Jump to content
IGNORERAD

Vi köper billigt och säljer oss dyrt


Vaxet

Recommended Posts

Nu är det inte bara Asiens fel utan kolla bara på hur det är i EU.

Vi kan köpa svensk kyckling billigare i danmark än i sverige, vi svenskar har bland det hårdaste djurskydd i världen (fråga vilken bonde som helst)

Vi föder upp kyckling i sverige svenska bonden får dåligt betalt pga. av alla regler och tester med mera, den sälja i EU med EU- bidrag.

Danska bönder föder upp kyckling som har sämre kvalitet bla. saminella är inte ovanligt i dansk kyckling, men var gör det dom få ju svenska kyckling

medans vi exporterar våran kyckling til sverige allt enligt EU.

Grekland odlar tomater med EU stöd så varje tomat är en ren förlust, grekland kan nämligen inte odla tomater naturligt i sitt land, men vad gör det dom får ju EU bidrag som gör att dom kan konkurera med länder som odlar tomater naturligt.

Spanien förlorar på detta sätt för dom bönderna får mindre medans greklands bönder vinner för dom får bidrag.

Finns hur många som helst jämförelse bara inom EU bara inom jordbruk, detsamma gäller inom alla nivåer där det handlar om varor/produkter inom EU.

Kolla bara in denna föreläsning den har varit uppe förut men verkar som det är dags igen

Fredrik Härén Kunskapens dag - Hela föreläsningen del 1

Fredrik Härén Kunskapens dag - Hela föreläsningen del 2

Fredrik Härén Kunskapens dag - Hela föreläsningen del 3

Mvh

Nerike

Det handlar mestadels om handelsavtal mellan EU länderna ibland häpnadsväckande orimliga?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    8

  • Vaxet

    6

  • Magnus-Chumphae

    6

  • Baabar

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag säljer svensktillverkad utrustning i Asien, allra mest i Kina och Indien. Vi jobbar mot stålindustrin och det klart att vi inte kan konkurrera med det hemmasnickrade om vi vänder oss till småpulare men for storre producenter har vi hittills aldrig forlorat mot någon lokal aktor. Det är väl som någon skrev, är det något viktigt som ska inhandlas sa bryr man sig om kvalitet men är det något perifert så blir priset viktigare.

Jag tror aldrig vi kan få folk att kopa svenskt av nationalistiska skäl så enda mojligheten är att vi är bättre och/èller billigare alternativt att vi infor hoga tullar men den mojligheten har ju EU tagit bort. Vi kanske kan få EU att lägga strafftullar på all kinesisk import men faktum är att kineser utmed kusten tjänar bättre an bulgarer så vore det bara for lonekostnaden så kan ju tillverkningen flyttas till Bulgarien istället och då är vi rokta iaf. Enda sättet är nog därfor att fortsätta utveckla utbildningen och annat som hoer ett civiliserat land till.

Att sluta automatisera vore nog doden, det är ju i automatiserad industri vi kan hävda oss. Om vi i Sverige skulle ha lika många arbetare per ton tillverkat stål idag som vi hade vid sekelskiftet men tillverka den mängd vi gor idag så skulle 600,000 svenskar jobba inom stålindustrin. Det vore kanske bra for sysselsättningen men vi skulle nog inte ha råd att kopa några av produkterna som gjordes av stålet. Automatisering inom servicenäring är dock mer tveksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör ett nytt försök

Nu är det inte bara Asiens fel utan kolla bara på hur det är i EU. Vi kan köpa svensk kyckling billigare i danmark än i sverige, vi svenskar har bland det hårdaste djurskydd i världen (fråga vilken bonde som helst) Vi föder upp kyckling i sverige svenska bonden får dåligt betalt pga. av alla regler och tester med mera, den sälja i EU med EU- bidrag.

Danska bönder föder upp kyckling som har sämre kvalitet bla. saminella är inte ovanligt i dansk kyckling, men var gör det dom få ju svenska kyckling medans vi exporterar våran kyckling til sverige allt enligt EU.

Grekland odlar tomater med EU stöd så varje tomat är en ren förlust, grekland kan nämligen inte odla tomater naturligt i sitt land, men vad gör det dom får ju EU bidrag som gör att dom kan konkurera med länder som odlar tomater naturligt.

Spanien förlorar på detta sätt för dom bönderna får mindre medans greklands bönder vinner för dom får bidrag.

Finns hur många som helst jämförelse bara inom EU bara inom jordbruk, detsamma gäller inom alla nivåer där det handlar om varor/produkter inom EU.

Kolla bara in denna föreläsning den har varit uppe förut men verkar som det är dags igen.

Fredrik Härén Kunskapens dag - Hela föreläsningen del 1

Fredrik Härén Kunskapens dag - Hela föreläsningen del 2

Fredrik Härén Kunskapens dag - Hela föreläsningen del 3

Fredrik Härén Kunskapens dag - Hela föreläsningen del 4

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Nej det handlar om att vi är naiva kolla på bilförsäljningen i olika Europeiska länder så ser ni att i Frankrike är det ett helvete att försöka sälja bilar om de inte är Fransktillverkade samma gäller för Tyskland etc inom flera varugrupper. Vi tolererar att våra politiker säger ja till ett jordbruksstödsystem inom EU som gynnar Syd och mellan europeiska jordbruk samtidigt som det missgynnar Nord Europeiskt jordbruk och diskriminerar Öste Europeiskt jordbruk! Vi borde kräva att EU,s jordbruksstöd stoppades genast! Vi finner liknande ageranden på många områden ta infrastrukturen i Spanien den är nu Europas modernaste med flera stora nya motorvägs system och snabbtågs system dessa är finansierade genom EU stöd men Spanien erhåller fortfarande stöd för sin infrastruktur.

Mycket av svensk industri produktion är lidande därför att vi har tolererat att våra politiker ger fördelar till andra länder på den svenska marknaden som vi ej erhåller på deras marknader. Ta lastbilstransporter i Sverige utländska lastbilar betalar ingen vägskatt i Sverige medan Svenska åkerier betalar vägskatt i Sverige samt vägtullar i flertalet Europeiska länder. Det är tack vare det lättare för utländska åkerier att konkurera mot svenska åkerier i Sverige då de kör utan begränsning här.

Det är nog så att vi är för mjäkiga och naiva alla andra länder i EU gör allt för att gynna sitt land så mycket det går! Dags för våra politiker att våga säga ifrån gentemot EU!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att vi är för mjäkiga och naiva alla andra länder i EU gör allt för att gynna sitt land så mycket det går! Dags för våra politiker att våga säga ifrån gentemot EU!

Jag säger inte att du har fel men jag har hort exakt samma sak fran tyska, brittiska och franska kollegor, dvs att deras respektive lands politiker är for mjakiga och att alla skor sig på deras hederlighet. Det ligger nog i människans natur att känna sig forfordelad. Jag tvivlar på att en utomstående EU-expert skulle komma fram till att svenska politiker är så mycket mjäkigare än andra EU-länders politiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag säger inte att du har fel men jag har hort exakt samma sak fran tyska, brittiska och franska kollegor, dvs att deras respektive lands politiker är for mjakiga och att alla skor sig på deras hederlighet. Det ligger nog i människans natur att känna sig forfordelad. Jag tvivlar på att en utomstående EU-expert skulle komma fram till att svenska politiker är så mycket mjäkigare än andra EU-länders politiker.

Ett tips kolla vilka länder som är nettobidragstagare när det gäller EU stöd!

När det gäller Frankrike skall man lägga till kostnaden för flytten av Europaparlamentet varje år Den flytten till frankrike har beslutats på Franskbegäran och det finns ingen annan orsak än det franska kravet till att den genomförs!

Jag vet hurvida en utomstående expert skulle säga att våa politiker är mjäkigast med det skulle helt klart inte placeras bland de med hårdast nypor gentemot EU!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

... hort exakt samma sak fran tyska, brittiska och franska kollegor, ...

Din observation är säkert riktig, men man kanske kan få ett hum om vem som ligger närmast sanningen, om man studerar vilka som är nettobetalare och vilka som är nettobidragstagare i sammanhanget.

jap.gif

PS Personligen tycker jag att det inte känns så bra när vår statsminister åker BMW, när han kunde åkt "amerikanskt" istället. DS

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Varje lands avgift 1995-2000

i miljoner ecu/euro

Land 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Sverige 1658,3 1969,0 2326,0 2382,7 2348,8 2632,9

Återflöde till medlemsländerna 1995-2000

i miljoner ecu/euro

Land 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Sverige 757,5 1296,8 1181,3 1326,1 1145,6 1193,6

Det går att läsa hela tebellen på nätet

http://www.eu-upplysningen.se/Institutioner-och-beslutsprocesser/EUs-ekonomi-och-budget/Medlemslandernas-avgifter-och-aterfloden2/Medlemslandernas-avgift-till-EU-1995-2000/

det är tyvärr lite gammla siffror de har ej publicerat de nya uppgifterna på ett lätt tillgängligt sätt ännu!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige ger mer till EU än vad vi får i bidrag, det var så skevt ett tag så till och med att EU sänkte våran kostnad till EU.

Men vi ger fortfarande mer än vi får, och visst är vi mjäkiga i sverige.

Ta bara inom restaurangbranchen vi har Eu lagar inom den branchen som sköts av miljö och hälsa, dom följer lagarna till varje punkt som en miljöhitler.

Det är så sjukt hur dom är paragrafryttare alla dom som jobbar inom miljö och hälsa, det gäller över hela sverige.

Dom säger att det är EU regler från 1 jan. 2006 och det vill jag säga det är bara Sverige som följer dom jävla reglerna, och det har vi gjort nu i 3 år.

Allt för att det är en EU lag, men du behöver bara åka över sundet till danmark och kolla in deras kök, eller varför inte åka till tyskland där finns många som inte ens har personaltoalett utan kunder och personal delar på toaletter.

Detta i våra grannländer och dom är med i EU, med deras miljö och hälsa tyder lagen på ett helt annat sätt än sverige.

Fast lagen skall gälla i hela EU men gör inte det utan bara i sverige för våra makthavare vågar inte säga nåt, dom dödar hellre restaurangbranchen.

Och hur är det då i dom fattiagre länderna som är med EU, dom vill inte döda en branch för att få en massa arbetslösa som Sverige gör för att inte tala om hur många som faktiskt kommer att läggas ner.

Inte nog med EU lagar för miljö och hälsa, nu kommer nya kassasystem som alla måste ha som har kontanthantering 1 jan. 2010.

Tänk er liten tobakskiosk som har en dagskassa på 5 000:-/dagen, dom måste inskaffa sig ny kassasystem för så där ca 50 000 - 70 000:-

Så jag säger att det kommer att finnas mycket till salu och billigt inom kort.

Mvh

Nerike

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Sverige hör till de största nettobetalarna i EU tillsammans med Nederländerna och Tyskland, visar nya siffror från EU-kommissionen.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c09%255c22%255c353694%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

Sverige EU:s tredje största nettobidragsgivare

Sverige hör fortfarande till de länder som betalar mest till EU. Det visar EU-kommissionens sammanställning över hur unionens budget användes förra året.

Holland toppar listan, före Tyskland och Sverige, som alltså är EU:s tredje största nettobidragsgivare.

Totalt betalade Sverige 26,6 miljarder kronor i EU-avgift förra året ( 2007). Ungefär 13 miljarder kom tillbaka i form av stöd och ersättningar.

http://www.sr.se/cgi-bin/International/nyhetssidor/arkiv.asp?ProgramID=2076&formatID=1&Min=2004-11-12&PeriodStart=2008-06-23&Period=2&Artikel=2161445

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Dags att reformera EU kräva röster och makt i relation till hur mycket de olika länderna betalar netto till EU.

Så att De som betalar mest Netto får flest röster det är lätt för de andra ländena som bara tar emot bidragen att bestämma då de slipper betala!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att reformera EU kräva röster och makt i relation till hur mycket de olika länderna betalar netto till EU.

Usch vad odemokratiskt! Ett sådant system fanns tidigare i Sverige; man hade i princip inte rösträtt om man inte betalade skatt, men det har vi numera rättat till. "En man, en röst" gäller väl i en äkta demokrati? Det är självklart majoritetens rätt att få bestämma över minoritetens egendom! whistle.gif

Är man nu så många fler i t ex Grekland (och kanske snart Turkiet) så är det naturligtvis deras rätt att kräva att vi betalar för dem, allt annat vore både osolidariskt och odemokratiskt! rtfm.gif

jap.gif

(Man undrar varför Norge, med sina enorma tillgångar, inte tyckte det var en bra idé att vara med i EU?huh.gif Fast de har ju alltid varit ena egoistiska djävlar de där!)

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är fint som tusan om hälsovårdsmyndigheterna ( heter det så ?) i Sverige gör oanmälda kontroller av hygienen på svenska matställen. Det är ju rena rama "svinstiorna" dom stöter på ibland. Så i stället för gnälla på hårda kontroller i Sverige borde man arbeta för att andra länders myndigheter ska utföra sin plikt så torde nog antalet fall av salmonella och en massa diaree'r minska drastiskt.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kolla vilka länder som är nettobidragstagare när det gäller EU stöd!

Att vi skulle bli nettobidragsgivare visste vi ju när vi gick med, vi kunde ju gjort som två andra potentiella nettogivare, Norge och Schweiz och sagt nej men det gjorde vi inte. Jag håller med om att fordelningspolitiken inom EU ar felaktig men det var inte det mitt påstående gällde utan huruvida våra politiker är naivare och mjäkigare än andra länders politiker. Jag tror nog att våra politiker, eller snarare sakkunninga, gor lika mycket som några andra. Problemet är att vi gick med på ett pissigt avtal och enda sättet att komma ur det är nog att gå samman med andra bidragsgivare och ställa ett ultimatum; omforhandling eller vi går ur. En av anledningarna till att det aldrig kommer hända är att Sverige, Holland och Tyskland har storst handelsoverskott inom EU och därmed tjänar på unionen genom handel istället for genom bidrag . Det man forlorar på gungorna tar man igen på karusellerna, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige ger mer till EU än vad vi får i bidrag, det var så skevt ett tag så till och med att EU sänkte våran kostnad till EU.

Men vi ger fortfarande mer än vi får, och visst är vi mjäkiga i sverige.

Ta bara inom restaurangbranchen vi har Eu lagar inom den branchen som sköts av miljö och hälsa, dom följer lagarna till varje punkt som en miljöhitler.

Det är så sjukt hur dom är paragrafryttare alla dom som jobbar inom miljö och hälsa, det gäller över hela sverige.

Dom säger att det är EU regler från 1 jan. 2006 och det vill jag säga det är bara Sverige som följer dom jävla reglerna, och det har vi gjort nu i 3 år.

Allt för att det är en EU lag, men du behöver bara åka över sundet till danmark och kolla in deras kök, eller varför inte åka till tyskland där finns många som inte ens har personaltoalett utan kunder och personal delar på toaletter.

Detta i våra grannländer och dom är med i EU, med deras miljö och hälsa tyder lagen på ett helt annat sätt än sverige.

Fast lagen skall gälla i hela EU men gör inte det utan bara i sverige för våra makthavare vågar inte säga nåt, dom dödar hellre restaurangbranchen.

Och hur är det då i dom fattiagre länderna som är med EU, dom vill inte döda en branch för att få en massa arbetslösa som Sverige gör för att inte tala om hur många som faktiskt kommer att läggas ner.

Inte nog med EU lagar för miljö och hälsa, nu kommer nya kassasystem som alla måste ha som har kontanthantering 1 jan. 2010.

Tänk er liten tobakskiosk som har en dagskassa på 5 000:-/dagen, dom måste inskaffa sig ny kassasystem för så där ca 50 000 - 70 000:-

Så jag säger att det kommer att finnas mycket till salu och billigt inom kort.

Mvh

Nerike

Mvh

Nerike

Dessa kassasystemskrav som kommer borde vara baserade på hur stor omsättning man har, har hört att det ska vara så men är tveksam.

Precis som nerike säger, mkt kommer att bli till salu närmaste tiden.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mycket svenskt synsätt.

"Asiaterna gör dåliga produkter, och jobbar för en osolidariskt låg lön, de gör fel-inte VI"

Här ett exempel på hur skönt det är att lura sig själv.

Företaget automatiserar i produktionen, men inte för att spara pengar, näpp bara för att vara snäll mot personalen?

I verkligheten automatiserar självklart företaget för att kunna minska sina kostnader, i detta fallet lönekostnaderna.

Och så länga VI svenskar accepterar att bli servade av en maskin istället för en människa så kommer detta fortgå.

Underbart inlägg.

"VI köper inte svenska verktyg för att om vi fixar hemma själva, så blir många hantverkare av med sina jobb, och om vi skruvar hemma ibland så gör vi det så sällan så att vi har rätt att köpa Asiatiska lågprisverktyg istället."

Sammanfattat: VI svenskar är minsann solidariska, men bara med dem vi vill, samt när vi vill.

Underbart igen.

" Skyll inte på svensken, det är cheferna, de som har topplöner,är politiker, har fallskärmar och de som spekulerar som gör fel"

Underbart ännu en gång.

"anledningen till att svensktillverkade produkter inte säljer så bra, är att handlarna vill ha samma täckningsbidrag på svenska som asiatiska produkter. De borde självklart föstå att de tjänar mindre på svenska produkter, dumma handlare"

Jag är inte utskriven ur Sverige då detta är en omöjlighet för mig.

Så länge jag driver företag i Sverige går inte detta.

Och mitt hem är där vår familj bor, och detta är fortfarande vårt hus i Thailand.

Barnen går än så länge i skola där, även om planen är att låta de flytta över till svensk skola om några år.

Långledighet?

Nä jag jobbar även när jag är i Thailand.

Jag tycker att du kan gå in på swedwatch hemsida & söka på handelskung

så att du får lite självinsikt i vad du PRATAR om!

MVH Svampen

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du kan gå in på swedwatch hemsida & söka på handelskung

så att du får lite självinsikt i vad du PRATAR om!

MVH Svampen

Vore tacksam om du som tydligen är insatt förklarar vad du menar, och vad har Clas Ohlsons inköpspolicy med mina inlägg att göra?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville påvisa att de flesta stora Svenska företag inom mek industri tillverkar eller köper tjänsten

i tex Asien.

Men visst har vi "själva" skuld i detta vi Svenskar som köper dessa produkter tillverkade av

underbetald arbetskraft.

Hoppas du förstår mitt resonemang?

MVH Svampen Bacho Forever!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att varit i Sverige med min familj jätte länge, 7,5 månader, det längsta på 10 år så skall jag nu äntligen åka hem.

Och vet ni vad, jag klagade i lite trådar på Sverige i maj, juni och juli, men det är inget fel på Sverige!

Det är VI, VI Svenskar som är problemet!

Solidariska i ordet och värnar alltid den lilla människan...när vi själva vinner på det.

ARBETSLÖSHET:

Alla svenskar hatar arbetslöshet, men älskar låga priser.

Att köpa en hovtång från Bacho/sandvik 670:-.

En svensk köper en hovtång från Kina, 78:-, samma svensk går sedan ut och demonstrerar mot arbetslösheten på 1 maj, var är jobben inom svensk tillverkningsindustri?

På Ikea, ICA, Coop, kan man numera scanna och själv checka ut sina inköp.

Billigare blir det ...dock inte.samma pris! Men kunderna gör jobbet, svenskar undrar, var tog jobben vägen i dagligvaruhandeln?

En undersökning från SCB i Oktober visar att 77% av de som arbetar inom mekanisk industri i Sverige tycker direkt illa om den kvallitet som verktyg och maskiner producerade i Asien håller.

När man sedan frågar svenska personer som jobbar inom verkstadsindustrin vad de skulle köpa, ett svenskt verktyg för 500:- eller ett verktyg producerat i Asien för 98:-, så svarar 84% av svenskarna, ja just det,.. Asien.

Och som anledning anges, "för att det är billigare och för att lönerna i Sverige är så låga att man måste köpa billigt".

Vad skall man säga om det?

Och hur många verktyg säljer svenska företag i Asien, om fattiga svenska arbetare inte har råd att köpa svenskt, vem köper svenskt då...Asiater?

Nä jag tror inte det, eller?

Och detta är det du retat upp dej på efter 7,5 månader mellow.gif så att du med näbb och klor strider för denna heta tråd...och likt en sekt pastor försöker övertyga oliktänkande än dej själv.och funkar inte det kan man ju försöka fördumma andras inlägg great.gif genom att gradera inläggen i mer eller mindre "underbara" clapping.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet!

Du verkar onekligen ganska olycklig av att tillbringa tid i Sverige om man dommer av den pessimism som praglar dina inlagg numera. Allt fran kotid eller liknande pa ICA till Svensk utvecklingsniva hamnar i skottgluggen och du later alltmer som gamla bittra Karl-Petter som blivit overgiven pa hemmet an livsoptimisten Vaxet. Ordinationen ar att du satter dig pa forsta basta plan till LOS innan det ar for sent :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville påvisa att de flesta stora Svenska företag inom mek industri tillverkar eller köper tjänsten

i tex Asien.

Men visst har vi "själva" skuld i detta vi Svenskar som köper dessa produkter tillverkade av

underbetald arbetskraft.

Hoppas du förstår mitt resonemang?

MVH Svampen Bacho Forever!

Om stora svenska företag inom mek. industri köper billiga asiatiska prylar vet jag inget alls.

Att svenska folket inte vill vara arbetslösa, säger sig vara solidariska, säger sig bry sig om folk i tredje världen etc. Men sedan går och köper en skruvmejsel på Biltema för 18 kronor, fast att de vet att kvalliten är dålig och de som tillverkat den, både har extremt låg lön och ofta urusla arbetsförhållande.

Det är det som retar mig.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om stora svenska företag inom mek. industri köper billiga asiatiska prylar vet jag inget alls.

Att svenska folket inte vill vara arbetslösa, säger sig vara solidariska, säger sig bry sig om folk i tredje världen etc. Men sedan går och köper en skruvmejsel på Biltema för 18 kronor, fast att de vet att kvalliten är dålig och de som tillverkat den, både har extremt låg lön och ofta urusla arbetsförhållande.

Det är det som retar mig.

Du vet inte om stora svenska företag tillverkar i asien du nämnde väl ett nyss och det är säkert

dom på "golvet" som bestämnt det!

Lägg ner nu flytta ner så slipper du oss "osolidariska Svenskar" tycker att du ska ta ett jobb

på ett svenskt Företag inom tillverkningsindustri "på golvet" kanske du skulle uppskatta oss

från Svedala som bestämt att dessa varor ska tillverkas och att företagen inte har nån skuld i

detta och absolut inget ansvar!

MVH SVAMPEN PS:Glöm inte att betala utsläppsavgift på flyget!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Usch vad odemokratiskt! Ett sådant system fanns tidigare i Sverige; man hade i princip inte rösträtt om man inte betalade skatt, men det har vi numera rättat till. "En man, en röst" gäller väl i en äkta demokrati? Det är självklart majoritetens rätt att få bestämma över minoritetens egendom! whistle.gif

Är man nu så många fler i t ex Grekland (och kanske snart Turkiet) så är det naturligtvis deras rätt att kräva att vi betalar för dem, allt annat vore både osolidariskt och odemokratiskt! rtfm.gif

jap.gif

(Man undrar varför Norge, med sina enorma tillgångar, inte tyckte det var en bra idé att vara med i EU?huh.gif Fast de har ju alltid varit ena egoistiska djävlar de där!)

Det är klart att det inte är ett demokratiskt system men EU är inte en parlamentarisk stat med demokrati, det är en mellanstatlig organisation som fått viss lagstiftningsmakt av sina medlemsländer. Sedan är det så att vissa av medlemsländerna har vetorätt! ( Frankrike) tror även att Spanien, Tyskland och Storbritannien har det. Därvid finns det ytterligare inslag som ej är demokratiska tex. är parlamentets makt synnerligen begränsad. Därför anser jag ej att EU kan göra anspråk på att vara demokratisk, och där med är det en mellanstatlig förhandling om Länders inflytande i organisationen!

Annars så har du rätt en man en röst … fast vill vi ha det utan minoritetsskydd? om FN en man en röst så skulle Kina och Indien bestämma allt … vore det bra?

Ja vi visste om EU,s villkor då vi blev medlemmar men åter det fanns inget minoritets skydd där heller… En fungerande demokrati kräver även ett en Minoritet som i vissa fall kan vara stor inte körs över hursomhelst.. om de kan köras över hursomhelst blir det en majoritetens diktatur eller?

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet inte om stora svenska företag tillverkar i asien du nämnde väl ett nyss och det är säkert

dom på "golvet" som bestämnt det!

Lägg ner nu flytta ner så slipper du oss "osolidariska Svenskar" tycker att du ska ta ett jobb

på ett svenskt Företag inom tillverkningsindustri "på golvet" kanske du skulle uppskatta oss

från Svedala som bestämt att dessa varor ska tillverkas och att företagen inte har nån skuld i

detta och absolut inget ansvar!

MVH SVAMPEN PS:Glöm inte att betala utsläppsavgift på flyget!

Tja, Clas Ohlson är väl knappast en mekanisk industri, snarare en alltiallo importör,.

Förövrigt är dina inlägg antagligen för avancerade för mig, eftersom jag fattar typ, ingenting.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Clas Ohlson är väl knappast en mekanisk industri, snarare en alltiallo importör,.

Förövrigt är dina inlägg antagligen för avancerade för mig, eftersom jag fattar typ, ingenting.

Nä jag förstår det du fattar ju inte vad du själv skriver eller läser!

Lägg ner nu ha ett bra liv !

MVH Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...