Jump to content
IGNORERAD

Folk föredrar Thaksin som PM före Abishit enligt Abacs opinions undersökning.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Thaksin vann över Abishit i en opinions undersökning utförd av Abac (som MaiChai hänvisar till ibland på forumet).

4000 personer i 27 provinser frågades om vilken person dom ville se leda landets regering.

25% föredrog Thaksin och Abishit fick 21.6% och 53,4% föredrog ingen av dessa.

Ännu ett litet bakslag för kuppmakarna och deras marionett.

Mvh Isan Lover

Poll: People prefer Thaksin as PM

Published: 25/10/2009 at 01:12 PM

Online news: Breakingnews

Former prime minister Thaksin Shinawatra took the lead in the latest poll by Abac of Assumption University as more people preferred him to run the country than Prime Minister Abhisit Vejjajiva.

The pollsters asked more than 4,000 people in 27 provinces on the person they want to lead the government and found that 25.0 per cent of the respondents supported Thaksin, while 21.6 per cent backed Mr Abhisit.

Most of Thaksin’s supporters are people in the North and Norteast, Abac poll reported on Sunday.

More importantly, as high as 53.4 per cent of them said they were impartial giving no support to both Thaksin and Mr Abhisit.

Some 92.1 per cent of the samples did not want to see violent political activities, while 90.8 per cent did not want protesters to close streets as they faced hardships.

Asked about the recent trip to Cambodia by chairman of the opposition Puea Thai Party Gen Chavalit Yongchaiyuth, 42.9 per cent of the respondents backed the move saying it was a good intention of Gen Chavalit to help clear up dispute with the neighbouring country, while 40.2 per cent disagreed as it could escalate the two countries’ conflict

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    6

  • noBuzz

    5

  • ronoh

    3

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tycker det är jättebra att undersökningen entydigt visar att 75% inte föredrar Thaksin. smile.gif

Och att den visar på att folk inte vill ha våld. great.gif

I övrigt så är det ungefär samma resultat som vid föregående undersökningar under året.

Inget nytt under solen och därmed alltså knappast "ännu ett litet bakslag". ( sorry IL smile.gif )

Lite länkar till tidigare undersökningar.

http://www.nationmul...cs_30109472.php#

http://asiancorrespo...it-poll-is.html

Den andra länken visar bl.a att opinionen svänger med utbildningen. I grupper med mer utbildning stiger stödet för Abhisit och minskar för Thaksin.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

[

Den andra länken visar bl.a att opinionen svänger med utbildningen. I grupper med mer utbildning stiger stödet för Abhisit och minskar för Thaksin.

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

[

Den andra länken visar bl.a att opinionen svänger med utbildningen. I grupper med mer utbildning stiger stödet för Abhisit och minskar för Thaksin.

Hej

Det kan inte finnas något samband mellan högre utbildning och medföljande högre löner och standard tror du?

Det är väl samma situation i dom flesta länder att dom högutbildade och högavlönade lever i en annan värld än dom outbildade och fattiga,

och däför röstar dom oftast helt olika.

Mvh Isan Lover

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom fattiga var dom enda han hade råd att muta tillräckligt för att få på sin sida

För det kan ju knappast ha med utbildning och kompetens att göra vad man väljer som lämpligast kandidat att föra landet framåt och uppåt väl !:whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

helt ointressant och värdelös info eftersom det inte sägs vilka provinser? ett under att en förhoppningsvis normal utbildad människa kan tro på något liknande och ens bry sig om det. eller är det hjärtvätt?

folket i södra Thailand måste ju vara otroligt utbildade och rika på efter som dom inte gillar Thaksin och hans korruption?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dom fattiga var dom enda han hade råd att muta tillräckligt för att få på sin sida

För det kan ju knappast ha med utbildning och kompetens att göra vad man väljer som lämpligast kandidat att föra landet framåt och uppåt väl !:whistle:

Hej

Man kunde ju önska sig att utbildade och kompetenta människor i första hand valde för landets bästa, men nästan överallt i världen så är det

viktigare att berika först och främst sig själva och då är nog inte partier som vänder sig till dom fattiga attraktiva.

I Thailand är det dessutom så att många utbildade distanserar sig helt ifrån outbildade och ser ner på fattiga människor.

Sen finns det ju idealister som utbildar sig för att hjälpa andra och arbetar aktivt med det, men det är nog en liten liten minoritet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

Isaan Liar, snälla förklara hur en undersökning av 27 provincer av 75 kan säga någonting?

men som vanligt brukar desillutionerad människor undvika svara på frågor som raserar deras tankesätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte finnas något samband mellan högre utbildning och medföljande högre löner och standard tror du?

Vilket samband skulle det vara? Att ju mer utbildad Thai man är - destu mer vill man skita i de fattiga i Isaan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Liar, snälla förklara hur en undersökning av 27 provincer av 75 kan säga någonting?

men som vanligt brukar desillutionerad människor undvika svara på frågor som raserar deras tankesätt.

Utan att blanda mig i den politiska debatten så vågar jag nog påstå att om dessa 27 av 75 var slumpvis utvalda så blir utfallet oftast väldigt nära det svar som man får om samtliga tillfrågats. Men jag har ju haft fel förr är det väl bäst att tillägga whistle.gif

Mvh Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilket samband skulle det vara? Att ju mer utbildad Thai man är - destu mer vill man skita i de fattiga i Isaan?

Hej

Ja det tycker jag tyvärr att du sammanfattade på ett bra sätt, så verkar dom flesta välutbildade och bättre avlönade resonera.

Det som är mest skrämmande är att även dom som kommer ifrån fattiga hem på landet men har lyckatas studera också resonerar likadant,

och inte sällan skäms för sin bakgrund, och tycker att dom är dumma och okunniga som går kvar i byn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Isaan Liar, snälla förklara hur en undersökning av 27 provincer av 75 kan säga någonting?

men som vanligt brukar desillutionerad människor undvika svara på frågor som raserar deras tankesätt.

Hej

Jag har ju själv uttalat mig kritiskt om Abac och deras mätningar i tidigare trådar, då vid undersökningar via telefon.

Men bl.a MaiChai brukar hänvisa till deras undersökningar ibland, och ser dom som det bästa Thailand har att erbjuda.

Det enda den betydde för mig var ännu ett litet bakslag för landets kuppmakare och marionett.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

väldigt ny här så har ingen koll på dina tidiga trådar, men med 4000 personer i eget utvalda provinser kan man nog få fram exakt vilket svar man vill ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog rätt säker på att Abhisit och hans anhängare ser denna opinionsundersokning som en seger medans Thaksin och hans anhängare ser det som en forlust, men det är givetvis en typ av tänkande som overgår vissas forstånd. Man ska komma ihåg att PPP fick ungefär 1%-enhet mer roster än Demokraterna vid forra valet och nu har de enligt undersokningen 3%-enheter mer. Tar man over regeringsmakten när den internationella ekonomin just ändrat från rekordtillväxt till rekordnedgång och bara forlorar 2%-enheter så ska man vara oerhort nojd. Medel-Somchai är precis som medel-Svensson och John Dole inte overdrivet smart vilket medfor att forlorade jobb och minskade bidrag ofta skylls på den sittande regeringen oavsett om det är deras fel eller rådande världsekonomi som bär skulden. Dessutom så är det allmännt vedertaget att regeringar ägnar forsta halvan av sin mandatperiod till att få ekonomin i ordning, och bli impopulära, och andra halvan till att forsoka bli omvalda, dvs dela ut det de sparade in forsta halvan. Precis som Thaksin kan Abhisit således åka Isaan runt och dela ut bufflar ett par månader innan nästa val och därmed bli omvald, något jag personligen for ett halvår sedan trodde var omojligt.

Och tänka sig att Nelson Mandela aka Aung San Suu Kyi som represnterar over 90% av Thailands befolkning bara stods av 25% av de som borde dyrka honom. Ska vi skylla på att de är korkade eller har IL någon annan forklaring?

Link to comment
Dela på andra sajter

väldigt ny här så har ingen koll på dina tidiga trådar, men med 4000 personer i eget utvalda provinser kan man nog få fram exakt vilket svar man vill ..

Instämmer helt...väljer man ut vilka man ska fråga så kan man få precis det svar man vill. Jag trodde att det var slumpvis utvalda provinser som åsyftades när jag gjorde mitt förra inlägg.

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

.

Och tänka sig att Nelson Mandela aka Aung San Suu Kyi som represnterar over 90% av Thailands befolkning bara stods av 25% av de som borde dyrka honom. Ska vi skylla på att de är korkade eller har IL någon annan forklaring?

Hej

Den enda förklaring till resultatet är väl urvalet och antalet tillfrågade, i verkligheten skulle säkert Thaksin få betydligt fler röster.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar tråd det här, och trådstartaren visar ännu en gång prov på hur man kan anpassa verkligheten till det man vill.

IL har tidigare ett antal gånger sågat denna organisation som gjort undersökningen och sagt att de är opålitliga.

När han sedan hittar en undersökning som han tycker passar hans världsbild, då är de dock pålitliga.

Il har vid flertalet tillfällen påstått att en stor majoritet av folket vill se Thaksin som PM.

Majoritet är väl mer än 50%?

I denna enligt IL så för Thaksin framgångsrika undersökning fick Thaksin stöd av ca 25%?

Inte för att jag tror att det går, men någon kanske skulle förklara för IL vad ordet majoritet betyder.

Avslutningsvis är det mycket underhållande att läsa ILs åsikter om utbildning.

En fattig som röstar, gör det för landets bästa och denna person är solidarisk med sina medmäniskor

En fattig som utbildat sig, röstar inte längre för landets bästa utan bara för sitt eget bästa, kunskap gör nämnligen per automatik, folk osolidariska i ILs värld.

Alla som läser ILs inlägg förstår dock hur oerhört solidarisk han själv är. :yes:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thaksin vann över Abishit i en opinions undersökning utförd av Abac (som MaiChai hänvisar till ibland på forumet).

4000 personer i 27 provinser frågades om vilken person dom ville se leda landets regering.

25% föredrog Thaksin och Abishit fick 21.6% och 53,4% föredrog ingen av dessa.

Ännu ett litet bakslag för kuppmakarna och deras marionett.

Mvh Isan Lover

Poll: People prefer Thaksin as PM

Published: 25/10/2009 at 01:12 PM

Online news: Breakingnews

Former prime minister Thaksin Shinawatra took the lead in the latest poll by Abac of Assumption University as more people preferred him to run the country than Prime Minister Abhisit Vejjajiva.

The pollsters asked more than 4,000 people in 27 provinces on the person they want to lead the government and found that 25.0 per cent of the respondents supported Thaksin, while 21.6 per cent backed Mr Abhisit.

Most of Thaksin’s supporters are people in the North and Norteast, Abac poll reported on Sunday.

More importantly, as high as 53.4 per cent of them said they were impartial giving no support to both Thaksin and Mr Abhisit.

Some 92.1 per cent of the samples did not want to see violent political activities, while 90.8 per cent did not want protesters to close streets as they faced hardships.

Asked about the recent trip to Cambodia by chairman of the opposition Puea Thai Party Gen Chavalit Yongchaiyuth, 42.9 per cent of the respondents backed the move saying it was a good intention of Gen Chavalit to help clear up dispute with the neighbouring country, while 40.2 per cent disagreed as it could escalate the two countries’ conflict

Men du har ju sagt till mig att du tvivlar på ABAC´s metoder att genomföra opinionsundersökningar?

Men nu är det okej med fakta från ABAC?

Den absolut intressantaste siffran i denna undersökningen är att en MAJORITET på 53,4 % av de tillfrågade inte vill ha någon av dessa herrar som PM. Vilket ju är ett slag i ansiktet på båda två. Det verkar som Thailands folk är trötta på ALLA sin politiker.

Men som sagt, ABAC`s undersökningar är inget att lita på har jag hört från en säker bykälla...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet och Maichai,

Nej, IL är faktiskt konsekvent här. Han redovisar resultatet från ABAC men när jag frågar varfor Nelson Mandela aka ASSK bara får 25% så svarar han att det är fel på urvalet och att han i verkligheten skulle haft storre stod.

Alltså, IL presenterar ett resultat han inte tror på därfor att han tror att det är ett bra resultat. Att det i själva verket är ytterst dåligt att bara tjänat 2%-enheter halvvägs in i en mandatperiod när man sitter i opposition och dessutom i en gigantisk internationell ekonomisk härdsmälta hade han nog inte tänkt på.

Men jag är tacksam for IL's deltagande i de politiska diskussionerna på forumet, det vore ju rätt trist att prata med sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Det var väl bara 4000 som tillfrågades? Hur gjurdes undersökningen ringde man upp som här i S. Eler personliga besök Jag tror att de "välutbildade" var nog i majoritet De är lättare att få tag iPersonligen litar jag nog mer på lite rött än aliansblått

Boffepreved.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom,

får se om jag begriper...

Undersökningen är korrekt så till vida att Dr T är populärare än Abbhisit men felaktig eftersom Dr T inte har 90% av rösterna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl bara 4000 som tillfrågades? Hur gjurdes undersökningen ringde man upp som här i S. Eler personliga besök Jag tror att de "välutbildade" var nog i majoritet De är lättare att få tag iPersonligen litar jag nog mer på lite rött än aliansblått

Boffepreved.gif

Man skickade förmodligen brev till alla hemlösa i Thailand och bad dem svara...

4000 slumpvis utvalda personer från 27 provinser spridda över hela Thailand bör räcka för att få hyfsat säker statistik. Det finns information på ABAC´s hemsida om hur de genomför sina undersökningar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...