Jump to content
IGNORERAD

Jävla polis (ifrån Norsk man skjuten)

Isaan Butterfly
 Dela

Recommended Posts

Har KoratForum mera detaljer om detta?

Undrar BosseJ som var med bil i Korat och shoppade på The Mall igår.

Djävla polis

Strax före infarten till The Mall låg jag i ytterfilen, kom söderifrån, där var en U-turn, men jag körde rakt fram till nästa U-turn, till the Mall.

Då blev jag stoppad av en polis på MC.

Jag hade kört fel. Det kostar 400 Baht sa han, och tog mitt körkort och körde därifrån.

Efter 10 minuter kom han tillbaka och gav mig genom sidofönstret ett block i storlek A4.

`Du kan lägga pengarna i blocket´

Då sa min fru ´Vi har bara 200 i cash¨

Först blev han förbannad, men när min fru sa att vi kan följa med honom till polisstationen, då backade han.

OK 200 Baht!

Ändrades av Bossej
Dela på andra sajter

Djävla polis

Strax före infarten till The Mall låg jag i ytterfilen, kom söderifrån, där var en U-turn, men jag körde rakt fram till nästa U-turn, till the Mall.

Då blev jag stoppad av en polis på MC.

Jag hade kört fel. Det kostar 400 Baht sa han, och tog mitt körkort och körde därifrån.

Efter 10 minuter kom han tillbaka och gav mig genom sidofönstret ett block i storlek A4.

`Du kan lägga pengarna i blocket´

Då sa min fru ´Vi har bara 200 i cash¨

Först blev han förbannad, men när min fru sa att vi kan följa med honom till polisstationen, då backade han.

OK 200 Baht!

Måste ha varit en "gul" snut. :)

Dela på andra sajter

Hej

Ja det var det säkert.

Mvh Isan Lover

Det tror jag också, en rod snut hade aldrig nojt sig med 200. Å andra sidan så hade det ju inte i den roda proletärsnutens fall varit fråga om en muta eller stold utan en helt rimlig inkomstfordelning ala Robin Hood smile.gif .

Dela på andra sajter

Forresten, tämligen olämpligt att skämta i en tråd om någon som blivit skjuten, jag ger en varning till mig själv och ett par andra1zgarz5.gif .

Dela på andra sajter

Åter en tråkig händele i det leende folkets land, och kommer att öka ju fler falanger som bosätter sig där, och kanske skaffar egen verksamhet. Inte så svårt förstå, att den enkla landsortsbefolkningen inte hänger med när falanger bosätter sig i nybyggda moderna kåkar, kör omkring i nya bilar o s v. När så någon köper en traktor eller tröska, för att underlätta det annars primitiva jordbruksarbetet, uppfattas detta som inkräkt på de få jobb som finns att få, för en stor del av landsortsbefolkningen. Ingen har talat om för dessa mäniskor, att detta är utvecklingen av det primitiva jordbruket, och till stor hjälp för de själva, då deras kroppar inte slits ut i förtid. Nu är detta inget nytt, utan de flesta andra länder har haft samma problem för befolkningen, men i Thailand är det mer påtagligt då vi befinner oss i en annan tidsålder.

Lite OT kanske, men något att tänka på, då folk bosätter sig i områden med gamla anor = (klaner)

Saturnus

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Åter en tråkig händele i det leende folkets land, och kommer att öka ju fler falanger som bosätter sig där, och kanske skaffar egen verksamhet. Inte så svårt förstå, att den enkla landsortsbefolkningen inte hänger med när falanger bosätter sig i nybyggda moderna kåkar, kör omkring i nya bilar o s v. När så någon köper en traktor eller tröska, för att underlätta det annars primitiva jordbruksarbetet, uppfattas detta som inkräkt på de få jobb som finns att få, för en stor del av landsortsbefolkningen. Ingen har talat om för dessa mäniskor, att detta är utvecklingen av det primitiva jordbruket, och till stor hjälp för de själva, då deras kroppar inte slits ut i förtid. Nu är detta inget nytt, utan de flesta andra länder har haft samma problem för befolkningen, men i Thailand är det mer påtagligt då vi befinner oss i en annan tidsålder.

Lite OT kanske, men något att tänka på, då folk bosätter sig i områden med gamla anor = (klaner)

Saturnus

Hej

Det är möjligt att det ligger något i det du säger angående utlänningars standard, det kan kanske skapa spänningar.

Själv har jag valt att inte ta någon risk i det avseendet, utan vi har redan från början bestämt att vi ska bo och leva på

samma nivå som alla andra bybor.

Jag låter gärna någon i byn ha ett finare hus och ligger lågt vad det gäller status prylar.

Jag låter också gärna någon bybo bjuda över oss i någon tilltänkt markaffär, även om vi naturligtvis kunde lägga under oss

all mark i området(på det sättet har vi också fått våran mark billigare än alla andra bybor).

Vi lånar bil av svärfar eller en morbror och har ingen egen, allt för att inte ses som kapitalstarka och märkvärdiga.

När vi lever på detta sätt drar vi inga blickar till oss, och ingen har något att vara avundsjuka på.

Och vi kan då umgås och leva med grannar och släktingar på samma nivå helt utan spänningar.

Detta har fungerat bra för oss och kanske är det något att prova för fler.

Om vi i framtiden skaffar oss ett mer västerländskt boende och liv så kommer det att bli i Nong Khai eller vid havet,

absolut inte i byn på landet.

Det skulle särskilja oss från övriga bybor och det vill jag absolut inte.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hmmmm,vart tog bykänslan vägen?Har för mig att det var prio n:r 1 att bo på landet med släkten :whistle: Och du i en stad? Vad har hänt????Mvh Måne :drinks:

Måne

Dela på andra sajter

Hej

Det är möjligt att det ligger något i det du säger angående utlänningars standard, det kan kanske skapa spänningar.

Själv har jag valt att inte ta någon risk i det avseendet, utan vi har redan från början bestämt att vi ska bo och leva på

samma nivå som alla andra bybor.

Jag låter gärna någon i byn ha ett finare hus och ligger lågt vad det gäller status prylar.

Jag låter också gärna någon bybo bjuda över oss i någon tilltänkt markaffär, även om vi naturligtvis kunde lägga under oss

all mark i området(på det sättet har vi också fått våran mark billigare än alla andra bybor).

Vi lånar bil av svärfar eller en morbror och har ingen egen, allt för att inte ses som kapitalstarka och märkvärdiga.

När vi lever på detta sätt drar vi inga blickar till oss, och ingen har något att vara avundsjuka på.

Och vi kan då umgås och leva med grannar och släktingar på samma nivå helt utan spänningar.

Detta har fungerat bra för oss och kanske är det något att prova för fler.

Om vi i framtiden skaffar oss ett mer västerländskt boende och liv så kommer det att bli i Nong Khai eller vid havet,

absolut inte i byn på landet.

Det skulle särskilja oss från övriga bybor och det vill jag absolut inte.

Mvh Isan Lover

Jag kan svara för min egen del, när jag åker till Thailand så är det för att ha kul och träffa polare.

Då skulle jag heller stanna hemma i Sverige och levt ett civiliserat liv än att sitta i en liten

by i Isaan och uggla.

Jag har varit i Isaan några ggr och jag får "lappsjukan" efter några timmar.

//BP

Dela på andra sajter

OT Har även jag provat på bylivet och det hade nog varit en fördel att tala issandialekten, då hade jag förmodligen haft mer utbyte av vistelsen på landet. OT

Betr, ämnet. Har inte sett något sedan i måndags, en liten blänk om att han hade bukskador och vårdades på ICU. Man får hoppas det löser sig till det bästa och han hade rätt försäkring så dom tar väl hand om honom.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jag kan svara för min egen del, när jag åker till Thailand så är det för att ha kul och träffa polare.

Då skulle jag heller stanna hemma i Sverige och levt ett civiliserat liv än att sitta i en liten

by i Isaan och uggla.

Jag har varit i Isaan några ggr och jag får "lappsjukan" efter några timmar.

//BP

Kan det inte ha varit "Grappsjukan" som besvärade dig? :whistle::mdr:

Dela på andra sajter

Hahahaha jo alla trådar har förmågan att spåra ur, och jag tycks hjälpa till så gott det går.

Men Balut Powers inlägg får mig att skratta till med en undran, om det inte varit billigare, och fler resor om Ni träffas på mallis eller holmarna! Förr när jag besökte Phuket eller Pattaya, kunde jag sitta där och studera de manliga besökarna. Ibland ramlar det in ett gäng killar, alla upptagna med varann, lite dragna, men alla skrattar och har kul, med varann. Förmodligen helt ovetandes om vad alla söta tjejer gör där..

Sen är det då den andra gruppen,som kommit till på senare år, lite äldre snubbar, som använt sprit större delen av livet, och som fått nys om att de gamla polarna numera åker till Pattis, och träffas där. Anledningen till detta är oftast att de saknar kunskaper i engelska språket.

Av detta kan man lära,att dagens globetrotter spänner över ett stort område. Visst har Issan mycket att erbjuda, men är man rastlös och nervös av sig, så kan det nog ställa till det för dessa. Är man en person, som vill få ut något av livet= företagsam, med många järn i elden, då spelar det ingen roll var man bor.

Saturnus :drinks:

Dela på andra sajter

Guest boffe1609

En urspårning till

En reflecktion

När jag kom till Pattis 2005 och gick till Beachroaden så slog det mig att, bland de älder verkade jag var yngst 63år då Det var som att gå med posten på pensionärshemmet . Massor med rullatorer överallt Gubbarna satt o pratade med var andra till "sjuksjöterskan" kom och tog hem dom "Sjuksystran" var Mycket sötare dessutom och Gubbarna verkade trivas

preved.gif Boffe

Dela på andra sajter

Hahahaha jo alla trådar har förmågan att spåra ur, och jag tycks hjälpa till så gott det går.

Men Balut Powers inlägg får mig att skratta till med en undran, om det inte varit billigare, och fler resor om Ni träffas på mallis eller holmarna! Förr när jag besökte Phuket eller Pattaya, kunde jag sitta där och studera de manliga besökarna. Ibland ramlar det in ett gäng killar, alla upptagna med varann, lite dragna, men alla skrattar och har kul, med varann. Förmodligen helt ovetandes om vad alla söta tjejer gör där..

Sen är det då den andra gruppen,som kommit till på senare år, lite äldre snubbar, som använt sprit större delen av livet, och som fått nys om att de gamla polarna numera åker till Pattis, och träffas där. Anledningen till detta är oftast att de saknar kunskaper i engelska språket.

Av detta kan man lära,att dagens globetrotter spänner över ett stort område. Visst har Issan mycket att erbjuda, men är man rastlös och nervös av sig, så kan det nog ställa till det för dessa. Är man en person, som vill få ut något av livet= företagsam, med många järn i elden, då spelar det ingen roll var man bor.

Saturnus :drinks:

Bara för att jag säger att jag åker till Thailand för att ha skoj (vilket innebär en hel del festande)

så envisas många med att föreslå mallis och holmarna istället.

Att det skulle vara billigare att åka dit är mig fullständigt likgiltigt, jag trivs mycket bättre i Thailand än på holmerna.

Men som Saturnus skriver, så är det kanske därför man häcker uppe i Isaan just för att det är billigare.

/BP

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmmmm,vart tog bykänslan vägen?Har för mig att det var prio n:r 1 att bo på landet med släkten :whistle: Och du i en stad? Vad har hänt????Mvh Måne :drinks:

Hej

Jag får väl lägga till att det är frugan som vill ha ett boende till, och då antingen i Nong Khai eller vid havet.

Främst p.g.a pojkens framtida skolgång och att hon har lättare att skaffa sig en sysselsättning där som motsvarar hennes

utbildning.

Fick jag bestämma själv så blev det naturligtvis byn och släkten för evigt.

Men i ett förhållande är det ju två parter och jag kanske får ge mig till slut.

Vi får se i framtiden.

Mvh Isan lover

Dela på andra sajter

Finns det ingen mer som kan berätta hur thailändaka poliser försöker få extra inkomster

från oss Falanger?

Dela på andra sajter

Finns det ingen mer som kan berätta hur thailändaka poliser försöker få extra inkomster

från oss Falanger?

Kanns som en gammal trasig skiva - och darmed inte sa spannande. Sen ar det ju synd att saga att just faranger ar utsatta for detta - thailandare sjalva ar ju minst lika drabbade.

Dela på andra sajter

från oss Falanger?

Jag tycker det känns aningen egocentriskt att tro att polisen vill år våra farang-pengar.

Är helt säker på att de struntar till 100% i vems pengar de kommer åt, farang som thai. Pengar som pengar.

Det är som med de flesta andra verksamheter i Thailand, man tjänar bäst på den inhemska befolkningen

Dela på andra sajter

Jag har fått intrycket att polisen drar sig för att snuva faranger på pengar eftersom de (vi) är mer opålitliga och jobbiga att ha att göra med. Med det menar jag alltså inte att de inte försöker men att det inte försöker lika ofta som de gör mot thailändare.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har fått intrycket att polisen drar sig för att snuva faranger på pengar eftersom de (vi) är mer opålitliga och jobbiga att ha att göra med. Med det menar jag alltså inte att de inte försöker men att det inte försöker lika ofta som de gör mot thailändare.

Hej

Du har helt rätt, thailändarna själva plockas mycket oftare än falanger på pengar utan att ha gjort något fel.

Men om man har gjort sig skyldig till något är situationen nog det omvända, då vet ju alla att falangen oftast har mer

pengar och absolut inte vill bli inlåst på en polisstation och hellre betalar sig fri.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Du har nog en poäng där, Joints. Är vi bara tillräckligt styvnackade och tjatar emot länge nog för att det blir för lite tid att snuva nästa bidragsgivare så blir det ofta billigare eller t.o.m. gratis. Undertecknad åkte på ett blåsningsförsök "You drive red light, sir" men jag va inte på humör att dela ut allmosor den dan så jag tog mig tid att försöka förklara att han va fel ute, efter en del armviftande och suckande åkte blocket ner och djupt o tydligt suckande viftade an mig från platsen, utan en enda bath, kanske en engångsföretéelse men i alla fall, det böev bathingar över till ett par öl extra den kvällen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Du har nog en poäng där, Joints. Är vi bara tillräckligt styvnackade och tjatar emot länge nog för att det blir för lite tid att snuva nästa bidragsgivare så blir det ofta billigare eller t.o.m. gratis. Undertecknad åkte på ett blåsningsförsök "You drive red light, sir" men jag va inte på humör att dela ut allmosor den dan så jag tog mig tid att försöka förklara att han va fel ute, efter en del armviftande och suckande åkte blocket ner och djupt o tydligt suckande viftade an mig från platsen, utan en enda bath, kanske en engångsföretéelse men i alla fall, det böev bathingar över till ett par öl extra den kvällen.

Baa

Haha,

Lite OT, men tack för tipset, Baa!great.gif

Nu har jag nämligen kommit på den ultimata lösningen att finansiera mina dyra thailandsäventyr. Det är ju bara att gå på röd gubbe fram och tillbaks på ett övergångsställe i några timmar. Fantastiskt hur mycket pengar man kan spara genom de uteblivna böterna!crazy.gif

//Singha711

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...