Jump to content
IGNORERAD

Hjälp Björn hem


acarls

Recommended Posts

Ja när upphör det personliga ansvaret? Det är väl bara att betala en försäkring som täcker sin resa? Jämför Kim som har en heltäckande försäkring när han är i Thailand så länge för hela familjen. Och det är klart att vill man spendera pengar på annat än att köpa ett fullgott skydd för ev händelser så då får man nog ta konsekvenserna. Men som vanligt skall staten ta andras olyckor på sitt ansvar.

Jag tycker själv att man skall tänka till innan man reser utanför hemmet vilket skydd man skall ha, dvs kör du med familjen i bilen välj en säker bil med bra krockskydd. Reser du mycket i jobbet välj en säker bil oavsett hur klantigt du kör. Min arbetsgivaren tycker att jag skall ha en säker bil för om något händer så förlorar han massor av pengar. Detta kostar mycket pengar men när det händer något så blir det säker bra. B)

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • flor

    24

  • Fritz

    14

  • måne

    11

  • noBuzz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Ja när upphör det personliga ansvaret?

När det inte hjälper att man har en försäkring eller en biljett hem, dvs vid stora katastrofer krig mm, då ska givetvis staten hjälpa medborgarna var dom än är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni pratar om hur givmilda svenska staten är mot invandrare som skadas i utlandet och även kriminella som blir hemforslade på statens bekostnad.´

När jag kom till Oljehamnen? Port de Bouc utanför Marsielle påsken 1968 så fick jag bo hos ett par damer som arbetade i en bar, jag fick sova i ett av deras "arbetsrum" på natten och med dem på dagen. Betalningen för mig var att jag städade baren och sovrummet. När jag skulle hem till Sverige efter påsken så fick jag pengar av damerna så jag kunde ta bussen in till Marsielle och Svenska Generalkonsulatet. Jag sa till dem som det var. Jag fick en tågbiljett till Svenska gränsen, i detta fall Helsingborg, från Helsingborg fick jag en ny tågbiljett av utlänningspolisen som låg nere i hamnen upp till Stockholm, fick skjuts av polisen till järnvägsstationen i Helsingborg. 2 dagar senare låg det en räkning från UD och Utlänningspolisen i brevlådan på, tror jag, 450 SEK någonting. Och det var bara att gå till Posten och betala, eller, min mor betalade.

Så jag tror säkert att de personer som kommer hem med hjälp av UD får betala själv.

De som kom hem med hjälp av UD vid Tsunamikatastrofen i Thailand 2004 fick den skulden efterskänkt av staten på grund av de stora protesterna när Ambassadpersonal gick omkring på flygplatserna i Thailand och krävde underskrift av de stackars sörjande överlevande.

Så jag tror nog inte UD har ändrat reglerna. Har du supit upp pengarna och UD hjälper dig hem så får du nog betala tillbaks. I dag tar jag alltid en försäkring som täcker flyg hem vid olyckor eller sjukdom även om jag ännu bara är nere 4 veckor per år.

Sedan alla dessa halvrasistiska skriverier i detta forum och denna tråd att utlänningar får resan betald men inte svenskar, jävla skitsnack, jobbar de här i Sverige och gör rätt för sig så ska de också ha samma förmåner som "svenska" medborgare. En liten fråga då bara, Om ni nu tycker så illa om invandrare i Sverige varför åker ni då till Thailand där ni är ena jävla invandrare. Sluta och gnäll, de flesta, ja, majoriteten gör ett jäkla bra jobb i Sverige.

<_< gubben <_<

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

plus på den gubben

kunde jag gett två hade du fått det! bra skrivet gubben

tack från er båda

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

föresten skål på dig denna fredagskväll.

sitter o sippar på en god drink bestående av mineraralvatten lime o lite mixade frukter.

lyssnar just nu på Docenterna kanon men vissa tjejer går det nog inte leva utan???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken konstig diskussion det blev när vissa vädrar hjärnspöken och konspirationer. Synd eftersom frågan är intressant. Vilka ansvar ska svenska staten ta för medborgare som är långt bort och var går gränsen på hur mycket de ska göra? Ibland får jag intrycket av att ambassaden ska fungera som svenska skydsstatens förlängda arm och kunna erbjuda samma sociala skydd utomlands som i Sverige men är det verkligen rimligt?

Det bästa vore ju om alla i hela världen hade tillgång till bra och gratis sjukvård men det lär man väl aldrig få uppleva. Däremot kanske Sverige borde ingå i något sammarbete med just Thailand i den här frågan eftersom så många svenskar åker till just Thailand varje år. Kan man skicka dömda brottslingar fram och tillbaka borde det väl gå med sjuka också? Eller varför inte skicka en massa sjuklingar till Thailand för att rensa i de svenska köerna lite? Borde vara lönsamt för både Thailand och Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

problemet är ju såklart att sjuklingarna är otroligt många fler! när det gäller brottslingar som typ annika så finns det utlämningsavtal, då är det stat mellan stat avtal ingenting direkt med individen att göra, som det redan har nämnts så hjälper UD ofta till med LÅN till folk men den ska betalas tillbaks! det har ingenting med etnicitet å göra det gäller alla!

det finns reseförsäkringar och dom är valfria. . men skiter man i det får man väl stå sitt kast?

bara för detta vart omskrivet så händer detta självklart hela tiden m en ingen bryr sig. det dör, vad är det typ 40 svenskar per år i Thailand, inget skrivs om dom för dom har försäkringen och/eller deras anhöriga betalar för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

. , jobbar de här i Sverige och gör rätt för sig så ska de också ha samma förmåner som "svenska" medborgare. ...

Det där vore rätt unikt! En svensk medborgare som gästarbetar i t.ex. Australien kan nog inte begära att australiensiska myndigheter skall hjälpa honom om han blir sjuk i t.ex. Thailand.

De är sådana rasister i Australien. angry.gif

Sedan kan ju ni som gästarbetar i Norge vända er till norska ambassaden om ni får problem i Thailand. om inte annat så lär väl Ola få något kul att berätta.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet är ju såklart att sjuklingarna är otroligt många fler!

Klart att de är fler med det är nog inte så många sjuklingar som är så dåliga som den aktuella mannen. Jag tycker ju heller inte att UD ska vara en försäkringskassa men nu handlar det ju om ett liv och då är det konstigt om man inte reagerar oavsett hur korkad han var som inte hade en försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

personligen tror jag vi har hundratals med liknande fall bara att det inte skrivs om dom, jag ser ingen anledning för UD att ändra sina regler för att aftobladet hoppar på något.

lika för alla, det är väl lite så Sverige fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att de är fler med det är nog inte så många sjuklingar som är så dåliga som den aktuella mannen. Jag tycker ju heller inte att UD ska vara en försäkringskassa men nu handlar det ju om ett liv och då är det konstigt om man inte reagerar oavsett hur korkad han var som inte hade en försäkring.

men vilka signaler sänder man ut då. res utan försäkringar det behöver du inte för svenka staten hjälper dig.

men du tycker vi skall höja skatten i sverige så vi är totalt försäkrade för allt som kan hända utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

men vilka signaler sänder man ut då. res utan försäkringar det behöver du inte för svenka staten hjälper dig.

men du tycker vi skall höja skatten i sverige så vi är totalt försäkrade för allt som kan hända utomlands.

Var har jag skrivit det? Skrev ju precis att jag inte tycker UD ska vara en försäkringskassa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att de är fler med det är nog inte så många sjuklingar som är så dåliga som den aktuella mannen. Jag tycker ju heller inte att UD ska vara en försäkringskassa men nu handlar det ju om ett liv och då är det konstigt om man inte reagerar oavsett hur korkad han var som inte hade en försäkring.

men nu handlar det ju om ett liv och då är det konstigt om man inte reagerar oavsett hur korkad han var som inte hade en försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike lyckas få var och varannan tråd att handla om invandringspolitik och hur dumma alla politiker är på ungefär samma sätt som BTT får alla trådar att handla om prostitution. Lyckligtvis är det redan flera som skjutet hål på hans grumliga ideer så jag lämnar det därhän och diskuterar istället det tråden borde handla om; dvs svenska statens ansvar for svenskar som frivilligt vistar sig utomlands.

Precis som jag så verkar Bjorn vara utskriven från Sverige och då kan man inte begära någon hjälp från staten. Det är givetvis oerhort tragiskt for Bjorn och hans familj men deras enda mojlighet är nog att låna ihop pengarna eller hoppas på välvilliga sponsorer.

Reser man under så lång tid som Bjorn verkar gjort så är det nog svårt att använda sin hemforsäkring. Beroende på hans ålder och anledningen till hans fortidspension så kan det också bli svårt att losa en forsäkring här. For att vara på den säkra sidan ifall olyckan är framme så skulle han formodligen behovt ha cirka 2 miljoner Baht på ett thailändskt eller internationellt bankkort.

For oss som är yngre och kan teckna en forsäkring så får man nog räkna med cirka 50,000 Baht for en heltackande forsäkring. Jag skulle tro att det är en mycket stor del av svenskarna som kommer till Thailand, framforallt bland långliggarna, som skulle hamna i samma otrevliga sits som Bjorn om olyckan är framme. Kanske att Thailand skulle begära att man visar upp sin forsäkring vid visaansokning, precis som Sverige gor for thailändare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det tragiskt men det är ju inte svårt att ha fullgod försäkring.

Jag har min hemförsäkring med tillägg som täcker både mig & min kvinna vid

eventuellt olycksfall utomlands till en kostnad av 120:-/år.

Man bör ju se över detta innan man ger sig iväg med tanke på nära/kära där

hemma:

Mvh Svampen

Hej...menar du verkligen att du bara behöver betala 120 spänn/år extra på din hemförsäkring för att få ett fullgott skydd för dig och din kvinna om ni vistas i Thailand under samma tid ?

Mvh Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ser att Nerikes illa dolda Sverigedemokrati propaganda anses som det mest populära inlägg, om man går efter karmapoäng, som någonsin gjorts på detta Thailandsrelaterade forum, vilken strålande ironi i sig, så måste jag verkligen funderar på om jag vill ha något med detta forum att gora.

Baserat på vilka som gett Nerike karma så skulle jag tro att det mer gjorts av dumhet än rasism och kanske att man därfor kan ha overseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nerike,detta var mycket skrevet håller med dig helt och hållet drinks.gif

Mvh Maitan. drinks.gif

Men nu håller jag inte med dig Maitan men vi fortsätter vara goa vänner ändå great.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller försäkringar har jag sedan många når ett tillägg på min hemförsäkring som heter någonting typ "Jobba eller studera utomlands" och det kostar ungefär 1400 kronor om året för att få samma skydd som normalt sett bara ges i 45 dagar. En billig försäkring tycker jag.

Hur många härinne har rätt försäkringsskydd under thailandsresorna?

Björn har det lite rörigare, han har ingen försäkring och det är oklart vart han egentligen hör hemma. Men jag skulle vilja hävda att det är till Norge han ska hänvända sig.

Sen när det gäller det här "Blattar och kriminella får minsann all hjälp av UD" så finns det en del fakta att tänka på innan man går omkring i en gummibåt med spikskor på fötterna.

Döms man till fängelse i Thailand har man rätt att begära överflyttning till Svenskt fängelse när man suttit minst 10% av straffet i Thailand. Diplomatdottern gjorde så och det kan vem som helst också begära.

När det gäller Östberg och Gehzali så kan de ju faktiskt vara så att de är de amerikanska myndigheterna som begärt att de ska flygas med chartrade plan och alltså inte reguljärt.

Sen är det mycket som UD inte kan eller får kommentera vilket då tolkas av många som att de skiter i den drabbade vilket de inte gör.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir så trött på alla som ska lipa ut i pressen när dom har råkat ut för nåt på semestern oförsäkrade.

Vafan, tror dom att alla andra betalar för skoj skull ? :kort::kort::kort::kort:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker iofs att detta med vårdkostnader för Svenskar utomlands är lite konstigt.

Om Svenne medborgare råkar ut för en olycka, eller får en stroke, när han är hemma så bekostar staten vården.

Borde inte Svenne eller hans försäkringsbolag få motsvarande svenska vårdkostnad för Svenne av den Svenska staten när olyckan sker utomlands?

Om jag som Svensk är skriven i Sverige så betalar jag skatt för min inkomst - oavsett var i världen jag tjänar min inkomst.

Men min rätt till vård, eller ersättning för vård, gäller bara om jag är i Sverige när jag får problem.

Det är väl inga som helst problem att ha tariffer för olika åkommor, och betala ut enligt dessa om skattebetalare befinner sig utomlands.

Detta kan ju faktiskt vara en skillnad på liv och död. Plus att det inte belastar vårdköer.

Vad är det för trygghetsivrande stat som tjänar på att låta sina skattebetalande medborgare dö i utlandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...