Jump to content
IGNORERAD

Hjälp Björn hem


acarls

Recommended Posts

Såg i Aftonbladet om Björn som skadats allvarligt i en trafikolycka i Thailand

Hans familj vädjar om hjälp på sin blogg

Tycker det verkar lite dåligt att inte UD ställer upp med hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • flor

    24

  • Fritz

    14

  • måne

    11

  • noBuzz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Ytterst tragiskt att han inte får hjälp att komma hem och det visar hur viktigt det är att ha ett fullgott försäkringsskydd när man stannar läge i utlandet.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ytterst tragiskt att han inte får hjälp att komma hem och det visar hur viktigt det är att ha ett fullgott försäkringsskydd när man stannar läge i utlandet.Mvh Måne

Hej.

Visst är det ett tragiskt öde och visst visar det hur nödvändigt det är att ha en försäkring.

Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att få människor att förstå att sjukvård/olycksfallsvård är en privat utgift och att privat försäkring behövs när man som tex på resor inte omfattas av vår kollektiva sjukförsäkring. Det går inte att ställa krav på staten när man själv har slarvat.

Schengen-länderna har ju löst detta genom att ställa krav på att man har en försäkring för att få visum.

Kanske Thailand borde införa ngt liknande?

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterst tragiskt att han inte får hjälp att komma hem och det visar hur viktigt det är att ha ett fullgott försäkringsskydd när man stannar läge i utlandet.Mvh Måne

Visst är det tragiskt men det är ju inte svårt att ha fullgod försäkring.

Jag har min hemförsäkring med tillägg som täcker både mig & min kvinna vid

eventuellt olycksfall utomlands till en kostnad av 120:-/år.

Man bör ju se över detta innan man ger sig iväg med tanke på nära/kära där

hemma:

Mvh Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt när folk råkar ut för sånt här, och han verkar ju överleva då blir det även tråkigt för släkten i Sverige eftersom det faller på dem att ordna upp detta..

Åker man varje år ska man givetvis ha en reseförsäkring, det är ju värre om man är där så länge att det inte det inte fungerar med reseförsäkring, är man då redan sjuk blir det ju givetvis svårt att få en försäkring mot sjukdomar.

Om sjukhusräkningen redan är på 200.000kr och tickar på med 20.000 om dagen blir ju frågan, släpper sjukhuset ens iväg honom innan räkningen är betald?

Ändrades av islander
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir jag inte förvånnad!

Nämn en gång en Svensk fick hjälp hem, förutom kriminella.

Det var inte så många år sedan en Svensk fick stroke i Thailand han hade försäkring men inte för stroke, hans son tror jag det var som belåna sitt hus.

För att betala sjukhuskostnaden eftersom inte UD gjorde det, för att sedan när det var betalt så dog hans pappa och han fick ingen hjälp att ta med pappa hem då heller från UD.

Och samma år blir en tjej skjuten i Turkiet av sin egen släkting, släkten betalar inte ett skit för sjukhuset utan det gör UD, och dom skickar till och med ner Svenska ambulansflyget för att ta hem henne.

2005 var det en stor våg som svepte in i Thailand och många Svenskar dog samt så vart många strandsatta, ingen hjälp från UD då heller utan dom ville fira jul/nyår samt gå på tearter först och sket i Svenskarna.

Men när kriget kom till Beirut, då satte UD in hela styrkan för att ta hem dom fort som fan dom tog vilka båtar som helst som fanns tillgängliga för att få hem dom men som tack för det så klaga många på att det inte fanns taxfree.

Vilken Svensk som helst som var med om vågen skulle vart tacksamma om det så var en roddbåt som tog hem dom, men dom sket UD i medans dom tunga skattebetalarna från Beirut dom skulle hem oavsett vad det kostade.

När man läser om Björn i detta fall så blev han utsatt för ett brott, dvs. han blev påkörd hans släktingar har betalt 120 tusen från egen ficka men inget hjälp från UD.

kan nämnas att tjejen i turkiet och hennes släkt la inte en nickel på sjukhuskostnaden, skall nämnas att det är inte hennes fel utan UD: sett att se olika på oss Svenskar.

Svenskar kontra nySvenskar.

Kan bara nämna kuba killen den tog vi hem i regeringsplanet, för att senare skall åka dit igen i ett område som är uppenbart inte är nåt bra ställe med hans bakgrund.

Jag vet att han kommer åka dit igen, jag känner folk som vet vad han har för tankar han kommer att dyka upp igen på löpsedlarna för ett besök i ett bra område.

Så jag säger bara det igen nämn en enda gång då UD har hjälpt hem en Svensk, som inte har nåt skumt att dölja som Annika som vi flög hem i regeringsplanet eller den Svenska diplomatdottern som torska men knark i BKK som vi givetviss tog hem.

Eller pedo som Svt och svensk polis satte dit i Thailand för ett antal år sedan, den fixa Ambassaden nytt pass så att han kunde komma hem för att sedan gå helt fri i Sverige.

Listan kan göras hur lång som helst, och börjar inte UD tänka om så kommer det skapas värre svenssonrasism för ska dom bara skita i Svenskar som är skötsamma för att hjälpa skumma Svenskar samt svenskar med annan etnisk bakgrund.

Då kommer det bli värre i Sverige än vad det är idag detsamma gäller invandrarpolitiken, det är inte folkets fel att det är som det är utan den så kallade styrande eliten som inte har en enda verklighetsanknutning utan sitter i sina möten och då ser allt så bra ut på pappret.

För att sedan säga ja det var ju dumt av mig skulle ha kollat upp saken lite mer, men det är försent då för ni har redan skapat grupperingar i samhället.

Ta bara den enkla saken som man får höra ibland Jävla svenne, medans om jag säger tillbaka jävla utlänning kan jag räkna med att åka dit samt få böter för invandraren tog illa upp och kände sig kränkt varpå han/hon får 5000:-.

Nä som sagt det måste komma till stor ändring i dom styrandes tänkande och komma ner på jorden och se vad som händer och behandla folk lika.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det tragiskt men det är ju inte svårt att ha fullgod försäkring.

Jag har min hemförsäkring med tillägg som täcker både mig & min kvinna vid

eventuellt olycksfall utomlands till en kostnad av 120:-/år.

Man bör ju se över detta innan man ger sig iväg med tanke på nära/kära där

hemma:

Mvh Svampen

Någon hemförsäkring för 120kr hade väl inte gjort någon nytta i detta fall.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte?

/GSt

Det framgår väl inte hur länge han (Björn) varit där, men eftersom han är förtidspensionär kan man ju misstänka att det blir långa resor. Svampen så inte hur långa resor hans försäkring klarade men med det priset så är det väl snarare veckor än månader..

Alandia har en "billig" reseförsäkring om man saknar hemförsäkring (att förlänga), 50-60 Euro/år, för resor som är max 3 månader långa. Vid längre resor blir det givetvis dyrare..

Ändrades av islander
Link to comment
Dela på andra sajter

islander

läste på deras blogg att han åkte ner omkring mars 2009.

gosatta

visst är det så, men UD och invandrapolitiken går väl hand i hand.

Om inte så skapar dom samma skit, för vanligt folk.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kan man lyckas få in invandringspolitik i denna fråga? imponerande.

Varför inte? Sverige kanske borde lägga skattepengarna på sina egna först o främst.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

ser absolut ingen koppling UD och invandringspolitik är ljusår ifrån varandra, känns lite SD retorik över det hela = helt ogenomtänkt och enbart till för att vispa upp fördomar.

men jag tänker inte säga något mer om detta då detta uppenbarligen inte är rätt forum för en diskussion om invandring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, situationen verkar rätt oklar:

-----------------------------

"Innan han blev sjukpensionär jobbade han i Norge och hans pension betalas därifrån. Nu blir hans ärende en förhandlingsfråga mellan Sveriges och Norges ambassader i Thailand. – Vi känner till ärendet och har varit i kontakt med hans anhöriga. Det är försvårande att han inte hade någon reseförsäkring och att han är utskriven ur Sverige.

------------------------------------

Undrar för framtiden, om det är värt skattebesparingen att ansöka om SINK-skatt. Nog bäst att inte skriva ut sig.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

bra skrivit Nerike håller med dig till 100%

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog revidera mitt svar lite.Är han utskriven från sverige så har han ju gjort ett aktivt val att inte tillhöra sverige eller??Och får han pensionen från norge så kanske han är skriven där och då borde det väl ligga på norskarnas bord att ombesörja hemtransporten.Vad det gäller Nerikes belysning av transportfrågor så har han onekligen en poäng där(speciellt vi från staden där vederbörande kommer ifrån och som känner igen honom mycket väl :diablo: )blev lite OT,ursäkta.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

bra skrivit Nerike håller med dig till 100%

håller med dig clion,

nerike har huvudet på skaftet

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i detta fall, bör nog familjen vända sig till norska staten, för man kan väl inte kräva att svenska UD ska lösa detta..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

... man kan väl inte kräva att svenska UD ska lösa detta..

Rock on!

Utan att vara någon expert på internationell rätt, så kan jag tänka mig att medborgarskapet kan ha en viss betydelse i fallet. Nu kanske han har dubbla medborgarskap och då blir situationen riktigt klurig.

"Dubbla medborgarskap" är egentligen en lika omöjlig konstruktion som tulipanaros! Sverige har av någon underlig anledning varit väldigt frikostig med att ge medborgarskap, utan krav på att tidigare medborgarskap upphör. Antagligen underlättar det vid resorna till tidigare hemland och för oss med thaifru och barn är det ju fördelaktigt. Tänk en person med egyptiskt och svenskt medborgarskap som sitter anhållen för terrorism i Pakistan, vilket land skall ta ansvar för denne?

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

det beror väl så klart på vilket medborgarskap personen har rest in i landet och/eller identifierar sig med.

sverige är ett av dom få (eller det enda?) som tillåter dubbelt så egypten skulle troligtvist inte lyfta ett finger om det visar sig att personen olagligt innehar två medborgarskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

det beror väl så klart på vilket medborgarskap personen har rest in i landet och/eller identifierar sig med.

sverige är ett av dom få (eller det enda?) som tillåter dubbelt så egypten skulle troligtvist inte lyfta ett finger om det visar sig att personen olagligt innehar två medborgarskap.

Är det så? trodde dom flesta länder tillåter dubbelt medborgarskap. USA (åtmindstonde för ngt årtionde sen) är enda undantaget jag känner till. Australien vet jag med säkerhet tillåter dubbelt.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Staten hit och dit. är det helt omodernt med personligt ansvar? mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

Är det så? trodde dom flesta länder tillåter dubbelt medborgarskap. USA (åtmindstonde för ngt årtionde sen) är enda undantaget jag känner till. Australien vet jag med säkerhet tillåter dubbelt.

/mvh

som jag har förstått det så tolererar många länder det men i princip bara i Sverige det är lagligt. .

men har inga källor på det så kan vara ute och cykla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...