Mankan Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 1 timme sedan, skrev Tommy: Till frågan, var köper man 13 Ampere säkringar? Frågar för en kompis... 19 minuter sedan, skrev Boa52: Ok men tråden handlade väl inte var man kan köpa 13 amps säkringar eller hur Tommys fråga var det och där räcker inte 13 amps säkring Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 16 minuter sedan, skrev berlitz: Se på f-n å jag trodde att svensk standard var 10 eller 16 amp. Det är det väl i princip men 13A finns numera och kan i många fall ersätta en 10A där kabelaren är 1,5 mm. 13A diazed passar i samma bottenplatta som 10A. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 1 timme sedan, skrev Boa52: Ohms lag bli det 13,47 amps säkring, Jag skulle behöva huva hur mycket som helst till min bassäng Fredags tråd redan???? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 15 minuter sedan, skrev Mankan: Det är det väl i princip men 13A finns numera och kan i många fall ersätta en 10A där kabelaren är 1,5 mm. 13A diazed passar i samma bottenplatta som 10A. Är tydligen lagligt om starteffekten (kort stund) krävs,enl Jr som är elektriker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 1 timme sedan, skrev berlitz: Är tydligen lagligt om starteffekten (kort stund) krävs,enl Jr som är elektriker. Det går att nörda in på om man vill. Tror dock Inte det starteffekten på den inkopplade belastningen avgör vilken avsäkring man får ha det är snarare kabelns belastningsförmåga som styr. Nedan från ett branschforum som kräver medlemskap. Tabell enligt inlägget i hänvisad standard. Sedan går det ju att göra mer exakta beräkningar med lämpligt kabelberäkningsprogram typ FEBDOK och EL-VIS mm. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 16 minuter sedan, skrev Mankan: Det går att nörda in på om man vill. Tror dock Inte det starteffekten på den inkopplade belastningen avgör vilken avsäkring man får ha det är snarare kabelns belastningsförmåga som styr. Nedan från ett branschforum som kräver medlemskap. Tabell enligt inlägget i hänvisad standard. Sedan går det ju att göra mer exakta beräkningar med lämpligt kabelberäkningsprogram typ FEBDOK och EL-VIS mm. Förtydligande Ovanstående exempel handlade ju om dvärgbrytare. Proppsäkring som är ett sämre överlastskydd kräver en något större belastningsförmåga Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 Hej el-experter Jag söker en jordad stickpropp med en eller flera Eu-kontakter i 90 graders vinkel... JULA har haft förut men den har utgått... någon som vet någon annan som säljer Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 20, 2020 Dela Inlagd Oktober 20, 2020 3 minuter sedan, skrev Enis: Hej el-experter Jag söker en jordad stickpropp med en eller flera Eu-kontakter i 90 graders vinkel... JULA har haft förut men den har utgått... någon som vet någon annan som säljer Enis Conrad har sådana Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 9 timmar sedan, skrev Tallviking: Conrad har sådana Hittade inga Något liknade detta jag behöver ENis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 (ändrad) 52 minuter sedan, skrev Enis: Hittade inga Något liknade detta jag behöver ENis Funkar denna ? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/elmaterial-och-energi/elartiklar-och-elprodukter/grenuttag/grenuttag-smartline-4v-15-m/p-1068728 Ändrades Oktober 21, 2020 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 (ändrad) Har 3x30A säkringar till bastun. Kontrollpanelen/huvudenheten vill ha tre separata matarkablar. Eller trefas. Aggregatet är på 12kW totalt. Ibland så går huvudsäkringen dedikerad till bastun på 100A. Inte jordfelsbrytaren, utan säkringen. Har ni några gissningar om vad problemet kan vara? Jag har delvis löst problemet, men vill gärna höra förslag härifrån också. Ändrades Oktober 21, 2020 av Surin P3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 15 minuter sedan, skrev Surin P3: Har 3x30A säkringar till bastun. Kontrollpanelen/huvudenheten vill ha tre separata matarkablar. Eller trefas. Aggregatet är på 12kW totalt. Ibland så går huvudsäkringen dedikerad till bastun på 100A. Inte jordfelsbrytaren, utan säkringen. Har ni några gissningar om vad problemet kan vara? Jag har delvis löst problemet, men vill gärna höra förslag härifrån också. Förstår nog inte riktig hur du menar. Huvudäkringen på 100A dedikerad bastun? Matar du aggregatet med tre enfasgrupper från samma huvudfas? Det vill säga ingen fasförskjutning? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 15 minuter sedan, skrev Mankan: Förstår nog inte riktig hur du menar. Huvudäkringen på 100A dedikerad bastun? Matar du aggregatet med tre enfasgrupper från samma huvudfas? Det vill säga ingen fasförskjutning? Det går väl knappast att mata tre enfasgrupper med 3x30A? En normal säkring ligger väl på 5-10A, dvs max 2300 KW Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 23 minuter sedan, skrev Mankan: Förstår nog inte riktig hur du menar. Huvudäkringen på 100A dedikerad bastun? Matar du aggregatet med tre enfasgrupper från samma huvudfas? Det vill säga ingen fasförskjutning? Huvudsäkringen är en separat sak som går ibland. Utan direkt orsak, tycker jag. Och Ja, kontrollboxen går på tre faser in och tre faser ut till aggregatet. Den går att mata med en fas (som jag för skojs skull delat upp på tre säkringar, 3x30A eller bara en "gaffelkoppling" från en fas) eller trefas. 180V - 400V. Felsökning på hög nivå detta... 55555 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 21 timmar sedan, skrev hamnoi: Suck, frågan jag svarade på är var man kan köpa 13A.. Svaret är på Jula och förmodligen fler ställen. Tack, de fanns inte på hyllan i Partilles JULA, men jag har beställt! 10A har hållit i 2 dagar nu med bara 1 värmelampa, men det kan vara bra att ha som backup... MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 21 timmar sedan, skrev Mankan: Det är det väl i princip men 13A finns numera och kan i många fall ersätta en 10A där kabelaren är 1,5 mm. 13A diazed passar i samma bottenplatta som 10A. Säljaren sa att det krävdes en 13A säkring, enl Matz skall de passa i en 10A Passkontakt. Jag visste att det finns 13A säkringar, men har aldrig sett nån på hyllan i en vanlig butik. Det som brukar finnas är 6, 10 och 16 A, men 13 går alltså att köpa på många ställen. Jula säljer förresten Passkontakter för 10,16 och 20 A, men inte för 13A. Får se om jag någonsin behöver gå upp till 13A. Eller om jag orkar dra en kabel på nåt snyggt sätt från närmaste lediga 16A uttag som sitter 2 rum och ca 10 meter bort... MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 59 minuter sedan, skrev Surin P3: Huvudsäkringen är en separat sak som går ibland. Utan direkt orsak, tycker jag. Och Ja, kontrollboxen går på tre faser in och tre faser ut till aggregatet. Den går att mata med en fas (som jag för skojs skull delat upp på tre säkringar, 3x30A eller bara en "gaffelkoppling" från en fas) eller trefas. 180V - 400V. Felsökning på hög nivå detta... 55555 När man läser vad du gjort ser det ut som du har gjort nån egen koppling som helt klart inte funkar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 20 timmar sedan, skrev Mankan: Det går att nörda in på om man vill. Tror dock Inte det starteffekten på den inkopplade belastningen avgör vilken avsäkring man får ha det är snarare kabelns belastningsförmåga som styr. Nedan från ett branschforum som kräver medlemskap. Tabell enligt inlägget i hänvisad standard. Sedan går det ju att göra mer exakta beräkningar med lämpligt kabelberäkningsprogram typ FEBDOK och EL-VIS mm. Nu var dock det ett förenklat svar,för gemene man,utan en massa diagram å bevis som jag framförde. Helt enkelt så vanligt folk förstår. Vill du driva en sakfråga till absurt expertis,i rest my case. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev berlitz: Nu var dock det ett förenklat svar,för gemene man,utan en massa diagram å bevis som jag framförde. Helt enkelt så vanligt folk förstår. Vill du driva en sakfråga till absurt expertis,i rest my case. Det var därför jag sa att man kan nörda in om man vill. Därmed inte sagt att var och en ska krypa in på djupet. Jag tycker dock att det är ganska tydligt att det är kabelns "förmåga" att överföra effekt utan att gå varm som är avgörande för vilket överlastskydd (Säkringsstorlek) man bör ha. Säkringen ska alltså vara anpassad efter kabeln inte efter den för tillfället inkopplade buffevärmaren. Det är ju inte meningen att Tommy ska byta säkring beroende på vilken värmare han vill koppla in. Därmed faller din teori om att det är starteffekten som avgör huruvida det är lagligt. Även om du verkar tro det var jag faktiskt inte ute efter att slå dig eller någon annan på fingrarna. Frågan ligger helt enkelt in min intressesfär och nära min profession även om jag numera inte arbetar som elektriker. Ett förenklat svar är knappast bättre om det är fel. Därmed min förklaring om den nu än var krånglig. Ändrades Oktober 21, 2020 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 (ändrad) 4 timmar sedan, skrev Risifrutti: Det går väl knappast att mata tre enfasgrupper med 3x30A? En normal säkring ligger väl på 5-10A, dvs max 2300 KW Tänkte inte på det, mer en 10A finns ju förstås inte 4 timmar sedan, skrev Surin P3: Huvudsäkringen är en separat sak som går ibland. Utan direkt orsak, tycker jag. Och Ja, kontrollboxen går på tre faser in och tre faser ut till aggregatet. Den går att mata med en fas (som jag för skojs skull delat upp på tre säkringar, 3x30A eller bara en "gaffelkoppling" från en fas) eller trefas. 180V - 400V. Felsökning på hög nivå detta... 55555 Jag får en viss känsla av att du driver med mig. 🤣 Ändrades Oktober 21, 2020 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 3 timmar sedan, skrev Tommy: Säljaren sa att det krävdes en 13A säkring, enl Matz skall de passa i en 10A Passkontakt. Jag visste att det finns 13A säkringar, men har aldrig sett nån på hyllan i en vanlig butik. Det som brukar finnas är 6, 10 och 16 A, men 13 går alltså att köpa på många ställen. Jula säljer förresten Passkontakter för 10,16 och 20 A, men inte för 13A. Får se om jag någonsin behöver gå upp till 13A. Eller om jag orkar dra en kabel på nåt snyggt sätt från närmaste lediga 16A uttag som sitter 2 rum och ca 10 meter bort... MVH Ja 13A ska man bara kunna skruva in utan att att byta PK. Det är väl bara att tänka sig för hur kabeln är dragen och om det är långt till centralen. För att vara säkrare på om det är ok kan det ju vara lämpligt att ta dit en elektriker förstås. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 27 minuter sedan, skrev Mankan: Ja 13A ska man bara kunna skruva in utan att att byta PK. Det är väl bara att tänka sig för hur kabeln är dragen och om det är långt till centralen. För att vara säkrare på om det är ok kan det ju vara lämpligt att ta dit en elektriker förstås. Kåken är byggd 1969... Så länge det funkar med 10A som sitter där idag, så känns det bra. Jag minskade ju som jag skrev belastningen med ca 740W genom att byta ut 3 st 250W värmelampor med typ 4W LED lampor för belysning och behöll 1 st 250W värmelampa över det friterade. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 6 minuter sedan, skrev Tommy: Kåken är byggd 1969... Så länge det funkar med 10A som sitter där idag, så känns det bra. Jag minskade ju som jag skrev belastningen med ca 740W genom att byta ut 3 st 250W värmelampor med typ 4W LED lampor för belysning och behöll 1 st 250W värmelampa över det friterade. MVH Då låter det som om du löst problemet. Gott så. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 6 hours ago, Surin P3 said: Huvudsäkringen är en separat sak som går ibland. Utan direkt orsak, tycker jag. Och Ja, kontrollboxen går på tre faser in och tre faser ut till aggregatet. Den går att mata med en fas (som jag för skojs skull delat upp på tre säkringar, 3x30A eller bara en "gaffelkoppling" från en fas) eller trefas. 180V - 400V. Felsökning på hög nivå detta... 55555 Jag håller med mankan. Du skriver osammanhängande och saker och ting går inte ihop. En 3 fas bastu ska inte kopplas från en fas som delats till 3 kablar. Det är fortfarande bara 1 fas. Oklart vad 100A kom ifrån men 3 fas 100A är ju en smärre industri. Jag säger inget om det iofs, men du är säker på att din 100A inte dessutom är en jordfelsbrytare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 21, 2020 Dela Inlagd Oktober 21, 2020 On 2020-10-20 at 18:17, skrev hamnoi: Suck, frågan jag svarade på är var man kan köpa 13A.. Svaret är på Jula och förmodligen fler ställen. Köpte mina på Ahlsell. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu