsproblem av grövre proportioner. I vår affär kommer granngummorna och köper supar då och då hela dagarna, gubbarna köper oftare flaskvis.

Men att mer eller mindre alla skulle ha alkoholproblem är ganska så långt från den sanning jag känner. Jag känner väldigt många bybor som inte tar en endaste droppe alkohol, någonsin, och även väldigt många som dricker ytterst hälsosamt och sunt. Majoriteten här har inga alkoholproblem i mina ögon.

För att inte tala om dom till Sverige utflyttade isaanborna. Min Isaanfru och dom allra flesta av hennes isaanvänninor dricker aldrig någonsin och en stor del av dom har aldrig smakat alkohol. Dom som dricker, dricker väldigt sunt med ytterst få undantag.

Vi svenska pojkvänner spottar däremot inte i glaset precis och där kan man skönja ganska många med större eller mindre alkoholproblem. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att mer eller mindre alla skulle ha alkoholproblem är ganska så långt från den sanning jag känner.

Ja Kim, nu skrev jag ju "större delen av den manliga befolkningen" och det är ju någonstans mellan 51 och 100 % av männen.

Jag tror nog att du, med din stora thailanderfarenhet, innerst inne håller med mej.

Alkoholen är ett gigantiskt problem i Thailand och är roten till mycket skit här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Kim, nu skrev jag ju "större delen av den manliga befolkningen" och det är ju någonstans mellan 51 och 100 % av männen.

Jag tror nog att du, med din stora thailanderfarenhet, innerst inne håller med mej.

Alkoholen är ett gigantiskt problem i Thailand och är roten till mycket skit här.

Visst är alkoholen ett jätteproblem för många i Thailand. Det sups väldigt mycket av många och dessa alkoholberoende personers i övrigt nyktra familjer är det inte speciellt roligt för.

Men du skrev nog, om jag inte missminner mig, att man visst kan generalisera om Isaanbefolkningens supvanor och det tycker jag är orättvist mot t ex frugans tre bröder på 28, 26 och 17 varav bara en dricker överhuvudtaget och det med mycket stor måtta och självdiciplin. Frugan själv hade aldrig smakat alkohol när vi träffades och på dom 8 år vi varit tillsammans har jag väl lyckats tvinga i henne ca 5 cider på sin höjd. Svärfar dricker aldrig mer än en flaska öl vid samma festtillfälle och svärmor aldrig mer än ett glas. Sprit dricker dom nästan aldrig och gör dom det så är det i medecinskt syfte (pga förkylningssymptom eller dyl)

Personer i min svärfamilj är inget unikum utan jag känner många människor som aldrig dricker, eller som dricker med stor måtta, här i Isaan.

Visst är det som du säger ett stort samhällsproblem med dom som faktiskt dricker hejdlöst så fort dom har råd, och dom är många, men det jag vänder mig mot är din generalisering som jag alltså anser vara orättvis. Och det vill jag nämna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är alkoholen ett jätteproblem för många i Thailand. Det sups väldigt mycket av många och dessa alkoholberoende personers i övrigt nyktra familjer är det inte speciellt roligt för.

Men du skrev nog, om jag inte missminner mig, att man visst kan generalisera om Isaanbefolkningens supvanor och det tycker jag är orättvist mot t ex frugans tre bröder på 28, 26 och 17 varav bara en dricker överhuvudtaget och det med mycket stor måtta och självdiciplin. Frugan själv hade aldrig smakat alkohol när vi träffades och på dom 8 år vi varit tillsammans har jag väl lyckats tvinga i henne ca 5 cider på sin höjd. Svärfar dricker aldrig mer än en flaska öl vid samma festtillfälle och svärmor aldrig mer än ett glas. Sprit dricker dom nästan aldrig och gör dom det så är det i medecinskt syfte (pga förkylningssymptom eller dyl)

Personer i min svärfamilj är inget unikum utan jag känner många människor som aldrig dricker, eller som dricker med stor måtta, här i Isaan.

Visst är det som du säger ett stort samhällsproblem med dom som faktiskt dricker hejdlöst så fort dom har råd, och dom är många, men det jag vänder mig mot är din generalisering som jag alltså anser vara orättvis. Och det vill jag nämna.

Det ser ut ungefär likadant i min svärfamilj. Det är bara min fru i den familjen som dricker sprit när det är fest, men tycker ändå att man kan generalisera över spritdrickandet i Thailand.

"Det är, generellt sett, varmare i Sverige på sommaren än på vintern även om vissa sommardagar är svinkalla."

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut ungefär likadant i min svärfamilj. Det är bara min fru i den familjen som dricker sprit när det är fest, men tycker ändå att man kan generalisera över spritdrickandet i Thailand.

"Det är, generellt sett, varmare i Sverige på sommaren än på vintern även om vissa sommardagar är svinkalla."

Då vill jag tillägga att jag, rent generellt, känner betydligt fler helnykterister i Thailand/Isaan än jag gör i Sverige. Väldigt många fler faktiskt, i Sverige vete tusan om jag känner någon enda, i Isaan känner jag många, många.

Vad säger du om den passningen. ;)

Ps Egentligen är det nog så att det är mycket mer vitt/svart vad gäller drickandet i Thailand vs Sverige. Dom som dricker, dricker ofta rejält, dom som inte dricker, dricker aldrig.

I Sverige skåpsuper dom flesta fredag/lördag kväll, men aldrig på en vardag och absolut aldrig på en morgon. Gör man det så är det sk alkisvarning. Fast det är det inte i Thailand där man gärna dricker på morgon men istället lägger sig ungefär när svenskarna brukar börja ta sin tredje, blir högröstade och rödmosiga i ansiktet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps Egentligen är det nog så att det är mycket mer vitt/svart vad gäller drickandet i Thailand vs Sverige. Dom som dricker, dricker ofta rejält, dom som inte dricker, dricker aldrig.

Det är också min erfarenhet. I Thailand så verkar det vara antingen eller, av eller på, i mer dramatiska former än i Sverige. Att dricka alkohol bara för att det är gott verkar inte intressera så många.

I vilket fall är det ett viktigt ämne som Jive tog upp. Förtjänar en egen tråd, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,du känner ju mig,och jag är ytterst sparsam med alkoholen :bag: eller...men tycker nog att din beskrivning av supandet i vår by stämmer(men inte i min familj)He det och hälsa alla Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan såg jag siffror på att Thailand låg i topp när det gäller alkoholkonsumtion. Kommer inte ihåg var men jag ställer mig ändå tveksam till sådana siffror. En anledning är att den kvinnliga delen av befolkningen dricker så lite. En annan anledning är att landets turister verkar vara av de törstigare slaget och jag antar att de räknas in i den sammanlagda statistiken. Å andra sidan finns det väl en hel del storkonsumenter som tillverkar sin egen dricka så det kanske jämnar ut sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av eller på, som Joints skriver var en ganska bra beskrivning på thailändares supande även om det förstås finns många där emellan också. Tycker även Isanlover har en poäng när han jämför med gamla tiders småjordbrukssamhälle i Sverige.

Sverige hade under flera hundra år, långt in i på 1900-talet enorma problem med supande bland befolkningen.

Gissar att det kan ligga något i att det berodde på att samhällsstrukturen såg annorlunda ut då, och mera likt Thailands småbondesamhälle idag. Vi i Sverige tvingades införa motbok etc för att försöka stävja, i USA med liknande problem kom t ex förbudstiden på 30-talet.

Tror nog att samhällsomvandlingen som pågår i Thailand kommer att ändra alkoholvanorna med tiden. Inte många arbetsgivare lär ju i längden acceptera anställda som super på veckorna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja alkohol är ett problem i många familjer, men det finns allt många skötsamma också.

Jag tror att detta kommer att ändras när andra arbeten erbjuds t.ex genom industri etableringar.

I den gammla bonde kulturen hade ju alkohol en stor plats även här i Sverige en gång i tiden.

Mvh Isan Lover

Kom igen nu ,du måste ju hitta nåt med att i isaan dricker man minsann inte, bara när man skördat riset o.dyl.En världsmästare som du måste ju ha koll på detta.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta nu med erat politiskt korrekt svamlande,allt i Thailand e perfekt

Alla ställen jag har varit i "esaan" så har alkohol varit ett välkommande inslag.

Jag snackade igår med en från esaan han bara snackade hur mycket det skulle drickas.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta nu med erat politiskt korrekt svamlande,allt i Thailand e perfekt

Alla ställen jag har varit i "esaan" så har alkohol varit ett välkommande inslag.

Jag snackade igår med en från esaan han bara snackade hur mycket det skulle drickas.

Ett bra statistikt urval. :great:

Nog är det så att det dricks en hel del, tyvärr även då det är direkt olämpligt, som t.ex på tillställningar ute i obyden där sedan alla skall ta sig därifrån med motorfordon, detta inkluderar tyvärr även ordningsmakten och då får man ju ett bra rättesnöre, super BIB så super jag.

Nu är ju LOS landet med rykten och osanningar, men vad jag har förstått skall det försiggå någon form av försök att stävja drickandet i tid o otid, till följd av detta har BIB ålagts att utföra nykterhetskontroller i trfiken på kvällarna bl.a. här i Udon och det är MÅNGA som får slagga i aphuset, att det sedan "bara" kostar 2000 bath kanske gör det hela en smula löjligt, dom som har råd att kröka i stan och har bil kan utan att lyfta på ögonbrynen slanta av den summan.

Men som sagts, kanske bara ett rykte, det kan ju också vara så att BIB är ute och skaffar pengar til julklappar. :whistle:

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju LOS landet med rykten och osanningar, men vad jag har förstått skall det försiggå någon form av försök att stävja drickandet i tid o otid,

De har ju redan kommit upp med världens bästa idé!! Totalt förbud att köpa dricka mitt på dagen om man inte köper en större mängd, för då går det ju bra. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ju redan kommit upp med världens bästa idé!! Totalt förbud att köpa dricka mitt på dagen om man inte köper en större mängd, för då går det ju bra. :drinks:

Haha, iden är bättre än så!

Om du vill köpa lite att dricka på ett stort varuhus, mellan klockan 13 00-17 00, så är det helt kört!

Om, du vill köpa massor av alkohol i lilla lokala kvartersbutiken, mellan 13 00-17 00, så går det jättebra.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Och efter kl 24 får man inte köpa en bärs och ta hem i lilla kvartersbutiken utan måste supa ner sig bland andra suputer. :)

Fast det är väl borttaget nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att inte få sälja alkohol inom 600 m från skola införde ju Thaksin som motåtgärd och det drabbade mina svärföräldrar negativt och alkoholförsäljningen dom har i affären (som ligger ca 5 m från skolområdet) fick gå under jorden. Som tur är för mina svärföräldrars business så verkar denna lag inte efterlevas speciellt hårt sedan statskuppen, eller inte alls faktiskt.

En annan motåtgärd är ju dom nämda köpförbudstiderna mellan 09-11 och 13-17, som jag till min förvåning såg faktiskt efterlevdes på ampm i Prasat häromsistens. Där har dom aldrig brytt sig om tidpunkt tidigare så här verkar regeringen Abhisit vara hårdare med efterlevnaden. Måste vara ett verkningsfullt förbud alltså. ;)

Fast på lunchtid mellan 11-13 är det alltså ok att supa till en aning.

Vad gäller nykterhetskontroller i trafiken så sätter dom ju upp bemannade trafikkontrollspärrar i varendaste liten by under dom större helgerna och ska jag t ex köra in till muang Surin så måste jag nog passera ca 10-15 stycken. Fast jag blir sällan stoppad i någon av dom alls och har aldrig behövt blåsa en endaste gång. Det är alltid bara körkortet polisen vill se samt fråga var man kommer från, var man ska samt skämta lite om att jag får skynda mig fram innan ölen tar slut. ;)

Fast det är klart, genom att samtala med en person så ser man ju om denne är full eller inte och det är kanske det frågorna syftar till?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Big boss from Sukhothai var och hälsade på igår.. körde här ifrån i egen bil stupfull... Ett gott föredömme för alla sina underhuggare.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är någon större skillnad på superiet i Sverige eller i Issan.

På båda ställerna finns det hel och halv alkisar. Om man jämför en by i Issan kontra en by i Sverige är nog skillnaden mindre än man tror.

Om det sups mer i Issan kan det nog bero på lättillgängligheten. Hade det funnits Laukao eller öl i varje kvarter här hade det nog sett helt annorlunda ut.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det sups så mycket mer på den thailändska landsbyggden än vad det gors i svenska småkommuner. Många dricker inte alls och andra dricker ofta men sällan mycket och jag tror nog att jag snittar på en hogre mängd än genomsnittsthailändaren. Dock gor alkoholen betydligt mer skada i Thailand av foljande anledningar:

Thailändare har mycket sämre moral gällande alkohol och trafik; 10,000-tals liv forstors varje år av denna anledning.

Många av de som dricker for mycket är människor som lever på marginalen, ekonomiskt sett. Pengarna som går åt till spriten och de uteblivna pengarna då det krokas istället for jobbas kunde gjort en väldig nytta istället.

De som trillar dit får mer eller mindre ingen hjälp, varken psykologiskt eller medecinskt.

Att säga att supandet är Thailands storsta problem tror jag dock är en felanalys, det overdrivna krokandet hos vissa är väl snarare ett symptom än själva sjukdomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Atom som jag, som vanligt, tycker beskriver problemet på ett bra och vidsynt sätt. great.gif

En reflektion jag gjort i övrigt gällande problematiken med alkoholmissbruk i Thailand är att flera riktiga storsuputer jag träffat på genom åren plötsligt har fått för sig att lova buddha att inte dricka mer. och sedan till min förvåning hållt detta till punkt och pricka.

Vet inte hur många exempel på detta jag sett under dom 13 år jag besökt Thailand, men många är det. Verkar som att respekten för ett löfte till buddha är väldigt starkt och obrytbartför den enmskilde. Så ibland fyller nog faktiskt tro och religion en riktigt bra funktion, i alla fall när det gäller att få folk ur ett drogmissbruk. Respekten för detta måste man nog ge till Jesus också.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Går nog inte att jämföra Sverige och Thailand beträffande alkoholförbrukningen, den mest begränsande anledningen för en svensk "vardagsalkis" är ju priset (om man inte har tillgång till skogsblomman).

LaoKhao kostar i vår kvartersbuik 30 bath för en liten flarra och jag ser ofta hantverare som jobbar i närheten handla in en eller annan flarra, dagligen! Om det skulle vara lön, kanske flera ggr den dagen. Jämför detta med typ svenska bygggubbarnas fredagssupande som var ganska officiellt för en 30-40 år sedan, så är det ju 5 dagars mer konsumtion här.

När jag bodde i byn kan jag utan att överdriva påstå att det dracks ett par pavor varje kväll hos grannen, han har ett litet åkeri med lastbilar och traktorer, de som drack mest var de som skulle köra dessa fordon så visst är den tragiskt höga siffran trafikoffer med alkoholinblandning ett gissel i landet.

Nog dricks det oftare här, mängden däremot kanske blir densamma för dom somnar rätt kvickt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne jag håller med dig till 100%.

Hur är det i Pattaya nu för tiden, jag kan nog inte komma ner före nästa år.

Har stora affärer på gång med Japan och Thailand som tar mycket tid, vi ligger just nu i förhandlingar med vederbörande företag, så det kan ta lite tid därför vet jag inte när jag kan komma. Men skulle vara roligt att träffa dig och frugan när jag kommer. Lasse mår bra och är en god pensionär och dricker god Wisky. Men han letar efter ett jobb så han har något att göra.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...