Jump to content

Vem mördade Olof Palme

Bananen

Vem mördade Olof Palme  

65 members have voted

1. 1. Vem var det som mördade Palme?

• Christer Pettersson
      13
    • Skandiamannen
      13
    • En polis
      13
    • Craig Williamson (sydafrikaspåret)
      7
    • Pkk spåret
      1
    • Ingen av de ovanstående, för det var nämnligen?
      18

Recommended Posts

Jed
4 minuter sedan, skrev Amigo:

Det var svagt o en besvikelse, trodde han skulle komma med nåt konkret. Bara antaganden. Liksom GW, sågar även jag hela föreställningen. De vill bara avskriva ärendet o punkt.

Det känns som om du har rätt, sen kanske det är rätt tänkt också. Man kan inte komma längre med det material som finns, sen alla år som gått gör att vi aldrig kommer närmare. 

• Ge karma 3
  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Wanchai

9

• spooncreek

8

• Soengsang

7

• Nicholas

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag lutar åt att det var Stig men jag är inte övertygad. Var det Stig är jag dock 100% säker på att han inte var ensam så jag har oerhört svårt att känna att mordet på något sätt skulle vara uppklarat

Anders Tegnell...

Posted Images

Nicholas
30 minutes ago, Benriach said:

Nja, ett riktigt megafiasko även utan hatt.  Hur fan kunde polisen missa honom med tanke på att han figurerat i diskussionen sedan dag 1.

SE har ju snurrat upp snutarna så det står härliga till, och nästan själv styrt utredningen via media...

Ja hur kunde Ebbe missa honom ?

• Haha 5
Amigo

Trots dagens besked kommer Palme mordet aldrig lösas. Det må vara Scandiamannen som gjort det men upp to bevis? Han hade motiv, tillfälle o tur. Sen har han spelat med hela köret

• Ge karma 3
  • Fint 1

--- Karma är garanterat---

Mr Ning Ning

Jaha ja!

Så gjorde dom det enkelt för sig.

Skrattretande!

Sanningen finns säkert och är väl gömd i något hemligt arkiv bland annat som folket inte behöver veta.

Och kanske i någon avlägsen framtid vågar någon avslöja den.

Men det lär aldrig hända under min livstid.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Veteran

Soengsang

Patetiskt att kalla detta en lösning, det kommer alltså att förbli olöst.

• Ge karma 3
  • Fint 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Tallviking
17 minuter sedan, skrev Soengsang:

Patetiskt att kalla detta en lösning, det kommer alltså att förbli olöst.

Hade du ärligt talat trott att det skulle få en lösning efter alla dessa år och 550 milj kronor nerlagda ?

En av världens största brottsutredningar

• Ge karma 5

Being nice is overrated - Garfield

Enis
11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Hade du ärligt talat trott att det skulle få en lösning efter alla dessa år och 550 milj kronor nerlagda ?

Nä de skull lagt ner för hur länge sedan

/Enis

• Fint 2

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Naam jai
7 minuter sedan, skrev Tallviking:

njaaa men hade någon form av förhoppning när åklagaren gick ut med dom `nya` bevisen i februari...men som vanligt, pannkaka De Luxe...

och ack så svenskt...polisarbetet har bara visat hur ynkligt det har varit...och man undrar om det blivit bättre?

• Ge karma 2
  • Fint 3
Fredman

Efter att förhoppningarna hade byggts upp så blev det ett ordentligt antiklimax.

Även om det mesta lät realistiskt så var det inte nya bevis som mordvapen
med dna.

• Ge karma 2

"Jag tror att höjd- och lågpunkterna är de viktiga. Allt annat är bara... någonstans mittemellan."

Swippe

Motiv: "Han umgicks i kretsar där man var avogt inställd till Palme"

Njae, det var nog rätt många som var "avogt intställd till Palme" vide den tidpunkten, man skulle nog kunna gå så långt att många avskydde honom till och med och ändå verkar INGEN kunna säga att just Stig Engström uttryckt sig extra negativt om Palme, bara att han umgicks med folk som gjorde det.

Tillgång till vapen: "Han kände en vapen samlare"

Jaha, han kände en vapensamlare som alltså lånade ut sin Magnum till Engström så att han kunde gå runt med den i okänt syfte under okänd tid, för att invänta exakt rätt tillfälle att skjuta Palme? Men ingen har sagt att de lånat ut något vapen till honom, det är lösa antaganden och man har inte kunnat hitta mordvapnet.

Engströms motiv att figurera i media: "För att genom att visa upp sig i massmedia så kunde han åberopa att ev vittnen som pekade ut honom som mördaren fått den tanken av att se honom i massmedia"

Ja, men varför fortsatte han figurera i media en bit in på -90 talet då han knappast borde vara orolig över att vittnen skulle peka ut honom. Tyder väl snarare på att han var k*t på att folk skulle tycka att han var nåt viktigt vittne i ett statsministermord. Och väldigt kyligt att till och med visa upp i TV hur han ser ut när han springer, bara det borde ju kunna få vittnen att tänka "fasiken, det var ju exakt så mördaren såg ut när han sprang!"

Varför Engström är den som nu är huvudmisstänkt: "Han har lämnat motsägelsefulla uppgifter som ingen annan kan bekräfta dessutom så var han bevisligen en person som befann sig i närheten av mordplatsen"

Ja att Engström var mytoman är välkänt vid detta laget och det gör ingen till en mördare och att han befann sig nära mordplatsen har han ju helt rimliga förklaringar till eftersom han jobbade där sent på kvällen och skulle ta sig hem därifrån.

Nej det skulle ALDRIG hålla i en rättegång det här, inte en chans. Sen vittnade han ju till Christer Petterssons FÖRDEL (försvaret som kallade honom som vittne) i rättegången, varför ville han hjälpa till att fria någon om han själv var skyldig?

• Ge karma 4
  • Fint 1

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Soengsang
3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nja, men hade hoppats på någon form teknisk bevisning eftersom de sa sig ha löst det, hade varit ärligare att säga, "vi löser inte detta, vi kan inte bevisa något"

Och fåntratten till statsminister står och hyllar utredningen..

• Ge karma 3
  • Fint 3

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Alarik

Nej, nu skall jag inte avslöja mer om handlingen i boken.

Skall försöka hinna före Gunnar Wall som aviserat att han tänker skriva ytterligare en bok om mordet.

Edited by Alarik
  • Ojojoj 1
  • Snurrigt 3
  • Haha 3

B747
8 timmar sedan, skrev Tallviking:

Första tanken jag fick i huvudet när jag fick höra på morgonnyheterna 1986 att han var död var att detta är gjort av en udda människa som hamnat på sned i samhället och hatat Palme som företrädare för "etablissemanget" och den han riktat sitt hat mot.

När han sedan råkat få se honom på stan, råkat vara beväpnad och kanske berusad/påverkad har han tagit ut sitt hat och skjutit Palme

Få se om min initiala tanke stämmer !?

Christer Pettersson avfärdade jag mycket mycket tidigt pga hans drogproblem och sådana kan aldrig hålla truten när dom är påverkade.

Sedan att en tjänsteman från Skandia skulle hata Palme så mycket att han var beredd att skjuta Sveriges statsminister verkar för mig osannolikt.

Min tanke bara.

• Ge karma 8

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

B747
54 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, men hade hoppats på någon form teknisk bevisning eftersom de sa sig ha löst det, hade varit ärligare att säga, "vi löser inte detta, vi kan inte bevisa något"

Och fåntratten till statsminister står och hyllar utredningen..

Det var ju väntat att Löfven skulle göra det också.Det är väldigt bekvämt att skylla på dom som inte är i livet och kan anlita skickliga advokater.....

Case closed.

Edited by B747
  • Ge karma 2

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Guest JJC

Den ende som hade anledning att mörda Palme var Löfven som hade planerat för sin framtida post som svetsminister. 

Nu lagt han ner utredning också så ingen mera hittar på massor med saker.

spooncreek
16 minuter sedan, skrev B747:

Christer Pettersson avfärdade jag mycket mycket tidigt pga hans drogproblem och sådana kan aldrig hålla truten när dom är påverkade.

Sedan att en tjänsteman från Skandia skulle hata Palme så mycket att han var beredd att skjuta Sveriges statsminister verkar för mig osannolikt.

Min tanke bara.

Efter att ha lyssnat på nästan hela presskonferensen idag tror jag mer på de utredare som 1987 avfärdade honom som mytoman, än de som 30 år senare vill lansera honom som mördaren.

Privatspanare Spooncreek

• Ge karma 4
  • Fint 1
Amigo

Vad hände programledaren i tv4 programmet om Mordet på Palme? Svimmade mitt i sändningen. Hoppas det inte är nåt allvarligt.

• Haha 1

--- Karma är garanterat---

Wanchai

Ingvar Karlsson som tog över som statsminister sade att "när sanningen om mordet kommer fram kommer det att skaka om Sverige i sina grundvalar".

Vad visste han då när han uttryckte sig så? Visste han redan då vem/vilka som hade utfört mordet?

Varför tog Holmer över som spaningsledare?

• Ge karma 3
Peolito

Upplösingen känns som en statlig utredning som läggs till handlingarna utan någon riktig lösning utan bara göms undan.

• Ge karma 6
  • Fint 2
Chrille Columbus
31 minuter sedan, skrev Peolito:

Upplösingen känns som en statlig utredning som läggs till handlingarna utan någon riktig lösning utan bara göms undan.

Skrämmande nog så gjordes det en utredning av polisens arbete om jag kommer i håg rätt det var nåt om det för några år sen.

• Fint 1

Zapf Chancery när du tröttnat på att irritera  folk med comic sans.

Peolito
8 minuter sedan, skrev Chrille Columbus:

Skrämmande nog så gjordes det en utredning av polisens arbete om jag kommer i håg rätt det var nåt om det för några år sen.

Det minns jag inte men säkert. Holmér förstörde allt i början på mordet. Att man inte utrett SH i början är ju minst sagt upprörande. Nu vet man ju inte om han gjort det eller ej.

• Fint 1
Batting
On 2020-06-10 at 11:19, skrev Nicholas:

Ja hur kunde Ebbe missa honom ?

Han och Holmer var väl helt förblindade av PKK-spåret?

• Ge karma 5
Nicholas
On 6/10/2020 at 1:14 PM, Enis said:

Nä de skull lagt ner för hur länge sedan

/Enis

Hans holmer var nedläggningen. 

• Ge karma 3
  • Fint 1