Jump to content
IGNORERAD

Låna pengar på banken


turbo054

Recommended Posts

Om man tar sig tid att läsa igenom inläggen med efterföljande förklaring så kan man ju faktist tolka det som nedan.

Vederbörande har lagt om ett dyrt lån till ett billigt genom att belåna en bostadsrätt här i Sverige.

En procen har BBJ aldrig nämnt utan han skrev summan 500 kr.

Jag tar det för troligt att personen genom denna manöver verkligen fått ner verkliga kostnaden till 500 kr.

Detta då genom att läga om ett dyrt lån på en bostadsrätt till ett nytt större lån med en mycket förmånligare ränta och på detta sätt löst den övriga finansieringen.

Men det är ju liksom äpplen och päron. Han kan inte gämföra lånet i Thailand med lånet i Sverige. Jag tvivlar starkt på att det går att få ränta under 1 procent utan att blanda in andra lån eller bostad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    8

  • ITOY

    5

  • BBJ

    4

  • Merlins

    4

Mest aktiva i denna tråd

Men det är ju liksom äpplen och päron. Han kan inte gämföra lånet i Thailand med lånet i Sverige. Jag tvivlar starkt på att det går att få ränta under 1 procent utan att blanda in andra lån eller bostad.

Det går med största sannolikhet inte att få 1% ränta hur man än gör. Möjligtvis om man startar egen bank, får bankstatus i Sverige och lyckas låna pengar av Riksbanken som bank. Då kan man nog få under en procent men att lyckas göra detta är inte det lättaste... Billigaste räntan för privatpersoner ligger över 1,5% hur man än gör. Har man säkerhet i Sverige som man kan låna på är detta nog billigaste och säkraste sättet att få tag i pengar för husbygge i Thailand. Thailand har högre räntor och man får inte som utlänning låna pengar hur som helst. Dessutom har vi som nämnts valutarisken. Att använda Thai-huset som säkerhet i Sverige tror jag inte är möjligt. Ingen svensk bank tillåter nog sådana säkerheter som de inte har kontroll på. Marken får ju dessutom inte ägas av västerlänningar eller västerländska företag...

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går med största sannolikhet inte att få 1% ränta hur man än gör. Möjligtvis om man startar egen bank, får bankstatus i Sverige och lyckas låna pengar av Riksbanken som bank. Då kan man nog få under en procent men att lyckas göra detta är inte det lättaste... Billigaste räntan för privatpersoner ligger över 1,5% hur man än gör. Har man säkerhet i Sverige som man kan låna på är detta nog billigaste och säkraste sättet att få tag i pengar för husbygge i Thailand. Thailand har högre räntor och man får inte som utlänning låna pengar hur som helst. Dessutom har vi som nämnts valutarisken. Att använda Thai-huset som säkerhet i Sverige tror jag inte är möjligt. Ingen svensk bank tillåter nog sådana säkerheter som de inte har kontroll på. Marken får ju dessutom inte ägas av västerlänningar eller västerländska företag...

Precis. Klubban på pinen.

Allt talar för att låna i svensk bank, men man kan ju aldrig vara helt säker när det gäller att spå framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju liksom äpplen och päron. Han kan inte gämföra lånet i Thailand med lånet i Sverige. Jag tvivlar starkt på att det går att få ränta under 1 procent utan att blanda in andra lån eller bostad.

Förvisso är det som att jämföra äpplen och päron. Men just i hans fall var troligen det den bästa finansieringlösningen.

Återigen så är det ingen som hävdat att dom fått 1% i ränta på lån.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Klubban på pinen.

Allt talar för att låna i svensk bank, men man kan ju aldrig vara helt säker när det gäller att spå framtiden.

Ja, visst kan ett Thai-lån bli billigare med tur eller klärvoajans. Låt oss säga att man lånar 450.000 THB till växelkursen 4,50. Detta motsvarar då 100.000 SEK. Om kronan stärks/bahten faller till t.ex. 5,625 så motsvarar 450.000 THB bara 80.000 SEK. Man har då se det som man har "skrivit av" 20.000 SEK från lånet trotts att det fortfarande är 450.000 THB. Om bahten dock stärks igen till t.ex. 3,75 baht per krona så motsvarar 450.000 THB helt plötsligt 120.000 SEK och man har då "lånat" 20.000 SEK extra utan att man fått en krona...

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle högt personligen vilja påstå att det är lättare som utflyttad svensk till Thailand att beviljas lån i Thailand, än i Sverige.

Som nyinflyttad svensk till Sverige är det bannemig omöjligt att få lån utan minst 2 års inkomster. Dvs minst ett års deklarerad inkomst och uppgifterna för detta år klara och inskrivna i "systemet".

I Thailand krävs aningens mindre, samt att "systemet" inte blandas in allt för mycket. Det är bankbok som gäller egentligen och andra bevis för inkomst.

Ang. räntan i Thailand så har jag lite problem (detta var min svaga sida i matte - ränteuträkningar :( ).

Men ett hus vi tittat på som har ett pris på 3.600.000 THB med 1.200.000 handpenning får en månadskostnad på 18.900 THB i 15 år.

Denna uppgift är en månad gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var då någonstans?

(Billigast i Sverige just nu är 1.64%)!

Blev erbjuden 0,64% ranta av TMB for ett lan pa 3 miljoner THB pa mitt nybyggda hus i Pattaya. 25% redan betalt via avbetalning till byggherren under sjalva byggtiden.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand krävs aningens mindre, samt att "systemet" inte blandas in allt för mycket. Det är bankbok som gäller egentligen och andra bevis för inkomst.

Krävs det inkomst till Thailänsk bank eller det går bra men Svensk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle högt personligen vilja påstå att det är lättare som utflyttad svensk till Thailand att beviljas lån i Thailand, än i Sverige.

Som nyinflyttad svensk till Sverige är det bannemig omöjligt att få lån utan minst 2 års inkomster. Dvs minst ett års deklarerad inkomst och uppgifterna för detta år klara och inskrivna i "systemet".

I Thailand krävs aningens mindre, samt att "systemet" inte blandas in allt för mycket. Det är bankbok som gäller egentligen och andra bevis för inkomst.

Ang. räntan i Thailand så har jag lite problem (detta var min svaga sida i matte - ränteuträkningar :( ).

Men ett hus vi tittat på som har ett pris på 3.600.000 THB med 1.200.000 handpenning får en månadskostnad på 18.900 THB i 15 år.

Denna uppgift är en månad gammal.

Det blir strax under 2,8% i vanlig ränta. I Sverige hade du fått under 1,8% rörlig ränta OM du har säkerhet i Sverige som du kan låna på istället. Finns inte säkerheten i Sverige så är nog lånet i Thailand mest förmånligt. Mer om ränteuträkningar kan göras på Korofogdens sida:

http://kronofogden.se/sjalvbetjaning/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.html

Om det är fast ränta på 15 år så är det mycket bra lån och troligtvis billigare än vad som skulle gå att få i Sverige.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev erbjuden 0,64% ranta av TMB for ett lan pa 3 miljoner THB pa mitt nybyggda hus i Pattaya. 25% redan betalt via avbetalning till byggherren under sjalva byggtiden.

Detta låter som extremt bra ränta och något jag hade tagit direkt. Hur lång bindningstid var det? Jag skulle tagit lånet och placerat i aktier i Thailand. Lite spekulativt men eftersom aktier kan gå ner på kort sikt. Dock slipper man valutarisken. Alternativt hade jag placerat dem i en lång räntefond som ger mellan 5-6 % avkastning vilket ger mellan 7000-10000 baht per månad. Om det är rörligt lån så skulle dock risken vara att räntan sticker upp till höga räntor efter ett tag. Så länge den ligger under räntefondens ränta så går man dock plus och det utan att behöva göra något alls.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Krävs det inkomst till Thailänsk bank eller det går bra men Svensk?

Till oss säger banktanten att en inkomst på 30.000 THB per månad i 6 månader är kravet för att låna till ett hus.

För att underlätta vill de se ev. inkomst i Sverige också.

Men det är liksom grundkravet. 30.000 per månad i 6 månader på Krung Thai bank.

Vi visade alla papper vi hade, både svenska och thai. Det lustiga var att de pengar som kom in i Sverige (min inkomst) var i princip de samma som de såg på frugans konto i Thailand.

Med det tänkte de inte på... ;) Thailogik???

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är liksom grundkravet. 30.000 per månad i 6 månader på Krung Thai bank.

Någon har sagt att Thaibankerna kräver att det är arbetsgivaren som sätter in pengar på ditt Thaikonto. De nöjer sig inte med en överföring från ditt egna Svenska konto. Eller att man går in på Thaibanken ochh sätter in pengarna kontant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon har sagt att Thaibankerna kräver att det är arbetsgivaren som sätter in pengar på ditt Thaikonto. De nöjer sig inte med en överföring från ditt egna Svenska konto. Eller att man går in på Thaibanken ochh sätter in pengarna kontant.

Nope, samma för mig som Surin P3!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar sig tid att läsa igenom inläggen med efterföljande förklaring så kan man ju faktist tolka det som nedan.

Vederbörande har lagt om ett dyrt lån till ett billigt genom att belåna en bostadsrätt här i Sverige.

En procen har BBJ aldrig nämnt utan han skrev summan 500 kr.

Jag tar det för troligt att personen genom denna manöver verkligen fått ner verkliga kostnaden till 500 kr.

Detta då genom att läga om ett dyrt lån på en bostadsrätt till ett nytt större lån med en mycket förmånligare ränta och på detta sätt löst den övriga finansieringen.

Oj oj oj, så mycket surr o spekulationer det blev av mitt försök till hjälp för den ursprunglige frågeställaren preved.gif

Men jag har aldrig utgett mig för att vara någon form av expert på området utan försökte genom en exemplifiering från verkligheten, ge lite mer "kött på benen" åt frågeställaren, utan att därför tala om exakt vad han bör göra.

Jag tror att Stickans inlägg ovan ger den klarhet åt mitt inlägg som jag själv inte lyckades med.

Mvh

BBJ

great.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...