janne_h Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 11 hours ago, Surin P3 said: Huvudsäkringen är en separat sak som går ibland. Utan direkt orsak, tycker jag. Och Ja, kontrollboxen går på tre faser in och tre faser ut till aggregatet. Den går att mata med en fas (som jag för skojs skull delat upp på tre säkringar, 3x30A eller bara en "gaffelkoppling" från en fas) eller trefas. 180V - 400V. Felsökning på hög nivå detta... 55555 1fas på 3 kablar🤣🤣🤣🤣 Du kan ju lika bra dra fram en grov kabel som 3 kablar. Det är ju fas föskjutningen som gör att detta blir 400 volt. Jag tror nog att du skämtar med oss. Har faktiskt ingen aning vad som händer om man försöker driva något som är skapt för 400 volt med 220 volt? Då jag aldrig försökt. Men det låter som du skämtar med oss, för att hålla liv i tråden 😀. Men vad vet jag? Jag är inte elektriker! "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 Blev nån virre igår ser jag. 🤣 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 Den här tråden har kapacitet imorgon. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 Nykter info kommer inom kort... stay tuned. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 On 2020-10-20 at 17:34, skrev Boa52: Vist blev det rätt är så dj förkyld så funkar inte. Ohms lag U= IxR U= volt I=Amp R= Watt P=U * I R är väl resistans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 (ändrad) 16 timmar sedan, skrev rolba: Köpte mina på Ahlsell. Faan närmaste Ahlsells ligger ju säkert 300 meter från den nya buffévärmaren... Får ta bilen. MVH Ändrades Oktober 22, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 On 2020-10-21 at 07:35, skrev Enis: Hittade inga Något liknade detta jag behöver ENis https://cdon.se/hemelektronik/legrand-connector-plug-euro-4-x-2p-6a-white-50650-p53729213 Den där vita går tydligen att beställa via CDON men den var då inte speciellt billig. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 24 minuter sedan, skrev Mankan: https://cdon.se/hemelektronik/legrand-connector-plug-euro-4-x-2p-6a-white-50650-p53729213 Den där vita går tydligen att beställa via CDON men den var då inte speciellt billig. Tack Mankan.... djävlar va dyrt... många som skall tjäna deg på den Sett den för typ 40 kr i Polen. /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 22, 2020 Dela Inlagd Oktober 22, 2020 18 timmar sedan, skrev janne_h: 1fas på 3 kablar🤣🤣🤣🤣 Du kan ju lika bra dra fram en grov kabel som 3 kablar. Det är ju fas föskjutningen som gör att detta blir 400 volt. Jag tror nog att du skämtar med oss. Har faktiskt ingen aning vad som händer om man försöker driva något som är skapt för 400 volt med 220 volt? Då jag aldrig försökt. Men det låter som du skämtar med oss, för att hålla liv i tråden 😀. Men vad vet jag? Jag är inte elektriker! 15 timmar sedan, skrev Surin P3: Nykter info kommer inom kort... stay tuned. Finns massor av eletriska manicker som går att koppla både 230 och 400. Ett värmeaggregat kan säkert kopplas fas-fas=400 volt eller fas-nolla=230 volt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 6 timmar sedan, skrev rolba: Finns massor av eletriska manicker som går att koppla både 230 och 400. Ett värmeaggregat kan säkert kopplas fas-fas=400 volt eller fas-nolla=230 volt Just så... men jag gissar mina beskrivningar var lite för avancerade för tillfället. Ska under helgen ge en bättre beskrivning av hur det ser ut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 7 timmar sedan, skrev rolba: Finns massor av eletriska manicker som går att koppla både 230 och 400. Fanns väl en bra tråd om detta. Gällande en spis.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 On 2020-10-21 at 07:35, skrev Enis: Hittade inga Något liknade detta jag behöver ENis Alternativt byter du kontakten i väggen. 4-vägs klass II https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-4-vags-klass-ii Eller 3-vägs kombi https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-kombi--jordat?category_id=15237 Jag har båda modellerna liggande, överblivna från husrenoveringen. Så är det inte panik kan du få ett. Kan skicka det om du inte vill vänta tills jag har vägarna förbi. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 1 timme sedan, skrev samet: Alternativt byter du kontakten i väggen. 4-vägs klass II https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-4-vags-klass-ii Eller 3-vägs kombi https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-kombi--jordat?category_id=15237 Jag har båda modellerna liggande, överblivna från husrenoveringen. Så är det inte panik kan du få ett. Kan skicka det om du inte vill vänta tills jag har vägarna förbi. Kan bli ytterligare en bra fredagstråd när @Enis ska byta vägguttag. 😉😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 1 timme sedan, skrev rolba: Kan bli ytterligare en bra fredagstråd när @Enis ska byta vägguttag. 😉😉 Gäller att planera in något tungt som skall flyttas mellan våningsplanen också tills @samet kommer enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 15 hours ago, rolba said: Finns massor av eletriska manicker som går att koppla både 230 och 400. Ett värmeaggregat kan säkert kopplas fas-fas=400 volt eller fas-nolla=230 volt Jo det kan mycket väl stämma. Men vad jag vet (som icke elektriker). Så lär det ju inte fungera om man tar båda ledarna från samma fas. Det krävs väl fasförskjutning om det ska fungera? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 2 minutes ago, apknug said: Bara att slänga in en sju jävla kondensator på mellan två faser och nollan till sista fasen på bastun! Funkar inte det kan man deltakoppla bastuaggregatet. Nu är ett fredag med fredagstråd o fredagsöl! Ja alltid lär man sig något nytt varje dag. 😀 Är väl ganska ovanligt i Sverige. Så i Sverige har jag då ej hört om detta. Då i princip alla hus har 3 fas indraget. Medans dom flesta hus i Thailand har enfas indraget. Men sen är dom flesta maskiner mm som säljs i Thailand 1 fas. Misstänker att P3s bastu aggregat är importerat från Finland eller Sverige? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 22 minuter sedan, skrev janne_h: Ja alltid lär man sig något nytt varje dag. 😀 Är väl ganska ovanligt i Sverige. Så i Sverige har jag då ej hört om detta. Då i princip alla hus har 3 fas indraget. Medans dom flesta hus i Thailand har enfas indraget. Men sen är dom flesta maskiner mm som säljs i Thailand 1 fas. Misstänker att P3s bastu aggregat är importerat från Finland eller Sverige? Mitt hus i Thailand har 3-fas och när jag sökte om inkoppling hos Elverket sa dom att det bara var företag som hade 3-fas Kostade lite mer i depositionsavgift/el-abb än 1-fas Dom vart så intresserade så dom skickade ut lärare plus ett gäng elever och gick igenom mitt hus och tittade på installationerna Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 (ändrad) 36 minutes ago, Tallviking said: Mitt hus i Thailand har 3-fas och när jag sökte om inkoppling hos Elverket sa dom att det bara var företag som hade 3-fas Kostade lite mer i depositionsavgift/el-abb än 1-fas Dom vart så intresserade så dom skickade ut lärare plus ett gäng elever och gick igenom mitt hus och tittade på installationerna 3 fas i all ära. Men det mesta som säljs, är ju 1fas. Av vilken anledning, behövde du 3 fas? Ändrades Oktober 23, 2020 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 3 minuter sedan, skrev janne_h: 3 fas i all ära. Men det mesta som säljs, är ju 1fas. Av vilken anledning, behövde du 3 fas? Han hade med sej vedkapen😀 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 On 2020-07-24 at 14:42, skrev Chrille Columbus: Hej idag är det fredagen 24 juli år 2020. Och det var ju katten att man måste åka till världsmetropolen Gävle för att få tag i lite butangas. Nåja till elfråga 1 : har säkringar så kallade proppar ett bäst före datum eller håller de hur länge som helst? Jag har inte bytt en propp sen jag flyttade in i min lägenhet för 12 år sen Mina har bäst före datum, före inkoppling av poolvärme på våren. Sedan bäst före inkoppling av värme i huset på hösten. Då brukar man få byta ut dom mot egenhändigt gjorda säkringar. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 13 minuter sedan, skrev scorpio63: Mina har bäst före datum, före inkoppling av poolvärme på våren. Sedan bäst före inkoppling av värme i huset på hösten. Då brukar man få byta ut dom mot egenhändigt gjorda säkringar. Nu har du redan varit i Thinnerburken, fy på dej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 3 minuter sedan, skrev Boa52: Nu har du redan varit i Thinnerburken, fy på dej Du är fan inte frisk på en fläck:-) En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 12 minuter sedan, skrev scorpio63: Du är fan inte frisk på en fläck:-) Nä helt rätt,till läkaren säger jag, är alltid sjuk men aldrig sjuk. och det stämmer Nu är det dags att gå på sängen men först ska jag leta reda på en 5 l dunk med Thinner, heter inte thinner nu utan förtuning fick den av en målare, halleluja för han Efter en halvtimme med snoken i den kommer jag inte behöva nån madrass i natt ligger en decimeter ovanför den Sov gott på er Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 (ändrad) 6 timmar sedan, skrev Tallviking: Mitt hus i Thailand har 3-fas och när jag sökte om inkoppling hos Elverket sa dom att det bara var företag som hade 3-fas Kostade lite mer i depositionsavgift/el-abb än 1-fas Dom vart så intresserade så dom skickade ut lärare plus ett gäng elever och gick igenom mitt hus och tittade på installationerna Vårt hem i BKK har 1-fas, som de flesta. Men snett över gatan hade 3 bröder en mekanisk verkstad i nedervåningen på ett dubbelt/sammanslaget 3-vånings "Town house" de bodde på de 2 andra våningarna i huset, de husen kallas nåt annat, nåt med typ "Business" men jag minns inte riktigt vad, de hade 3-fas. Iaf de var trevliga gubbar och alla bröderna talade bra engelska (en klar bonus för mej!) vi snackade ofta över en öl utanför deras hem på kvällarna, de bjöd minst lika ofta som jag... En kväll dök elpriset upp som ämne. Den äldste brodern förklarade att ja borde skaffa 3-fas, för det var mycket billigare, Va? sa jag. Han frågade vad vi betalade för elen/månad, jag hämtade räkningen, han gjorde detsamma... OK, vi betalade båda ca 4000 i månaden, men hans räkning visade att han använde ungefär 5 gånger fler "Units" (kWh?) än vad vi gjorde... "Se där 3-fas ÄR billigare!!!" sa han stolt! "Får jag se på din räkning?" Japp de hade ett företagsavtal, och i Thailand innebär det att de fick ett mycket lägre pris per "Unit", företagsvänligt! I Sverige gäller samma för tex utlänningar som vill bygga serverhallar, men inte för småföretagare. MVH Ändrades Oktober 23, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Oktober 23, 2020 Dela Inlagd Oktober 23, 2020 26 minuter sedan, skrev Tommy: Vårt hem i BKK har 1-fas, som de flesta. Men snett över gatan hade 3 bröder en mekanisk verkstad i nedervåningen på ett dubbelt/sammanslaget 3-vånings "Town house" de bodde på de 2 andra våningarna i huset, de husen kallas nåt annat, nåt med typ "Business" men jag minns inte riktigt vad, de hade 3-fas. Iaf de var trevliga gubbar och alla bröderna talade bra engelska (en klar bonus för mej!) vi snackade ofta över en öl utanför deras hem på kvällarna, de bjöd minst lika ofta som jag... En kväll dök elpriset upp som ämne. Den äldste brodern förklarade att ja borde skaffa 3-fas, för det var mycket billigare, Va? sa jag. Han frågade vad vi betalade för elen/månad, jag hämtade räkningen, han gjorde detsamma... OK, vi betalade båda ca 4000 i månaden, men hans räkning visade att han använde ungefär 5 gånger fler "Units" (kWh?) än vad vi gjorde... "Se där 3-fas ÄR billigare!!!" sa han stolt! "Får jag se på din räkning?" Japp de hade ett företagsavtal, och i Thailand innebär det att de fick ett mycket lägre pris per "Unit", företagsvänligt! I Sverige gäller samma för tex utlänningar som vill bygga serverhallar, men inte för småföretagare. MVH Tack, mycket bra info som ska användas så småningom.-) En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu