Jump to content
IGNORERAD

Hjälp Björn hem


acarls

Recommended Posts

Du får 100 kr i pension efter skatten ca 32% får du 68 kr med dessa går du och handlar.

momsen är på dessa 68kr är ca 14 kr kvar blev det 54 kr.

På dessa 54 kr skall det åter igen dras skatt plus socialavgifter innan det blir riktiga pengar denna gången innan det blir lön ca 55% kvar blir det då ca 24 kr i lön.

Helt plötsligt blev 100 kr bara 24 kr.

Om du bor utomlands förlorar Sverige ca 14 kr i moms plus 27 kr i sociala och skatter alltså 41 kr på varje 100 kr.

Därför tycker jag man borde öka skatten på pensioner och bidrags tagare som bor utomlands då de inte bidrar solidariskt.

Vi har många arbetslösa i Sverige som behöver arbete och önskar inget hellre varför inte unna dem i stället dessa 41 kr.

Man kan tycka att 41 kr inte är så mycket men för dem i Sverige som betalar är det en hel del.

Moo

På dessa 54 kr skall det åter igen dras skatt plus socialavgifter innan det blir riktiga pengar denna gången innan det blir lön ca 55% kvar blir det då ca 24 kr i lön.

Ursäkta men det där fattar jag inte.

Så du tycker att pensionärer utomlands skall betala 41% i skatt???? Eller hur menar Du? Nää, den här matematiken får jag inte ihop.

Nu får Du nog ta och läsa på lite, att uppbära pension är en rättighet som alla solidariskt bidragit till, så även pensionären, dessutom betalar pensionären skatt i Sverige även när han är bosatt i utlandet. Kan Du förklara var Sverige förlorar de 27 % i sociala intäkter? Blev nog lite kaka på kaka där.

Lägg därtill de sociala kostnader som subventionerade resor, boenden, läkarvård, hemhjälp e.t.c. så garanterar jag att det blir vint för Sverige om alla pensionärer kastas ut, men så drastiska skall vi väl inte vara.

Baa

Ändrades av Surin P3

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • flor

    24

  • Fritz

    14

  • måne

    11

  • noBuzz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Tycker det luktar lite avundsjuka här :whistle: Jag tycker flor har förtjänat att få ta det lite lugnt efter ett helt(nästan)yrkesliv i Sverige.Han har förmodligen betalat betydligt mycket mer i skatter än vad många (inkl.mig)någonsin kommer att göra.Att han sedan kan spela bowling någongång är honom väl förunnat(om han orkar)Artrosvärk är inte att leka med och det kommer kanske du Knasen att få känna av om du fortsätter med samma jobb.Då tycker jag att det finns betydligt fler andra som "fuskat" till sig en sjukpension när det begav sig som inte "förtjänat"denna förmån att få leva i Thailand.Så min åsikt är: Lev väl med gott samvete flor.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt är ingen utgift det är en inkomst det är den som betalar eran pension sjukvård välfärd.

Om vi inte betalar skatten hur skall vi då ha råd med denna välfärd.

Ja det är mycket riktigt Baa kaka på kaka. Finns ingen gräns för hur mycket skatt vi betalar.

Jag tycker att ni som kan vara i Thailand sluta klaga på skatter och utskrivnings problem det ni handlar för utomlans får vi inte en krona eller arbets tillfälle av.

Det är väre fördem som går i pension om ca 15 år de har betalat för er och skall lyckas spara till sin egen också med det nya pension systemet.

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt är ingen utgift det är en inkomst det är den som betalar eran pension sjukvård välfärd.

Om vi inte betalar skatten hur skall vi då ha råd med denna välfärd.

Ja det är mycket riktigt Baa kaka på kaka. Finns ingen gräns för hur mycket skatt vi betalar.

Jag tycker att ni som kan vara i Thailand sluta klaga på skatter och utskrivnings problem det ni handlar för utomlans får vi inte en krona eller arbets tillfälle av.

Det är väre fördem som går i pension om ca 15 år de har betalat för er och skall lyckas spara till sin egen också med det nya pension systemet.

Moo

Exakt, stanna hemma i Sverige och bränn de sista korvörena som blir kvar på Konsum, efter att administrationssverige tagit sitt, så kanske vi gemensamt kan rädda SAAB. Ett av världens finaste bilmärke, bara det att världen ännu inte upptäckt detta. Eftersom vi inte är blyga här idag, så kan vi ju tillsammans drömma oss tillbaka till det gamla goda DDR. Där stannade skattekronorna kvar i landet... :great:

Folket också för den delen.. :o

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att när friska pansionärer och förtidspensionärer inte vistas i Svrige utan i exempelvis Thailand så betalar de skatt i Sverige (25 eller 30 procent) medan Sveriges kostnader för dom är låga! Precis som någon skrev tidigare så förlorar Sverige indirekta skatteinkomster från dessa utlandsboendes pensioner som exempelvis moms och bränsleskatter. Dessutom så använder dom inte sina pensioner i Sverige som då skulle ha skapat arbeten i Sverige och därmed skatteinkomster till den Svenska staten! Detta skulle inte vara alltför dåligt för Sverige om de utlandsboende stannade i utlandet även när de började att bli så gamla att de behöver dyr sjukhusvård. Jag har en känsla av att de utlandsboende tenderar att återkomma och åter skriva sig i Sverige när de är så sjuka att de villl återfå den fria Svenska sjukvården. Detta innebär att de återkommer till Sverige för att få de sista årens mycket dyra sjukhusvård innan de avlider. Detta sista är definitivt ingen bra affär för Sverige!

Med tanke på att den verkligt effektiva pensionsåldern är en bit under 60 år så ökar denna grupp.

MVH.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att när friska pansionärer och förtidspensionärer inte vistas i Svrige utan i exempelvis Thailand så betalar de skatt i Sverige (25 eller 30 procent) medan Sveriges kostnader för dom är låga! Precis som någon skrev tidigare så förlorar Sverige indirekta skatteinkomster från dessa utlandsboendes pensioner som exempelvis moms och bränsleskatter. Dessutom så använder dom inte sina pensioner i Sverige som då skulle ha skapat arbeten i Sverige och därmed skatteinkomster till den Svenska staten! Detta skulle inte vara alltför dåligt för Sverige om de utlandsboende stannade i utlandet även när de började att bli så gamla att de behöver dyr sjukhusvård. Jag har en känsla av att de utlandsboende tenderar att återkomma och åter skriva sig i Sverige när de är så sjuka att de villl återfå den fria Svenska sjukvården. Detta innebär att de återkommer till Sverige för att få de sista årens mycket dyra sjukhusvård innan de avlider. Detta sista är definitivt ingen bra affär för Sverige!

Med tanke på att den verkligt effektiva pensionsåldern är en bit under 60 år så ökar denna grupp.

MVH.

Luttrad.

Moms och bränsleskatter jo jag tackar... så jävla mycket pengar vi svenskar drar in till staten varje år i moms och skatter, så kan man tamigfan kräva något mer tillbaka än den service som levereras idag. Det är för mig helt ofattbart att det dessutom finns svenskar som gnäller över att utlandssvenskar inte konsumerar varor och tjänster i Sverige, och att vi därav tappar värdefulla skatteintäkter. Jag tror att flertalet utlandssvenskar har betalt mångdubbelt i skatt under sitt verksamma arbesliv än de flesta gnällrövar här tillsammans.

Många som idag bor i Thailand har säkert jobbat häcken av sig för att kunna ha det lite gott runt ålderns höst, och detta är folk avundsjuka på?.. Vad är det för jävla gråsossar som häckar här inne? Fram med nyllet bara och ge avundsjukan ett ansikte!

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt är ingen utgift det är en inkomst det är den som betalar eran pension sjukvård välfärd.

Om vi inte betalar skatten hur skall vi då ha råd med denna välfärd.

Ja det är mycket riktigt Baa kaka på kaka. Finns ingen gräns för hur mycket skatt vi betalar.

Jag tycker att ni som kan vara i Thailand sluta klaga på skatter och utskrivnings problem det ni handlar för utomlans får vi inte en krona eller arbets tillfälle av.

Det är väre fördem som går i pension om ca 15 år de har betalat för er och skall lyckas spara till sin egen också med det nya pension systemet.

Moo

Jahaja, tack för denna då, själv är jag 44 år snart så detta passade ju som handsken

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att skatterna i Sverige är på tok förhöga och vill med detta vissa att ni som tror att ni tjänar massa pengar så är inte fallet.

Ser ju bra ut med 100 kr i lön men när den verkliga köpkraften är 24 kr för en pensionär ännu sämre för en löntagare.

Brukar finnas många som hejar på höj skatterna utan över huvudtaget ha en uppfattning om hur mycket som går ditt. De tycker det är väl inte så farligt dom drar varje lön 32% bara.

Någon gråsosse är jag inte utan gläds varje gång en sådan får skit pga höga skatter och skulle helst se att just dessa aldrig får lämna Sverige.

De borde spendera sina pengar på ett mera solidariskt jämnställt sätt i Sverige.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Många som idag bor i Thailand har säkert jobbat häcken av sig för att kunna ha det lite gott runt ålderns höst, och detta är folk avundsjuka på?.. Vad är det för jävla gråsossar som häckar här inne? Fram med nyllet bara och ge avundsjukan ett ansikte!

Bra svar silom har man jobbat i 40 år och betalat skatt så har man fö tusan rätt å åtnjuta svensk sjukvård :unsure:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som idag bor i Thailand har säkert jobbat häcken av sig för att kunna ha det lite gott runt ålderns höst, och detta är folk avundsjuka på?.. Vad är det för jävla gråsossar som häckar här inne? Fram med nyllet bara och ge avundsjukan ett ansikte!

Bra svar silom har man jobbat i 40 år och betalat skatt så har man fö tusan rätt å åtnjuta svensk sjukvård :unsure:

Ja, det har man väl? Om man bor i Sverige? Tycker du att landstingen ska öppna filialer i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja lars och ett eget ambulansflyg :blink: hade ju vart perfekt5 :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför skall ni som bor i Thailand ha det bättre ekonomiskt än andra i samma situation som lever i Sverige.

Men det är väl så bidragstagar och pensionärer är det syndom.

Slitit i 40 år ni har väl gått i pension vid 60-65 år de flesta av er.

De som arbetar nu betalar både till er och spara till sin egen pension och får gå i pension när de är runt 70-75 så klaga inte.

Tycker bara att de som betalar skatt skall vet hur mycket de betalar och att det finns gökungar (pensionäre,bidragstagare) på andra sidan som aldrig blir mätta

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt är ingen utgift det är en inkomst det är den som betalar eran pension sjukvård välfärd.

Om vi inte betalar skatten hur skall vi då ha råd med denna välfärd.

Ja det är mycket riktigt Baa kaka på kaka. Finns ingen gräns för hur mycket skatt vi betalar.

Jag tycker att ni som kan vara i Thailand sluta klaga på skatter och utskrivnings problem det ni handlar för utomlans får vi inte en krona eller arbets tillfälle av.

Det är väre fördem som går i pension om ca 15 år de har betalat för er och skall lyckas spara till sin egen också med det nya pension systemet.

Moo

Nu jagar Du spöken igen, vi som vistas här efter att vi avslutat ett fullt arbetsliv i Sverige utgör inget inkomstbortfall, det finns betydligt enklare sätt att driva in den summan än att klanka ner på dem som arbetat 45-50 år och nu vill ha lite göttigöttgött.

Vad tror Du att en normalt frisk pensionär ger staten om han stannar i Sverige med sina 13-14000 i månaden som är stort sett maximum i statlig pension, det lär knappast vara någon drömkonsument.

Sedan tillkommer de privata tillskotten som oftast är skattade för både en å två ggr så det uppväger flera ggr om eventuellella moms o drivmedelskatter som nämnts om han i stället flyttar utomlands. Tror det är väldigt få som har råd att vistas utomlands med bara folkpension. Bara resan kostar ju en månadsinkomst.

Det är väre fördem som går i pension om ca 15 år de har betalat för er och skall lyckas spara till sin egen också med det nya pension systemet.

Och, vi som inte har barn har betalat för deras skolgång, eller? Vi som aldrig varit sjuka betalar för deras sjukvård, e.t.c.

Det går aldrig att få full rättvisa i ett skattesamhälle, det vet vi alla men att påstå att vi inte betalt våra egna pensioner, skitprat, det är bara det att våra folkvalda stundom valt att disponera våra skatter på annat sätt.

Håller med Måne, det luktar. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att när friska pansionärer och förtidspensionärer inte vistas i Svrige utan i exempelvis Thailand så betalar de skatt i Sverige (25 eller 30 procent) medan Sveriges kostnader för dom är låga! Precis som någon skrev tidigare så förlorar Sverige indirekta skatteinkomster från dessa utlandsboendes pensioner som exempelvis moms och bränsleskatter. Dessutom så använder dom inte sina pensioner i Sverige som då skulle ha skapat arbeten i Sverige och därmed skatteinkomster till den Svenska staten! Detta skulle inte vara alltför dåligt för Sverige om de utlandsboende stannade i utlandet även när de började att bli så gamla att de behöver dyr sjukhusvård. Jag har en känsla av att de utlandsboende tenderar att återkomma och åter skriva sig i Sverige när de är så sjuka att de villl återfå den fria Svenska sjukvården. Detta innebär att de återkommer till Sverige för att få de sista årens mycket dyra sjukhusvård innan de avlider. Detta sista är definitivt ingen bra affär för Sverige!

Med tanke på att den verkligt effektiva pensionsåldern är en bit under 60 år så ökar denna grupp.

MVH.

Luttrad.

Skapar arbete? menar Du hemhjälp t.ex. så kostar det mångdubbelt mer än vad en folkpensionär skattar.

Tycker mig på detta forum ha läst att det spys galla över pensionärer som "är i vägen" i vårdköer t.ex.

Det är väl för trist att missa detta när man lyckats bosätta sig på en plats där man bara stövlar in om det skulle behövas ett piller eller två. :diablo:

Vad menar Du med effektiv pensionsålder, för person eller stat?

Detta innebär att de återkommer till Sverige för att få de sista årens mycket dyra sjukhusvård innan de avlider. ÄÄHUMMMM, och under tiden innan det bär hän så slipper Du betala för min hemtjänst, + eller - ??

Eller menar Du att det skattetillskott en pensionär så nära St Per uppväger detta, knappast några drivmedelsinkomster eller krogbesök va?

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför skall ni som bor i Thailand ha det bättre ekonomiskt än andra i samma situation som lever i Sverige.

Men det är väl så bidragstagar och pensionärer är det syndom.

Slitit i 40 år ni har väl gått i pension vid 60-65 år de flesta av er.

De som arbetar nu betalar både till er och spara till sin egen pension och får gå i pension när de är runt 70-75 så klaga inte.

Tycker bara att de som betalar skatt skall vet hur mycket de betalar och att det finns gökungar (pensionäre,bidragstagare) på andra sidan som aldrig blir mätta

Moo

Hehe trevlig formulering.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför skall ni som bor i Thailand ha det bättre ekonomiskt än andra i samma situation som lever i Sverige.

Men det är väl så bidragstagar och pensionärer är det syndom.

Slitit i 40 år ni har väl gått i pension vid 60-65 år de flesta av er.

De som arbetar nu betalar både till er och spara till sin egen pension och får gå i pension när de är runt 70-75 så klaga inte.

Tycker bara att de som betalar skatt skall vet hur mycket de betalar och att det finns gökungar (pensionäre,bidragstagare) på andra sidan som aldrig blir mätta

Moo

Vi har det bättre därför att vi slitit i 40-50 år och betalat skatt för våran pension och dessutom varit kloka nog att spara en slant istället för att konsumera på nya prylar som grannen blir avundsjuk på, de Du, något att se fram emot, eller hur. :drinks:

Det är väl bara att våga ta steget istället för att sitta i grådasket och gnälla över att det finns ett liv utanför Svea rike.

Tror trots allt att de finns dom som vill bo kvar i skatteparadiset.

Sen är det ett jäkla gnäll om att vi inte betalat våra pensioner, nähä, och vem i så fall pröjsade för Din morsa o farsa, tänk lite innan Du gnäller, det är ett rullande system som alla bidrager till, såväl gamla som unga, och, ja, jag betalar fortfarande en alldeles för hög summa i Sverige, men se det gnäller jag inte över, det kan ju behövas för Dina barns skolgång t.ex. :yes:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

men snälla moouan(.Och varför skall ni som bor i Thailand ha det bättre ekonomiskt än andra i samma situation som lever i Sverige).När jag pensionerar mig om tre år får jag ut omkring 15000kr hur långt räcker det i sverige? när hyra el mat mm är betalt.men om jag väljer att bo där mina pengar räcker längre så e det väl inget fel i det.ps sen får vi köpa sjukhusförsäkringar som inte e billiga

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, Jag har bara en liten undran, dom barnfamiljer som åker till Thailand, blir dom utan sina barnbidrag och underhållsbidrag för hasipar och Thaifruns egna barn.

MVH Stefan

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

MOOUAAN,jag hoppas att du aldrig sviker sverige och åker utomlands på semester,tänk på alla skattekronor som fosterlandet förlorar.Och gör nu ett klokt val med din tjänstepension(det gäller DIN framtid )Och alla ni som bor i Thailand,åk nu hem och hjälp SVERIGE på fötter,NI är ovärderliga med era ofantliga pensioner och skatter.Och till er (OSS)alla som är pensionärer,säg upp pensionen och börja jobba igen så moouann kan få en hyfsad pension när han ska flytta till Thailand :whistle: .Och har ni fått sjukpension så neka att ta emot ersättning,ni fejkar bara era skador oavsätt vad läkarna säger :suicide: Ni är alla bara belastningar på det svenska samhället,FÖRSTÅR NI INTE DETTA.Och moouaann,kryp ur grottan,det finns faktist sol ute ibland och folk kan faktist le och skratta oxå även om det verkar som du aldrig upplevt det.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Där fick jag en ide. Kanske jag ska göra min fru med barn nu innan vi "tvingas" till Sverige sedan får vi väl stå ut i de månader som behövs och när det är klart med föräldrapenningen (vad nu det är) och barnbidrag piper vi snabbt som fan tillbaka till Thailand, kanske om några år är vi berättigad till skolpeng så hon,han kan studera här och vi inte behöver utnyttja skolsystemet i Sverige.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där fick jag en ide. Kanske jag ska göra min fru med barn nu innan vi "tvingas" till Sverige sedan får vi väl stå ut i de månader som behövs och när det är klart med föräldrapenningen (vad nu det är) och barnbidrag piper vi snabbt som fan tillbaka till Thailand, kanske om några år är vi berättigad till skolpeng så hon,han kan studera här och vi inte behöver utnyttja skolsystemet i Sverige.

Sen om din fru har svenskt uppehållstillstånd kan ni försöka att fixa underhållsbidrag om din fru har barn under 18 år ( tror jag det är )om hon uppger faderns namn och senaste adress

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

... kanske om några år är vi berättigad till skolpeng så hon/han kan studera här och vi inte behöver utnyttja skolsystemet i Sverige.

VA!

Kan man ta med sig "skolpengen" och köpa undervisning utanför Sverige?

Låter nog för bra för att vara sant! preved.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hon har tre barn sedan tidigare, en är ju för gammal 20 år men de andra kanske jag kan adoptera och kanske få barnbidrag för. Ge mig flera ideer hur jag kan berika min miserabla vistelse här i Thailand.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hon har tre barn sedan tidigare, en är ju för gammal 20 år men de andra kanske jag kan adoptera och kanske få barnbidrag för. Ge mig flera ideer hur jag kan berika min miserabla vistelse här i Thailand.

om du adopterar hennes barn får du inga bidrag enligt vad jag tror för då är barnen "dina"

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...