janne_h Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 (ändrad) Ha ha, detta är helt underbart. Bara på MPR Jag anmärker på Thailändska elektriker. Och säger att min kille får en stöt av 220 volt genom kroppen. Samet går på offensiven för att framstå som duktig. Och märker ord, i den minst viktiga del av det jag skriver. Vad spelar det för roll att reda ut exakt tekniskt hur min kille fick en potentiellt dödlig stöt i kroppen för. Det räcker väl med att konstatera att det hände. Och vilken person med sinnet i behåll lämnar en oisolerade sladdände i ett undertak med ström på? Oavsett volttal. Kanske att Samet verkar ha ett hävdelse behov att framstå som viktigpetter på någon annans bekostnad. Nu slog ju det tillbaka mot honom själv. Då anmärkningen i sig var anmärkningsvärd. Jag tror nog dom flesta kan skriva under på att elsäkerhet i Thailand inte verkar vara en prioriterad fråga. Det finns otal fall där till exempel turister dött i duschen på hotell. Därför att hobby elektriker kopplat varmvatten beredaren. Som blivit strömförande. Jag har exempel på en elektriker som i mitt hus i yasothon vände på jord och nolla. Som tur var så vart ingen skadad, innan en annan elektriker upptäckte det. Samets raljerande kring 220 volt framstår dessutom som helkorkat. Då historien är full av folk som dött av att ta i någan maskin eller något. Och kommit åt jord. Så ström gått genom kroppen där 220 volt matats fram. Thailand har dessutom matning av mycket högre ampere tal än Sverige normalt har. Då man i Sverige normalt ligger med en säkring på 10 ampere. Medans den i Thailand ligger på 16 ampere normalt I ett svenskt hus så kanske man har uppsäkrat kanske 3x16 ampare. Medans man i Thailand istället har 1x45 ampere i ett hus motsvarande. Oavsett detta så finns det dom som dött av en stöt från 220 volt både i Thailand och Sverige. Samet må tycka att jag är en idi*t bevisligen. Dock har jag aldrig utgett mig för att vara elektriker. Eller kommit med ett tekniskt påstående där det krävs att jag ska vara elektriker. Så varför sparka in öppna dörrar, så brutalt? Så det enda Som Samet lyckades visa. Var det småaktiga egna behovet att ge sig på en annan medlem. Som han bevisligen hyser agg till. I övrigt tycker jag att diskussionen om el vart ganska småtrevlig. 😀 Så inget ont som inte för nått gott med sig. Och slutligen till @samet Jag är inte elektriker. Dock bygger jag spolaggregat som har styrning mm i 12 volt. Där handlar det om att beräkna ampere talet för dimensionering av kablar mm. Jag bygger kretskort för styrning själv. Det krävs en hel del kunskap om el för detta. Så jag är inte tappad bakom en vagn när det gäller el. Precis som du anger så kan du få väldigt högt volt tal ur en tändstift hatt som exempel utan att skada dig. Dock var det ström i ett hus som detta gällde. Och då är 220 VOLT vedertagligt dödligt. Eftersom tillräckligt ampere tal uppnås normalt för att en person ska kunna dö. Som exempel så krävs det kraftigare kablar ju lägre volttal du har. Eftersom strömbortfallet ökar med lägre volttal. Vilket betyder att du måste ha väldigt kraftiga ledningar om du ska dra 30 meter 12 volt jämfört med 220 volt där det räcker med en ledning av mindre lvadrat. Räcker med att titta på ett par billiga startkablar. Jämfört med ett par bra sådana för att förstå skillnaden. Finns väl exempel där någon dött av att hålla i brödrosten och diskbänken samtidigt. Och för att göra detta begripligt för någon som dig. Som ger dig in i en diskussion om el som du inte tycks förstå. Så kan det jämföras med en vattenslang. Där voltalet motsvarar trycket i slangen. Och ampere talet motsvarar mängden vatten som kommer fram, för att vara pedagogisk. Ändrades Maj 20, 2020 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenke Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 Hmm jag funderar pa om det ar Georg Ohm Gustav Kirchhoffs fel alltihop med det elektriska men jag hade fel................ 😂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 3 timmar sedan, skrev janne_h: Ha ha, detta är helt underbart. Bara på MPR Jag anmärker på Thailändska elektriker. Och säger att min kille får en stöt av 220 volt genom kroppen. Samet går på offensiven för att framstå som duktig. Och märker ord, i den minst viktiga del av det jag skriver. Vad spelar det för roll att reda ut exakt tekniskt hur min kille fick en potentiellt dödlig stöt i kroppen för. Det räcker väl med att konstatera att det hände. Och vilken person med sinnet i behåll lämnar en oisolerade sladdände i ett undertak med ström på? Oavsett volttal. Kanske att Samet verkar ha ett hävdelse behov att framstå som viktigpetter på någon annans bekostnad. Nu slog ju det tillbaka mot honom själv. Då anmärkningen i sig var anmärkningsvärd. Jag tror nog dom flesta kan skriva under på att elsäkerhet i Thailand inte verkar vara en prioriterad fråga. Det finns otal fall där till exempel turister dött i duschen på hotell. Därför att hobby elektriker kopplat varmvatten beredaren. Som blivit strömförande. Jag har exempel på en elektriker som i mitt hus i yasothon vände på jord och nolla. Som tur var så vart ingen skadad, innan en annan elektriker upptäckte det. Samets raljerande kring 220 volt framstår dessutom som helkorkat. Då historien är full av folk som dött av att ta i någan maskin eller något. Och kommit åt jord. Så ström gått genom kroppen där 220 volt matats fram. Thailand har dessutom matning av mycket högre ampere tal än Sverige normalt har. Då man i Sverige normalt ligger med en säkring på 10 ampere. Medans den i Thailand ligger på 16 ampere normalt I ett svenskt hus så kanske man har uppsäkrat kanske 3x16 ampare. Medans man i Thailand istället har 1x45 ampere i ett hus motsvarande. Oavsett detta så finns det dom som dött av en stöt från 220 volt både i Thailand och Sverige. Samet må tycka att jag är en idi*t bevisligen. Dock har jag aldrig utgett mig för att vara elektriker. Eller kommit med ett tekniskt påstående där det krävs att jag ska vara elektriker. Så varför sparka in öppna dörrar, så brutalt? Så det enda Som Samet lyckades visa. Var det småaktiga egna behovet att ge sig på en annan medlem. Som han bevisligen hyser agg till. I övrigt tycker jag att diskussionen om el vart ganska småtrevlig. 😀 Så inget ont som inte för nått gott med sig. Och slutligen till @samet Jag är inte elektriker. Dock bygger jag spolaggregat som har styrning mm i 12 volt. Där handlar det om att beräkna ampere talet för dimensionering av kablar mm. Jag bygger kretskort för styrning själv. Det krävs en hel del kunskap om el för detta. Så jag är inte tappad bakom en vagn när det gäller el. Precis som du anger så kan du få väldigt högt volt tal ur en tändstift hatt som exempel utan att skada dig. Dock var det ström i ett hus som detta gällde. Och då är 220 VOLT vedertagligt dödligt. Eftersom tillräckligt ampere tal uppnås normalt för att en person ska kunna dö. Som exempel så krävs det kraftigare kablar ju lägre volttal du har. Eftersom strömbortfallet ökar med lägre volttal. Vilket betyder att du måste ha väldigt kraftiga ledningar om du ska dra 30 meter 12 volt jämfört med 220 volt där det räcker med en ledning av mindre lvadrat. Räcker med att titta på ett par billiga startkablar. Jämfört med ett par bra sådana för att förstå skillnaden. Finns väl exempel där någon dött av att hålla i brödrosten och diskbänken samtidigt. Och för att göra detta begripligt för någon som dig. Som ger dig in i en diskussion om el som du inte tycks förstå. Så kan det jämföras med en vattenslang. Där voltalet motsvarar trycket i slangen. Och ampere talet motsvarar mängden vatten som kommer fram, för att vara pedagogisk. Leif GW!? Är det du igen. Nu tycker jag att du ska lugna ner dig med tekniska termer. Trycket i slangen och mängden vatten? Skärpning gubbelilla. Var är flödet i slangen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Leif GW!? Är det du igen. Nu tycker jag att du ska lugna ner dig med tekniska termer. Trycket i slangen och mängden vatten? Skärpning gubbelilla. Var är flödet i slangen? Camilla Kvartoft är det du? Tycker att du kan förklara nånting för en gång skull. Du ställer ju bara en massa frågor. Som du kanske förstått så blir vissa på forumet frustrerade och otrevliga. Om man använder ord som dom inte förstår. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 För att kasta lite mera bensin på elden..... "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 23 minuter sedan, skrev janne_h: Camilla Kvartoft är det du? Tycker att du kan förklara nånting för en gång skull. Du ställer ju bara en massa frågor. Som du kanske förstått så blir vissa på forumet frustrerade och otrevliga. Om man använder ord som dom inte förstår. Om du bara bygger upp tryck och mängd så har du ju inget flöde. Nu är vi ju inne på ditt område och där tycker jag att du borde kunna briljera. Men nu framstår du återigen som Roland Kotlars okända son, eller något i den stilen. Flöde! Vi måste ha ett flöde! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Om du bara bygger upp tryck och mängd så har du ju inget flöde. Nu är vi ju inne på ditt område och där tycker jag att du borde kunna briljera. Men nu framstår du återigen som Roland Kotlars okända son, eller något i den stilen. Flöde! Vi måste ha ett flöde! Om du ställer dig själv i 3 meters djup tank. Så kan jag lova dig att du hinner kravla dig ut ur tanken och inte drunkna. (om inte jag dragit bort stegen först, för att slippa dina dumma frågor ) Om du matar på vatten från en 1/2" slang med ett tryck på 10 bar. Om du däremot skulle ha en 1000 mm ledning som matar på vatten med samma tryck så kan jag nog lova dig att du skulle ha problem att ta dig ur tanken innan du drunknat. I och med att du bygger upp tryck så kommer flödet per automatik. Din frågeställning bygger då på att slangen är proppad i änden, vilket ingen påstått...... Är det svar nog på din fråga. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 5 minuter sedan, skrev janne_h: Om du ställer dig själv i 3 meters djup tank. Så kan jag lova dig att du hinner kravla dig ut ur tanken och inte drunkna. (om inte jag dragit bort stegen först, för att slippa dina dumma frågor ) Om du matar på vatten från en 1/2" slang med ett tryck på 10 bar. Om du däremot skulle ha en 1000 mm ledning som matar på vatten med samma tryck så kan jag nog lova dig att du skulle ha problem att ta dig ur tanken innan du drunknat. I och med att du bygger upp tryck så kommer flödet per automatik. Din frågeställning bygger då på att slangen är proppad i änden, vilket ingen påstått...... Är det svar nog på din fråga. Svaret är.... Om du har tryck i din slang, men inget flöde, så kommer jag inte ens att bli fuktig om fötterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 (ändrad) 6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Svaret är.... Om du har tryck i din slang, men inget flöde, så kommer jag inte ens att bli fuktig om fötterna. På A svar jag B och på B svarar jag C. Antar att du sitter hemma och inte har något att göra? Vattnet i exemplet matas direkt från ett vattentorn på 100 meters höjd. genom det så får man både tryck och flöde. Fick jag välja skulle jag trycka ner dig i tanken utan stege med 1000 mm röret ovanför dig. Ändrades Maj 20, 2020 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 19 minuter sedan, skrev janne_h: På A svar jag B och på B svarar jag C. Antar att du sitter hemma och inte har något att göra? Vattnet i exemplet matas direkt från ett vattentorn på 100 meters höjd. genom det så får man både tryck och flöde. Fick jag välja skulle jag trycka ner dig i tanken utan stege med 1000 mm röret ovanför dig. Jag sitter på jobbet och har inte så mycket att göra. Sitter och ser på en massa rör i olika dimensioner och av olika slags material. Jag ser både på omkrets, area, volym, längd, stressanalyser, supportering, tryck, temperatur och flöde. Jag ser även en del värmekablar dessutom som är fulla med potentiellt dödliga saker om alla kriterier uppfylls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 5 timmar sedan, skrev janne_h: Ha ha, detta är helt underbart. Bara på MPR Jag anmärker på Thailändska elektriker. Och säger att min kille får en stöt av 220 volt genom kroppen. Samet går på offensiven för att framstå som duktig. Och märker ord, i den minst viktiga del av det jag skriver. Vad spelar det för roll att reda ut exakt tekniskt hur min kille fick en potentiellt dödlig stöt i kroppen för. Det räcker väl med att konstatera att det hände. Och vilken person med sinnet i behåll lämnar en oisolerade sladdände i ett undertak med ström på? Oavsett volttal. Kanske att Samet verkar ha ett hävdelse behov att framstå som viktigpetter på någon annans bekostnad. Nu slog ju det tillbaka mot honom själv. Då anmärkningen i sig var anmärkningsvärd. Jag tror nog dom flesta kan skriva under på att elsäkerhet i Thailand inte verkar vara en prioriterad fråga. Det finns otal fall där till exempel turister dött i duschen på hotell. Därför att hobby elektriker kopplat varmvatten beredaren. Som blivit strömförande. Jag har exempel på en elektriker som i mitt hus i yasothon vände på jord och nolla. Som tur var så vart ingen skadad, innan en annan elektriker upptäckte det. Samets raljerande kring 220 volt framstår dessutom som helkorkat. Då historien är full av folk som dött av att ta i någan maskin eller något. Och kommit åt jord. Så ström gått genom kroppen där 220 volt matats fram. Thailand har dessutom matning av mycket högre ampere tal än Sverige normalt har. Då man i Sverige normalt ligger med en säkring på 10 ampere. Medans den i Thailand ligger på 16 ampere normalt I ett svenskt hus så kanske man har uppsäkrat kanske 3x16 ampare. Medans man i Thailand istället har 1x45 ampere i ett hus motsvarande. Oavsett detta så finns det dom som dött av en stöt från 220 volt både i Thailand och Sverige. Samet må tycka att jag är en idi*t bevisligen. Dock har jag aldrig utgett mig för att vara elektriker. Eller kommit med ett tekniskt påstående där det krävs att jag ska vara elektriker. Så varför sparka in öppna dörrar, så brutalt? Så det enda Som Samet lyckades visa. Var det småaktiga egna behovet att ge sig på en annan medlem. Som han bevisligen hyser agg till. I övrigt tycker jag att diskussionen om el vart ganska småtrevlig. 😀 Så inget ont som inte för nått gott med sig. Och slutligen till @samet Jag är inte elektriker. Dock bygger jag spolaggregat som har styrning mm i 12 volt. Där handlar det om att beräkna ampere talet för dimensionering av kablar mm. Jag bygger kretskort för styrning själv. Det krävs en hel del kunskap om el för detta. Så jag är inte tappad bakom en vagn när det gäller el. Precis som du anger så kan du få väldigt högt volt tal ur en tändstift hatt som exempel utan att skada dig. Dock var det ström i ett hus som detta gällde. Och då är 220 VOLT vedertagligt dödligt. Eftersom tillräckligt ampere tal uppnås normalt för att en person ska kunna dö. Som exempel så krävs det kraftigare kablar ju lägre volttal du har. Eftersom strömbortfallet ökar med lägre volttal. Vilket betyder att du måste ha väldigt kraftiga ledningar om du ska dra 30 meter 12 volt jämfört med 220 volt där det räcker med en ledning av mindre lvadrat. Räcker med att titta på ett par billiga startkablar. Jämfört med ett par bra sådana för att förstå skillnaden. Finns väl exempel där någon dött av att hålla i brödrosten och diskbänken samtidigt. Och för att göra detta begripligt för någon som dig. Som ger dig in i en diskussion om el som du inte tycks förstå. Så kan det jämföras med en vattenslang. Där voltalet motsvarar trycket i slangen. Och ampere talet motsvarar mängden vatten som kommer fram, för att vara pedagogisk. En rätt bra skrivning, men om du ska bli tagen på allvar som någotsånär kunnig inom el så får du lära att skriva med rätt benämningar. Ampere tal , säg/skriv istället ström Volt tal eller volttal , säg / skriv istället spänning en ledning med mindre kvarat låter också dumt. säg /skriv istället "en ledning med mindre area". Har en bekant som fick 230 V igenom kroppen. Han darrade i kroppen och var kraftlös i 4-5 veckor efter händelsen. Jobbarkompisarna tog honom till vårdcentralen. I Thailand fick frugan ström genom kroppen för att tvättmaskinen var strömförande. Den hade varit det i flera år men vi bryter alltid på en 2-polig brytare innan vi tar ut/lägger i tvättmaskinen. Den här gången hade frugan glömt att bryta. När jag tittar så har "elexperten" som kopplat. Lagt fas på skyddsjorden, brutit fas och skyddsjord i den tvåpoliga brytaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 (ändrad) 17 minuter sedan, skrev Wangthong: En rätt bra skrivning, men om du ska bli tagen på allvar som någotsånär kunnig inom el så får du lära att skriva med rätt benämningar. Ampere tal , säg/skriv istället ström Volt tal eller volttal , säg / skriv istället spänning en ledning med mindre kvarat låter också dumt. säg /skriv istället "en ledning med mindre area". Har en bekant som fick 230 V igenom kroppen. Han darrade i kroppen och var kraftlös i 4-5 veckor efter händelsen. Jobbarkompisarna tog honom till vårdcentralen. I Thailand fick frugan ström genom kroppen för att tvättmaskinen var strömförande. Den hade varit det i flera år men vi bryter alltid på en 2-polig brytare innan vi tar ut/lägger i tvättmaskinen. Den här gången hade frugan glömt att bryta. När jag tittar så har "elexperten" som kopplat. Lagt fas på skyddsjorden, brutit fas och skyddsjord i den tvåpoliga brytaren. Kan man göra. Men det är ju ungefär lika relaterat till ström och spänning, som mitt exempel till slang och tryck. Det vill säga att vara pedagogiskt, utifrån vad Samet skrev tidigare. Eftersom han valde att raljera över något han ej förstod själv bevisligen. Sen kan det funka i flera år då man har ett jordspett. För att sen jordspettet börjar bli dålig. Och strömmen då går genom höljet ut i kroppen istället. Många livsfarliga installationer i Thailand. Ändrades Maj 20, 2020 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 7 timmar sedan, skrev janne_h: I Thailand har man dessutom som princip att mata ström med högt ampere tal snarare än att mata husen med 3 fas. Det är därför en thailändsk direktverkande elberedare för vv funkar i Thailand. Men dåligt i Sverige. Då matningen på enfas har tillräckligt ampere för att den ska kunna värma i Thailand som exempel. I mitt säkring skåp här hemma i Bankok, är 16 ampere den lägsta säkringen. Jag tror att man i Thailand är ganska medveten om att elen är tokigt uppbyggd på vissa ställen. Jag hade bokat ett billgt men bra hotellrum i Chiang Mai. Men jag fick inte duscha innan dom dragit in en jordkabel??? Och när det skulle monteras varmvattenberedare så jag kunde duscha hos tjejens föräldrar så krävde jag att dom jordade apparaten ordentligt. Dom borrade hål i betongplattan och slog ner en 20mm kopparstång ca 1.5m i marken. Jag har ofta tänkt på hur mkt kraft det finns i dessa kablar som hänger över gångbanor med oisolerade ändar där folk kopplar på med enkla klämmor el liknande för ha el till lyse på matvagnar och liknande. Att bli utslagen av el är en mkt obehaglig upplevelse. Kompisen hittade mig liggande på marken skakande och liknande spasmer. Det tog veckor innan jag kände mig "normal" igen. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 1 minut sedan, skrev Mr Ning Ning: Jag tror att man i Thailand är ganska medveten om att elen är tokigt uppbyggd på vissa ställen. Jag hade bokat ett billgt men bra hotellrum i Chiang Mai. Men jag fick inte duscha innan dom dragit in en jordkabel??? Och när det skulle monteras varmvattenberedare så jag kunde duscha hos tjejens föräldrar så krävde jag att dom jordade apparaten ordentligt. Dom borrade hål i betongplattan och slog ner en 20mm kopparstång ca 1.5m i marken. Jag har ofta tänkt på hur mkt kraft det finns i dessa kablar som hänger över gångbanor med oisolerade ändar där folk kopplar på med enkla klämmor el liknande för ha el till lyse på matvagnar och liknande. Att bli utslagen av el är en mkt obehaglig upplevelse. Kompisen hittade mig liggande på marken skakande och liknande spasmer. Det tog veckor innan jag kände mig "normal" igen. Hände mig när jag var grabb och busade i en hölada, kom åt en elkontakt och fick en stöt av en fas,som tur var, hade man tagit på alla tre faser i kontakten då hade nog Nobel priset aldrig ramlat in! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 2 minuter sedan, skrev audirs2: Hände mig när jag var grabb och busade i en hölada, kom åt en elkontakt och fick en stöt av en fas,som tur var, hade man tagit på alla tre faser i kontakten då hade nog Nobel priset aldrig ramlat in! Och det behövs inte starkström för att man ska skada sig. Jag skruvade med en bilmotor och hade en armlänk på mig. Den fick kontakt med plus och skalet på startmotorn och blev jävligt varm och brände skinnet. Hade som tur var en snödriva bredvid bilen som jag körde ner handen i. Man lär sig läxan den svåra vägen ibland.🙄 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 36 minuter sedan, skrev audirs2: Hände mig när jag var grabb och busade i en hölada, kom åt en elkontakt och fick en stöt av en fas,som tur var, hade man tagit på alla tre faser i kontakten då hade nog Nobel priset aldrig ramlat in! Landsort är farligt... Minns att jag i min ungdom koppla upp elstängslet för korna, satt med daggvåta byxben på jeansen och var tvungen att sitta grensle över batt och vips blev det oskönt i skrevet... Vid ett tillfälle när det skulle kopplas vanlig el (220) sittandes på huk så stötte någon till en så man föll framåt och fick ta emot med handen, det var värmande när man landar på en strömsatt elsladd och inte direkt ta bort handen.. Lärdom i ungdomen blev att blöta kläder/el inte är en bra mix, att inte pilla med strömsatta kablar (propp ur) och inte ha en klumpig brud bakom sig, idag gillar jag lätta brudar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 Trådrubriken är: Jag väljer Sverige Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 8 minuter sedan, skrev Jive: Trådrubriken är: Jag väljer Sverige Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 12 minuter sedan, skrev Jive: Trådrubriken är: Jag väljer Sverige Valet är Svensk eller Thailändsk el. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 24 minuter sedan, skrev Jive: Trådrubriken är: Jag väljer Sverige Köpa hus eller lägenhet? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 Det jag tycker är negativt med Thailand är skräp-sopor-råttor och alla halvgalna hundar. Bristen på logik och ovannämnda säkerhet, även i andra saker än el. Att man säljer skräpkopior som äkta vara. Trafiken är helt galen. Svårt att göra sig förstådd. Falanger har alltid fel för Thai vet och kan allt oavsett hur fel dom har. Jag gillar värmen-maten och oftast människorna. Som fiskeintr. så finns det massor av bra möjligheter till humana priser och gott om fisk. Billigt att resa inom landet. I Sverige vinner den svenska sommaren i alla lägen. Rent och frisk luft och man kan bada i rent vatten när man vill. Båtlivet-frihet och vackra skärgårdar. Om jag återvänder till Thailand så blir det bara några veckors semester vintertid för värmen. Senaste resan var 2016 och då talade krämporna i min kropp om att flygresorna är för långa trots byte i Doha. Luften var gräslig i Chiang Mai men veckan hos Gotland på Scandinavian var mkt trevlig. Senaste semestern var på Gr Canaria och det kändes mer lagom i ett flygplan. Nu får man ju bara rida ut "virusstormen" och se hur resandet blir i framtiden. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 18 timmar sedan, skrev berlitz: Jr är är elektriker å enl order varje gång man får ström i sig så ska man åka å ta ett ekg på sjukan för att utesluta hjärtflimmer, inte att leka med, man kan dö i sömnen om oturen är framme. På mitt jobb, innan pension, sas att blodet börjar koka och man riskerar blodpropp. Detta gäller 700 volt likström Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 31 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Båtlivet Lite dåligt med uppdateringar o fina bilder där, hur går det med båten......en av mpr:s bästa trådar! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 4 minuter sedan, skrev Wanchai: På mitt jobb, innan pension, sas att blodet börjar koka och man riskerar blodpropp. Detta gäller 700 volt likström Om inte hjärtat stannar innan dess.... "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Maj 20, 2020 Dela Inlagd Maj 20, 2020 5 minuter sedan, skrev Soengsang: Lite dåligt med uppdateringar o fina bilder där, hur går det med båten......en av mpr:s bästa trådar! Båten står på land i år pga det tråkiga läget med viruset. Vi ska bygga på inredningen och rätta till några mindre brister. Nästa säsong kommer den säljas. Orken sinar snabbt med åldern. Kanske kommer några bilder under sommaren. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu