Jump to content
IGNORERAD

Hjälp Björn hem


acarls

Recommended Posts

Kära Fritz!

Jag vet inget om dig, har inte skrivet något om dig, kan absolut inget om din situation samt har inga problem med var du vill bo.

Är man så sjuk att man inte kan bli rehabiliterad så skall man skrivas ut från arbetslivet och sedan kunna bosätta sig var man vill.

Detta tycks ju vara fallet med dig, enligt dig och dina läkare.

Och vill du skicka minuskarma så vet jag heller inte hur man gör, men det är dock först ikväll som jag förstått att du flyttat till Pattaya bara för det fina klimatets skull, samt att detta gör dig friskare.

Ha det så gott

Du var väldigt tydlig i ett tidigare inlägg.. "Är man sjuk och uppbär sjukpenning från svenska staten skall man vara i Sverige".

Jag tog för givet att du med detta menade även mig och därför tog jag illa vid mig.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • flor

    24

  • Fritz

    14

  • måne

    11

  • noBuzz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Är man sjuk och uppbär sjukpenning från svenska staten skall man vara i Sverige.

Ingen sjuk person skall behöva utsättas för de vedermödor en resa på 12-20 timmar till Thailand innebär! yes.gif

Har själv en f.d. vän som bor här i Thailand sedan 2 år tillbaka.

49 år och gymnastiklärare som inte längre kan jobba p.g.a. värk i ben och höfter.

Han kan dock spela golf 5 dagar i veckan och festa dygnet runt. 1zgarz5.gif

Ett sista inlägg från min sida. Flygresan var en pina men det var värt besväret.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var väldigt tydlig i ett tidigare inlägg.. "Är man sjuk och uppbär sjukpenning från svenska staten skall man vara i Sverige".

Jag tog för givet att du med detta menade även mig och därför tog jag illa vid mig.

Fritz..

Men hur skall staten kunna tillgodose sjukvård, rehabilitering som behövs för att komma tillbaks in i arbetslivet (vilket måste vara i landets intresse iom att vi har pensionsålder vid 65) om personen i fråga inte befinner sig i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur skall staten kunna tillgodose sjukvård, rehabilitering som behövs för att komma tillbaks in i arbetslivet (vilket måste vara i landets intresse iom att vi har pensionsålder vid 65) om personen i fråga inte befinner sig i Sverige?

Jisses..jag som lovade att inte blanda mig i debatten mer men här sitter jag igen suicide.gif

Är det så svårt att förstå att det finns sjukdomar som det inte finns nåt bot för och all "rehabeletering" i Sverige är bara bortkastade pengar ?

Gonatt önskar mr Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eftersom klockan är 00.30 så antar jag att jag inte blir rehabliterad i dag heller så jag får önska eder alla en god natt och en lycklig morgondag. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nerike ! Som svar på din fråga så spelade vi i början på min vistelse här (många år sedan) på the Mall på översta våningen, den lades ned för några år sedan och då spelade vi på Klangplaza, när vi nu var dit var även den nedlagd och om det finns någon annat ställe att spela på gör det inte det enligt min fru, om hon missunnar mig det nöjet eller om det är sant vet jag inte, men om någon annan vet så slår jag gärna några klot och tar en tillbringare öl.Ha de flor

Bästa herr vax kan du förklara för mig varför du tycker att jag ska befinna mig i sverige där jag överhuvudtaget inte kan gå ut på vintern. Här kan jag gå ut utan risk att halka med min rullator, att din vän kan spela golf har jag ingen som helst åsikt om kan bara hoppas att han mår så bra som han kan, är själv tacksam att jag kan lyfta glaset med chang och få i mig nödvändig vätska. Ha de bra alla medmäniskor önskar flor

Hur håller du klotet samtidigt som du stödjer dig på rullatorn? :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur håller du klotet samtidigt som du stödjer dig på rullatorn?

Med lite god vilja och ett gott humör fixar man det mesta. Om du kommer hit ska jag visa dig. Ha en bra dag hälsar flor:great:

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget intresse i att gnälla på sjukersättningstagare ( morsan är det), man har väl själv vissa fantasier att kunna leva i ett billigt land i från tidig ålder. Men hur man än vrider och vänder på det så är det klart att man blir avundsjuk på vissa som kan leva nere i Thailand och må bra med sjukersättning och är det berättigat så ser jag inga problem i det..

Men när det gäller "lyxsjukpensionerer" som jag personligen vet om ett flertal av så är det tragiskt att vi skattebetalare ska behöva bistå med semester och löpande månadsutbetalningar till dessa.. Så ni som är och känner er som berättiga sjukersättningstagare behöver inte ta åt er av detta... Men alla fuskare och bedragare kan gått lyssna till all kritik som framförs mot er... Tyvärr så kommer alltid oskyldiga att hamna i kläm när man diskuterar dessa frågor..

Mitt arbete är att kasta väskor på Arlanda.. Försökte för ett par år sen att spela bowling i Thailand med en tjej, men jag fick avbryta då mina handleds smärtor blev allt för stora...

Därför känns det ganska komiskt att en medlem här kan slå bowlingklot till höger och vänster trots att han använder rullator, medans en som innehar ett av de hårdaste jobb som finns på arbetsmarknaden inte klarar av detsamma pga smärtor i handleden...

Ska jag då gå och be om sjukersättning eller ska bowlingspelaren söka arbete på den svenska arbetsmarknaden? :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl ha andra problem än just förslitningar i handlederna Knasen.

Själv känner jag inga, som jag vet, "låtsassjuka" och hoppas att fenomenet inte är speciellt vanligt.

Kommer dock ihåg när jag på en restaurang i Pattaya för säkert 10 år sedan råkade få två svenska killar i bordet intill, lurviga typer båda två, som vid vårt samtal skrattande svarade - Vadå jobba, finns ju försäkringskassa ha ha ha, på min fråga om vad dom försörjde sig på. Dom verkade uppriktigt stolta över att vara "så smarta" att dom kunde bo i Pattaya på svenska skattebetalares bekostnad. Fast fan vet, kanske dom var sjuka trots sina skratt?

Själv hoppas jag innerligt jag förblir frisk arbetslivet igenom, men det vete tusan om det kommer att gå. Som hantverkare verkar det vara svårt att klara kroppen ända upp till den egentliga pensionsåldern. Fast ta i trä, det ser bara bra ut än så länge. great.gif

Kommer dock själv att leva på försäkringskassans allmossor från och med slutet av denna månad fram till slutet av feb. Den lagstadgade föräldraledigheten för lillflickan måste man ju passa på att ta ut.

Fast även ifråga om denna så har jag hört en svensk bekant jante ifrågasätta om jag verkligen får vistas utomlands under föräldraledigheten. Hade denne ifrågasättande person fått bestämma reglerna så skulle jag absolut inte fått det. Man kan väl inte få ha det bra under palmerna vid en föräldraledighet, nä då ska man helst kämpa på med blöjor och skrikiga, snoriga ungar i vintermörkret inomhus där hemma som han själv gjorde.

Fast som tur är, är det inte han eller hans gelikar som bestämmer reglerna. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon Knasen ! Antar att du syftar på mig när det gäller sjukersättningstagare. Om du tycker att kraftig artros i båda knäna, nerver som sitter fast i armbågarna, ( opererat ena tre ggr. utan resultat andra två ggr med skapligt resultat) en hjärnstroke förra sommaren som inebar problem med koncentrationen och försämmrat minne. Om du tycker att detta är något att vara avundsjuk på och skulle må bättre i dina axlar av att jag var kvar i Sverige och frös är det ju inget jag kan hjälpa, förövrigt kan jag trösta dig med att bowlinghallen här är nedlagd så inte heller där behöver du bekymra dig om att jag kastar bowlingklot till höger och vänster. Ha en trevlig helg önskar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl ha andra problem än just förslitningar i handlederna Knasen.

Absolut.. Och på de flesta normala arbetsplatser så kan man säkert få ett anpassat arbete efter arbetsförmåga... Dock ej på Arlanda då det är alla dessa "kunder" med övervikt odyl. som sätter upp riktlinjerna för oss anställda då man checkar in baggage som väger 35-40 kg som flygbolagen tar extra betalt för och vi lastare får stuva, utan varken extra betalt eller med extra hjälpmedel..

God morgon Knasen ! Antar att du syftar på mig när det gäller sjukersättningstagare. Om du tycker att kraftig artros i båda knäna, nerver som sitter fast i armbågarna, ( opererat ena tre ggr. utan resultat andra två ggr med skapligt resultat) en hjärnstroke förra sommaren som inebar problem med koncentrationen och försämmrat minne. Om du tycker att detta är något att vara avundsjuk på och skulle må bättre i dina axlar av att jag var kvar i Sverige och frös är det ju inget jag kan hjälpa, förövrigt kan jag trösta dig med att bowlinghallen här är nedlagd så inte heller där behöver du bekymra dig om att jag kastar bowlingklot till höger och vänster. Ha en trevlig helg önskar flor

Nja, nu tycker jag att det är ganska konstigt att jag som klarar av ett väldigt tungt arbete inte kan bowla pga krämpor, medans en person som lyfter sjukersättning slår strikar utan problem.. Kalla det jante eller vad du vill, men i min värld så går det inte ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den personen som lyfter sjukersättning har alltid haft problem med att slå strikar, har förövrigt spelat mot och fått spö av en kille som satt i rullstol.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den personen som lyfter sjukersättning har alltid haft problem med att slå strikar, har förövrigt spelat mot och fått spö av en kille som satt i rullstol.

Det tror jag säkert, då många personer som "hamnar" i rullstol inte lägger sig ner och dör.. Utan försöker trots sitt handikapp att leva ett normalt liv, med jobb och allt vad det innebär.. Jag vet inte så mycket om din situation, men ena stunden så gapar du om att du inte ska få bo i Thailand och lyfta ersättning medan i andra stunden vill ut och lyfta tunga bowlingklot... Det rimmar ganska illa i mina ögon, då det är jag och alla andra skattebetalare som står för dit uppehälle. Så du kan ju åtminstone bespara oss dina aggressioner mot det svenska välfärdssystemet som du retar upp dig på... Så slipper vi skattebetalare reta upp oss på dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat sedan jag var sexton, haft eget företag med tio anställda i 35 år, antar att det blivit några miljoner i skatt inbetalat under den tiden antar att en del av dem blev avsatta för mig om jag skulle bli sjuk eller till min pension som jag i vilket fall som helst skulle få om två år. Eftersom min läkare skriver att mina problem är för evigt tror jag inte att du eller andra skattebetalare får det så mycket bättre om jag sitter i en lägenhet i Sverige eller sitter här. Var går din gräns av vad jag får göra ? Får jag tex. kasta pil eller borde jag göra det i Sverige ?

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gräns? Det är ju du själv som säger att i ena stunden är glad över att lyckas lyfta chang-ölen medan i andra stunden vill ut och lyfta tunga bowlingklot... Ärligt talat så skiter jag fullständigt i vad du gör, så länge som du ger fan i att gnälla över att du inte kan leva lyxsemester på skattebetalarnas bekostnad.. Du är säkert berättigad till din sjukersättning, men sluta gnäll över att det ställs motkrav och villkor då också...

Och vad beträffar att du "måste" åka hem till Sverige i Januari för att dina 6 månader utomlands inte skall överskridas, så säger jag bara, vad synd det är om dig... Du får väl planera lite och vistas i det outhärdliga Sverige under sommar halvåret istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu Flor kan leva ett vettigt liv i Thailand med allt det innebär av service och "välfärd" som han i alla fall måste betala för så kan jag inte riktigt förstå vad det är för fel med det, ingen får väl mer i sjukpension för att vederbörande vistas utomlands. Är man utförsäkrad så är man, var man sedan befinner sig tycker i alla fall jag är den enskildes ensak.

Nä, det finns säkert en större grupp "smitare" som befinner sig utomlands och spenderar penningar som rätteligen borde gå till staten i form av obetalda skatter och/eller andra återbetalningsbelagda lån eller bidrag.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel och fel, det är liksom inte det som det handlar om. Lever man på skattemedel subventionerade ersättning så får man väl anpassa sig efter de normer och regler som gäller.. Jag opponerar mig egentligen inte emot att han befinner sig i Thailand, jag opponerar mig däremot att han gnäller över det som alla andra sjukersättnings mottagare måste rätta sig efter...

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu Flor kan leva ett vettigt liv i Thailand med allt det innebär av service och "välfärd" som han i alla fall måste betala för så kan jag inte riktigt förstå vad det är för fel med det, ingen får väl mer i sjukpension för att vederbörande vistas utomlands. Är man utförsäkrad så är man, var man sedan befinner sig tycker i alla fall jag är den enskildes ensak.

Nä, det finns säkert en större grupp "smitare" som befinner sig utomlands och spenderar penningar som rätteligen borde gå till staten i form av obetalda skatter och/eller andra återbetalningsbelagda lån eller bidrag.

Baa

Men om alla pensionarer - sjuka eller ej valde att bo utomlands sa blir det ett rejalt inkomst bortfall for staten och samhallet i stort iom minskad momsinkomst osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva fryser jag som fan här hemma i Sverige under vintermånaderna. Jag tycker det är rent sagt för jävligt att behöva bo i ett land där man måste ha en överlevnadsträkt i sin garderob istället för ett par fräcka shorts och sandaler. Visst fan värker det både här och där när man i minus 10 grader, i den isande nordanvinden försöker bila bort råisen från vindrutan på SUVen. När man efter ca 10 minuters hårt jobb, och minst en nära döden upplevelse, kommit in i bilen, så upptäcker man att någon jävla miljötomtenisse idi*t varit framme och skruvat av ventilerna på hjulen.. för att rädda miljön. :suicide: Vilken jävla miljö? Klimatuppvärmning? någon jävla klimatuppvärmning finns i varjefall inte i Sverige, den saken är helt klar!

Vem faan vill inte sjukskriva sig? Någon som vet vart man direkt kan ansöka om förtidspension? Det värker... :rolleyes:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva fryser jag som fan här hemma i Sverige under vintermånaderna. Jag tycker det är rent sagt för jävligt att behöva bo i ett land där man måste ha en överlevnadsträkt i sin garderob istället för ett par fräcka shorts och sandaler. Visst fan värker det både här och där när man i minus 10 grader, i den isande nordanvinden försöker bila bort råisen från vindrutan på SUVen. När man efter ca 10 minuters hårt jobb, och minst en nära döden upplevelse, kommit in i bilen, så upptäcker man att någon jävla miljötomtenisse idi*t varit framme och skruvat av ventilerna på hjulen.. för att rädda miljön. :suicide: Vilken jävla miljö? Klimatuppvärmning? någon jävla klimatuppvärmning finns i varjefall inte i Sverige, den saken är helt klar!

Vem faan vill inte sjukskriva sig? Någon som vet vart man direkt kan ansöka om förtidspension? Det värker... :rolleyes:

Vad ar diagnosen pa ditt tillstand? Vanligt forekommande "lazy man syndrome" eller mer exotiska "prejudice enormous fatalis"? Tycker mig sett dig pavisa diverse symptom av den senare har pa forumet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ar diagnosen pa ditt tillstand? Vanligt forekommande "lazy man syndrome" eller mer exotiska "prejudice enormous fatalis"? Tycker mig sett dig pavisa diverse symptom av den senare har pa forumet :)

Ohh en diagnos. äntligen... om det finns luft i kärran åker jag direkt till akuten... :great:

Hoppas dom jobbar snabbt på försäkringskassan... :rolleyes:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om alla pensionarer - sjuka eller ej valde att bo utomlands sa blir det ett rejalt inkomst bortfall for staten och samhallet i stort iom minskad momsinkomst osv.

Har Du inte missat nåt?

Ingen som förvärvsarbetat i Sverige har väl (förutom några undantag, lagliga såväl som olagliga) betalt skatt och pensionsavgift. Dessutom borde Du även räkna med de lägra kostnaderna för de gamla orkeslösa och sjuka som istället valt att spendera sina surt intjänade kronor på ett bättre (förhoppningsvis) liv till lägre kostnad. Ingen hemhjälp, inga subventionerade resor m.m., så inte är det någon dålig affär för staten att pensionärer flyttar utomlands, snarare tvärt om.

Dessutom betalar man ju fortfarande skatt på dessa redan beskattade slantar.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får 100 kr i pension efter skatten ca 32% får du 68 kr med dessa går du och handlar.

momsen är på dessa 68kr är ca 14 kr kvar blev det 54 kr.

På dessa 54 kr skall det åter igen dras skatt plus socialavgifter innan det blir riktiga pengar denna gången innan det blir lön ca 55% kvar blir det då ca 24 kr i lön.

Helt plötsligt blev 100 kr bara 24 kr.

Om du bor utomlands förlorar Sverige ca 14 kr i moms plus 27 kr i sociala och skatter alltså 41 kr på varje 100 kr.

Därför tycker jag man borde öka skatten på pensioner och bidrags tagare som bor utomlands då de inte bidrar solidariskt.

Vi har många arbetslösa i Sverige som behöver arbete och önskar inget hellre varför inte unna dem i stället dessa 41 kr.

Man kan tycka att 41 kr inte är så mycket men för dem i Sverige som betalar är det en hel del.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får 100 kr i pension efter skatten ca 32% får du 68 kr med dessa går du och handlar.

momsen är på dessa 68kr är ca 14 kr kvar blev det 54 kr.

På dessa 54 kr skall det åter igen dras skatt plus socialavgifter innan det blir riktiga pengar denna gången innan det blir lön ca 55% kvar blir det då ca 24 kr i lön.

Helt plötsligt blev 100 kr bara 24 kr.

Om du bor utomlands förlorar Sverige ca 14 kr i moms plus 27 kr i sociala och skatter alltså 41 kr på varje 100 kr.

Därför tycker jag man borde öka skatten på pensioner och bidrags tagare som bor utomlands då de inte bidrar solidariskt.

Vi har många arbetslösa i Sverige som behöver arbete och önskar inget hellre varför inte unna dem i stället dessa 41 kr.

Man kan tycka att 41 kr inte är så mycket men för dem i Sverige som betalar är det en hel del.

Moo

hehe klart att vi skall ge alla arbetslösa 41:- extra per hundring, och låta alla utlandssvenskar betala. :D

Eller varför inte gå ett steg till... Skicka hem alla utlandssvenska under november till mars och låt dom ingå i snöröjningsarbetet. Lite jävla rättvisa och solidaritet är väl inte förmycket begärt. :rolleyes:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...