Jump to content
IGNORERAD

Låna pengar på banken


turbo054

Recommended Posts

Hej är det bättre att låna pengar i Thailand än i sverige till ett husbygge,vad har dom för ränta. :horse running:

Ändrades av turbo054
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    8

  • ITOY

    5

  • BBJ

    4

  • Merlins

    4

Mest aktiva i denna tråd

Har ingen egen erfarenhet men en kompis byggde hus i Phuket med lån via hans Thai-dams son i bank i Phuket. Han lägger om nu till att låna i Sverige för att lösa lånet i Thailand, han minskar månadskostnaden från 4000 SEK / mån till 500 SEK / mån, men då har han sin bostadsrätt som säkerhet i Sverige. Så det får man nog kolla noga innan man lånar, men om man inte kan Thai så måste man nog ha hjälp därnere.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen en självklarhet, men att låna i en annan valuta än vad man får betalt i är ett spel...

Kan bli mycket billigare om kronan stärks, men det kan också bli mycket dyrare, räntan spelar inte så stor roll om kronan tappar 25% mot Bathen på en vecka...

Annars e räntorna väl ungefär samma tror det går att låna för 3,5% i Thailand nu, men det e inte lätt utan inkomst i landet.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen egen erfarenhet men en kompis byggde hus i Phuket med lån via hans Thai-dams son i bank i Phuket. Han lägger om nu till att låna i Sverige för att lösa lånet i Thailand, han minskar månadskostnaden från 4000 SEK / mån till 500 SEK / mån, men då har han sin bostadsrätt som säkerhet i Sverige. Så det får man nog kolla noga innan man lånar, men om man inte kan Thai så måste man nog ha hjälp därnere.

Mvh

BBJ

Oj, det var inte en dålig sänkning av månadskostnaden. Själv tog vi lån på ca 900.000 THB och betalar 6.100 THB per månad i 15 år. Måste vara mycket dyrare på Phuket, då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet kan i alla fall inte en utlänning låna ens 50 öre i en

Thailändsk bank. Oavsett hur mkt säkerhet det finns i sverige.

Och i Thailand får man ju knappt äga skjortan man står i, därvid finns

ingen säkerhet att uppvisa.

Thailändskor med stadigvarande lön (6 till 12 månader) som syns på ett konto a ca 20 000 bht per månad

kan ha en chans.

Thaifolk som jobbar offentligt t.ex som lärare kan ha det lättare.

Men inte ens det gick när vi provade. Efter 2 månaders försök utan att banken

kunde bestämma sig, och husaffären höll på att gå i stå, så ringde jag ICA banken i Sverige.

Klappat o klart efter 4 dagar. Några andra affärer med ICA hade jag inte haft tidigare, än

att ha köpt lite mjölk av dem då och då.

Sannolikt finns det andra som har bättre erfarenheter av Thaibanker, men det kan nog inte vara så många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet kan i alla fall inte en utlänning låna ens 50 öre i en

Thailändsk bank. Oavsett hur mkt säkerhet det finns i sverige.

Och i Thailand får man ju knappt äga skjortan man står i, därvid finns

ingen säkerhet att uppvisa.

Thailändskor med stadigvarande lön (6 till 12 månader) som syns på ett konto a ca 20 000 bht per månad

kan ha en chans.

Thaifolk som jobbar offentligt t.ex som lärare kan ha det lättare.

Men inte ens det gick när vi provade. Efter 2 månaders försök utan att banken

kunde bestämma sig, och husaffären höll på att gå i stå, så ringde jag ICA banken i Sverige.

Klappat o klart efter 4 dagar. Några andra affärer med ICA hade jag inte haft tidigare, än

att ha köpt lite mjölk av dem då och då.

Sannolikt finns det andra som har bättre erfarenheter av Thaibanker, men det kan nog inte vara så många.

Hej!

Har själv ICA Banken och har bra erfarenhet av den..undrar vad du får betala för räntesats?

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var inte en dålig sänkning av månadskostnaden. Själv tog vi lån på ca 900.000 THB och betalar 6.100 THB per månad i 15 år. Måste vara mycket dyrare på Phuket, då.

Jag tror de har c:a 3 mille THB i lån, han har en ränta på c:a 13% första året på sitt lån + amortering. Men jag vet inte vad han har för lånetid och vad räntan blir efter första året i Thailand. Men han lägger om sitt lån nu vid årsskiftet så han kommer ner på den lägre kostnaden.

Vi tänker inte köpa nytt i Thailand, men av nyfikenhet så har vi varit på visningar av nya hus i Korat. De vi var intresserade av låg på c:a 2-2,5 mille THB i pris. Var köpte, eller byggde, ni hus för detta resonabla pris?

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de har c:a 3 mille THB i lån, han har en ränta på c:a 13% första året på sitt lån + amortering. Men jag vet inte vad han har för lånetid och vad räntan blir efter första året i Thailand. Men han lägger om sitt lån nu vid årsskiftet så han kommer ner på den lägre kostnaden.

Vi tänker inte köpa nytt i Thailand, men av nyfikenhet så har vi varit på visningar av nya hus i Korat. De vi var intresserade av låg på c:a 2-2,5 mille THB i pris. Var köpte, eller byggde, ni hus för detta resonabla pris?

Mvh

BBJ

Jag vet inte egentligen hur det funkar i Sverige med lån o så. Men spontant känns det som ett lån på dryga 600.000 kr och en månadskostnad på 500 kr kommer att ta en evighet att betala av.

Ang. vårt hus så köpte vi det 2004 i Surin, för 900.000 THB och renoverade för ca 500.000 på stubben för att överhuvudtaget kunna flytta in. Sedan har renoveringar gjorts vid behov.

Här i Thailand gäller det att ha känningar på banken för att få (bra) lån. Det är inte som i Sverige, lika för alla.

Nya hus i Surin ligger i dag på priser ifrån 1.500.000 THB, enplans på ca 100m2 med tomt på ca 400m2. Vi har kollat på nytt hus i ett nytt trevligt område och husen börjar på 2.500.000.

För att få lån där krävs inte mycket. Plus att om man inte får lån på banken så ställer företaget som "äger" området upp med lånmöjlighet.

Grundkravet är att man måste in med 1/3 av huspriset för att bli godkänd låntagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har själv ICA Banken och har bra erfarenhet av den..undrar vad du får betala för räntesats?

ICA banken... Jag har för mig att jag fick runt 5.5 proc då för 2 år sedan.har ungefär samma ränta nu.

men har bara ca 100 kvar att betala...

Idag säger ICA på hemsidan att ett kundlån...i princip in blanco, ger de från 3.59 procent...

Max 350 ooo.

Thaibanken vi gick till, ville ha runt 10 procent... :o

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte egentligen hur det funkar i Sverige med lån o så. Men spontant känns det som ett lån på dryga 600.000 kr och en månadskostnad på 500 kr kommer att ta en evighet att betala av.

Ang. vårt hus så köpte vi det 2004 i Surin, för 900.000 THB och renoverade för ca 500.000 på stubben för att överhuvudtaget kunna flytta in. Sedan har renoveringar gjorts vid behov.

Här i Thailand gäller det att ha känningar på banken för att få (bra) lån. Det är inte som i Sverige, lika för alla.

Nya hus i Surin ligger i dag på priser ifrån 1.500.000 THB, enplans på ca 100m2 med tomt på ca 400m2. Vi har kollat på nytt hus i ett nytt trevligt område och husen börjar på 2.500.000.

För att få lån där krävs inte mycket. Plus att om man inte får lån på banken så ställer företaget som "äger" området upp med lånmöjlighet.

Grundkravet är att man måste in med 1/3 av huspriset för att bli godkänd låntagare.

Nu är det väl så att han "utökar" sitt lån på bostadsrätten och därmed amortrar han nog minimalt då han räknar med att lösa det lånet när han går i pension och säljer bostadsrätten i Sverige och flyttar ner till Thailand.

Ok, det var ju några år sen men låter som ett bra köp ändå. Vad kan ni räkna med att få ut vid en ev försäljning av befintligt hus om ni skulle vilja köpa nytt? I Korat är det rätt gott om beg hus så vårt hus skulle nog inte inbringa så mycket att det räcker till 1/3 av ett nytt hus. Men det vet man ju aldrig förens det blir aktuellt och det är inte läge för det nu. Huset vi har är lagomt stort (c:a 100m2)men det är tomten som skulle kunna vara "lite" större, den är c:a 150m2 dvs man kommer inte runt huset på baksidan. Men vi trivs bra i övrigt med området osv.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de har c:a 3 mille THB i lån, han har en ränta på c:a 13% första året på sitt lån + amortering. Men jag vet inte vad han har för lånetid och vad räntan blir efter första året i Thailand. Men han lägger om sitt lån nu vid årsskiftet så han kommer ner på den lägre kostnaden.

Vi tänker inte köpa nytt i Thailand, men av nyfikenhet så har vi varit på visningar av nya hus i Korat. De vi var intresserade av låg på c:a 2-2,5 mille THB i pris. Var köpte, eller byggde, ni hus för detta resonabla pris?

Har ingen egen erfarenhet men en kompis byggde hus i Phuket med lån via hans Thai-dams son i bank i Phuket. Han lägger om nu till att låna i Sverige för att lösa lånet i Thailand, han minskar månadskostnaden från 4000 SEK / mån till 500 SEK / mån, men då har han sin bostadsrätt som säkerhet i Sverige. Så det får man nog kolla noga innan man lånar, men om man inte kan Thai så måste man nog ha hjälp därnere.

Mvh

BBJ

På ett lån på 600 000 sek och en ränta på 3,5% så får man betala 1750 sek bara i ränta. En månadskostnad på 500kr låter som en dröm.

Ändrades av ITOY
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte egentligen hur det funkar i Sverige med lån o så. Men spontant känns det som ett lån på dryga 600.000 kr och en månadskostnad på 500 kr kommer att ta en evighet att betala av.

Jo säkert!!!

Då har han 1% ränta och 0:- i amortering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet kan i alla fall inte en utlänning låna ens 50 öre i en

Thailändsk bank. Oavsett hur mkt säkerhet det finns i sverige.

Och i Thailand får man ju knappt äga skjortan man står i, därvid finns

ingen säkerhet att uppvisa.

Thailändskor med stadigvarande lön (6 till 12 månader) som syns på ett konto a ca 20 000 bht per månad

kan ha en chans.

Thaifolk som jobbar offentligt t.ex som lärare kan ha det lättare.

Men inte ens det gick när vi provade. Efter 2 månaders försök utan att banken

kunde bestämma sig, och husaffären höll på att gå i stå, så ringde jag ICA banken i Sverige.

Klappat o klart efter 4 dagar. Några andra affärer med ICA hade jag inte haft tidigare, än

att ha köpt lite mjölk av dem då och då.

Sannolikt finns det andra som har bättre erfarenheter av Thaibanker, men det kan nog inte vara så många.

Märkligt!

Jag blev beviljad lån i Thailand (som utlänning)MEN man måste föra över en summa regelbundet på ditt Thaikonto så att de ser att du har inkomst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Turbo,

du som svensk kan inte lana till ett husbygge. Din Thaifru, om du har en, kan gora det men enbart om hon har fullgod sakerhet, land, hus etc. Nar huset val star klart gar det bra att overfora sakerheten till det nybyggda huset. Jag forsokte med huslan som nyanland men fick besked om att vanta tills jag arbetat har i 1 ar, efter det aret kunde jag fa lan till 50% av husets varde. Det normala for vasterlanningar som koper hus i turistorter ar annars att avbetala till byggherren under tiden som bygget pagar. Nar huset val star klart sa fixar man lan med banken och staller da huset som sakerhet.

Lycka till!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

1% av 600 000:- = 6000:- delat med 12 mån = 500:- i månaden och det var väl vad han betalade i måndaden?

Ja precis, men det var ju länge sedan du själv konstaterade det i ett inlägg som du själv skrev och jag (eller någon annan heller för den delen) har aldrig protesterat emot dessa siffror. Men jag tror inte att det finns någon bank i världen som ger sådana lån utom möjligtvis just Ebberöds bank då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt!

Jag blev beviljad lån i Thailand (som utlänning)MEN man måste föra över en summa regelbundet på ditt Thaikonto så att de ser att du har inkomst!

Okay, det finns undantag, som jag också nämnde. Men då är du väl skriven på bostad i Thailand. Och lånesummans storlek kan ju också vara intressant.

Jag tycker ändå det spricker på att vanliga Thaibanker har nästan kreditkortsräntor...10 till 15 proc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte for att jag vill hamna mitt i erat gnabb men aktuell ranta for huslan ar just nu under 1%. Forutsatter dock att 20% ar betalt redan.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, det finns undantag, som jag också nämnde. Men då är du väl skriven på bostad i Thailand. Och lånesummans storlek kan ju också vara intressant.

Jag tycker ändå det spricker på att vanliga Thaibanker har nästan kreditkortsräntor...10 till 15 proc.

Min svärmor (Thai) står som borgenär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar sig tid att läsa igenom inläggen med efterföljande förklaring så kan man ju faktist tolka det som nedan.

Vederbörande har lagt om ett dyrt lån till ett billigt genom att belåna en bostadsrätt här i Sverige.

En procen har BBJ aldrig nämnt utan han skrev summan 500 kr.

Jag tar det för troligt att personen genom denna manöver verkligen fått ner verkliga kostnaden till 500 kr.

Detta då genom att läga om ett dyrt lån på en bostadsrätt till ett nytt större lån med en mycket förmånligare ränta och på detta sätt löst den övriga finansieringen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar sig tid att läsa igenom inläggen med efterföljande förklaring så kan man ju faktist tolka det som nedan.

Vederbörande har lagt om ett dyrt lån till ett billigt genom att belåna en bostadsrätt här i Sverige.

En procen har BBJ aldrig nämnt utan han skrev summan 500 kr.

Jag tar det för troligt att personen genom denna manöver verkligen fått ner verkliga kostnaden till 500 kr.

Detta då genom att läga om ett dyrt lån på en bostadsrätt till ett nytt större lån med en mycket förmånligare ränta och på detta sätt löst den övriga finansieringen.

Jo om han belånat en redan belånad bostadsrätt i Sverige för att finansiera ett hus i Thailand och på så sätt "endast" höjt sin totala månadskostnad med 500:- så stämmer det MEN det hävdades att det var (räntemässigt) bättre att låna i Sverige än i Thailand vilket inte på nåt sätt bevisas med detta tidigare resonemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo om han belånat en redan belånad bostadsrätt i Sverige för att finansiera ett hus i Thailand och på så sätt "endast" höjt sin totala månadskostnad med 500:- så stämmer det MEN det hävdades att det var (räntemässigt) bättre att låna i Sverige än i Thailand vilket inte på nåt sätt bevisas med detta tidigare resonemang!

Det påstod inte jag med mitt inlägg heller. Jag ville bara ta död på alla komentarer som förlöjligade själva inlägget.

På vilket sätt man bäst finansierar ett husköp är nog högst individuellt. likaså räntesatserna man kan tänkas få.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

ta död på alla komentarer som förlöjligade själva inlägget.

Förlöjligade?

Någon säger att det inte går att låna i Thailand en annan säger att det går, någon föredrar att låna i Sverige pga att det skulle vara billigare ränta etc..

Är inte detta bra information tror du för den som ställde frågan?

Eller vill du att det skall vara hårda fakta? Om så, varför fråga på ett forum, varför inte ringa till Thaibank och Svenskbank och få alla fakta direkt?

Varför ha forum överhuvudtaget? Bättre att googla eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...