Jump to content
IGNORERAD

Vi köper billigt och säljer oss dyrt


Vaxet

Recommended Posts

Efter att varit i Sverige med min familj jätte länge, 7,5 månader, det längsta på 10 år så skall jag nu äntligen åka hem.

Och vet ni vad, jag klagade i lite trådar på Sverige i maj, juni och juli, men det är inget fel på Sverige!

Det är VI, VI Svenskar som är problemet!

Solidariska i ordet och värnar alltid den lilla människan...när vi själva vinner på det.

ARBETSLÖSHET:

Alla svenskar hatar arbetslöshet, men älskar låga priser.

Att köpa en hovtång från Bacho/sandvik 670:-.

En svensk köper en hovtång från Kina, 78:-, samma svensk går sedan ut och demonstrerar mot arbetslösheten på 1 maj, var är jobben inom svensk tillverkningsindustri?

På Ikea, ICA, Coop, kan man numera scanna och själv checka ut sina inköp.

Billigare blir det ...dock inte.samma pris! Men kunderna gör jobbet, svenskar undrar, var tog jobben vägen i dagligvaruhandeln?

En undersökning från SCB i Oktober visar att 77% av de som arbetar inom mekanisk industri i Sverige tycker direkt illa om den kvallitet som verktyg och maskiner producerade i Asien håller.

När man sedan frågar svenska personer som jobbar inom verkstadsindustrin vad de skulle köpa, ett svenskt verktyg för 500:- eller ett verktyg producerat i Asien för 98:-, så svarar 84% av svenskarna, ja just det,.. Asien.

Och som anledning anges, "för att det är billigare och för att lönerna i Sverige är så låga att man måste köpa billigt".

Vad skall man säga om det?

Och hur många verktyg säljer svenska företag i Asien, om fattiga svenska arbetare inte har råd att köpa svenskt, vem köper svenskt då...Asiater?

Nä jag tror inte det, eller?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    8

  • Vaxet

    6

  • Magnus-Chumphae

    6

  • Baabar

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag håller med dig.

Det första jag tänkte på när scannerns kom till affärerna

var att det här kommer att ta bort arbetstillfällen.

Samma har väl hänt med bankerna vi gör jobbet på internet

och personalen får sluta.

/Jannef

Ändrades av jannef
Link to comment
Dela på andra sajter

I alla tider har ju människan försökt att rationalisera och förenkla för sej.hade inte den drivfjädern funnits så hade ju varken industrialismen med robot utveckling eller något så banalt som en traktor uppfunnits för att förenkla jordbruket.

Och kan man få bort förslitningsskador hos stackars kassörer på IKEA eller Coop så är väl det av godo unsure.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla tider har ju människan försökt att rationalisera och förenkla för sej.

Och kan man få bort förslitningsskador hos stackars kassörer på IKEA eller Coop så är väl det av godo unsure.gif

Jo, och ditt svar personifierar ju problemet!

Kassörskan slipper sina förslitningsskador, för hon blev just av med jobbet.

Ersatt av en maskin!

Och svensken skyller sedan på politikerna, företagarna eller nu senast på utlänningarna

Vi "riktiga svenskar" är dock helt utan skuld.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att varit i Sverige med min familj jätte länge, 7,5 månader, det längsta på 10 år så skall jag nu äntligen åka hem.

Och vet ni vad, jag klagade i lite trådar på Sverige i maj, juni och juli, men det är inget fel på Sverige!

Det är VI, VI Svenskar som är problemet!

Solidariska i ordet och värnar alltid den lilla människan...när vi själva vinner på det.

ARBETSLÖSHET:

Alla svenskar hatar arbetslöshet, men älskar låga priser.

Att köpa en hovtång från Bacho/sandvik 670:-.

En svensk köper en hovtång från Kina, 78:-, samma svensk går sedan ut och demonstrerar mot arbetslösheten på 1 maj, var är jobben inom svensk till verkningsindustri?

På Ikea, ICA, Coop, kan man numera scanna och själv checka ut sina inköp.

Billigare blir det ...dock inte.samma pris! Men kunderna gör jobbet, svenskar undrar, var tog jobben vägen i dagligvaruhandeln?

En undersökning från SCB i Oktober visar att 77% av de som arbetar inom mekanisk industri i Sverige tycker direkt illa om den kvallitet som verktyg och maskiner producerade i Asien håller.

När man sedan frågar svenska personer som jobbar inom verkstadsindustrin vad de skulle köpa, ett svenskt verktyg för 500:- eller ett verktyg producerat i Asien för 98:-, så svarar 84% av svenskarna asien, för att det är billigare och för att lönerna i Sverige är så låga att man måste köpa billigt.

Vad skall man säga om det?

Man måste nog se det större "Globalt" vänd på steken kan en Asiat köpa en Bacho för 500:- som har en skitlön

gentemot oss & vi kan inte heller pga för dålig lön.

Summa sumarus alltså producerar vi produkter som inte behövs eller är det så att produktionen i bla asien

är så billig att tom Svenska Kvalitetsföretag flyttar sin produktion dit.

Vad beror det på kan det tex vara " underbetalda anställda " som drar ner tillverkningkostnaden.

Undrar om en Kinesisk sömmerska vet vad solidaritet,anställningstrygghet,jämnställda löner eller

arbetsförhållanden tex 14 tim per dag ja jag undrar om dom har en susning om det.

Sen har vi ju en global kris just nu i hela världen.

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, och ditt svar personifierar ju problemet!

Kassörskan slipper sina förslitningsskador, för hon blev just av med jobbet.

Ersatt av en maskin!

Och svensken skyller sedan på politikerna, företagarna eller nu senast på utlänningarna

Vi "riktiga svenskar" är dock helt utan skuld.

I de fall jag har hört talas om så har då aldrig någon blivit av med sitt jobb pga scanners i kassa leden.som du säkert sett så bevakas det och registreras och pysslas fortfarande av "kassörskan" dock känner den personen sej säkert bättre i rygg och leder yes.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det väl så vad gäller verktyg i varje fall att om man nu vill snåla o hemma fixa själv.detta är ju inte bra för då tas ju arbetstillfällen från hantverkarna bort, men låt oss nu säga att jag skruvar på en skruv i snitt 3 gng per år mellow.gif då behöver jag ju inte en skruvmejsel som kostar 500:- när jag kan skruva lika snabbt o bra med en för 100:-

hantverkaren däremot han behöver nog den som kostar 500:- för han skruvar nog som bara fan crazy.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lönar sig att köpa kvalitet :clapping: en asientillverkad skruvmejsel håller kanske 10 ggr medan en svensk ofta håller livet ut .Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på ett kulager från SKF, ett av våra svenskaste varumärken kan tyckas, på kartongen kunde man läsa :made in malysia:, så det är inte bara vi kunder som tittar åt asien.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, och ditt svar personifierar ju problemet!

Kassörskan slipper sina förslitningsskador, för hon blev just av med jobbet.

Ersatt av en maskin!

Och svensken skyller sedan på politikerna, företagarna eller nu senast på utlänningarna

Vi "riktiga svenskar" är dock helt utan skuld.

Ja men i viss mån är det rätt tex Länstrafiken i Ö-o bytte hela vagnparken nyligen.

Vart det Scania eller Volvo som skulle gynna våra företag & anställda njet MAN.

Det har väl inte chufförerna bestämt det är väl Kommunpolitiker & chefer på Länstrafiken.

Men nysvenskar klandrar jag absolut inte vi måste komma ihåg att Nyfinnarna har varit

med att bygga upp vår industri.Men du kan inte lägga all skuld på arbetarna alla Företag

har ju ett vinstintresse tom Landstinget där man drar ner på servicen för dom ÄLDRE som

varit med & byggt upp Svedala är det deras fel ochså att vi hamnat i denna Globala

marknadsekonomi som kraschat tror inte det.

Kanske det kan vara TOPPLÖNER,SPEKULATION,LOTTO VINST PENSIONER,FALLSKÄRMAR MM som

har bidragit till detta eller så är det väl Ida 87 & hennes fallskärm på 9000:-/mån

som bidragit till detta.

MVH Svampen

PS:Bussdjä.var lila & jag som hatar "Färjestad"

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med stora prisskillnader mellan svenska och asiatiska varor förvärras av handlarnas procentuella påslag.

I sina kalkyler så räknar dom alltid med % och inte kronor.

Köper dom in en vara för 100 kr och säljer den för 200 kr blir påslaget 100%

om motsvarande svensk vara köps in för 200 kr så blir utpriset 400 kr.

Jag har aldrig förstått varför dom nöjer sig med 100 kr för att sälja asien varan men måste ha 200 kr för att sälja svenska varan, enligt mitt sätt att tänka så är det väl samma arbete och varorna tar lika stor plats i butiken.

Upp till kamp mot %-påslag

Born 41

Link to comment
Dela på andra sajter

I de fall jag har hört talas om så har då aldrig någon blivit av med sitt jobb pga scanners i kassa leden (?).som du säkert sett så bevakas det och registreras och pysslas fortfarande av "kassörskan" dock känner den personen sej säkert bättre i rygg och leder yes.gif

Sist jag var på IKEA så fanns det fyra självbetjäningsstationer och en "kassörska" som övervakade dessa. Då har vi antagligen fått som resultat; tre arbetslösa kassörskor och en som känner sig bättre i rygg och leder. whistle.gif

jap.gif

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med stora prisskillnader mellan svenska och asiatiska varor förvärras av handlarnas procentuella påslag.

Ännu värre är det med "Svenskt" kött, som kostar exakt samma som tex danskt men eftersom svenskarna är beredda att betala mer för "Svenskt" kött så sätter man priset mycket högre. Ica handlaren blir miljonär och bonden får lägga ned...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag var på IKEA så fanns det fyra självbetjäningsstationer och en "kassörska" som övervakade dessa. Då har vi antagligen fått som resultat; tre arbetslösa kassörskor och en som känner sig bättre i rygg och leder. whistle.gif

jap.gif

Du tror inte att de andra "tre" fått andra arbetsuppgifter???

Sätt dej ner nu o räkna lite på hur många IKEA, Coop m.m som det då hade tvingats folk från..går det ihop tror du whistle.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Sist jag var på IKEA så fanns det fyra självbetjäningsstationer och en "kassörska" som övervakade dessa. Då har vi antagligen fått som resultat; tre arbetslösa kassörskor och en som känner sig bättre i rygg och leder. whistle.gif

jap.gif

Är det inte det som kallas strukturomvandling? ngn jävel måste väl sitta och leta buggar i scanningsprogrammen? mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte det som kallas strukturomvandling? ngn jävel måste väl sitta och leta buggar i scanningsprogrammen? mvh

Säkert så, att dessa tre kassörskor numera går på omskolning till IT-ingenjörer.great.gif

Babar! Angående att räkna ... suicide.gif

Ännu så länge så fanns det bara en station, med fyra terminaler, på "mitt" IKEA. Den dagen som IKEA, COOP m.m. har byggt ut systemen fullt ut, då skall vi sätta oss ned och räkna!

Som en liten övning kan du ju fundera på hur många postkassörskor det finns numera och antalet för tio år sedan. Självklart investerar man inte i en maskinpark om den inte ger upphov till ökade intäkter, alt. minskade kostnader. Och här handlar det nog tyvärr om minskade kostnader, dvs. personalnedskärningar.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

En arbetare idag är inte vad en arbetare var för 20 år sedan. Idag kan en

arbetare vara tex en programmerare som gör program för självbetjäningskassor och har 4 år högskoleutbildning. Det han gör vänder sig till en global målgrupp. Vi i Sverige måste satsa på högutbildade "arbetare" då vi inte längre kan konkurrera med låglöneländers fabrikslöner, gör vi inte det så kommer vi snart bli ett låg löneland.

Om vi tar Thailand som exempel hur ofta finns det en kassamaskin på restaurangen där man äter, vanligen har man en "humancashmachine" som handskriver kvitto och kontrollerar att betalning och växling blir korrekta. Här hemma är det i princip olagligt att inte få kvitto som är maskinskrivet med orgnummer.

Ett litet land som Sverige är helt beroende av export av varor och tjänster , samt att den inhemska marknaden är liten vilket gör oss en mer beroende av att vi har en stor export. Vi har heller inte några enorma naturtillgångar vår tillgång måste bli spjutspetskompetens och för att få det måste vi satsa på utbildning och åter utbildning.

Ändrades av minken
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi jobbar i hop pengarna, pensionen i Sverige (säljer oss dyrt) spenderar dem i Thailand (köper billigt).

Importerade bilar är dyra i Thailand pga hög skatt.

Arbetskraft är dyrt i Sverige pga hög skatt på arbete i Sverige.

Det Sverige behöver är billig arbetskraft från exempel Asien via bemaningsföretag som inte behöver följa svenska löner.

Och på detta visset flytta produktionen till Sverige.

Se på svensk historia hur vi genom arbetskrafts invandring byggt vårat land.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att varit i Sverige med min familj jätte länge, 7,5 månader, det längsta på 10 år så skall jag nu äntligen åka hem.

Du säger att du ska åka hem Vaxet men ditt hem är väl sverige och du ska ner på långledighet eller är du utskriven

från sverige med permanent boende i Thailand.

Bara nyfiken

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med stora prisskillnader mellan svenska och asiatiska varor förvärras av handlarnas procentuella påslag.

I sina kalkyler så räknar dom alltid med % och inte kronor.

Köper dom in en vara för 100 kr och säljer den för 200 kr blir påslaget 100%

om motsvarande svensk vara köps in för 200 kr så blir utpriset 400 kr.

Jag har aldrig förstått varför dom nöjer sig med 100 kr för att sälja asien varan men måste ha 200 kr för att sälja svenska varan, enligt mitt sätt att tänka så är det väl samma arbete och varorna tar lika stor plats i butiken.

Tyvärr så finns det några faktorer som gör att %-modellen kan vara lämplig i många fall. Om butiken alltid blev av med samtliga produkter skulle ett "rakt" påslag kunna fungera men om man tänker att en del går sönder i butik, en del stjäls, en del måste bytas för att de är deffekta och en del måste reas ut med 30-50% rabatt vid säsongens slut... Då förstår man att det är det procentuella påslaget man måste använda. Om man har en skiftnyckel för 200 kr (inköp) som säljs för 300 kr måste sälja 66% för att över huvudtaget få igen pengarna.

Sen beror det ju mycket på produkten. Jag håller med om att många verktyg troligen kunde pressas i pris eftersom det inte finns så mycket mode-variationer vilket gör att man kan sälja en längre tid. När det gäller svenskt och danskt kött så är det dock rent ocker från handlarna IMHO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag var på IKEA så fanns det fyra självbetjäningsstationer och en "kassörska" som övervakade dessa. Då har vi antagligen fått som resultat; tre arbetslösa kassörskor och en som känner sig bättre i rygg och leder. whistle.gif

jap.gif

Men vi har ju skapat jobb i Asien nu tillverkar dom scanners så det ryker.

Undra om inte kassörskerna har blivit erbjudna jobb som scanner-tillverkare? :whistle:

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Summa sumarus alltså producerar vi produkter som inte behövs eller är det så att produktionen i bla asien

är så billig att tom Svenska Kvalitetsföretag flyttar sin produktion dit.

Vad beror det på kan det tex vara " underbetalda anställda " som drar ner tillverkningkostnaden.

Undrar om en Kinesisk sömmerska vet vad solidaritet,anställningstrygghet,jämnställda löner eller

arbetsförhållanden tex 14 tim per dag ja jag undrar om dom har en susning om det.

Ett mycket svenskt synsätt.

"Asiaterna gör dåliga produkter, och jobbar för en osolidariskt låg lön, de gör fel-inte VI"

I de fall jag har hört talas om så har då aldrig någon blivit av med sitt jobb pga scanners i kassa leden.som du säkert sett så bevakas det och registreras och pysslas fortfarande av "kassörskan" dock känner den personen sej säkert bättre i rygg och leder yes.gif

Här ett exempel på hur skönt det är att lura sig själv.

Företaget automatiserar i produktionen, men inte för att spara pengar, näpp bara för att vara snäll mot personalen?

I verkligheten automatiserar självklart företaget för att kunna minska sina kostnader, i detta fallet lönekostnaderna.

Och så länga VI svenskar accepterar att bli servade av en maskin istället för en människa så kommer detta fortgå.

Sen är det väl så vad gäller verktyg i varje fall att om man nu vill snåla o hemma fixa själv.detta är ju inte bra för då tas ju arbetstillfällen från hantverkarna bort, men låt oss nu säga att jag skruvar på en skruv i snitt 3 gng per år mellow.gif då behöver jag ju inte en skruvmejsel som kostar 500:- när jag kan skruva lika snabbt o bra med en för 100:-

hantverkaren däremot han behöver nog den som kostar 500:- för han skruvar nog som bara fan crazy.gif

Underbart inlägg.

"VI köper inte svenska verktyg för att om vi fixar hemma själva, så blir många hantverkare av med sina jobb, och om vi skruvar hemma ibland så gör vi det så sällan så att vi har rätt att köpa Asiatiska lågprisverktyg istället."

Sammanfattat: VI svenskar är minsann solidariska, men bara med dem vi vill, samt när vi vill.

Ja men i viss mån är det rätt tex Länstrafiken i Ö-o bytte hela vagnparken nyligen.

Vart det Scania eller Volvo som skulle gynna våra företag & anställda njet MAN.

Det har väl inte chufförerna bestämt det är väl Kommunpolitiker & chefer på Länstrafiken.

Men nysvenskar klandrar jag absolut inte vi måste komma ihåg att Nyfinnarna har varit

med att bygga upp vår industri.Men du kan inte lägga all skuld på arbetarna alla Företag

har ju ett vinstintresse tom Landstinget där man drar ner på servicen för dom ÄLDRE som

varit med & byggt upp Svedala är det deras fel ochså att vi hamnat i denna Globala

marknadsekonomi som kraschat tror inte det.

Kanske det kan vara TOPPLÖNER,SPEKULATION,LOTTO VINST PENSIONER,FALLSKÄRMAR MM som

har bidragit till detta eller så är det väl Ida 87 & hennes fallskärm på 9000:-/mån

som bidragit till detta.

Underbart igen.

" Skyll inte på svensken, det är cheferna, de som har topplöner,är politiker, har fallskärmar och de som spekulerar som gör fel"

Problemet med stora prisskillnader mellan svenska och asiatiska varor förvärras av handlarnas procentuella påslag.

I sina kalkyler så räknar dom alltid med % och inte kronor.

Köper dom in en vara för 100 kr och säljer den för 200 kr blir påslaget 100%

om motsvarande svensk vara köps in för 200 kr så blir utpriset 400 kr.

Jag har aldrig förstått varför dom nöjer sig med 100 kr för att sälja asien varan men måste ha 200 kr för att sälja svenska varan, enligt mitt sätt att tänka så är det väl samma arbete och varorna tar lika stor plats i butiken.

Born 41

Underbart ännu en gång.

"anledningen till att svensktillverkade produkter inte säljer så bra, är att handlarna vill ha samma täckningsbidrag på svenska som asiatiska produkter. De borde självklart föstå att de tjänar mindre på svenska produkter, dumma handlare"

Du säger att du ska åka hem Vaxet men ditt hem är väl sverige och du ska ner på långledighet eller är du utskriven

från sverige med permanent boende i Thailand.

Bara nyfiken

//Broskan

Jag är inte utskriven ur Sverige då detta är en omöjlighet för mig.

Så länge jag driver företag i Sverige går inte detta.

Och mitt hem är där vår familj bor, och detta är fortfarande vårt hus i Thailand.

Barnen går än så länge i skola där, även om planen är att låta de flytta över till svensk skola om några år.

Långledighet?

Nä jag jobbar även när jag är i Thailand.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Många bra inlägg o inga dåliga!

Angående Posten

på 80 talet skulle vi postanstälda lära kunderna att girera Bra sa verket Kassörskorna ställde upp Fick resor o tårtor som uppmuntran 20 år senare inga jobb!

När jag var i LOS 1st g. Var det förbjudet att sälha atomatiserade televäxlar för att spara på jobben Nu är väl den lagen bort det finns ej några Teefonister

Personligen köper jag INGA varor från H/M Electrolux slutar nog med Eriksson Inget Svenskt kött (Se avd påslag) Heller köper jag kläder i LOS Elprylar tillverkade I EU hellere än Komunistkina Varför ska jag göda S diektörer som Outscorar jobb Försök köpa nåt svenskt i från våra storföretag som verkligen är tillverkat här Ja Volvo o Saab ( Usa ägt änsålänge)

Boffe1zgarz5.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanlig så blir det fel när man ändrar ett inlägg, surin kolla den buggen.<BR>&nbsp;<BR>Mvh<BR>Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...