Jump to content
Herr Chang

Jag väljer Sverige

Recommended Posts

Wangthong
2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Värst vad du blivit negativ till Thailand Tommy.

Visst är det lite for varmt här i april o maj, men även då är morgnar och kvällar helt ok. Mitt på dagen får man de varmaste dagarna softa i skuggan under ett träd, där det ofta dessutom är en svag vind. Likaså i skuggan vid havet.

Ja, luftfororeningarna i Bangkok är kass. Därfor undviker man Bangkok så mycket som mojligt.

Vill minnas att du bodde i Bangkok några år. Lyckades du aldrig ta dig ut ifrån staden?

Thailand har 147 Nationalparker. Bor själv 1,5 tim med bilen från en av de bästa

Khao Yai National Park.

Där finns tex vilda elefanter, 445 fågelarter, 85 arter ormar och reptiler.

Längs väg 334 till Pattaya ser jag ofta Maraboustorkar och hägrar.

I trädgården har vi ca 30 olika fjärilsarter, ca 20 fågelarter, och tiotal olika ormar, ekorrar, skoldpaddor, grodor, stora spindlar

1556709601_Twobutterflies.thumb.JPG.a025710418fd9914744d899cdf1c4a4f.JPG

IMG_7831.thumb.JPG.362230402633e5524c7ffe2914430ab0.JPGIMG_0552.thumb.JPG.44ba69a5ca69e340a70f615370745cef.JPG

600675736_2015-05-04GoldenTreeSnake.thumb.jpg.bd0e975e364765f73ead8aeec9f52c5c.jpg

Vi plockar mycket svamp i skogarna i mina hemtrakter efter regn. Bla Kantareller och en favorit som kallas headkon.HedKon.thumb.JPG.53e0adaae5f44d786983ad23e6c901d7.JPG

1283749522_Kantareller2010-08-21.thumb.jpg.fcfc47922580929c02975b7fb5ad6c9d.jpg

Tycker du missat en viktig sak. 

Alla dessa frukter och grönsaker som man ej behöver bli ruinerad på.

Jämför pris på Papaya i Thailand och i Sverige!

- är att systembolagets sortiment på öl (vin) inte finns i Thailand.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Soengsang

Just nu väljer jag Thailand, men inget är hugget i sten.

Men har man inte provat så vet man inte, personligen skulle jag får krupp av att sitta i en lägenhet i Sverige.

Problemet för många är ev. återflytt är boende, man bör se till att ha kapital så man kan köpa ett boende, att hyra något i Sverige är inte helt lätt.

• Ge karma 7

audirs2
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Men har man inte provat så vet man inte, personligen skulle jag får krupp av att sitta i en lägenhet i Sverige.

Problemet för många är ev. återflytt är boende, man bör se till att ha kapital så man kan köpa ett boende, att hyra något i Sverige är inte helt lätt.

Och då hamnar  man i Norrland typ och kan hitta nått för 150,000.-! Djursholms är inte att tänka på alls!

• Ojojoj 2

andrejsdenruskige
22 minuter sedan, skrev audirs2:

Och då hamnar  man i Norrland typ och kan hitta nått för 150,000.-! Djursholms är inte att tänka på alls!

Man behöver inte ta sig till Norrland för att hitta billigt boende. Det funkar lika bra i skogen runt storstäderna 

• Haha 3

Soengsang
40 minuter sedan, skrev audirs2:

Gärna det, personligen tycker jag storstad suger, särskilt i dess sovgetton runt städerna.

• Ge karma 4

Herluf
Posted (edited)
On 5/18/2020 at 7:07 AM, Soengsang said:

Jag väljer Thailand, det är hugget i sten känslomässigt. Även rent praktiskt har det fungerat utmärkt, varit i Thailand 3 mån, jobb i Sverige 1 månad och det har rullat på i 15 år problem fritt tills corona krisen satte käppar i hjulet. Låst i Sverige på obestämd tid med familjen i Thailand sätter igång funderingar om det verkligen är hållbart att pendla. Man måste ju ha en inkomst, hade det inte varit för jobbet hade jag aldrig lämnat Thailand.

Edited by Herluf
  • Ge karma 7
  • Fint 1

born41
6 timmar sedan, skrev audirs2:

I många mindre samhällen i Småland finns ett stort utbud av billiga hus.

Oftast är dom byggda före 1970, men med lite nya tapeter och målarfärg så är dom säkert OK för många.

Born41

• Ge karma 4
  • Fint 1

Tommy
Posted (edited)
22 timmar sedan, skrev Tommy:

"Friheten"??? knappt värt en kommentar men OK, i Sverige är jag fri att säga och säga nästan vad som helst, (förutom att Invandrare är lata och tjuvaktiga brottslingar), men att Statsminister eller tom Statschefen är idi*ter funkar utan repressalier...................

MVH Tommy

Lustigt!

Lyssnade på P1 i eftermiddags, "Nordegren och Epstein"  två trevlig skåningar.

Idag dök Thailand upp på menyn, och det knyter an en del till det där svaret från mej som jag citerade här ovanför!

"Thailand är i kris" börjar det med... Inslaget om Thailand börjar vid 4 minuter:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1514394

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 1

SatanG
Posted (edited)
58 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu är jag ju i branchen. Och har hantverksföretag i Bangkok. 

Problemet i dom flesta fall är att Thailändare har absolut ingen respekt, för att låta bli att göra saker dom aldrig gjort. Elen är oftast ett under att den funkar. Då det inte finns lagar i tillräcklig utsträckning Som straffar dom som gör livsfarliga saker. Som exempel byggde vi ett extra hus på tomten. Min fru hade en släkting som var "byggare". Min fru tyckte det var bra och billigt att låta dom även ansvara för vvs och el. Som tur var, så var jag på plats när grunden lades. Det där med 45 gradiga böjar på avlopp och gren förstod dom så där. Ett gren sattes bakofram, så jag fick korrigera dom. Men jag fick även styra upp och rita hur vatten och avlopp skulle dras. Då dom helst annars höftade till. Elen drogs när vi var i Sverige. Jag protesterade och ville ha dit min anställda elektriker i prapaexpert, att dra elen. Det var inga problem sa min fru. Regeringen fick bestämma för husfridrn. När vi kom tillbaka till Thailand var nästan allt klart. Gubben från elverket skrek rakt ut. Man hade som exempel dragit huvudledningen med 6 kvadrat. När minimum var 25 kvadrat. Övriga eldragningen i huset var under all kritik. Min elektriker fick åka dit och göra om allt. Väldigt ofta när vi är ute och fixar ett stopp. Då har flertal Thai firmor varit där och försökt. Och sagt det går inte. Undrar vad alla dessa det går inte kostar i Thailand. Vi spolar naturligtvis bort stoppen, och är bra mycket dyrare än det går inte. Men vad spelar det för roll om det är billigt. Om resultatet är undermåligt. Det finns ett ordspråk som säger. Om du tycker att hantverkaren är dyr. Prova då en billig och se hur dyrt det blir. Och det ordspråket är väldigt passande på många thailändare. Som inte vet vad dom håller på med. 

Hade för övrigt en snål farang som ringde oss på en lördag. När min kille kom dit, så började han först då börja fråga vad vi tog på en sen lördag eftermiddag. Min anställde berättade priset. Varvid faranger sa det är för dyrt. Ni kan dra åt helvete. Min anställde som inte ville bråka åkte därifrån. Några veckor senare vart jag ombedd att ringa upp en farang som hade stopp i köket. Det framkom att 2 thai firmor varit där och misslyckats. 

När jag delade ut jobbet, säger min kille. Det är ju han som bad mig dra åt helvete. 

Så jag ringer upp faranger påtalar detta. 

Och säger att, ska vi komma dit, så får han även betala för första gången. Så summa summarum vart att snåljåpen fick betala oss 2 gånger. 2 andra det går inte firmor. 

Alltså fick idi*ten betala för 4 gånger, för att han var så dumsnål, och dömde ut oss som dyra första gången. Så billiga hantverkare i Thailand är nog inte värt ett skit. 

Har haft billigare hantverkare som varit lika bra eller bättre på att lösa problem än de som varit dyrare. Det som gäller är att fråga folk man känner om de kan reka någon de använt. Det är ju helt klart ett område i Thailand där högt pris inte alls verkar ha någon större koppling till kompetens. 

/ SatanG  

Edited by SatanG
  • Ge karma 7

Wanchai
11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nu när du har kommit ut ur garderoben som sosse borde Sverige kommit närmare, eller hur?

• Fint 1
  • Snurrigt 2
  • Haha 1

janne_h
21 minuter sedan, skrev SatanG:

Har haft billigare hantverkare som varit lika bra eller bättre på att lösa problem än de som varit dyrare. Det som gäller är att fråga folk man känner om de kan reka någon de använt. Det är ju helt klart ett område i Thailand där högt pris inte alls verkar ha någon större koppling till kompetens. 

/ SatanG  

Jag kan ju naturligtvis inte, ta ifrån dig dina erfarenheter och säga att du har fel. 

Då dina erfarenheter naturligtvis stämmer för dig. Dock anser jag att det finns för många Thai med undermålig utbildning. Som gör jobb dom inte borde befatta sig med. Speciellt elektriker. 

En thai lär sig några månader, innan han anser sig fullärd, och startar eget. Ofta med blandat resultat. Rör är ju inga problem. Men el dödar faktiskt. Har en anställd som höll på att stryka med. Bara för att han stack upp huvet i ett undertak. Där hade någon idi*t lämnat en lös sladd ände, med 220 volt på. Så han fick världens stöt. 

• Ge karma 4
  • Ojojoj 1
  • Haha 1

Navanan
3 timmar sedan, skrev born41:

I många mindre samhällen i Småland finns ett stort utbud av billiga hus.

Oftast är dom byggda före 1970, men med lite nya tapeter och målarfärg så är dom säkert OK för många.

Born41

Vi bor i ett mindre samhälle i Småland med ungefär 5-6000 invånare. Här går inte att hitta ett bra hus för under 1,8 miljoner. Bra renoverat ca 2-2,5 miljoner. 

Vi har dock väldigt stor bostadsbrist i regionen pga många industrier.

• Ge karma 3