Jump to content
IGNORERAD

Mark och husägandet


peter.motala

Recommended Posts

peter.motala

Hej, hur har ni gjort med ägandet av mark och hus? är det tjejen som står som ägare och ni betalar? Hoppas på svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baabar

    4

  • JH

    2

  • Khun Somtam

    2

  • peter.motala

    2

Mest aktiva i denna tråd

vi faranger får ju inte äga mark... Dem flesta som jag har hört skaffar hus i Thailand bygger på mark ägt av deras respektive... Det är ju en risk det. Men det kanske är en risk värd att ta??

Huvudsaken att man är glad och trygg med sin tjej kanske.

Kan ju tillägga att markägandet i sverige var för inte så länge sedan en rätt förbehållen enbart medborgare..

Lycka till alla maipenraiare :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Peter, jag träffade min fru i Sverige och vi flyttade ihop 2001, båda har vi jobbat och sparat pengar och köpte 2002 1,5 Rai med en kåk på, 2007 byggde vi en till kåk som vi nu bor i. Fick avtalspension okt. 2008, då sålde vi lägenheten ock flyttade hit för gott. Svaret på din fråga, Självklart står allt på min fru, henne litar jag mer på, än mig själv ;-)

Gör man inte det, så ska man nog ta sig en funderare om det ska investeras något överhuvud taget. Det pratas och skrivs om hur det ska göras för att man inte ska bli blåst, men i slutändan blir det så. För att vara helsäker, köp en lägenhet, den kan ingen ta ifrån dig med "gällande lagstiftning" Hälsar anders

Link to comment
Dela på andra sajter

peter.motala

Hejsan Peter, jag träffade min fru i Sverige och vi flyttade ihop 2001, båda har vi jobbat och sparat pengar och köpte 2002 1,5 Rai med en kåk på, 2007 byggde vi en till kåk som vi nu bor i. Fick avtalspension okt. 2008, då sålde vi lägenheten ock flyttade hit för gott. Svaret på din fråga, Självklart står allt på min fru, henne litar jag mer på, än mig själv ;-)

Gör man inte det, så ska man nog ta sig en funderare om det ska investeras något överhuvud taget. Det pratas och skrivs om hur det ska göras för att man inte ska bli blåst, men i slutändan blir det så. För att vara helsäker, köp en lägenhet, den kan ingen ta ifrån dig med "gällande lagstiftning" Hälsar anders

Tack för svar, orsaken till min fråga är den lag jag läst om att det är förbjudet att ge pengar till sin fru/flickvän för markköp och husbygge. detta är en olaglig handling och bestraffas, inte bara du som farang utan även frun/flickvännen blir av med både mark och hus om det uppdagas.

Komentar.

Ps håller till i mellan buriran och nangrong

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är medveten om problemet, men man måste väl för tusan kunna köpa ett hus tillsammans där man betalar hälften var utan att detta skulle vara olagligt?? Speciellt om man är gift och har barn tillsammans...

Frågan är om man kan få till ett lagligt papper i Thailand som gör att man delar egendomen vid eventuell skilsmässa??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Än har visst ingen blivit påkommen med att ge sin fru/sambo pengar till att köpa mark för i Thailand läste jag för en tid sen så man kanske inte behöver oroa sig så mycket för den "regeln" även om nu möjligheten finns för "dom"!

Hur gör man då för att inte bli av med hus & hem då , i många fall alla sina besparingar & lite till , blåst som nån skrev?!

Nåt som jag kommer försöka mig på är låta frugan köpa marken sen är det faktiskt fullt lagligt hyra både mark & hus av frugan i 30 år med förlängning om så behövs.

Beror så klart på ingångsåldern vid projektets start!

För det anlitas så klart en jurist. :rtfm:

Vi falanger kan även ta ut "gulaboken" (tabien bhan) i vårat namn redan vid nybyggnation , det betyder alltså vi kan få el & vatten räkningen i vårat namn tex. vi blir lixom boss för stället & det vore väl fan om man inte skulle få vara det på pappret iaf. när man betalat hela kalaset el. hur?!

Inte det jag misstror min fru nej det är inte det ...

... men allt förändras med tiden vare sig vi vill el. inte & se kärleken består ju men föremålen växlar som min gamla morsa sa en gång el. om det var 2ggr.?!

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag har en tjejkompis i Chiang Mai som jag ska låta köpa min mark å då är man fan säker om kärringen skulle få för sig att kasta ut en, den som lever får se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en tjejkompis i Chiang Mai som jag ska låta köpa min mark å då är man fan säker om kärringen skulle få för sig att kasta ut en, den som lever får se

Låter dubbelt så farligt :suicide:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar, orsaken till min fråga är den lag jag läst om att det är förbjudet att ge pengar till sin fru/flickvän för markköp och husbygge. detta är en olaglig handling och bestraffas, inte bara du som farang utan även frun/flickvännen blir av med både mark och hus om det uppdagas.

Komentar.

Ps håller till i mellan buriran och nangrong

Skum lag B)B) om den skulle finnas och följas :D

Köpt hus till min Mia noi + bil mm. mm. allt började för 5 år sen.

Allt i hennes namn.

Samtidigt får hon lön av mig för att sköta sitt eget hus och 2 st underbara flickor 6 resp. 12 år :dance:

Detta pga. en tragisk familje händelse för henne.

Detta har på gott i 5 år inga bekymmer med Thailagen (om den finns)

Mitt Ica Master Card blev spärrad en gång av ICA själva pga. dom uppmärksammat att det togs ut pengar på kortet varje månad :rtfm: detta efter 2,5 år bara skaffa nytt inga bekymmer.

Mvh.Plätt

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Än har visst ingen blivit påkommen med att ge sin fru/sambo pengar till att köpa mark för i Thailand läste jag för en tid sen så man kanske inte behöver oroa sig så mycket för den "regeln" även om nu möjligheten finns för "dom"!

Hur gör man då för att inte bli av med hus & hem då , i många fall alla sina besparingar & lite till , blåst som nån skrev?!

Nåt som jag kommer försöka mig på är låta frugan köpa marken sen är det faktiskt fullt lagligt hyra både mark & hus av frugan i 30 år med förlängning om så behövs.

Beror så klart på ingångsåldern vid projektets start!

För det anlitas så klart en jurist. :rtfm:

Vi falanger kan även ta ut "gulaboken" (tabien bhan) i vårat namn redan vid nybyggnation , det betyder alltså vi kan få el & vatten räkningen i vårat namn tex. vi blir lixom boss för stället & det vore väl fan om man inte skulle få vara det på pappret iaf. när man betalat hela kalaset el. hur?!

Inte det jag misstror min fru nej det är inte det ...

... men allt förändras med tiden vare sig vi vill el. inte & se kärleken består ju men föremålen växlar som min gamla morsa sa en gång el. om det var 2ggr.?!

:crazy:

Det är som spela om pengar, man ska vara beredd att förlora pengarna är man inte det så köp lägenhet då får du den i ditt namn.

Invenstera det man har råd att förlora enkelt ordspråk :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vi byggde hus så blev det skrivet på frugan ,sen så har dottra min thaipass så huset går i arv till henne ,då jag e førmyndare før henne så går huset till mig.

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en tjejkompis i Chiang Mai som jag ska låta köpa min mark å då är man fan säker om kärringen skulle få för sig att kasta ut en, den som lever får se

Har en polare på Koh Chang som gjorde lika dant , hans tjejkompis skulle få halva tomten i betalning för mark-köpet & dom skulle bygga var sitt hus i vardera änden på tomten. Tomten hade redan en betongbunker som polarn tänkte bo i tills hans hus var färdigt & sen riva ev. hyra ut. Han fick lov att återvända till moderlandet mitt i alltihopa ett par mån. förra året & när ham kom tebax hade "tjejkompisen" ´s bror påbörjat ett 2 våningsbygge mitt på tomten.

Ja du har ju redan en kåk fick han till svar & varför kåken inkräktade på "hans mark" berodde på att det fick inte plats tack vare hennes kåk åxå skulle få plats!

:D T.I.T

Det är som spela om pengar, man ska vara beredd att förlora pengarna är man inte det så köp lägenhet då får du den i ditt namn.

Invenstera det man har råd att förlora enkelt ordspråk :D

Lägenhet? :huh: .. då hyr ja hellre en skrubb på Soi7 i Pattis , lika trist! haha

Har inte bott i lägenhet på 30 år snart & tänker inte börja nu heller , hyres avtal gäller men gör det ordentligt & anlita en advokat , få papprena översatta osv. , frugan är med på noterna här , är man snäll & fin får man leva ett drägligt liv , vill man hitta på hyss får man gå & komma åter om 30 år .. eventuellt! :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Klabbharpan

Hej,

jag är i ett skede att köpa ett hus som ägs av en thailändska. Hon bor i Sverige och har tidigare varit gift med en svensk man. Och precis som ni skriver här på forumet så var det enklast att allt stod på henne (hus och mark) då när de köpte det.

Inför husköpet har jag följande funderingar:

Jag har en flickvän i Thailand (inget seriöst än så länge...), och ett tag funderade jag på att jag skulle låta henne äga Marken och jag Huset. Men så kom jag att tänka på att det nog är bättre att Leasa marken av säljaren (thailändskan i Sverige) i 30 år i stället trots att jag inte känner henne över huvud taget.

För låt säga, att det skulle bli fnurra på tråden med min flickvän i Thailand och att jag t ex skulle träffa någon annan som jag ville skulle flytta in i huset, då kan det ju uppstå en del problem, kan jag tänka...med ägande och känslor m m.

Jag menar att om det går så är väl det bästa att äga huset själv och sedan leasa marken i 30 år antingen av byggbolaget eller av en privat thai-medborgare (som man inte har någon relation med). Då känns det som att man har mer koll på sakernas tillstånd och chansen att bli blåst är minimal.

Alltså först Hus - sedan Thai-dam wink.gif Inte tvärtom.

Har ni några funderingar kring detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag är i ett skede att köpa ett hus som ägs av en thailändska. Hon bor i Sverige och har tidigare varit gift med en svensk man. Och precis som ni skriver här på forumet så var det enklast att allt stod på henne (hus och mark) då när de köpte det.

Inför husköpet har jag följande funderingar:

Jag har en flickvän i Thailand (inget seriöst än så länge...), och ett tag funderade jag på att jag skulle låta henne äga Marken och jag Huset. Men så kom jag att tänka på att det nog är bättre att Leasa marken av säljaren (thailändskan i Sverige) i 30 år i stället trots att jag inte känner henne över huvud taget.

För låt säga, att det skulle bli fnurra på tråden med min flickvän i Thailand och att jag t ex skulle träffa någon annan som jag ville skulle flytta in i huset, då kan det ju uppstå en del problem, kan jag tänka...med ägande och känslor m m.

Jag menar att om det går så är väl det bästa att äga huset själv och sedan leasa marken i 30 år antingen av byggbolaget eller av en privat thai-medborgare (som man inte har någon relation med). Då känns det som att man har mer koll på sakernas tillstånd och chansen att bli blåst är minimal.

Alltså först Hus - sedan Thai-dam wink.gif Inte tvärtom.

Har ni några funderingar kring detta?

Min fundering e att det kanske e bättre o hyra nått ställe för semester, Hade jag ägt hus i Thailand hade jag nog vart där max ett dygn med fru o barn under en månads semester för det blir alltid ett jäkla farande runt, runt, hälsa på ditt o datt..

Drömmen om en kåk o sitta på verandan får dröja..

Sen är det ju inte alldeles enkelt o flytta sitt hus från en tomt eller mark man inte äger.speciellt om det knasar till sej.:crazy:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Samma här frugan står för både jord bruksmark och hus, och det bekymmrar mig inte det minsta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Samma här frugan står för både jord bruksmark och hus, och det bekymmrar mig inte det minsta.

Mvh Isan Lover

Men Thailands inrikespolitik gör :crazy:

Ordspråket "se om sitt eget hus" är nått även en risbonde bör beakta. :yes:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men Thailands inrikespolitik gör :crazy:

Ordspråket "se om sitt eget hus" är nått även en risbonde bör beakta. :yes:

Hej

Jag oroar mig inte för Thailands inrikespolitik för min egen del, jag påverkas marginellt.

Men jag unnar alla fattiga, arbetare ett bättre liv, dom rika brukar ha förmågan att ordna det

för sig på egen hand och jag känner inte att dom behöver min hjälp eller stöd på något sätt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag oroar mig inte för Thailands inrikespolitik för min egen del, jag påverkas marginellt.

Men jag unnar alla fattiga, arbetare ett bättre liv, dom rika brukar ha förmågan att ordna det

för sig på egen hand och jag känner inte att dom behöver min hjälp eller stöd på något sätt.

Mvh Isan lover

Jag hade i varje fall oroat mej (och gör) om jag hade planerat för ett tryggt pensionärs liv i Thailand, :wai:

Att få mattan undanryckt när man på äldre dagar skall skörda livets frukter hade jag inte velat uppleva på grund av politisk och monarkisk "soppa"

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag hade i varje fall oroat mej (och gör) om jag hade planerat för ett tryggt pensionärs liv i Thailand, :wai:

Hej

I Isaan behandlas vi utlänningar som alla andra eller bättre egentligen, och jag har svårt att se någon politiker ändra på

det.

Vad det gäller hus och mark så litar jag på frugan, vi kämpar på tillsammans, och jag har svårt att se något som skulle

kunna splittra oss.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Isaan behandlas vi utlänningar som alla andra eller bättre egentligen, och jag har svårt att se någon politiker ändra på

det.

Vad det gäller hus och mark så litar jag på frugan, vi kämpar på tillsammans, och jag har svårt att se något som skulle

kunna splittra oss.

Mvh Isan Lover

Ja om man utan förbehåll till o med behandlas bättre än invånarna så är det ju fantastiskt...

Vem vet, vi kanske torkar chili ihop iframtiden :crazy:

Eller blir jagade ur landet med en upprörd pöbel efter oss...som lessnat på sviktande ekonomiska resurser från turister o faranger.

:drinks:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja om man utan förbehåll till o med behandlas bättre än invånarna så är det ju fantastiskt...

Vem vet, vi kanske torkar chili ihop iframtiden crazy.gif

Eller blir jagade ur landet med en upprörd pöbel efter oss...som lessnat på sviktande ekonomiska resurser från turister o faranger.

drinks.gif

Eller en kombination, blir jagade ur landet med chili.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/indiens-nya-terroristvapen-chiligranaten_4469971.svd

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Samma här frugan står för både jord bruksmark och hus, och det bekymmrar mig inte det minsta.

Mvh Isan Lover

OK, frugan står för det... hon har alltså betalat för allt? Då hade jag inte heller varit bekymrad.

Hej

Jag oroar mig inte för Thailands inrikespolitik för min egen del, jag påverkas marginellt.

Men jag unnar alla fattiga, arbetare ett bättre liv, dom rika brukar ha förmågan att ordna det

för sig på egen hand och jag känner inte att dom behöver min hjälp eller stöd på något sätt.

Mvh Isan lover

Aha, med andra ord har frugan betalat land och hus eftersom hon inte behöver din hjälp med det?

Jag kan bara gratulera, det är även min inställning. Jag vägrar att betala för något som inte står i mitt namn.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

äger huset och har bildat bolag som äger marken...

Är tveksam om jag skulle våga blanda in fruntimmer i kåken, har hört om alldeles för många som blivit blåsta på sitt hus...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Både mark och hus i frugans namn.

Skulle det vara så att vi går skilda vægar så delar vi 50/50 på allt. M.A.O så delar vi på det sammanlagda værdet på alla saker

inkl. det vi har i Thailand. Det betyder att hon t.ex får hus och mark i Thailand och jag borde sådeles få hus och mark i Sverige.

Værdet på totala tillgångar delas alltså och det bekymrar mig inte det minsta.

Att spara ihop til huset i Thailand tog ca 1 år och det anser jag inte vara så mycket att gråta øver. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Då vi byggde hus så blev det skrivet på frugan ,sen så har dottra min thaipass så huset går i arv till henne ,då jag e førmyndare før henne så går huset till mig.

Ja det är korrekt att du då ärver huset men du kan inte äga det och således måste du genast sälja. Allt enligt praxis från Högsta Domstolen i Thailand. (källa: Fru Somtam)

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...