Jump to content
IGNORERAD

MPR-corona v36


Surin P3

Covid 19  

108 röster

  1. 1. Corona

    • Jag har eller har haft Coronan
      9
    • Någon i min familj har eller har haft corona
      13
    • Någon i min bekantskapskrets har eller har haft corona
      45
    • Känner ingen som haft corona
      48
  2. 2. #Känslig fråga# Känner du personligen något fall där någon avlidit av covid 19?

    • Ja
      17
    • Nej
      91
  3. 3. Bär du mask på publika platser?

    • Ja
      16
    • Nej
      92
  4. 4. Var befinner du dig?

    • Sverige
      88
    • Thailand
      13
    • Annat land
      7

This poll is closed to new votes

  • Vänligen logga in eller registrera dig för att rösta i denna omröstning.
  • Poll closed on 2020-09-29 at 18:43

Recommended Posts

29 minuter sedan, skrev Bike:

Så var det nog, Tack !! Det var en DJ i BKK , men Phuket stoppar öppnandet för ett fall i Bangkok. 

Herrejisses 😱 det kommer att bli för evigt denna lockdown i Thailand. ett fall så var det kört 

Om du är fortsatt intresserad av fakta, jag vill minnas av det var som föranledde denna diskussion vi har nu (?), så kan jag berätta för dig att förslaget om att eventuellt tillåta 500 australiensiska och nyzeeländska turister på prov i Phuket i karantän och under gps övervakning i tre veckor, om det blir beslutat, i så fall fattas på nationell nivå. Det finns således två faktafel i din mening "Phuket stoppar öppnandet för ett fall i Bangkok.

 

Jag fetstilade två ord för enklare läsförståelse.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bike

    43

  • andrejsdenruskige

    20

  • Soengsang

    19

  • Jive

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev spooncreek:

Om du är fortsatt intresserad av fakta, jag vill minnas av det var som föranledde denna diskussion vi har nu (?), så kan jag berätta för dig att förslaget om att eventuellt tillåta 500 australiensiska och nyzeeländska turister på prov i Phuket i karantän och under gps övervakning i tre veckor, om det blir beslutat, i så fall fattas på nationell nivå. Det finns således två faktafel i din mening "Phuket stoppar öppnandet för ett fall i Bangkok.

 

Jag fetstilade två ord för enklare läsförståelse.

Bra , för jag har svår dyslexi samt ltillhörande läsvårigheter , samt är en maskbärande faktaförnekare. Suck! 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev spooncreek:

Om du är fortsatt intresserad av fakta, jag vill minnas av det var som föranledde denna diskussion vi har nu (?), så kan jag berätta för dig att förslaget om att eventuellt tillåta 500 australiensiska och nyzeeländska turister på prov i Phuket i karantän och under gps övervakning i tre veckor, om det blir beslutat, i så fall fattas på nationell nivå. Det finns således två faktafel i din mening "Phuket stoppar öppnandet för ett fall i Bangkok.

 

Jag fetstilade två ord för enklare läsförståelse.

Och det lustiga är att dom tycks inte kollat med vare sig Australien eller Nya Zeeland. Då dessa länder inte släpper ut sina medborgare. Verkar som hela cirkusen endast handlar om att lugna befolkningen. Väldigt händigt med ett nytt Covid 19 fall som var räddaren i nöden. Då alla visste att projektet var döfött.

Thailand har en premiärminister som bor på månens baksida. Och ingen som vill vara ansvarig för det finansiella. Man undrar när mardrömmen tar slut?

Det enda man kan vara säker på. Det är att dom fattiga i Thailand får betala priset för all denna galenskap , som pågår i Thailand just nu.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

Och det lustiga är att dom tycks inte kollat med vare sig Australien eller Nya Zeeland. Då dessa länder inte släpper ut sina medborgare. Verkar som hela cirkusen endast handlar om att lugna befolkningen. Väldigt händigt med ett nytt Covid 19 fall som var räddaren i nöden. Då alla visste att projektet var döfött.

Thailand har en premiärminister som bor på månens baksida. Och ingen som vill vara ansvarig för det finansiella. Man undrar när mardrömmen tar slut?

Det enda man kan vara säker på. Det är att dom fattiga i Thailand får betala priset för all denna galenskap , som pågår i Thailand just nu.

Jo, de fattiga har det tufft. Men deras "lycka" (missförstå mig rätt här) är att de inte har så mkt att förlora.

 

En grupp som riskerar att hamna riktigt i skiten är de som hade kommit upp sig lite, såpass att de fått låna pengar till hus, bilar och annan konsumtion. Dessa har fått mattan bortdragen under fötterna och många har oerhört svårt med betalningar till banker, andra låneinstitut etc. Har de "tur" blir de "bara" av med bilar etc, men många blir även skuldsatta för livet. Thailand kommer återhämta sig relativt snabbt när detta är över, men denna gruppen (eller generationen) är till stor del rökta. Många som kommer gå ner sig (eller checka ut) av dessa...

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, de fattiga har det tufft. Men deras "lycka" (missförstå mig rätt här) är att de inte har så mkt att förlora.

 

En grupp som riskerar att hamna riktigt i skiten är de som hade kommit upp sig lite, såpass att de fått låna pengar till hus, bilar och annan konsumtion. Dessa har fått mattan bortdragen under fötterna och många har oerhört svårt med betalningar till banker, andra låneinstitut etc. Har de "tur" blir de "bara" av med bilar etc, men många blir även skuldsatta för livet. Thailand kommer återhämta sig relativt snabbt när detta är över, men denna gruppen (eller generationen) är till stor del rökta. Många som kommer gå ner sig (eller checka ut) av dessa...

Inte bara dessa. Utan bankerna har stora problem. Då likviditetskris är nånting allmänt idag.

Möjligt att en och annan statligt anställd får in degen varje månad på kontot.

Men det är många företag och personer som inte kan amortera längre. Då dom stängda gränserna gjort att dom ej har några inkomster längre.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev janne_h:

Och det lustiga är att dom tycks inte kollat med vare sig Australien eller Nya Zeeland. Då dessa länder inte släpper ut sina medborgare. Verkar som hela cirkusen endast handlar om att lugna befolkningen. Väldigt händigt med ett nytt Covid 19 fall som var räddaren i nöden. Då alla visste att projektet var döfött.

Thailand har en premiärminister som bor på månens baksida. Och ingen som vill vara ansvarig för det finansiella. Man undrar när mardrömmen tar slut?

Det enda man kan vara säker på. Det är att dom fattiga i Thailand får betala priset för all denna galenskap , som pågår i Thailand just nu.

 

Australiens ambassadör har skrivit brev till Prayuth och begärt att australiensare som bor i Thailand men befann sig utanför Thailand vid nedstängningen skall få komma tillbaka. Troligen en hel del folk i den gruppen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev janne_h:

Inte bara dessa. Utan bankerna har stora problem. Då likviditetskris är nånting allmänt idag.

Möjligt att en och annan statligt anställd får in degen varje månad på kontot.

Men det är många företag och personer som inte kan amortera längre. Då dom stängda gränserna gjort att dom ej har några inkomster längre.

Och ändock så är ThBath fortsatt stark, märkligt 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev janne_h:

Och det lustiga är att dom tycks inte kollat med vare sig Australien eller Nya Zeeland. Då dessa länder inte släpper ut sina medborgare. Verkar som hela cirkusen endast handlar om att lugna befolkningen. Väldigt händigt med ett nytt Covid 19 fall som var räddaren i nöden. Då alla visste att projektet var döfött.

Thailand har en premiärminister som bor på månens baksida. Och ingen som vill vara ansvarig för det finansiella. Man undrar när mardrömmen tar slut?

Det enda man kan vara säker på. Det är att dom fattiga i Thailand får betala priset för all denna galenskap , som pågår i Thailand just nu.

Tror mer på det som frogfish skriver , dvs det är medelklassen som nu lyckats komma upp sig till bättre befattningar samt lön som nu tar smällen, de redan fattiga tror jag inte blir så mycket fattigare, i alla fall om jag kikar på min familj med omgivning i Buriram 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nya positiva siffror 

 

 

Uppgifter om coronaviruset (covid-19)

Totalt antal sjukdomsfall och dödsfall

Plats

Bekräftade fall

Dödsfall

Sverige

85 558

5 837

Globalt

27 297 608

892 034

Sverige

Uppdaterat 12 timmar sedan

Nya fall per dag

573 nya fall igår

 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Australiens ambassadör har skrivit brev till Prayuth och begärt att australiensare som bor i Thailand men befann sig utanför Thailand vid nedstängningen skall få komma tillbaka. Troligen en hel del folk i den gruppen.

 

/ SatanG

Kan så vara. Dock tror jag inte dom passar in i mallen för Pukhet projektet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Bike:

Och ändock så är ThBath fortsatt stark, märkligt 

Så länge undantagslagar gäller. Så ligger informations locket på. Journalister som skriver rakt ut hur illa läget är. Riskerar straff för att skapa panik i landet. Det är då naturligtvis passande för regeringen just nu med ett covid fall i Thailand. Då man kan fortsatt hävda att undantagslagar behövs för att hålla covid situationen under kontroll. För utomstående så ger det intrycket av stabilitet. Vilket håller kursen uppe. 

Dock blir det ju svårt för juntan att hålla skenet uppe i all evighet. Nån gång ska verkligheten komma ikapp dom. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Bike:

573 nya fall igår

Som vanligt förstår du inte vad du läser i AB(din hustidning?), de 573 nya fallen var inte igår(söndag), det var antal registrerade nya fall de senaste 3 dagarna eftersom det inte redovisas på helger.

Så ditt "igår" är alltså 573/3=191 fall

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Bike:

Tror mer på det som frogfish skriver , dvs det är medelklassen som nu lyckats komma upp sig till bättre befattningar samt lön som nu tar smällen, de redan fattiga tror jag inte blir så mycket fattigare, i alla fall om jag kikar på min familj med omgivning i Buriram 

Det finns väldigt många fattiga som lever på inkomster som nära och kära tjänar in i storstäder och på turistorter. Och försvinner dom arbetstillfällena, så är det ju ganska självklart att dom fattiga får det än besvärligare. Även fast det naturligtvis även drabbar både medelklass och rika. 

Oavsett, så är det tragiskt det som sker. Då thailands ekonomi backar enormt just nu. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då som jag skrev än mer märkligt med kursen mot Kronan , och har du rätt så lär det ju bli en enorm skräll i sinom tid 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Som vanligt förstår du inte vad du läser i AB(din hustidning?), de 573 nya fallen var inte igår(söndag), det var antal registrerade nya fall de senaste 3 dagarna eftersom det inte redovisas på helger.

Så ditt "igår" är alltså 573/3=191 fall

 

Var skrev jag att de var för en dag?  Tror det är DU som har lite problem, 573 fall på tre dagar är ju lysande 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Bike:

Var skrev jag att de var för en dag?  Tror det är DU som har lite problem, 573 fall på tre dagar är ju lysande 

I min värld är "igår" en dag och inte tre dagar.

1069061034_Skarmavbild2020-09-09kl_05_27_09.png.f715d93dcc19a49489d11339db141d2c.png

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-07 at 01:08, skrev samet:

Verkligen inte. Sverige byggde upp massor av extra kapacitet för att ta hand om boomen som aldrig kom.

 

Älvsjömässan byggdes om till Coronasjukhus med 1000 sängplatser. Ingen tog emot utan de kunde hanteras på de vanliga sjukhusen. 

 

På östra i Göteborg byggde militären upp fältsjukhus av tält. Det blev ett test med några patienter för att kolla att allt funkade, inte mer. 

 

Så är det runtom i Sverige, massor av extra kapacitet skapades som aldrig blev nytjad. Vilket är bra. 

 

Hela budskapet från Tegnell och kompani handlade om att inte vården skulle bli överbelastad och full. 

 

Visst har vården slitit, men det blev aldrig fullt.

Blev inte vården full? 

Hur ser det ut med annan vård än just corona, planerade operationer å dyl? 

Läs på lite.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi sätta en peng på att det dyker upp ett eller ett par fall covid i Bangkok strax innan 19 september?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
26 minuter sedan, skrev LTD:

Blev inte vården full? 

Hur ser det ut med annan vård än just corona, planerade operationer å dyl? 

Läs på lite.. 

Annan vård stoppas för att man inte vill ta några risker p.g.a Covid. 
 

En inställd höftledsoperation i Arvidsjaur beror inte på att det är fullt. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Militären i Thailand har mycket större intresse av makt än av turism.

Detta kommer hålla i sig ett tag framöver.

 

Med hjälp av covid eller nåt annat, spelar ingen roll för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Blev inte vården full? 

Hur ser det ut med annan vård än just corona, planerade operationer å dyl? 

Läs på lite.. 

Du får läsa på!

All ickeakut vård stoppades och flyttades framåt. Skälet var inte brist på lokaler, brist på personal osv... utan en försiktighetsåtgärd samt att ha mer lokaler och personal tillgänglig om det skulle behövas för Coronavård. 

 

Byggprojekt (renovering) stoppades också och sköts på framtiden för att ha maximalt med lokaler tillgängliga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev samet:

Du får läsa på!

All ickeakut vård stoppades och flyttades framåt. Skälet var inte brist på lokaler, brist på personal osv... utan en försiktighetsåtgärd samt att ha mer lokaler och personal tillgänglig om det skulle behövas för Coronavård. 

 

Byggprojekt (renovering) stoppades också och sköts på framtiden för att ha maximalt med lokaler tillgängliga. 

Spelar det nån roll varför? 

Pga Corona får folk som behöver ingen vård. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

I min värld är "igår" en dag och inte tre dagar.

1069061034_Skarmavbild2020-09-09kl_05_27_09.png.f715d93dcc19a49489d11339db141d2c.png

 

 

Inte jag som skrev , direkt kopierat ut Worldometern , så skyll gärna dina antaganden på någon annan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Bike:

Inte jag som skrev , direkt kopierat ut Worldometern , så skyll gärna dina antaganden på någon annan 😉

Verkar som även du gått på den nya vinklingen nu när antalet döda är under det normala. Nu rapporterar man smittfallen i stället.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...