Jump to content
IGNORERAD

gul husbok


thaiola

Recommended Posts

vad innebär att man har en "gul husbok"

jag vet 2 falanger som har det

vad är fördelarna ?

inte komentaren nyfiken gul tack :no:

thaiola

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Lyfter tråden då jag också är nyfiken

Gul husbok bevisar att du äger huset.

OBS som utlänning kan du inte

äga tomt i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gul husbok bevisar att du äger huset.

OBS som utlänning kan du inte

äga tomt i Thailand.

Hmm Jag har Gul Husbok, men frugan äger huset.

Vet inte exakt vad den är bra för, men som jag fattat det är det ungefär som "Mantalsskrivning", jag är officiellt skriven på denna adress.

Förenklar en hel del när man har med myndigheter och Banker att göra, påstås vara ett krav för att få registrera ett fordon på sig, men det är nog bara nys, vet massor av farranger som äger fordon utan att ha husbok.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tommy Det behövs inte Gul husbok för att registrera bil. Köpte själv bil i mitt namn för tre år sedan. Visum och en adress i Thailand räcker för att registrera bil.

Migration office gav mig, utan kostnad, ett intyg avsende min adress.

Detta intyg använde jag även när jag tog thai-körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har Gulaboken efter att ha läst här fundera jag på varför jag har den.

Jag vill tro eller innbilla mig att det är lättare att ha med myndigheter att göra om man har den gulaboken ex då jag andvänt den har varit vid bank körkort försäkringar och nu skall jag besöka imigrationen för att slippa göra vissrun var tredje månad och då behöver man ju bevissa var man bor.

Man skall ju även anmälla sig hos den närmast polisen där man bor i Thailand. Har man boken slipper man kanske detta vet ej.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man och vilka papper behövs för skaffa gula boken?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag har oxå en gul husbok. Hur jag fick den, vi gifte oss och frugan bytte id kort till mitt efternamn. Jag blev kallad in till chefen för Amphur som ville veta min mors och fars namn och födelsetid. Namn var väl inga problem men datum, ok inte helt rätt men 2000 battingar fattigare sitter jag med min GULA HUSBOK som jag inte heller vet vad den är bra för. Ok, mitt namn är skrivet med thai bokstäver, så det är väl vad jag heter officielt numera i Thailand.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej som jag skrev är det nog bara nys, det där med bilregistrering, de som berättade det för mig var Personal på den Svenska Ambassaden, när de (utan att kunna ha en susning) skrev ett intyg till mig att de visste att jag bodde på den adress jag sa till dem att jag bodde på (tror intyget kostade 1000bath).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gul husbok och det är 2 saker i den som är intressanta

Dels är detn första sidan ett bevis på adress, husnummer etc etc som kan vara bra att visa upp i olka sammanhang som t.ex beställa el eller vattenindragning till huset

Dels att du som ägare skrivs in på sidan 2. Detta är betydligt mer komplicerat att få. Krävs bl.a intyg på vem du är, dina föräldrar etc etc som intygas av svenska ambassaden samt översätts och sedan stämplas hos immigrations i Bangkok

Jag skrev mer detaljerat om denna process i denna tråd:

http://www.maipenrai.se/forum/aga-hus-Thailand-papper-och-procedurer-t2458-pid-50325.html/page__view__findpost__p__50325

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej TV,

Jag är inskriven i min gula husbok, men har aldrig fixat några andra papper än min mors och fars namn på en papperslapp. Vatten och el har vi redan, så något annat jag bruka den till? Försökte att lämna en kopia på immigrationen vid 90 dagars raporteringen men fick svaret att det inte behövdes.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte svara på det. har inte kommit längre än så ännu. Huset är inte färdigt ännu och vi bor inte där nere

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon förklara vad skillnaden är mellan en gul och en blå husbok, förutom färgen då förstås?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig sett nån gul husbok, inte heller har någon efterfrågat en gul husbok.

Jag finns inte i den blåa husboken heller.

Kanske jag inte finns alls... bara på internet lixom??? :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Kan någon förklara vad skillnaden är mellan en gul och en blå husbok, förutom färgen då förstås?

Blå för Thai och gul för farang.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon förklara vad skillnaden är mellan en gul och en blå husbok, förutom färgen då förstås?

Skillnaden är att som född i Thailand får man stå i den blå husboken, men som född utomlands (om jag skall lita på min fru) så får man en Gul husbok istället, alltså även födda av Thailändska föräldrar i Sverige, så gäller gul bok.

Har frågat vad Kung9 har för färg på sin bok (född i USA) men har inte fått nåt svar, bara syrliga blickar...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Blå för Thai och gul för farang.

mvh

Jag fattar ju liksom inte hur en farang kan ha husbok, när han inte kan stå som ägare av huset.

Jag har sett två blå husböcker där thaidamen står som ägare och där farangen är inskriven med sitt namn i boken (30 års leasing). Detta skulle då fungera som mantalsskrivning för farangen och kan användas vid t ex förlängning av ettårsvisat.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag fattar ju liksom inte hur en farang kan ha husbok, när han inte kan stå som ägare av huset.

Jag har sett två blå husböcker där thaidamen står som ägare och där farangen är inskriven med sitt namn i boken (30 års leasing). Detta skulle då fungera som mantalsskrivning för farangen och kan användas vid t ex förlängning av ettårsvisat.

Tja.

Vet inte, har ingen husbok. Condo? Äger huset licar marken?

Kanske ngn som har en gul husbok att upplysa hur var och varför.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive: Visst kan en farang äga ett hus !!??

Det är mark han inte kan äga bara

I mitt fall äger jag huset och står som ägare i den gula husboken.

Tomten leasaqr jag av min tjej som äger marken och det är registrerat i ett 30 års leasingkontrakt hos landkontoret och inskrivet i tomtpappren så inte hon kan sälja tomten till någon annan under tiden

Eftersom ingen Thai äger mitt hus finns ingen blå husbok på huset, enbart en gul.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan utlänningar äga hus men inte mark. Däremot är inte husboken något bevis på detta. Alla thaier behöver en husbok oavsett om dom äger eller hyr. Den blå husboken är ett bevis på att man är skriven på en viss adress. Behövs t.ex vid sjukhusbesök och inskrivning på skola etc.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...