Jump to content
IGNORERAD

Jag väljer Sverige

Herr Chang

Recommended Posts

37 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Du är inte heller elektriker

Nej, för tillfället är jag egenföretagare i Restaurangbranschen, fast fast med ett förflutet som tex "Chiefengineer och 2nd engineer" på en massa olika fartyg och båtar, med en sjöingenjörsexamen, där det bland annat ingått utbildning och examinering i elbehörighet.

Vad menar du var galet i mitt inlägg?

37 minuter sedan, skrev Stoneys:

Var nog snarare dåligt byggt hus som inte hade jordfelsbrytare. 

Svenska som byggt huset ?

Var det krav på jordfelsbrytare i Sverige för 25-30 år sedan? Och jag vet faktiskt inte vilka som byggde deras hus på 70-talet i Sverige, men det var antagligen inte Thai.

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

• Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

15

• Tommy

15

• Mr Ning Ning

15

• andrejsdenruskige

14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

44 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Om det är 0,001A?

Vad händer då?

Vad har det med något som skrivits innan att göra?

Papphatt!

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Kenneth4618

En fredagstråd redan,  på en tisdag 😱

Måste bero på coronan 😀

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wanchai:

Tomurdick???

Hur var det med din sosse du skulle klistra in, svammel bara eller?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

En fredagstråd redan på en tisdag 😱

Måste bero på coronan 😀

Eller korkskallar som smuttar på laokaon.....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

En fredagstråd redan,  på en tisdag 😱

Måste bero på coronan 😀

Det är "Lille-fredag"

MVH

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag tror okså att du är sosse minns jag läst det för 5 - 6 år sen, tror jag😉

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag tror okså att du är sosse minns jag läst det för 5 - 6 år sen, tror jag😉

Hahaha du bevisar med råge att du är smartare än prutten👍 :)

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hahaha du bevisar med råge att du är smartare än prutten👍 :)

Första gången du sagt nåt snällt till mej det MÅSTE vara fredag🥰

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Nja, du har inte sett allt :)

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Boa52:

De återkommer till dig när de saknar något att göra sig lustig över, så passa på och ta en pilsner under tiden och njut av det tillfälliga lugnet

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Vi fortsätter då offtopic, skumt ackord elektriker har, minns att de räkna in hur många golvluckor ( alla kablar kommer från kulvertar under rummen där elskåpen finns) de hade öppna i sin beräkning av ackordet på Scanraff... Utöver det kan jag säga att de hade underbart go mat där... Scanraff/Lysekil 5 gafflar av 5 får de.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tekkor:

De återkommer till dig när de saknar något att göra sig lustig över, så passa på och ta en pilsner under tiden och njut av det tillfälliga lugnet

Vi fortsätter då offtopic, skumt ackord elektriker har, minns att de räkna in hur många golvluckor ( alla kablar kommer från kulvertar under rummen där elskåpen finns) de hade öppna i sin beräkning av ackordet på Scanraff... Utöver det kan jag säga att de hade underbart go mat där... Scanraff/Lysekil 5 gafflar av 5 får de.

Där tappade jag iallafall tråden.

Dela på andra sajter

Jag fick en stöt idag... ca 10.000 volt men jag varken dog eller blev skadad. 

Jag är inte heller elektriker men jag vet och förstår skillnaden på spänning och ström samt deras samverkan vid en elstöt om den skall bli skadlig eller ej. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Tommy:

Vad har det med något som skrivits innan att göra?

Papphatt!

MVH

Väldigt mycket. 
220V säger ingenting...din mongolida däckssvabbare

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 minuter sedan, skrev samet:

Jag fick en stöt idag... ca 10.000 volt men jag varken dog eller blev skadad. 

Jag är inte heller elektriker men jag vet och förstår skillnaden på spänning och ström samt deras samverkan vid en elstöt om den skall bli skadlig eller ej. 

Vi har dessutom frekvensen som ställer till det. 
Men just 220V, säger inte mycket

Den där Tommy borde hålla sig i köket. Eller kanske inte...

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Väldigt mycket. 
220V säger ingenting...din mongolida däckssvabbare

220V säger hur mycket ström som kan färdas genom tex ditt hjärta vid en specifikt motstånd som din kropp dina kläder och hur lite motstånd du har i kontakt med "Jord"  Enligt Ohms lag U=R x I så ökar strömmen med minskat motstånd eller ökad spänning.

50 mA eller 0,05A är en potentiellt dödlig strömstyrka för en människa.

OM spänningen är 220 Volt och motståndet är 4400 Ohm blir strömmen genom dej 0,05 Ampere och du riskerar att dö.

Att stå barfota på ett vått stengolv och få kontakt med 220 Volt är antagligen livsfarligt.

Om spänningen är 110 Volt som i USA så krävs ett lägre motstånd eller bättre kontakt med "Jord" 2200 Ohm för att få samma strömstyrka genom dej.

Du får bara hälften så hög strömstyrka genom dej om du står barfota på samma våta stengolv som ovan, och vem vet du kanske klarar dej?

Om vi pratar högspänning, låt oss säga 40000 Volt så krävs ett extremt högt motstånd för att endast uppnå 0,05 Ampere, 800000 Ohm för att strömmen "endast" skall bli 0,05 Ampere.

Ändå så går det fint att sitta på en högspänningsledning utan att dö, bara man inte har någon kontakt med "Jord" på tillräckligt långt avstånd (jo ja vet vad en ljusbåge är...).

Så att påstå att spänningen inte spelar någon roll är som ni säkert redan visste fel.

Men det är ju kul att försöka visa sej klokare än andra, fast man egentligen bara "märker ord".

En rejält isolerande gummimatta på durken framför elcentralen, isolerade verktyg och skor och ena handen i bakfickan har räddat livet på många elektriker (det höjer motståndet mot "Jord").

MVH

Ändrades av Tommy

Dela på andra sajter

El trådar verkar dyka upp lite här och där, även i Sverige tråden!😆

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
27 minuter sedan, skrev Tommy:

220V säger hur mycket ström som kan färdas genom tex ditt hjärta vid en specifikt motstånd som din kropp dina kläder och hur lite motstånd du har i kontakt med "Jord"  Enligt Ohms lag U=R x I så ökar strömmen med minskat motstånd eller ökad spänning.

50 mA eller 0,05A är en potentiellt dödlig strömstyrka för en människa.

OM spänningen är 220 Volt och motståndet är 4400 Ohm blir strömmen genom dej 0,05 Ampere och du riskerar att dö.

Att stå barfota på ett vått stengolv och få kontakt med 220 Volt är antagligen livsfarligt.

Om spänningen är 110 Volt som i USA så krävs ett lägre motstånd eller bättre kontakt med "Jord" 2200 Ohm för att få samma strömstyrka genom dej.

Du får bara hälften så hög strömstyrka genom dej om du står barfota på samma våta stengolv som ovan, och vem vet du kanske klarar dej?

Om vi pratar högspänning, låt oss säga 40000 Volt så krävs ett extremt högt motstånd för att endast uppnå 0,05 Ampere, 800000 Ohm för att strömmen "endast" skall bli 0,05 Ampere.

Ändå så går det fint att sitta på en högspänningsledning utan att dö, bara man inte har någon kontakt med "Jord" på tillräckligt långt avstånd (jo ja vet vad en ljusbåge är...).

Så att påstå att spänningen inte spelar någon roll är som ni säkert redan visste fel.

Men det är ju kul att försöka visa sej klokare än andra, fast man egentligen bara "märker ord".

En rejält isolerande gummimatta på durken framför elcentralen, isolerade verktyg och skor och ena handen i bakfickan har räddat livet på många elektriker (det höjer motståndet mot "Jord").

MVH

Som sagt så kan du ladda upp dig själv med en herrejösses massa volt. 
Sedan kan vi ta likström och växelström där växelströmmen ställer till det ännu mer. 

Alltså vad är det som är farligt?

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Som sagt så kan du ladda upp dig själv med en herrejösses massa volt. 
Sedan kan vi ta likström och växelström där växelströmmen ställer till det ännu mer. 

Alltså vad är det som är farligt?

idi*ter.

MVH

Ändrades av Tommy

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Precis nyss, skrev Tommy:

idi*ter.

MVH

idi*ter behöver inte alltid vara farliga

Dela på andra sajter

Nu är jag lite lessen att min dryge storebror inte längre är aktiv här längre, är det något han kunde var det el, både högspänning och lågspänning. Ska försöka få han tillbaka hit, tills dess får vi nöja oss med Ohms lagar!

//S, lillebror

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev samet:

Wow... fick han världens stöt av 220 volt... snälla du som kam och vet... hur får man väldens stöt av 220 volt... 

Hela diskussionen om 220 Volt började med att en medlem med svag kunskap om el ifrågasatte hur man kan få "Världens stöt" av 220 Volt.

OK, jag vet inte exakt @samet ´s definition på "Världens stöt" men att dö av en "stöt" är illa nog, tycker jag.

Nu släpper jag detta, och hoppas ingen tar tag i en 230 Volts oisolerad strömförande kabel (OK inte en kabel kopplad till ett system med max strömstyrka på 0,0001 Ampere, utan en sån som alla har i sina hem, säkrad till minst 6 Ampere, inte heller nån idi*t kommentar om 10.000 volts statisk el-stöt) och samtidigt står barfota i en leråker, eller råkar ha andra handen på ett jordat föremål, som en rostfri diskbänk.

MVH

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

idi*ter behöver inte alltid vara farliga

Sant!

MVH

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Hela diskussionen om 220 Volt började med att en medlem med svag kunskap om el ifrågasatte hur man kan få "Världens stöt" av 220 Volt.

OK, jag vet inte exakt @samet ´s definition på "Världens stöt" men att dö av en "stöt" är illa nog, tycker jag.

Nu släpper jag detta, och hoppas ingen tar tag i en 230 Volts oisolerad strömförande kabel (OK inte en kabel kopplad till ett system med max strömstyrka på 0,0001 Ampere, utan en sån som alla har i sina hem, säkrad till minst 6 Ampere, inte heller nån idi*t kommentar om 10.000 volts statisk el-stöt) och samtidigt står barfota i en leråker, eller råkar ha andra handen på ett jordat föremål, som en rostfri diskbänk.

MVH

Typiskt mpr, du berättar en kul skojig lustig eller ett intressant inlägg... Då brukar alltid nån förstöra med att spamma sönder tråden för nått stavfel, grammatisk fel, eller för att de just inte förstod själva inlägget och blev förvirrad...

Tyvärr får man nog se detta mönster regelbundet på mpr.

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Att 230volt inte är farligt är bara nonsens.

Finns det t.ex 16Ampere i kabeln så slår det en medvetslös blixtsnabbt.

Jag har själv råkat ut för detta och det är jävligt obehagligt.

Tacksam att jag överlevde.

I Thailand har man dessutom som princip att mata ström med högt ampere tal snarare än att mata husen med 3 fas. Det är därför en thailändsk direktverkande elberedare för vv funkar i Thailand. Men dåligt i Sverige. Då matningen på enfas har tillräckligt ampere för att den ska kunna värma i Thailand som exempel. I mitt säkring skåp här hemma i Bankok, är 16 ampere den lägsta säkringen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...