Jump to content
IGNORERAD

Stinkande frukt kan vara dödlig


Jerker

Recommended Posts

Kombinationen alkohol och durianfrukt är farlig, visar forskare. NYHETER Asiatisk folktro säger att man kan dö av att konsumera alkohol tillsammans med den berömda "stinkfrukten" durian. Nu har forskare visat att det faktiskt finns fog för sägnen, enligt brittiska tidskriften New Scientist. Det är första gången som en frukt i kombination med alkohol har visat sig ha ett vetenskapligt samband med ogynsamma reaktioner i kroppen.

John Maninang and Hiroshi Gemma vid japanska University of Tsukuba tror att effekterna beror på att fruktens höga svavelinehåll försämrar nedbrytningen av alkohol. Tester visade att durianextrakt hämmade nedbrytningsprocessen av gifter i kroppen med upp till 70 procent. Gemma påpekar att de som inte står ut med stanken som frukten ger ifrån sig nu har fått vatten på sin kvarn - den luktar bevisligen "fara".

Durian växer i Sydostasien hela året och importeras till Sverige i små mängder då och då. Den är oval med tjockt, träigt skal med piggar, och fruktköttet är gult och krämigt.

Frukten är näst intill omöjlig att förvara inomhus på grund av den påträngande lukten. Inte ens i de områden där lokalbefolkningen ser frukten som en läckerhet får den förekomma på hotell eller på bussar och liknande.

Källa http://www.alltommat...-dodlig-1.27698

post-3171-125500478375_thumb.jpg

post-3171-125500478375_thumb.jpg

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

fast det där har ju Thailändarna vetat länge, tycker alltid det gnälls om man vill äta durian till ölen, "nej nej inte bra, durian är varm, alkohol kall, inge bra ihopp" tjat tjat

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Om jag inte mins fel var det en japan som dog för några år sedan i Thailand efter att ha ätit flera durian själv.

Det skrevs om detta i tidningarna när det hände.

Men själv tycker jag att durian är fantastiskt gott, och jag skulle aldrig missa ett tillfälle att äta det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...