Jump to content
IGNORERAD

Jag väljer Sverige

Herr Chang

Recommended Posts

On 2020-05-17 at 00:53, skrev Swippe:

Göteborg är ju en rätt mysig stad att bo i antar jag? Verkar vara goa gubbar som bor där, ingen storstads stöddighet där man ser ner på övriga landet. Något jag kan tycka mig uppleva med Stockholmare i viss mån 😛 

Så det kanske är den enkla förklaringen till att du inte vill bo i Thailand trots att du kan, du trivs helt enkelt så jäkla bra i Göteborg? 

Sen är det säkert så att just därför att du har de ekonomiska möjligheterna så ger ju det dig en frihet många saknar, de måste välja ett land att bo i, det måste inte du för du kan flytta runt hela jorden om du känner för det. Du skiter ifall en stor stark kostar 80 spänn på restaurangen, men många andra fnyser och tänker högt "fy vad dyrt, i Pattaya på happy hour kostar en bira 40 bath!" De jämför hela tiden med vad saker kostar i Thailand och ju mer de jämför priser desto sämre framstår Sverige som ett land att leva i. Man kan argumentera för att Thailand blivit ca dubbelt så dyrt de senaste 15 åren på turistorterna, dels för att priserna gått upp och dels för att valutan blivit så stark så vi får mindre Baht för våra SEK. Men samtidigt så kunde vi faktist vara rätt nöjda med vården vi fick i Sverige för 15 år sen, idag, i synnerhet nu i Corona tider, så är sjukvården många gånger rätt kass. Det saknas resurser och läkarna är överbelastade, är du inte döende eller uppenbart har brutit nåt, var god dröj! Jag tror inte folk fattar detta själva om de inte blivit sjuka och sökt vård hos sin vårdcentral, det kan vara helt sjuka väntetider på en sån simpel sak som en magnetröntgen eller en koloskopi undersökning. För att inte tala om psykisk ohälsa, kommer du inte med snaran runt halsen typ så finns det inga garantier för att du kommer att få hjälp. Sånt här leder förstås till att folk dör pga sjukdomar som inte upptäcks i tid eller för att folk tar livet av sig. Vem hade kunnat ana det för 20 år sen att det skulle bli så i Sverige. Och klart att om man ändå inte känner sig trygg att bli sjuk i Sverige, då kanske det lika gärna kan kvitta helt? Därför framstår Thailand som ett bra land att leva i jämfört med i Sverige, de få gånger de kommit i kontakt med sjukvården där nere så har de ju varit nöjda, men de glömmer kanske att de knappast hade några allvarliga sjukdomar i så fall, inte samma sak att bli ompysslad när man kört omkull med moppen som när du behöver operera hjärtat och försäkringen bara täcker en del av kostnaden... 😮 

De jag känner som tjötar mest om att de vill flytta till Thailand är de som ofta har det rätt knapert rent ekonomiskt. Känner man att man sliter för att få en dräglig tillvaro hemma i Sverige och att enda gången man känner ro är den årliga Thailandsresan så är det klart att man skulle vilja ha det så varje dag istället. Men faktum är ju att skulle de också ha köpt en massa Apple aktier för typ 20 år sen så hade de säkert känt ro även hemma i Sverige och också tyckt att det räcker med 2-3 veckors semester till Thailand och att det fanns en massa andra minst lika bra länder man skulle kunna tänka sig att bo i ifall man tröttnade på Sverige 😉

Herre gud inlägget var som salmboken 

Dela på andra sajter

• Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

15

• Tommy

15

• Mr Ning Ning

15

• Soengsang

14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Exet tycker jag kan  bo där men det vil jag inte  

Jag är svensk och vil inte dö i Thailand 

Har min härliga lägenhet iSomalia land 

Skiter i det är ingen rasist 

Lite är jag nog 🤫🙄

Ändrades av clion
Dela på andra sajter

stefan5300
5 minuter sedan, skrev clion:

Herre gud inlägget var som salmboken 

Ja du, jag läser varken salmboken eller så långa inlägg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev janne_h:

Om inte hjärtat stannar innan dess.... 

Många kollegor har fått 700-volten genom åren och det gemensamma är att pulsen går upp i max.

Nu är det obligatoriskt med besök på akuten.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Mr Ning Ning:

Båten står på land i år pga det tråkiga läget med viruset.

Vi ska bygga på inredningen och rätta till några mindre brister.

Nästa säsong kommer den säljas.

Orken sinar snabbt med åldern.

Kanske kommer några bilder under sommaren.

Båt till salu utanför mitt jobb

22F0EA07-E36D-456C-95C9-5D480C3351F7.thumb.jpeg.3b95e922dae8c5f8c5c74b87851cf5d7.jpeg

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Lite intressant är det att läsa (av skribenter som bor eller vistats mycket i Thailand ), att åsikterna är så vitt skilda.

Någon menar att trafiken är fullkomligt livsfarlig, emedan någon annan menar att det ser likadant ut i våra storstäder.

En annan säger att sjukvården är bra mycket bättre i Thailand, medan en annan hävdar att Sverige minsann slår LOS på fingrarna när det kommer till sjukvård.

Någon menar att inget slår de vänliga leende Thailändarna som är givmilda och bjuder på sig själva, medan andra säger att de inte går att lita på, att de gör ologiska saker för att inte tappa ansiktet - eller behöva konfrontera släkt om något. Ena lägret säger att det är lätt att handla och andra lägret säger att man blir lurad om man inte är på sin vakt.

Festligt att vi är så olika. Det finns således inget rätt eller fel, bara personliga åsikter.

Om sjukvård i Thailand har jag begränsad erfarenhet. Blev magsjuk en gång och fick kanonmedicin utkört till ön jag var på för en spottstyver. Min dotter blev biten av något (på natten) och fick toppservice på sjukan. Dessutom fick jag punktering en gång ( på en hyrbil ) nära ett sjukhus och fick kalashjälp av de anställda (fast det har ju förstås absolut ingen koppling till nivån på sjukvården.....) :-)   

Trafiken däremot tycker jag är avsevärt bättre / tryggare i Sverige. Oavsett vad det är för nationalitet på invånarna i Sverige. Men det säger ju jag som Svenne som kört bil här hela mitt vuxna liv. Undrar var en Bangkokbo skulle säga om han var tvungen att köra taxi i Stockholm en vecka. Intressant experiment.

Klimat - fördel Thailand. Alla dagar i veckan. Är inte så förtjust i snö.

Mat. Svårt. Finns ju massor av gott i LOS, samtidigt vill man ju inte för alltid säga farväl till många svenska fina klassiker.

Trygghet. Även det svårt. Kanske inbillar jag mig att man i Sverige kan bli rånad och nedslagen av "färre anledningar" än i Thailand - dvs i Thailand krävs det att man är oerhört oaktsam med tid/plats/berusningsgrad/pengar/smycken/provocerande beteende och liknande. Kan ju förstås ha helt fel.

För egen del flyttar jag ingenstans före pension. och det är - tro´t eller ej - ett tag kvar till dess. Men inte ens då är jag säker på att jag vill flytta från Sverige. Fast definitivt skulle jag gärna, till och med mer än gärna, bo halva året i Thailand. 

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Båt till salu utanför mitt jobb

22F0EA07-E36D-456C-95C9-5D480C3351F7.thumb.jpeg.3b95e922dae8c5f8c5c74b87851cf5d7.jpeg

Styrenbadkar,,nej tack.

Liknande skapelser bortskänkes på blocket ofta.

Dessa båtar är ofta mkt slitna i botten sen man dragit upp dom på land.

När det sen går hål så blir det mkt jobbigt att laga.

Då ska man dela på den i religen för att komma åt att plasta.

Är det inte riktig glasfiber så gäller sopcontainern.

Jag kan tänka mig en roddbåt med snurra men inga dubbelskrov.

Veteran

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
6 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Lite intressant är det att läsa (av skribenter som bor eller vistats mycket i Thailand ), att åsikterna är så vitt skilda.

Någon menar att trafiken är fullkomligt livsfarlig, emedan någon annan menar att det ser likadant ut i våra storstäder.

En annan säger att sjukvården är bra mycket bättre i Thailand, medan en annan hävdar att Sverige minsann slår LOS på fingrarna när det kommer till sjukvård.

Någon menar att inget slår de vänliga leende Thailändarna som är givmilda och bjuder på sig själva, medan andra säger att de inte går att lita på, att de gör ologiska saker för att inte tappa ansiktet - eller behöva konfrontera släkt om något. Ena lägret säger att det är lätt att handla och andra lägret säger att man blir lurad om man inte är på sin vakt.

Festligt att vi är så olika. Det finns således inget rätt eller fel, bara personliga åsikter.

Om sjukvård i Thailand har jag begränsad erfarenhet. Blev magsjuk en gång och fick kanonmedicin utkört till ön jag var på för en spottstyver. Min dotter blev biten av något (på natten) och fick toppservice på sjukan. Dessutom fick jag punktering en gång ( på en hyrbil ) nära ett sjukhus och fick kalashjälp av de anställda (fast det har ju förstås absolut ingen koppling till nivån på sjukvården.....) :-)   

Trafiken däremot tycker jag är avsevärt bättre / tryggare i Sverige. Oavsett vad det är för nationalitet på invånarna i Sverige. Men det säger ju jag som Svenne som kört bil här hela mitt vuxna liv. Undrar var en Bangkokbo skulle säga om han var tvungen att köra taxi i Stockholm en vecka. Intressant experiment.

Klimat - fördel Thailand. Alla dagar i veckan. Är inte så förtjust i snö.

Mat. Svårt. Finns ju massor av gott i LOS, samtidigt vill man ju inte för alltid säga farväl till många svenska fina klassiker.

Trygghet. Även det svårt. Kanske inbillar jag mig att man i Sverige kan bli rånad och nedslagen av "färre anledningar" än i Thailand - dvs i Thailand krävs det att man är oerhört oaktsam med tid/plats/berusningsgrad/pengar/smycken/provocerande beteende och liknande. Kan ju förstås ha helt fel.

För egen del flyttar jag ingenstans före pension. och det är - tro´t eller ej - ett tag kvar till dess. Men inte ens då är jag säker på att jag vill flytta från Sverige. Fast definitivt skulle jag gärna, till och med mer än gärna, bo halva året i Thailand. 

Det handlar nog även om vilka signaler/uppförande man uppvisar själv också som sen ger det resultat man upplever som + el - tillbaka från andra.

Veteran

Dela på andra sajter

spooncreek

Det känns som att forumet alltmer (eller kanske har det alltid varit så?) består av personer som inte spenderar så särskilt mycket av sin tid i Thailand. Andelen permanentboende är i alla fall låg, och rätt många verkar inte ha varit i Thailand på flera år, eller max några veckor om året. Då lär det väl naturligt bli så att de flesta ser mer fördelar med det land de valt att vistas merparten av sin tid i, dvs Sverige.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
1 minut sedan, skrev spooncreek:

Det känns som att forumet alltmer (eller kanske har det alltid varit så?) består av personer som inte spenderar så särskilt mycket av sin tid i Thailand. Andelen permanentboende är i alla fall låg, och rätt många verkar inte ha varit i Thailand på flera år, eller max några veckor om året. Då lär det väl naturligt bli så att de flesta ser mer fördelar med det land de valt att vistas merparten av sin tid i, dvs Sverige.

Bortsett från första resan som var endast 9dagar så stannade jag 1-3 månader varje gång.

I början var det mesta utmärkt och jag kunde tänka mig att bo där.

Men sen började jag se sånt jag inte gillade mer och mer.

Jag tycker det är långt ifrån allt som är bra/bättre i Sverige men det är enklare att bo här med språk mm.

70/30 kan kanske vara ett alternativ för mitt boende men inte heltid i Thailand.

Veteran

Dela på andra sajter

spooncreek
22 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Bortsett från första resan som var endast 9dagar så stannade jag 1-3 månader varje gång.

I början var det mesta utmärkt och jag kunde tänka mig att bo där.

Men sen började jag se sånt jag inte gillade mer och mer.

Jag tycker det är långt ifrån allt som är bra/bättre i Sverige men det är enklare att bo här med språk mm.

70/30 kan kanske vara ett alternativ för mitt boende men inte heltid i Thailand.

För mig vart det tvärtom, och lite snabbare till beslut. Fem-sex resor på mindre än en månad per gång , därefter gick flyttlasset. Detta var nu över 10 år sedan, tiden går.... Inte ångrat beslutet en endaste dag, inte ens när falukorven tagit slut, eller innan den svenska kebabpizzan fanns att få tag på i Thailand.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Styrenbadkar,,nej tack.

Shit, jag som tänkte bjuda 500,000.- för pärlan!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Mr Ning Ning:

Styrenbadkar,,nej tack.

Jag tycker att du ska zooma in lite på bilden. Det är detaljerna som betyder något på MPR

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
3 minuter sedan, skrev spooncreek:

För mig vart det tvärtom, och lite snabbare till beslut. Fem-sex resor på mindre än en månad per gång , därefter gick flyttlasset. Detta var nu över 10 år sedan, tiden går.... Inte ångrat beslutet en endaste dag, inte ens när falukorven tagit slut, eller innan den svenska kebabpizzan fanns att få tag på i Thailand.

Alltid trevligt att höra att det lyckas för någon med utlandsflytt.

En annan sak som gör att jag drar mig från en flytt på heltid är ökande problem i kroppen.

Att få en riktigt bra sjukförsäkring när man är 68år är nog inte enkelt.

Kostnaderna för en sån är nog knappast försvarbara.

Där vinner Sverige stort.

Senast jag åkte in akut kostade det några hundralappar inkl kärlkransröntgen och flera ambulanstransporter mm.

Veteran

Dela på andra sajter

spooncreek
21 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Alltid trevligt att höra att det lyckas för någon med utlandsflytt.

En annan sak som gör att jag drar mig från en flytt på heltid är ökande problem i kroppen.

Att få en riktigt bra sjukförsäkring när man är 68år är nog inte enkelt.

Kostnaderna för en sån är nog knappast försvarbara.

Där vinner Sverige stort.

Senast jag åkte in akut kostade det några hundralappar inkl kärlkransröntgen och flera ambulanstransporter mm.

Är man trygghetsberoende, och absolut inget ont i det per se, så gör man nog rätt i att stanna i Sverige, det tror jag med. Jag prioriterar annat för egen del.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Är man trygghetsberoende, och absolut inget ont i det per se, så gör man nog rätt i att stanna i Sverige, det tror jag med. Jag prioriterar annat för egen del.

Jag hade säkert prioriterat annorlunda om jag var helt frisk.

Nu måste jag acceptera fakta och anpassa efter det.

Tunga monotona arbeten sätter sina spår.

Tur att såna jobb inte är tillåtna längre.

T,ex lyfta 20-25ton per dag.

Veteran

Dela på andra sajter

Intressant tråd och många bra argument. Kunde jag välja helt fritt så hade jag nog inte valt varken Thailand eller Sverige. Sverige går främst bort pga klimatet. Thailand har bättre klimat men  jag skulle hellre bo i ex Kalifornien eller nån annanstans med likvärdigt klimat. 

Men man ska väl ha en 8-10.000 usd/mån att bränna för att ens tänka på att bo där. 

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
2 minuter sedan, skrev LTD:

Intressant tråd och många bra argument. Kunde jag välja helt fritt så hade jag nog inte valt varken Thailand eller Sverige. Sverige går främst bort pga klimatet. Thailand har bättre klimat men  jag skulle hellre bo i ex Kalifornien eller nån annanstans med likvärdigt klimat. 

Men man ska väl ha en 8-10.000 usd/mån att bränna för att ens tänka på att bo där. 

Då har du till hyran och lite KFC.

Dyraste staten i USA när det gäller hyror.

Hemlösheten exploderar och massor med folk flyttar till andra stater.

Hade jag kunna välja fritt skulle Barbados ligga bra till.

Lugnt ,trevligt, obefintlig kriminalitet men tyvärr dyrt att leva där.

Veteran

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan man göra. Men det är ju ungefär lika relaterat till ström och spänning, som mitt exempel till slang och tryck. 

Det vill säga att vara pedagogiskt, utifrån vad Samet skrev tidigare. Eftersom han valde att raljera över något han ej förstod själv bevisligen.

Sen kan det funka i flera år då man har ett jordspett. För att sen jordspettet börjar bli dålig. Och strömmen då går genom höljet ut i kroppen istället.

Många livsfarliga installationer i Thailand.

Tycker inte det är speciellt pedagogiskt att lära ut felaktigheter.

Skulle du säga till dina killar att "både liter per minut talet och bar talet är för lågt."

De flesta som vill bli respekterade som kunniga, skulle nog säga att "både flödet och trycket är för lågt". Jag tycker åtminstone att det låter vettigare att säga det senare. Men du gör som du vill.

Skulle en polis stoppa mig och säga att km per timme talet var för högt, skriv under här.

Då skulle jag nog fundera vilken drog han går på.

För oss räckte det med att lossa fasen från skyddsjordsledaren och ansluta den till jordspettet. Vi kopplade också in så att strömmbrytaren bröt fas och neutral, istället för skyddsjord och fas. Håller med dig att Thailand har många farliga installationer. 

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

Californien är även mitt förstaval om jag varit ekonomiskt oberoende.

Kunde man bara hitta ett vettigt boende till "svenskt" pris så skulle jag nog bott där nu.

Får nöja mig med Thailand/Sverige 60/40 nu. Men detta år blir det nog mer Sverige än vad jag tänkt mig.

Dela på andra sajter

On 2020-05-19 at 07:11, skrev Tallviking:

Många tyskar har köpt villor/torp i Småland och då gärna dom som ligger ute i små byar eller ute i skogarna för att få komma bort från trängsel och städerna nere i Tyskland. Just Småland är extra lockande för dom p.g.a närheten till Tyskland och möjligheten att ta färja upp och snabbt komma fram

Säger du det. Jag bor i Småland. Inte många tyskar här.

Men var tusan ligger färjeläget till Tyskland?

mvh

biker

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Styrenbadkar,,nej tack.

Intresserad?

20200518_160501.thumb.jpg.495f3b7f5a4291b6e014fb5194d46022.jpg

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev JJC:

Intresserad?

Vad ful den var! 🥴

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

Vad ful den var! 🥴

Men går snabbt och bra i sjön.

Byggd för trollingsfiske.

Ca 50 knop

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Intresserad?

Är den bortskänkes som Ning Ning påstår... ja, då åker jag direkt, uppe hos dig om några timmar... 😉

Tjoa till när du går ut för sommaren så möter jag upp i slussen! 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...