Jump to content
Herr Chang

Jag väljer Sverige

Recommended Posts

omarama

Har hört att sinsoden är väldigt dyr på Irland ochså....korken är av om nån undrar😀

• Ge karma 1
  • Skål 1
  • Haha 2

Tommy

Jag kan bara hålla med.

Det finns inget i Thailand som får mej att vilja bo där permanent, särskilt inte när jag blir äldre och sjukligare.

Funkade fint att bo där när jag gjorde det, men nu är jag helt övertygad om att Sverige är bättre, på alla sätt och vis, förutom för de som inte klarar kyla...

MVH

• Ge karma 6
  • Fint 1

Nakhon
12 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Detta är ett Thailandsforum, och jag borde inte vara förvånad över att många här strävar efter att bo i Thailand. Hellre än i Sverige. Det finns fördelar med Thailand, men också nackdelar. Samma med Sverige, fast på annat vis.

Det är förvisso trevligt att vistas i Thailand (inte just nu kanske), men jag känner själv att det räcker med två eller tre veckor. Sen vill jag hem till Sverige. Jag har förvisso både tid och pengar att flytta permanent till Thailand, men varför?

Det upphör aldrig att förbluffa mig när medlemmar på detta forum berättar att de i princip bränt alla broar till Sverige vid flytt till Thailand. Varför just Thailand?

Jag har besökt många länder runt om i världen, och en del av dom ter sig intressanta för längre vistelse. Utan inbördes ordning: Irland, Japan och Nya Zeeland. Thailand hamnar långt ner på denna lista.

Men det landar alltid i att jag föredrar att stanna i min kära lägenhet i Göteborg. Det vore intressant med lite sakliga argument för varför Thailand ska vara så fantastiskt att bo i?

Herr Chang har talat.

Jag håller med herr Chang, väljer Sverige. 

• Fint 1

Nakhon
44 minuter sedan, skrev hakancnx:

Jag valde att flytta till Thailand för att:

1. Det har varit, och är ännu, relativt lätt att kunna få bo här som pensionär. Men det kanske ändras...

2. Klimatet. Man kan vistas utomhus året runt. Jag trivdes i Göteborg, men den som påstår att klimatet är bra där ljuger. I och för sig, om man gillar att sitta inne i en lägenhet så spelar det ingen roll var man är...

3. Sociala livet. Här iThailand har jag mer vänner och träffar mer folk än om jag suttit kvar i min lägenhet i Göteborg. 

4. Tryggheten. Kriminalitet finns här också, men i princip ingen sådan sk vardagskriminalitet som finns i västvärlden. Klotter finns men obetydligt, man kan lämna saker utomhus utan att de försvinner eller förstörs. Inga ungdomar rånar varandra. Inga äldrebrott....

5. Sjukvården är mycket bra och lättillgänglig. Men man måste betala. 

Små saker är billigt. Men stora ingrepp kan bli mycket dyrt. 

Så ska man åldras här behövs planering för sånt. = Ekonomi. 

6. Bekvämligheten. Man kan åka runt var som helst i bygderna här. Finns alltid nånstans att äta eller få nåt att dricka. 

Att övernatta krävs lite Googlande men finns oftast. 

På svenska landsbygden krävs lite mer planering 

Har bott i Chiang Mai i drygt 6 år och har ingen längtan tillbaka till lägenheten i Göteborg. 

Synpunkter på både nr 4 & 5, herr "Hakancnx" Det kan vi säkert ta vid ett annat tillfälle. Ha det gött!

• Ge karma 2

Dolle
Posted (edited)

Värmen och vänligheten som får en att sträva bo där kalla årstiden på ålderns höst

Edited by Dolle
  • Ge karma 4
  • Fint 2