Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du verkligen om folket i Isaan?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag kunde inte låta bli att ta med den här tråden ifrån ett annat forum.

Där frågan till forum medlemmarna är - Vad tycker du verkligen om folket i Isaan?

Svaren är naturligtvis varierande men ganska många tycker bra om folket där, och jag själv tyckte att det var roligt att

läsa andras syn på folket som jag trivs tillsammans med.

Hoppas någon mer finner glädje i att läsa vad andra falanger verkligen tycker om folket i Isaan.

http://teakdoor.com/the-teakdoor-lounge/59291-isaan-people.html

Kanske en likadan tråd här på forumet kunde vara något?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du om norrlanningar? Skaningar?

Att uttala sig generellt om ca 25 miljoner manniskor med fa gemensamma namnare kanns i princip omojligt. Kanns dessutom bisarrt nar folk drar likhet mellan "sin by" och resten av omvarlden. Skulle tro att en fattig jordbrukarfamilj utanfor Roi et har mer gemensamt med en fattig jordbrukarfamilj utanfor Songkla an med en medelklassfamilj i Udon tex.

IL, Finns det nagot omrade i Thailand utanfor turistomradena dar du inte trivs dvs. dar det skiljer sig gentemot Isaan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara generellt, men de jag träffat har alla varit mycket trevliga och tillmötesgående.

Jag har endast varit i min frus hemby 2 ggr, och har aldrig blivit illa bemött.

Vad jag kan förstå så är dom hårt jobbande och duktiga på att ta tillvara på det som finns.

Samtidigt gillar dom att ta det lugnt när tillfälle ges.

Jag misstänker att utbildningsnivån inte är den högsta, men de anstränger sig verkligen för att förstå och göra sig förstådda.

:great::great::great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvär inte så mycket att jämföra med, har ju bara turista runt samt tillbringat ett år i/på Phuket, men rent generellt känns nog närheten till naturen ganska mycket större här, likaså människorna som ju inte bara vill sälja krimskrams eller ha 200 bath bara man tittar på en tuctuc.

Men som Wille sa (kanske inte lika kritiserande) det är svårt ett bedömma ett helt folk (Issan). BIB är ju lika dana, fast taxan är lägre, rika och fattigaleken finns ju även här, men, tycker mig se en viss förändring till mer likgiltighet gentemot faranger bara på den korta (4 år) tid jag bott här, kanske beroende på att folket fått det lite bättre, fler går längre i skolan, alla (nästan) har TV och farangerna ökar i antal, därmed också nyhetens behag, det är inte lika fint längra att ha en farang som vän eller i familjen.

Baa (som GILLAR folket i Issan, oftast)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad tycker du om norrlanningar? Skaningar?

IL, Finns det nagot omrade i Thailand utanfor turistomradena dar du inte trivs dvs. dar det skiljer sig gentemot Isaan?

Hej

Norrlänningar är väl enligt mina erfarenheter lite tysta men hederliga, och trivs i naturen.

Skåningar är rätt så lika Danskar, och lagar lika god mat som dom gör i Danmark.

Något område i Thailand utanför turistorterna som jag inte trivs finns nog inte, folk är trevliga överallt.

Men jag upplever ändå vissa skillnader t.ex maten, språket, traditionerna, och jag tror att folket i Isaan lever lite mer

gammaldags än på många andra platser.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover :drinks:

Vad ja tycker är att ibland så blir man tråkad som f-n när man läser på trådarna om detta folkslaget eller detta.

Ja menar folket som allmänhet är underbara i detta land spelar igen roll var man är.

På detta vill ja säga när ja mår göött,är att läsa en tråd som Kim tog upp(en resa i realtid).Då mår man göött och

skänner igen sig på de reser man har haft,man tar tiden som den kommer.Finns ingen bättre än den andra,alla är vi

sköna människor... :wai:

Med Vänliga Hälsningar Maitan :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med acarls, har mitt andra hem utanför Udon Thani.

Släkten är helt underbar, inget chat om pengar, bara när jag skall lära mig Thai så vi kan prata.

Härligt att gå omkring i byn, jag känner mig väldigt välkommen.

Har iof aldrig blivit illa bemött i LOS.

WOFFE

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som wille så tror jag att skillnaden mellan en bonde i Isaan och och den medelklass som trots allt finns där är betydligt storre än skillnaden mellan samme bonde och hans bondekolleger i resten av Thailand. Även i de flesta provinser utanfor Isaan är trots allt bonde fortfarande den vanligaste sysselsättningen.

Den storsta skillnaden mellan "min" provins i Centrala Thailand och Isaan är väl den stora mojligheten att ta ett fabriksjobb utan att behova flytta vilket gor att de flessta yngre bor kvar i byn och dagspendlar till fabrikerna och det mesta jordbruksarbetet utfors av äldre samt inhyrda Isaaniter eller kambodjaner. Gamla traditioner som 3-dagars brollop mm blir givetvis svårt att upprätthålla i en omgivning där fler och fler är avlonade men jag antar att det är en oundviklig del av utvecklingen.

Jag tycker generellt sett bra om den landsbyggsbefolkning jag träffat och på många sätt är det ganska likt småkommunerna i Skaraborg; många yngre med ambitioner flyttar till storstäderna och de med mindre ambitioner/mojligheter blir kvar. Att leva nära inpå en extended family kan givetvis ge trygghet och glädje men kan också lätt kännas kvävande och odla en massade inavlade tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara svara på vad jag tycker om frugans släkt och grannar. De är varma, välkomnande och humoristiska. Vi har hjälp svärmor en del men jag kan inte säga att hon har blivit girig för det utan enbart tacksam. Lite farangen betalar finns men jag ser inte det som helt onaturligt i de flesta fall.

Inga regler utan undantag, frugans kusin som bor 4 hus bort är törstig och kommer gärna över för att ta några Chang med farangen. Han är pensionerad Thaiboxare och han har nog fått några tunga slag för mycket mot huvudet. Det är som att festa med en rysk roulett, han kan få för sig att jag är hans motståndare och börja veva. Som tur är så inträffar detta då man inte behöver vara allt för rädd för att han ska träffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det finns både bra och mindre trevliga personer i Isaan.

Precis som i alla andra landskap i Thailand.

Mer om förhållandet mellan Isaan-damer och Faranger hittar ni här under.

Det är ett urklipp från ett forum hos Bangkok Post.

*************************************************************

Foreign husbands move to impoverished Isan

by bobbyd on Thu Oct 29, 2009 2:54 pm [61.90.189.xx]

Foreign husbands flock to impoverished Isan

100,000 foreign husbands in Issan, generating 10.5 billion baht in spending with 578,609 jobs created? Astounding figures. Got to wonder how accurate they are!

Isan is the country's poorest region.

Degraded soil, a lack of irrigation and dense population have combined to make Isan (pronounced e-saan) the country's fountainhead for factory workers, housemaids, bus boys and bar girls.

But the region is not without its attractions, as an estimated 100,000 foreign husbands will testify.

``When I came up here 17 years ago, I thought, this place is brilliant,'' said Briton Martin Wheeler, 47.

``In terms of social infrastructure, everyone has a house, everyone has land, and the lifestyle is unbelievable,'' he said, describing his adopted home in Kam Pla Lai village in Khon Kaen province, 350km northeast of Bangkok.

A former construction worker from London, Mr Wheeler married his Thai wife Rojana in Bangkok and moved to her home town in Khon Kaen when she became pregnant with their first child.

``My wife warned me about Isan being the poorest place in Thailand, but I thought, `If this is poor, I'll have some of it','' Mr Wheeler said.

A London University graduate with distinction in Latin, Mr Wheeler started out as a labourer and farmer, learned the Isan dialect and eventually became an assistant to a rural-development project, working in community building and promoting self-sufficiency agriculture as an alternative to single-crop farming.

As Kam Pla Lai became known as a success story in rural development, Mr Wheeler has become a popular figure and is often recruited by the Thai government to talk to farmers and civil servants, using Isan slang, about the benefits of diversifying crops, self-sufficiency and wholesome country living.

``My primary point is you have to accept two truisms _ most people are not going to get rich, and most will not get highly educated,'' Mr Wheeler said. ``If you accept these two truisms, the countryside has a lot to offer.''

Another message is closer to home.

``For the rural people now, the answer to poverty is to get your daughter married to a foreign husband,'' Mr Wheeler said. ``But a lot of the Westerners who come over here are like me _ we're not the cream of the crop.''

Westerners have been marrying Isan girls for decades, starting during the Vietnam War when more than 100,000 US military men were stationed in Thailand, including four air bases in the Northeast.

The bases attracted bars and bar girls. Some local women became ``rented wives'' for the servicemen.

After the war, the GIs were replaced by European and American tourists, for whom Thai ladies remained a major attraction.

Although the Thai government has few statistics on the number of cross-culture marriages, there is plenty of evidence that they are on the rise, especially in Isan.

Increasingly, academics and economists have studied the social phenomenon.

According to a study carried out by the government's National Economic and Social Development Board (NESDB), as of 2003 there were 19,594 women in northeast Thailand married to Westerners.

The migration of these mostly elderly, retired men to the region had generated 10.5 billion baht (US$308 million) in spending and created 578,609 jobs, according to the NESDB's estimates.

Buapan Promphakping, an associate professor in humanities at Khon Kaen University, estimates the actual number of cross-culture couples in the 19 northeastern provinces as closer to 100,000, or about 3% of the region's households.

The influx of comparatively wealthy Westerners, sometimes amounting to 100 foreigners in one small village, has had an obvious impact on Isan society _ creating a huge income gap between cross-culture couples and villagers and fuelling more materialism and consumerism, according to Mr Buapan's studies.

And the trend hasn't been good for Thai men.

``Nowadays in the villages, parents will say to their daughters: `If your Thai husband is no good you can divorce him and find a farang [foreign] husband','' Mr Buapan said. ``So you have to behave now.''

For Western men, especially elderly ones retiring on modest pensions, Isan women have won a reputation as good housewives and nurses, while the local economy offers them a standard of living their incomes couldn't buy them in the West.

``It's a win-win situation, but it's not a love story,'' Mr Wheeler said. ``It's finance, and it's sex. It's a mirror of what's wrong with the West, not what's wrong with Thailand.'' - Peter Janssen, dpa

**********************************************************************************************

http://www.bangkokpost.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=5183&p=47808#p47808

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Siam-Nilsson

Det var kul med lite statistik över antalet utlänningar.

Men också lite farhågor över utvecklingen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

har ingen synpunkt på ne efter som jag kan inte säga att jag träffat nån därifrån eller så så vet inte men generellt trivs jag bätre med asiater.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

har ingen synpunkt på ne efter som jag kan inte säga att jag träffat nån därifrån eller så så vet inte men generellt trivs jag bätre med asiater.

Vad menar du med "trivs bättre med asiater"? Jämfört med vilka och vilka definierar du som asiater?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker folket från Isaan är roliga tråkiga fattiga rika fula snygga alkoholiserade nyktra smarta dumma osv, vilket jag även tycker om folket i Flen

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

har ingen synpunkt på ne efter som jag kan inte säga att jag träffat nån därifrån eller så så vet inte men generellt trivs jag bätre med asiater.

Det gör jag med, och som tur är ligger Issan i Thailand som tillhör den regionen.

Håller med om att det är lätt att bli smittad av gula febern, d.v.s. längtan till LOS.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar väl att han trivs bättre med asiater??

En asiat är väl nån som kommer från asien?

Men man kan val pasta att asiater ar ett ganska brett spektum av personer eller? 60% av jordens befolkning och allt fran Afghanistanier, Mongoler och Kineser till pinos eller nord-koreaner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...