Jump to content
IGNORERAD

Hur blir ni bemöta/accepterade av era thailändska svärfäräldrar!


maakaao

Recommended Posts

Första gången jag var hos svärmor så blev det inte mycket sagt förutom en thailändsk hälsning  :wai: men det gick lättare att prata med henne gången därpå och nu känner jag mig som en son i huset.  :thumbsup:

Hon har även varit här i Sverige hälsat på flera gånger. Problemet är att jag inte vet hur jag ska hålla henne sysselsatt för hon vill hjälpa till med allt, typ stapla ved, måla huset & passa barnen mm. Det är en fördel till, hon kan inte engelska så jag lär mig nya ord varje dag. För att sammanfatta det hela så kan jag inte önska mig en bättre svärmor! :thumbsup:

Mvh Maakaao 

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    12

  • crazyswede

    12

  • erkki

    8

  • maakaao

    4

Mest aktiva i denna tråd

Oregistrerad

Tänder ett ljus för salig svärmor varje kväll..Hon e nog fortfarande hos oss som Phii..fast Hon e inmurad vid  Wat Boot  Khonkaloum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt inga "tyvärr" men mostern & hennes gubbe , morbröder & ungar etc. där tjejen bor i BKK verkar ha acceptera mig fullt ut redan trots min Sangsom pava & rinnande snus!  ;D

En riktig pingla annars som står högt hos mig är Mormor´n i djungeln , kul gumma som jag "omgåtts" med en hel del , den lilla thai jag behärskar har jag ingen nytta av här då Mormor snackar mest khmer som alla andra i byn så vid nattbrasan (där hon sover för det är så kallt , jing jing) babblar hon khmer & jag svarar artigt på endera Engelska el. Svenska .. hon ser glad & nöjd ut när jag stoppar om henne lite då & då!  :laugh:

Tjejen är tom. "hotad" av mormor .. "gör du socko pok för falangen slår jag ihjäl dig" har hon tydligt uttryckt , tjejen undrar mest om jag är kusin med mormor då mormor bryr sig mer om mig än henne när vi är där & hälsar på! hahaha

Mormor är inte dum , hon vet vart pengarna kommer ifrån!  :P

Life Is Good! rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärfarsan är en tystlåten man. Inga onödiga ord kommer ur denne herres mun. Svärmor är en glad gumma med mycket sinne för humor och glatt humör. Åtminstone när svärsonen är på besök. Fick höra av frugan nu när vi där att morsan och hennes syrra bråkat om att hålla ordning i huset. Slutade tydligen med att syrran började gråta.

Men jag tror att jag är accepterad eftersom dom alltid sitter med mig och försöker föra konversation  :wai:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Crazyswede!

" mormor är inte dum, hon vet var pengarna kommer ifrån"

Skulle precis anföra liknande tankegångar, men du hann före.

Finns väl inte många normala mama och papas som inte accepterar möjligheterna till bättre hus, fler cigaretter, mer sangsom och ökad respekt i byn.

Sedan att smala släkten ibland kan va lite avvaktande är ju inte så konstigt.

Hade jag vunnit ett nytt hus på Lotto hade jag inte kastat vinstlappen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Inget dåligt lyft Pontus.

Själv får man tvinga på svärföräldrarna lite ansiktslyftning i alla fall.

Tacksamt att de inte bara sliter och drar i ens stålar förvisso,

men de har via frugan fattat hur vi dock får slita för pengarna i skatteparadiset Sverige !

Ett par bilder före och efter ansiktslyftningen.

Plåten på taken är i dagsläget helt bytade till samma som de lägger på bilden "bak efter"... (eternit).

Baksidan har numera en riktig toalett innanför de uppmurade väggarna.

Alla golv inne har blivit klinkersbelagda och väggar/tak har fått färg m.m.

Ingen lyxrenovering, men de är sååå lyckliga och vill inte ha mer...

Javisst ja... bemött...  :idea2:

Blir jättebra bemött och har blivit från första stund.

Dock har vi ju inga djupare konversationer, men en del genom frugan.

De hade ju inte kunnat drömma om att deras dotter på 32 som hon var när vi träffades,

någonsin skulle träffa en karl... haha

Att hon sen träffar farang lyfter ju det hela ännu mer för dem...

Som de sa till frugan första gången vi träffades och satt å språkade...

Du har levt i detta land i 32 år och har befunnit dig i turistorter och annat,

men sen åker du till Sverige och hittar en karl !

Fram efter.JPG

Bak efter.JPG

Fram efter.JPG

Bak efter.JPG

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Crazyswede!

" mormor är inte dum, hon vet var pengarna kommer ifrån"

Skulle precis anföra liknande tankegångar, men du hann före.

Finns väl inte många normala mama och papas som inte accepterar möjligheterna till bättre hus, fler cigaretter, mer sangsom och ökad respekt i byn.

Sedan att smala släkten ibland kan va lite avvaktande är ju inte så konstigt.

Hade jag vunnit ett nytt hus på Lotto hade jag inte kastat vinstlappen.

BTT

Jo jag är en snabb jävel ibland .. även i sängen om man säger men vem fan vill skryta! 5555  :D

Nu finns det säkert många släkting som tror sig ha dragit högsta vinsten när en falang kommer in i bilden men se i mitt fall så försöker jag hålla dom jäkligt kort , annars spårar det bara ur , hus , bilar & f-n vet vad!

Tycker i många fall släkten ska vara jäkligt glada att någon tar sig ann & tar hand om deras döttrar med el. utan ungar .. i många fall är det ju så att Thai Gubbarna inte bryr sig ett smack , inte ens om sina egna & allra helst inte andras ungar! 

Måste ju endå vara bättre döttrar & eventuella barnbarn har det bra i Falangland än att det ska stå en Volvo/MB or what ever på gården alt. dom har fått fasaden putsad så grannarna har nåt att vara avundsjuka på!  :P  

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Håller fullständigt med dig Crazy...

Här sponsras minsann inte släkten heller...

Lika bra att hålla dem kort direkt precis som du säger...

Frugans gamla föräldrar sponsrar vi med väsentligheter...

NÄR VI KAN OCH VILL eller vet att de verkligen har problem !

Inga stående överföringar och inga sjuka sinsodsummor.

Släkten får minsann jobba själva, för det får vi göra.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller fullständigt med dig Crazy...

Här sponsras minsann inte släkten heller...

Lika bra att hålla dem kort direkt precis som du säger...

Frugans gamla föräldrar sponsrar vi med väsentligheter...

NÄR VI KAN OCH VILL eller vet att de verkligen har problem !

Inga stående överföringar och inga sjuka sinsodsummor.

Släkten får minsann jobba själva, för det får vi göra.

Tyvärr måste jag säga har jag/vi fått lov skicka pengar (5000thb mån.) även till "mostern" för att tjejens ungar ska ha haft tak över huvet , mat & kläder etc. när "Älskling" varit på besök här 2 grr... beklämmande är dock när man kommer ner & får se tjejens ungar vara skitiga & i dåliga paltor medans "Mosterns" unge har nya jeans & tröja .. vad kan det kosta att driva en 5 åring & en på 12??

Endå mer upprörande var när vi åkte & hälsade på min Favvis Mormor .. henne hade vi skickat x-tra pengar till via "mostern" bara för vi vet hennes ungar inte bryr sig ett skit , tror ni hon hade fått några bath eller?? Nope .. , fanns inte ett dugg i "kylskåpet" .. inte ens ris!

Det var en gammal klass kompis till tjejen som fått stå för fijolerna en längre tid! angry.gif

(Tack Ploy om du läser det här)

Nu är det tänkt så att när tjejen & lill-grabben flyttar hit så ska vi skicka mitt ICA-Kort (Tack TT) till Mormor & skicka ett par tusen bath då & då till djungeln när det behövs & det passar oss .. "Mostern" får vackert lyfta på sin lilla söta röv & börja arbeta .. med röven kanske tom.?!  :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ljög jag lite i mitt förra inlägg. Gamla huset står kvar och nyttjas fortfarande. Nya huset byggde vi på en annan tomt strax intill.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Jag blir bättre bemött än jag förtjänar :sneaky:

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon svärmor har jag tyvärr inte men däremot en mycket trevlig och generös svärfar. Han kan väl anses vara ovanligt modern eftersom han aldrig visat något intresse av sinsod, istället så gav han oss en lägenhet i BKK som bröllopspresent (en mycket liten sådan, men ändå..). Vi kom bra överrens med en gång och har aldrig haft några problem. Han är en mycket stillsam man vars intresse, förutom hans tre barns välbefinnande, verkar vara att ta det lugnt i hängmattan med en dagstidning där han löser suduko och beklagar sig över Thaksin.

Överhuvudtaget så tycker jag väldigt mycket om min frus familj och kunde inte haft det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid bemotts valdigt val av bade svarforaldrarna och ovrig slakt. Svarmor var i borjan lite orolig att jag skulle ta med deras enda dotter, enda barn for ovrigt, till Sverige men vi ar fortfarande kvar har efter 10 ar. Sedan 3 ar tillbaka ar vi dessutom grannar med svarforaldrarna, plus mormor, morbror med familj samt moster med familj. Skulle latt kunna vara jobbigt men an sa lange funkar det bra, jag reser 3 veckor per manad och det kanske hjalper till. Forbannar for ovrigt ganska ofta att min fru inte fatt fler av sin mors goda egenskaper :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har ju haft en svärfar i mitt första äktenskap och vi kommer att vara vänner så länge vi lever, han besöks fortfarande av mig och även av mina falangkompisar från Sverige trots att det är 13 år sedan vi skilde oss.

Han hade inga problem med pengar för han jobbade i Oman och Saudi m.m, och frun hade byns största affär och resturang.

Däremot var farfar skeptisk till utlänningar och det var först vid mitt 4-5 besök som han förstod att jag var seriös och att jag tog mitt ansvar för hans  barnbarn på allvar, det kan jag inte klandra honom för, han kände ju inte mig.

Efter den gången köpte han alltid en stor öl och bjöd mig (bara mig) på middag varje gång som jag kom, vi skulle sitta vid ett eget bord och han serverade mig, men han är nu död sedan länge.

Min nuvarande svärfar är väldigt primitiv och kan varken läsa eller skriva, men är duktig på hantverk t.ex göra blåsrör av bambu och han är extremt arbetsam, han jobbar jämnt och vill inte leja folk till något.

Jag skulle nog tro att han var lite skeptisk till mig från början, eftersom jag var falang. Men nu har han sett att jag villigt jobbar hårt i byn och deltar i byns alla aktiviteter. Men nu är allt frid och fröjd och vi tillbringar massor av tid tillsammans och jag lär mig mycket av honom, t.ex vad man kan odla på olika platser och varför man gör si eller så i Isaan, det finns oftast logiska förklaringar till saker som vi falanger tycker verkar underliga eller onödiga.

Men jag har aldrig känt mig som en "vandrande ATM" som vissa utlänningar beskriver kontakten med familjerna, och det är ingen som tigger prylar eller pengar, snarare ger dom mer än dom får tillbaka. Jag är stolt över att vara accepterad och njuter av att vara där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Svärmor är en hårding!

Festar både dag och natt, allt för att underhålla Erkki!

Lönen för att umgås med en jobbig falang är 5000 bath i månaden.

Vi skickar för övrigt ungefär 15000 bath i månaden, så vi har väl misslyckats med att hålla släkten "kort"...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

För bra..

Även om de mest pratar khmer så känner man sig som den "förlorade sonen" varje gång.

Men de vill väl ha ett fint hus som alla andra ;)

Släktingarna nöjer sig med att någon bidrar med en slant till en flaska Sangsom eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl inte påstå att min svärmor skämmer bort mig, tvärtom vill knappt se på mig..

Det är väl pga jag inte vill försörja dom och kommer aldrig att göra det heller..

Kan inte hennes egna söner hjälpa till, finns det ingen anledning till att jag ska göra det..

Sönernas pengar går till sprit och ciggaretter och åker hem till sin mor när pengarna är slut..

Fast tjejen skickar hem pengar ibland...Varannan månad tror jag..

Rock on!!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja,

Svärmor är en hårding!

Festar både dag och natt, allt för att underhålla Erkki!

Lönen för att umgås med en jobbig falang är 5000 bath i månaden.

Vi skickar för övrigt ungefär 15000 bath i månaden, så vi har väl misslyckats med att hålla släkten "kort"...

Puss

Erkki

Riktigt trevlig gumma, snygg för sin ålder måste jag säga också :thumbsup:

DSCN1026 (Large).JPG

DSCN1026 (Large).JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fd.svärmor och svärfar tycker jag är OK (svårt få bra kontakt när man inte kan prata med varandra) jag är rätt säker på att dom gillade mig.

Sist vi var byn så bedrog lilla syster sin man så han slängde ut henne tog själv hand om ungarna som dom har. Det tog inte många veckor innan dom andra systrana började snacka om vem som skulle ta hand ungarna och deras hus när träffade en annan kvinna.

Min ex.fru förklarade för mig om annan kvinna kommer till huset kan man inte lita på hon tar hand ungarna utan det måste vi  :ahh: göra.Då måste han flytta med sin nya kvinna jag tycker det var helt vansinigt han jobbat slitit för huset och sina barn många år. Nu gillar svärmor den killen väldigt mycket (för mycket  ;D enligt exfrugan) så det blev inget av med det. Efter några månader kom lilla systern hem hennes kille förlätt henne.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi skickar för övrigt ungefär 15000 bath i månaden, så vi har väl misslyckats med att hålla släkten "kort"...

Puss

Erkki

Fy skäms , jag vet en jänkare som tog med sin schäfer hund vid namn Bishop till Patong , när han skull hem fick "flickvännen" ta hand om hunden för 15,000thb i månaden hahaha

Påpekade vid tillfälle att bättre upplägg hade väl den bruttan aldrig haft , om så hunden dog skulle hon förmodligen stoppa upp den (inte där dummer) & aldrig dö-förklara den!  :D

Vad ja vet nu så är hunden tebax på andra sidan igen men i Canada den här gången då husse jobbar där , tjejen finns åxå kvar i husses regi , tror fan det , henne blir han aldrig av med!  :P

Här är voffse & husse föresten! hehehe :thumbsup:

IM000803_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjejs pappa är död, och hennes mamma lämna henne för en annan kille när hon var liten.

Så det var mormor som tog hand om henne, tror att hon tyckte om mig för tanten var kramglad i alla fall mot mig.

Min tjejs systers (hennes kusin fast dom har växt upp tillsammmans som systrar) man, han fick en lavett (hade visst vart otrogen).

Det var enda gången jag träffa hennes mormor, hon dog sedan (hon var gammal tror 82).

Men den gången jag träffa henne så fick jag kramar, medans systerns man fick lavetter.

Men övriga familjen tycker om mig, (och jag är ingen atm) det märks vissa av dom släpper en tår när jag skall hem igen efter en vistelse i deras undebara land.

Men roligast är det när vi är i hembyn, där kan inte nån engelska förutom dom som släktningar som bor i Korat samt BKK där pratar dom med mig på Thai som om jag förstår dom.

Jag tittar bara på dom och ler, dom kan säga precis vad som helst men det brukar lösa sig med amatörteckenspråk.

Men min tjejs mamma som stack när min tjej var ett barn, hon hörde av sig på en gång så fort hon hörde att dottern hade en farang.

Hon trodde på den STORA ATMMASKINEN, först var min tjej glad men kom på henne på en gång om att det var pengar mamman var ute efter.

Då blev hon ledsen, men då levde mormodern och hon trösta henne och sa att hon hade tagit avstånd från sin dotter.

Och att mamman hade visat sitt riktiga ansikte, genom att hon hörde av sig bara för att hon hade en farang.

Sedan blev det party, och självklart ville alla släktingar trösta min tjej det blev en riktigt kul kväll/natt.

Har inte hört nåt om mamman sedan dess (ca 3 år sedan), varken från min tjej eller släktingarna fast det är mammans hemby och hennes släktingar.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är hon vacker Preecha!

Svärfar dog för 6 år sedan så en vacker, ung och rik falang kan nog ha lite chans på henne.

12 Sep. ska jag hon svärmor parta lite...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en väldig tur med valet av svärmor o svärfar. Jag har bara positiva erfarenheter.. det skall väl då vara svårigheterna

att kommunicera.Jag har aldrig känt något "ekonomiskt tryck" från dom.Men det är klart att inkomsten och omsättningen på

Changen ökar i deras kiosk när jag är hemma och att det är ständig högkonjunktur i godis och chipshyllan  när barnen är med.

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...