Jump to content
IGNORERAD

Lao Kao och kaffe i Chiang-Rai


hakancnx

Recommended Posts

I vintras besökte jag vänner utanför Chiang-Rai. Fick då tillfälle att besöka familjens

Lao-Kao-fabrik.

R0012138.jpg

R0012137.jpg

Man destillerar helt utan kolonn och ej heller filtreras den färdiga spriten.

Alltså är all finkel med…. Börjar förstå varför många alkoholister i Thailand dör redan i 30-årsåldern .

I denna fabrik tillverkades ca 250 flaskor i veckan.

Förtjänsten var ca 30.000 baht per månad.

Det som blir kvar efter destilleringen sades blandas ut med övrigt foder som gavs till traktens grisar. Hur mår dessa djur och hur blir köttet…

Om man dricker mycket av denna dryck så måste man kanske ta höger här…

R0012128.jpg

Bättre då att besöka Kaffe Boran på förmiddagen och inta en stark kopp kaffe med tilltugg och underhållning.

R0012125.jpg

R0012147.jpg

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

I vintras besökte jag vänner utanför Chiang-Rai. Fick då tillfälle att besöka familjens

Lao

Man destillerar helt utan kolonn och ej heller filtreras den färdiga spriten.

Alltså är all finkel med…. Börjar förstå varför många alkoholister i Thailand dör redan i 30-årsåldern .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej...nu hänger jag inte med. Min erfarenhet säger att finkelolja borde ha negativa inverkningar på alkoholkonsumtionen i och med att finkel både luktar och smakar avskyvärt. Finkeloljan i sig är väl inte så dödligt, eller är jag helt ute och cyklar ??drinks.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz

Jag är ingen expert på denna process, men av allt att dömma så är denna sprit så oren den kan bli. Hur man bedömer hälsoriskerna vet jag inte.

Någon annan kanske kan förklara hälsoriskerna med "oren" sprit i förhållande till "ren".

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevliga bilder Hakancnx. Ja Laokao dödar en hel del i Thailand. Jag har hört att det är lätt att få mag cancer av det.

Sen smakar det ju riktigt överdjävligt illa. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz

Jag är ingen expert på denna process, men av allt att dömma så är denna sprit så oren den kan bli. Hur man bedömer hälsoriskerna vet jag inte.

Någon annan kanske kan förklara hälsoriskerna med "oren" sprit i förhållande till "ren".

Hej igen. Jag gjorde en riktig tankevurpa när jag antog att andra funkar som jag själv gör. Jag skulle med stor sannolikhet vara nykterist om allt alkoholhaltigt som säljs skulle dofta finkel, får nästan kväljningar bara jag tänker på doften. Men nykterist är jag inte, långt därifrån drinks.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

I vintras besökte jag vänner utanför Chiang-Rai. Fick då tillfälle att besöka familjens

Lao-Kao-fabrik.

Hur är det med lagligheten för en dylik verksamhet? Måste man ha tillstånd? Isåfall... är det knepigt att få?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde en test en gång, köpte tequila och en Lao kao och drack med salt å lime

och det smakade nästan likadant

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Toprunner

Det skall vara lagligt. Men man måste tydligen betala skatt för det man framställer.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...