Jump to content
IGNORERAD

Vi köper billigt och säljer oss dyrt


Vaxet

Recommended Posts

Lägg ner nu

Finns nog ingen annan som är så bra på att hitta på nya ämnen plus verkligen tar sig tid att även skapa dem som Vaxet. Dessutom så kan han det där med punkt, kommatecken och en del andra finurligheter som underlättar för läsaren.

Synd att det inte finns fler av den kalibern här. Nu får man liksom nöja sig med bilder på riskokare och annat "spännande". :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    8

  • Vaxet

    6

  • Magnus-Chumphae

    6

  • Baabar

    5

Mest aktiva i denna tråd

Dessa kassasystemskrav som kommer borde vara baserade på hur stor omsättning man har, har hört att det ska vara så men är tveksam.

Precis som nerike säger, mkt kommer att bli till salu närmaste tiden.

mvh walle

Jodå, det stämmer att det är baserat på omsättning. Från och med nyår så gäller fyra basbelopp, dvs 171.200. Se här för mer info:

Det finns risk för att fru Chang blir tvungen att inhandla kassasystem för sin verksamhet, jag tror dock Nerikes uppgift på 50000-70000 är högsta laget. Det finns godkända system för 20000.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med dej Joints, samtidigt måste man gratulera vaxet som lyckades ännu en gång, kastar ut ett saftigt köttben och direkt hugger hundarna och en långspaltare är faktum

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit egenföretagare i hela mitt liv inom mekanisk tillverkning, och verkligen kämpat för en dräglig tillvaro, men när jag inom tex växelflak eller skoptillverkning inte kan köpa material till samma kostnad som en polsk/lettiskt färdig produkt säljs här åt åkare/entreprenörer som vill ha billiga produkter, men ironiskt nog så får man reparera dessa inom en alldels för kort livslängd.

Sen när man förklarat att jag kunde ha gjort dessa till ett högre pris, men att dom skulle fungera betydligt längre, så får man till svar att det skulle vi inte ha råd med :unsure:

Jag håller med vaxet till 100% för jag är så less att jobba 12 timmar om dagen för att leva som folk.

mvh mats

Link to comment
Dela på andra sajter

.. tycker att du ska ta ett jobb på ett svenskt Företag inom tillverkningsindustri "på golvet"...

Dålig ide.. det slutar bara med att man blir hjärnslö och tycker synd om sig själv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att varit i Sverige med min familj jätte länge, 7,5 månader, det längsta på 10 år så skall jag nu äntligen åka hem.

Och vet ni vad, jag klagade i lite trådar på Sverige i maj, juni och juli, men det är inget fel på Sverige!

Det är VI, VI Svenskar som är problemet!

Solidariska i ordet och värnar alltid den lilla människan...när vi själva vinner på det.

ARBETSLÖSHET:

Alla svenskar hatar arbetslöshet, men älskar låga priser.

Att köpa en hovtång från Bacho/sandvik 670:-.

En svensk köper en hovtång från Kina, 78:-, samma svensk går sedan ut och demonstrerar mot arbetslösheten på 1 maj, var är jobben inom svensk tillverkningsindustri?

På Ikea, ICA, Coop, kan man numera scanna och själv checka ut sina inköp.

Billigare blir det ...dock inte.samma pris! Men kunderna gör jobbet, svenskar undrar, var tog jobben vägen i dagligvaruhandeln?

En undersökning från SCB i Oktober visar att 77% av de som arbetar inom mekanisk industri i Sverige tycker direkt illa om den kvallitet som verktyg och maskiner producerade i Asien håller.

När man sedan frågar svenska personer som jobbar inom verkstadsindustrin vad de skulle köpa, ett svenskt verktyg för 500:- eller ett verktyg producerat i Asien för 98:-, så svarar 84% av svenskarna, ja just det,.. Asien.

Och som anledning anges, "för att det är billigare och för att lönerna i Sverige är så låga att man måste köpa billigt".

Vad skall man säga om det?

Och hur många verktyg säljer svenska företag i Asien, om fattiga svenska arbetare inte har råd att köpa svenskt, vem köper svenskt då...Asiater?

Nä jag tror inte det, eller?

Får väl hoppas att du flyger med SAS "hem" då som åtminstone till viss del är svenskt.. För du vill väl gynna den svenska kabinpersonalen och piloterna inom SAS flottan istället för några "asiater" som jobbar för lägre lön..? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl bra ju fler maskiner som gör jobbet åt oss? Det optimala vore väl att alla människor kunde ligga på sofflocket medan maskinerna gjorde jobbet samtidigt som man funderar ut nya kluriga manicker.

Tror inte det finns speciellt många som idag tycker att grävmaskiner, traktorer och lastbilar är arbetsstjälande maskiner trots att dom på sin tid gjorde hundratusentals gubbar med spadar arbetslösa. Dom människorna som blev arbetslösa då satte ihop mobilsystemtillbehör dom senaste årtiondena, fram till teknikrevolutionen i Asien och nu får dom istället göra diverse avancerade tjänster. I morgon gör dom ?

Ska man ligga steget före alla andra så gäller det att vara en kamelont, att stagnera är absolut inget alternativ. Och det handlar inte om att vara osolidarisk eller inte, ska man tillhöra dom rikaste så får man se till att leda utvecklingen.

Vad gäller avgifter till EU så är jag jätteglad att mitt land Sverige inte är nettobidragstagare.

Som land tjänar vi på EU ändå, svenska företagare tar med råge in det svenska staten går minus.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...