Jump to content

Dagens Ilandsproblem och el-frågor fredagstråd

Chrille Columbus

Recommended Posts

Chrille Columbus

Hej idag är det fredagen 24 juli år 2020. Och det var ju katten att man måste åka till världsmetropolen Gävle för att få tag i lite butangas. 

Nåja till elfråga 1 : har säkringar så kallade proppar ett bäst före datum eller håller de hur länge som helst?

Jag har inte bytt en propp sen jag flyttade in i min lägenhet för 12 år sen

• Ge karma 2
  • Haha 1

Zapf Chancery när du tröttnat på att irritera  folk med comic sans.

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

13

• Mankan

11

• Tommy

7

• Surin P3

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De är till för att hålla fast kablarna så de inte lossnar när man gör en inkoppling där det inte riktigt passar...  

Det finns en universal också, kapa en 2" spik å tryck in, den passar i alla storlekar och löser aldrig!

Trodde moderater åkte med dom blåa och sossar med dom röda! (solly isan lower, skall inte ta över din politiktråd)

Posted Images

Tekkor
2 timmar sedan, skrev Chrille Columbus:

Hej idag är det fredagen 24 juli år 2020. Och det var ju katten att man måste åka till världsmetropolen Gävle för att få tag i lite butangas. 

Nåja till elfråga 1 : har säkringar så kallade proppar ett bäst före datum eller håller de hur länge som helst?

Provningsanstalten har en testrigg med proppar av olika varianter och kulörer som varit igång sen runt 1962, troligen kommer en propp endast av materialutmattning att ge upp, men det blir nog inte under vår livstid, allt kommer från en källa men insyn i elektriskpropptestning, känn dig trygg & säker med ditt fina proppskåp.

Edited by Tekkor
  • Ge karma 2
Chrille Columbus

Nu till elfråga nr2: Vad är de två hålen längst ut på blecken till? Har gått och grubblat sen jag hittade  adaptern i en låda i höstas dom andra hålen vet jag vad dom är till.

20200724_164744.jpg

20200724_164711.jpg

• Ge karma 1

Fredman
2 timmar sedan, skrev Chrille Columbus:

Hade samma noja i stugan så Jag bytte till ett sånt här skåp. Perfekt bara att slå om knappen. 69559CC4-8AE8-4348-BDC2-2089BAC5E09C.thumb.jpeg.c3a6836059e528008e965a3c3a22f7b2.jpeg

• Ge karma 3
  • Fint 2

"Jag tror att höjd- och lågpunkterna är de viktiga. Allt annat är bara... någonstans mittemellan."

Chrille Columbus
Precis nyss, skrev Fredman:

Hade samma noja i stugan så Jag bytte till ett sånt här skåp. Perfekt bara att slå om knappen. 69559CC4-8AE8-4348-BDC2-2089BAC5E09C.thumb.jpeg.c3a6836059e528008e965a3c3a22f7b2.jpeg

Jaja men nu hyr jag min lägenhet så det är inte jag som bestämmer.

Men det är ju inga problem om man har proppar hemma , mina som ligger på skåpet är 6 A säkringar och i skåpet är det 10A 🤔.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Kötthandlarn
24 minuter sedan, skrev Chrille Columbus:

Jaja men nu hyr jag min lägenhet så det är inte jag som bestämmer.

Men det är ju inga problem om man har proppar hemma , mina som ligger på skåpet är 6 A säkringar och i skåpet är det 10A 🤔.

Är alla i skåpet 10 A?

Låter lite konstigt i sådana fall.....

En lägenhet med ett äldre elsystem kan vara avsäkrat lite olika om det är enfas in i centralen.

Men skruvar man ur "proppen", så finns det en s.k. bottenkontakt där som gör att man inte kan sätta in fel "propp"....

Grön bottenkontakt = 6 A, röd bottenkontakt = 10 A och grå bottenkontakt = 16 A.......

Alla dessa "proppar" har olika diametrar och skall inte funka om man sätter in fel "propp"......

Det kan ju vara så att elsystemet har uppdaterats till 10 A (vilket är det vanligaste nu för tiden till enfas i vanliga rum) och de gamla 6 A bara har blivit liggandes......

Men som sagt, man ersätter befintlig "propp" med samma sort som satt där innan annars kommer det inte att passa.....

Edited by Kötthandlarn
  • Ge karma 1

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

samet
3 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Är alla i skåpet 10 A?

En lägenhet med ett äldre elsystem kan vara avsäkrat lite olika om det är enfas in i centralen.

Men skruvar man ur "proppen", så finns det en s.k. bottenkontakt där som gör att man inte kan sätta in fel "propp"....

Grön bottenkontakt = 6 A, röd bottenkontakt = 10 A och grå bottenkontakt = 16 A.......

Alla dessa "proppar" har olika diametrar och skall inte funka om man sätter in fel "propp"......

Det finns en universal också, kapa en 2" spik å tryck in, den passar i alla storlekar och löser aldrig!

• Ojojoj 1
  • Fint 1
  • Haha 5
Tekkor
6 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Är alla i skåpet 10 A?

Det kan ju vara så att elsystemet har uppdaterats till 10 A (vilket är det vanligaste nu för tiden till enfas i vanliga rum) och de gamla 6 A bara har blivit liggandes......

Men som sagt, man ersätter befintlig "propp" med samma sort som satt där innan annars kommer det inte att passa.....

10 A står för tio anslutningar, det vet väl alla....

• Haha 4
Kötthandlarn
1 minut sedan, skrev samet:

Ha ha ha, nu snackar vi "Thaistyle".......:D

Men, men, om man vill ha en liten skön lägenhetsbrand, så kan det också vara ett alternativ......:rotfl:

• Fint 1

samet
Precis nyss, skrev Kötthandlarn:

Ha ha ha, nu snackar vi "Thaistyle".......:D

Men, men, om man vill ha en liten skön lägenhetsbrand, så kan det också vara ett alternativ......:rotfl:

Skönt att slippa frysa och den pikanta doften av kabelbrand är inget man vill missa. Har man riktig tur får man dessutom en svarthinna över allt man äger. 

• Haha 2
Mr Ning Ning

Det värsta jag sett är en propp svarvad i mässing.

Och den användes ibland.

• Haha 3

Veteran

matz
28 minuter sedan, skrev samet:

De är till för att hålla fast kablarna så de inte lossnar när man gör en inkoppling där det inte riktigt passar...

badly-wired-plug-showing-bad-wrong-dangerous-connection-badly-wired-plug-showing-bad-wrong-dangerous-connection-108803657.jpg

Ojoj dom glömde jord 🙈 ska ju anslutas i skåran på stickproppen 😄

//matz

• Ge karma 1
  • Haha 2
Kötthandlarn
6 minuter sedan, skrev Tekkor:

10 A står för tio anslutningar, det vet väl alla....

Å fan, det fick jag aldrig lära mig på elektrikerutbildningen.......:giggle:

Min spis är avsäkrad med 16 A, så det betyder att jag kan koppla in 15 spisar till i sådana fall......

Dags att starta restaurang i hemmet......:rotfl:

• Fint 1
  • Haha 2

Chrille Columbus
1 timme sedan, skrev samet:

badly-wired-plug-showing-bad-wrong-dangerous-connection-badly-wired-plug-showing-bad-wrong-dangerous-connection-108803657.jpg

Ja adaptern är från Thailand så där har vi nog lösningen. 

För att förtydliga så har det inte gått en propp hemma hos mig. Jag skulle bara vara duktig och handla hem saker som är bra att ha hemma batterier ,säkringar och sånt. 

Alla mina säkringar är 10 A utom till spisen men det är lugnt  om den proppen går för jag har ett gasskök nä just det de vart slut på gasen 🤥.

Kollade på nätet jo Clas Ohlsson har i Gävle. Men när jag kommer dit så är det slut.

Nåja jag kollar på Biltema som också säljer 227 grams butangas och ser att det finns ett fåtal kvar. Beställer för att hämta i butik  för säkerhets skull men efter en stund så kommer ett sms beställningen har avbrutits på grund av otillräcklig lagersaldo. 

Nåja fick mina pengar tillbaka oc slösade bara bort pengar på bussbiljetter. Så nu har jag ett gäng proppar från Bromölla. 😀

Jag har ett par goda råd 1: kolla om ni behöver köpa bra och ha grejer eller om det finns hemma lampor batterier proppar m.m. för det vill man inte åka iväg och köpa när det väl behövs.

2 om ni vill ha ett gasolkök köp inget som behöver 227 grams behållare för dom är svåra att få tag på.

Visst är andra campingkök dyrare men det är lättare att få tag på gas till dom.

20200724_182409.jpg

Screenshot_20200724-181550_Samsung Internet.jpg

• Ge karma 3

Kenneth4618
58 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Det värsta jag sett är en propp svarvad i mässing.

Och den användes ibland.

Sådana hade vi på en firma jag jobbade på.  Det gällde att känna på kablarna ibland så de inte blev för varma vid svetsning  

Funkade kanon 👍

• Ge karma 1

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Kenneth4618
3 timmar sedan, skrev Chrille Columbus:

Detta torde vara en fråga för experten Herr Rörmokare 😉

• Haha 3

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

audirs2
1 timme sedan, skrev Fredman:

Vi har samma hemma i vår lägenhet! Är det jordfels brytare uppe till vänster?

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

Fredman
6 minuter sedan, skrev audirs2:

Vi har samma hemma i vår lägenhet! Är det jordfels brytare uppe till vänster?

Ja det stämmer.

"Jag tror att höjd- och lågpunkterna är de viktiga. Allt annat är bara... någonstans mittemellan."

Tommy
1 timme sedan, skrev samet:

Måste erkänna...

Hade en liten tvättmaskin i lägenheten jag bodde i på Basungatan, mest för småsaker, det mesta tvättade jag i Tvättstugan, varannan vecka var lagom.

En kväll när jag körde min maskin så "Gick" proppen, en 6 Ampere.

Jag hade ingen ny och jag behövde tvätta färdigt...

Vad göra? 

Jag hade aluminiumfolie i köket, så jag lindade in den brända säkringen i foliet och satte in den...

Funkade klockrent!

Skaffade ny säkring nästa dag...

MVH

• Ojojoj 1
  • Fint 1
  • Haha 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

evert 1

På forntiden när vi var ute med husvagn (lånad) hade husvagnsägaren några specialsäkringar liggande i husvagnen.

En del campingar höll bara med 6 ampere  (grön prick) ström så det fanns några sådana i reserv i husvagnen.

Nu var visserligen husvagnens säkringar 10 ampere så jag/vi undrade varför dessa gröna och att han var så rädd om dessa.

- Jo du sätter in en sådan i campingens stolpe i stället för den befintliga, sen slipper du oroa dig för strömbrist.

- Men glöm för allt smör i Småland inte att byta tillbaka innan du lämnar.

Varför detta besvär, var då min fråga.

- Jo ser du jag har bytt ut tråden inne i proppen mot en 2,5 kvadrat elkabel, m.a.o. denna propp blir ALDRIG varm eller smälter aldrig hur mycket ström du än använder i förtältet och husvagnen.

Det gick inte att se på proppen att den varit delad och tråden bytt, dessutom limmat tillbaka den gröna lilla ploppen.

• Ge karma 2
  • Ojojoj 2
  • Fint 1
  • Haha 1
matz
1 timme sedan, skrev Kötthandlarn:

Är alla i skåpet 10 A?

Glöm inte bort 13 amp säkring passar där 10 amp sitter är bra om men har lite hör strömförbrukning  under en tid lila till färgen.

//matz

• Ge karma 1
Alarik
2 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Är alla i skåpet 10 A?

Akta dig så du inte åker på en propp.    😉

• Haha 2

matz
2 minuter sedan, skrev evert 1:

På forntiden när vi var ute med husvagn (lånad) hade husvagnsägaren några specialsäkringar liggande i husvagnen.

En del campingar höll bara med 6 ampere  (grön prick) ström så det fanns några sådana i reserv i husvagnen.

Nu var visserligen husvagnens säkringar 10 ampere så jag/vi undrade varför dessa gröna och att han var så rädd om dessa.

- Jo du sätter in en sådan i campingens stolpe i stället för den befintliga, sen slipper du oroa dig för strömbrist.

- Men glöm för allt smör i Småland inte att byta tillbaka innan du lämnar.

Varför detta besvär, var då min fråga.

- Jo ser du jag har bytt ut tråden inne i proppen mot en 2,5 kvadrat elkabel, m.a.o. denna propp blir ALDRIG varm eller smälter aldrig hur mycket ström du än använder i förtältet och husvagnen.

Det gick inte att se på proppen att den varit delad och tråden bytt, dessutom limmat tillbaka den gröna lilla ploppen.

Det där med att byta ut tråden diazedsäkring är livsfarlig men många ifrån öststaterna lär sig ifrån sin föräldrar om hur man sparar några kronor genom att göra på detta vis att sedan några liv stryker med är ju inget man talar om 🙊

//matz

• Fint 1