Jump to content
IGNORERAD

Mat i Thailand.


Guest HansG

Recommended Posts

Guest HansG

Hej igen!

Ni har tidigare här hlålpt mig med råd om boende i Thailand för mig och min dotter. Nu gäller det mat! Vad skall vi tänka på och vare försiktiga med så att inte min dotter får magsjuka. Det påverkar hennes sjukdom negativt.

Vi skall bo i Koh Samui i sex månader

Tack på förhand

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    3

  • Nerike

    1

  • King kong

    1

  • Andrew

    1

Mest aktiva i denna tråd

HansG.Om ni är i lamai så kan gå till  Erik på Ciao han har blandad och god mat,det gäller även Patrik på Eldorado Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest 113BOM

Quote

HansG.Om ni är i lamai så kan gå till  Erik på Ciao han har blandad och god mat,det gäller även Patrik på Eldorado Mvh Måne

ät för tusan inte Eriks köttbullar var bland det vidrigaste jag käkat ,,däremot Patrik eldorado har bra käk

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Ni är på en ö så är den naturliga födan det man fångar i havet, allt är ätbart men var lite försiktig med ostron, annars inga problem med färska skaldjur o fisk som alltid är nyfångat. Har tillbringat ett antal veckor i fler omgångar på Kho Samui och trots "farangmage" har jag ALLDRIG upplevt några problem där. En del påstår att kötträtter inte är bra i Thailand, jag har i alla fall inte hittat nån dålig, ett bra tips är att äta Thairätter generellt, alltid nylagat och upphettat så ev. bakterier dör.

Ha en underbar tid på mitt favoritmål i Thailand för beachlife.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest 113BOM

Quote

Eftersom Ni är på en ö så är den naturliga födan det man fångar i havet, allt är ätbart men var lite försiktig med ostron, annars inga problem med färska skaldjur o fisk som alltid är nyfångat. Har tillbringat ett antal veckor i fler omgångar på Kho Samui och trots "farangmage" har jag ALLDRIG upplevt några problem där. En del påstår att kötträtter inte är bra i Thailand, jag har i alla fall inte hittat nån dålig, ett bra tips är att äta Thairätter generellt, alltid nylagat och upphettat så ev. bakterier dör.

Ha en underbar tid på mitt favoritmål i Thailand för beachlife.

Baa

kötträtter kan väl inte vara farligare i Thailand en ngn annanstan

så ett enkelt skolex aldrig stavas aldrig med 2 l alltid stavas alltid med 2 l he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Käre Bro duktig, Förlåt en gammal man.Nu var det ju mat på Kho Samui vi skulle diskutera inte svenskstavning, ursäkta en som inte vet hur man redigerar i efterhand. Tror nog den som läser detta förstår ändå.

Hade Du något annat MATnyttigt? ??? ? Dessutom var det en citering av hörsägen..

Hävdar dock att det havet ger är både gott o nyttigt, om man ej är skaldjursallergiker.

Frö fövgrigft snatar hag kygglikt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest 113BOM

Quote

Käre Bro duktig, Förlåt en gammal man.Nu var det ju mat på Kho Samui vi skulle diskutera inte svenskstavning, ursäkta en som inte vet hur man redigerar i efterhand. Tror nog den som läser detta förstår ändå.

Hade Du något annat MATnyttigt? ??? ? Dessutom var det en citering av hörsägen..

Hävdar dock att det havet ger är både gott o nyttigt, om man ej är skaldjursallergiker.

Frö fövgrigft snatar hag kygglikt.

Baa

ta det inte så hårt var bara ett enkelt skolex i all välmening, nej har inget matnyttigt att skryta med från fjollholmen

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till din läkare och få Dukoral så blir du inte magsjuk,funkar i 2år.Kostar 400:- :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ät för tusan inte Eriks köttbullar var bland det vidrigaste jag käkat ,,däremot Patrik eldorado har bra käk

scysst att ge Erik total sågning pga av några jävla köttbullar.

finns fler rätter på hans resturang.

Erik har bra mat även Patrik men att klanka ner på ett ställe pga av en maträtt är lågt!!!!!

har käkat hos Erik många ggr och har inget att klaga på egentligen. vare sig thai eller farang käket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag rekommenderar rykande heta thaisoppor och ris och wokat och kokt fisk, som man ser när dom lagar och att det är riktigt varmt när det serveras.

Det är viktigt att maten är varm  om ni äter grillat ska det vara genomgrillat in till benen och varmt när det serveras.

Undvik falang mat som ofta värms flera gånger och värst av allt T.ex sås och majonäs och dylikt.

Citron kramad över sallad hjälper mot ev. förorenat vatten i den.

Lycka till och mycket av thaimaten är perfekt om man har känslig mage.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gångerna jag brukar bli magsjuk i Thailand är när jag äter t ex pizza eller västerländsk buffé. Thaimat lagad i restauranger med stor omsättning på gäster (och då helst thailändska gäster) är ett relativt säkert kort om man vill slippa magåkommor.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Det mesta i Thailand är ätbart och gott, men om ni är rädda för kryddstark mat, får ni säga till dom, för dom kan dra på ordentligt ibland :thumbsup:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Tack alla Thai vänner!

För goda råd beträffande maten. Finnd det någon speciell thai rätt, helst utan kyckling eller fisk som är mums.

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest 113BOM

Quote

scysst att ge Erik total sågning pga av några jävla köttbullar.

finns fler rätter på hans resturang.

Erik har bra mat även Patrik men att klanka ner på ett ställe pga av en maträtt är lågt!!!!!

har käkat hos Erik många ggr och har inget att klaga på egentligen. vare sig thai eller farang käket.

så du menar att man ska ljuga då  , har väl inte klankat ner på stället bara köttbullarna och dom var vidriga

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Som Tam fast skit i räkorna. Är väldigt stark men det går juh be om svagare. Tycker det är skit gott.

Läste nu mera noga din tråd ang. magsjuka,sjukdom osv. så kanske inte som Tam till dottern då men du borde prova.

Sen é faktiskt det mesta gott. Soppor med kokosmjölk,kyckling osv brukas uppskattas av vi från väst.

Har bott uppe hos min flickvän i hennes by som ligger utanför Chiang Mai uppe i bergen ett par gånger och har aldrig blivit magsjuk. Då har kosten innefattat allt från orm,larver,grodor och rått nötkött. Men när jag kom till Chiang Mai dagen innan jag skulle åka hem så var vi ute och åt på Pizza Hut och då blev till att pissa med rumpen. Tur som var så slutade innan jag satt på planet till Bangkok.

P.s byn heter Omkoi

fffffff.jpg

fffffff.jpg

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Själv åkte jag på en riktigt matförgifning förra veckan i Pattaya.

Blev liggande med feber, frossa, ont i kroppen och kräkningar under fyra dagar.

Inte roligt alls vill jag lova.

Är till 90% säker på vad det var som orsakade det.

Köpte en macka med rostbiff och remouladsås på Scandalic förra onsdagen (9/7).

Kompisen åt en annan macka och klarade sig.

Efter ca 3 timmar började jag känna mig konstig och sen var det kört.

Som tur var frisknade jag till tills vi åkte hem nu i måndags. (Hade vart mindre kul på planet hem)

Så en stor varning för den mackan (Smakade lite skumt, men dum som jag var så tryckte jag i mig den)

Mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar undvika allt som innehåller mjölk grädde i restauranger, vet några som har blivit dåliga av olika bakelser.

Om jag är sugen på yougert och sånt köper jag det på seven o eleven, ät gärna på en så kallad plaststol restaurang (thai) där har bra omsättning på maten hinner inte bli gammalt.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanLover sa väl nått om att börja med att borsta tänderna i det lokala vattnet och skölja efteråt. Brukar jag med göra. Sätter magen på plats!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

man ska undvika kall mat & buffe som varit framme ett tag och svalnat

Bakelser & "Färdiga" mackor :D är inget att leka med :crazy:

landa i Bangkok va hungrig så det snurra i huvet :frown:

köpte en sån där färdig macka :oh: det blev toan direkt.

mackorna fanns i kiosken innan dom öppna ??

nu efteråt undrar man hur länge har dom legat där & gjäst :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

IsaanLover sa väl nått om att börja med att borsta tänderna i det lokala vattnet och skölja efteråt. Brukar jag med göra. Sätter magen på plats!

Det gör jag med..aldrig varit nån fara med det  :great:

Sen håller jag mig till thaimaten så jag har klarat mig bra, har blivit dålig 2 gånger och ena var när jag åt en chokladraider och en annan åt jag på Burger King..

Link to comment
Dela på andra sajter

Blivit magsjuk två gånger. Ena gången inte så farligt, kass i magen 1 dag, käkade på Subway.

Andra gången, dumt misstag, borde vetat bättre men hungern tog övertag, käkade thaimat på en restaurang som låg lite avsides, vilket såklart var en dålig idé. Låg magsjuk två dagar med feber o diarré.

Aldrig blivit sjuk när det gäller matvagnar som finns överallt då har jag käkat i stort sett allt, kyckling, fläsk, soppa, gräshoppor.

Käka där där det är mycket folk i omlopp så minimerar ni risken med att bli sjuk ganska så rejält. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag väll säga, Isglass speciellt den iglo liknande walls glassen. Bakis en morgon efter att släkten varit på besök, och här hemma finns det ju inget bättre än ett par Piggelin för att stilla mun torrheten morgonen efter. Det slutade på Banfangs lassarett efter 3 dagen med ofattbara kramper. Blev kvar där med dropp ytterligare 3 nätter. Inga mer isglassar för mig  :rules: Mvh Janne...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Yes då är man medlem här med då :glasses: Vad det gäller mat på Samui så finns det hur mycket som helst! Jag kan även som någon av föregående talare varmt rekommendera Patriks mat på Eldorado inne i Lamai, topp både vad det gäller farangmat och Thai! Är det Thaimat av riktigt bra kvalitet som man vill ha så har Jag ätit bland den bästa Thaimaten någonsin på Ninja som ligger längs med ringroaden i Lamai på vägen ut ur Lamai, öppet dygnet runt och av helt otroligt bra kvalitet! Likadant med Theps Buddha amulett shop som ligger precis bredvid templet i Lamai!!!!

Phat Khapaow Moo eller Lab Moo kan jag varmt rekommendera, säg bara "mai pet" när ni beställer så får ni det milt tillagat!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det bästa man kan göra för att undvika matförgiftningar och andra obehag är att äta på Fla.nej, föresten, vågar inte skriva ut det...

Jag kan bli anmäld för spam.. :7:

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...