Jump to content
IGNORERAD

Jag väljer Sverige

Herr Chang

Recommended Posts

Herr Chang

Detta är ett Thailandsforum, och jag borde inte vara förvånad över att många här strävar efter att bo i Thailand. Hellre än i Sverige. Det finns fördelar med Thailand, men också nackdelar. Samma med Sverige, fast på annat vis.

Det är förvisso trevligt att vistas i Thailand (inte just nu kanske), men jag känner själv att det räcker med två eller tre veckor. Sen vill jag hem till Sverige. Jag har förvisso både tid och pengar att flytta permanent till Thailand, men varför?

Det upphör aldrig att förbluffa mig när medlemmar på detta forum berättar att de i princip bränt alla broar till Sverige vid flytt till Thailand. Varför just Thailand?

Jag har besökt många länder runt om i världen, och en del av dom ter sig intressanta för längre vistelse. Utan inbördes ordning: Irland, Japan och Nya Zeeland. Thailand hamnar långt ner på denna lista.

Men det landar alltid i att jag föredrar att stanna i min kära lägenhet i Göteborg. Det vore intressant med lite sakliga argument för varför Thailand ska vara så fantastiskt att bo i?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

15

• Tommy

15

• Mr Ning Ning

15

• andrejsdenruskige

14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har hört att sinsoden är väldigt dyr på Irland ochså....korken är av om nån undrar😀

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

Jag kan bara hålla med.

Det finns inget i Thailand som får mej att vilja bo där permanent, särskilt inte när jag blir äldre och sjukligare.

Funkade fint att bo där när jag gjorde det, men nu är jag helt övertygad om att Sverige är bättre, på alla sätt och vis, förutom för de som inte klarar kyla...

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Stränderna! Speciellt de i Isaanområdet...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Detta är ett Thailandsforum, och jag borde inte vara förvånad över att många här strävar efter att bo i Thailand. Hellre än i Sverige. Det finns fördelar med Thailand, men också nackdelar. Samma med Sverige, fast på annat vis.

Det är förvisso trevligt att vistas i Thailand (inte just nu kanske), men jag känner själv att det räcker med två eller tre veckor. Sen vill jag hem till Sverige. Jag har förvisso både tid och pengar att flytta permanent till Thailand, men varför?

Det upphör aldrig att förbluffa mig när medlemmar på detta forum berättar att de i princip bränt alla broar till Sverige vid flytt till Thailand. Varför just Thailand?

Jag har besökt många länder runt om i världen, och en del av dom ter sig intressanta för längre vistelse. Utan inbördes ordning: Irland, Japan och Nya Zeeland. Thailand hamnar långt ner på denna lista.

Men det landar alltid i att jag föredrar att stanna i min kära lägenhet i Göteborg. Det vore intressant med lite sakliga argument för varför Thailand ska vara så fantastiskt att bo i?

Herr Chang har talat.

Jag håller med herr Chang, väljer Sverige. 

Dela på andra sajter

Göteborg är ju en rätt mysig stad att bo i antar jag? Verkar vara goa gubbar som bor där, ingen storstads stöddighet där man ser ner på övriga landet. Något jag kan tycka mig uppleva med Stockholmare i viss mån 😛 

Så det kanske är den enkla förklaringen till att du inte vill bo i Thailand trots att du kan, du trivs helt enkelt så jäkla bra i Göteborg? 

Sen är det säkert så att just därför att du har de ekonomiska möjligheterna så ger ju det dig en frihet många saknar, de måste välja ett land att bo i, det måste inte du för du kan flytta runt hela jorden om du känner för det. Du skiter ifall en stor stark kostar 80 spänn på restaurangen, men många andra fnyser och tänker högt "fy vad dyrt, i Pattaya på happy hour kostar en bira 40 bath!" De jämför hela tiden med vad saker kostar i Thailand och ju mer de jämför priser desto sämre framstår Sverige som ett land att leva i. Man kan argumentera för att Thailand blivit ca dubbelt så dyrt de senaste 15 åren på turistorterna, dels för att priserna gått upp och dels för att valutan blivit så stark så vi får mindre Baht för våra SEK. Men samtidigt så kunde vi faktist vara rätt nöjda med vården vi fick i Sverige för 15 år sen, idag, i synnerhet nu i Corona tider, så är sjukvården många gånger rätt kass. Det saknas resurser och läkarna är överbelastade, är du inte döende eller uppenbart har brutit nåt, var god dröj! Jag tror inte folk fattar detta själva om de inte blivit sjuka och sökt vård hos sin vårdcentral, det kan vara helt sjuka väntetider på en sån simpel sak som en magnetröntgen eller en koloskopi undersökning. För att inte tala om psykisk ohälsa, kommer du inte med snaran runt halsen typ så finns det inga garantier för att du kommer att få hjälp. Sånt här leder förstås till att folk dör pga sjukdomar som inte upptäcks i tid eller för att folk tar livet av sig. Vem hade kunnat ana det för 20 år sen att det skulle bli så i Sverige. Och klart att om man ändå inte känner sig trygg att bli sjuk i Sverige, då kanske det lika gärna kan kvitta helt? Därför framstår Thailand som ett bra land att leva i jämfört med i Sverige, de få gånger de kommit i kontakt med sjukvården där nere så har de ju varit nöjda, men de glömmer kanske att de knappast hade några allvarliga sjukdomar i så fall, inte samma sak att bli ompysslad när man kört omkull med moppen som när du behöver operera hjärtat och försäkringen bara täcker en del av kostnaden... 😮 

De jag känner som tjötar mest om att de vill flytta till Thailand är de som ofta har det rätt knapert rent ekonomiskt. Känner man att man sliter för att få en dräglig tillvaro hemma i Sverige och att enda gången man känner ro är den årliga Thailandsresan så är det klart att man skulle vilja ha det så varje dag istället. Men faktum är ju att skulle de också ha köpt en massa Apple aktier för typ 20 år sen så hade de säkert känt ro även hemma i Sverige och också tyckt att det räcker med 2-3 veckors semester till Thailand och att det fanns en massa andra minst lika bra länder man skulle kunna tänka sig att bo i ifall man tröttnade på Sverige 😉

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

Jag valde att flytta till Thailand för att:

1. Det har varit, och är ännu, relativt lätt att kunna få bo här som pensionär. Men det kanske ändras...

2. Klimatet. Man kan vistas utomhus året runt. Jag trivdes i Göteborg, men den som påstår att klimatet är bra där ljuger. I och för sig, om man gillar att sitta inne i en lägenhet så spelar det ingen roll var man är...

3. Sociala livet. Här iThailand har jag mer vänner och träffar mer folk än om jag suttit kvar i min lägenhet i Göteborg. 

4. Tryggheten. Kriminalitet finns här också, men i princip ingen sådan sk vardagskriminalitet som finns i västvärlden. Klotter finns men obetydligt, man kan lämna saker utomhus utan att de försvinner eller förstörs. Inga ungdomar rånar varandra. Inga äldrebrott....

5. Sjukvården är mycket bra och lättillgänglig. Men man måste betala. 

Små saker är billigt. Men stora ingrepp kan bli mycket dyrt. 

Så ska man åldras här behövs planering för sånt. = Ekonomi. 

6. Bekvämligheten. Man kan åka runt var som helst i bygderna här. Finns alltid nånstans att äta eller få nåt att dricka. 

Att övernatta krävs lite Googlande men finns oftast. 

På svenska landsbygden krävs lite mer planering 

Har bott i Chiang Mai i drygt 6 år och har ingen längtan tillbaka till lägenheten i Göteborg. 

/hakancnx

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev hakancnx:

Jag valde att flytta till Thailand för att:

1. Det har varit, och är ännu, relativt lätt att kunna få bo här som pensionär. Men det kanske ändras...

2. Klimatet. Man kan vistas utomhus året runt. Jag trivdes i Göteborg, men den som påstår att klimatet är bra där ljuger. I och för sig, om man gillar att sitta inne i en lägenhet så spelar det ingen roll var man är...

3. Sociala livet. Här iThailand har jag mer vänner och träffar mer folk än om jag suttit kvar i min lägenhet i Göteborg. 

4. Tryggheten. Kriminalitet finns här också, men i princip ingen sådan sk vardagskriminalitet som finns i västvärlden. Klotter finns men obetydligt, man kan lämna saker utomhus utan att de försvinner eller förstörs. Inga ungdomar rånar varandra. Inga äldrebrott....

5. Sjukvården är mycket bra och lättillgänglig. Men man måste betala. 

Små saker är billigt. Men stora ingrepp kan bli mycket dyrt. 

Så ska man åldras här behövs planering för sånt. = Ekonomi. 

6. Bekvämligheten. Man kan åka runt var som helst i bygderna här. Finns alltid nånstans att äta eller få nåt att dricka. 

Att övernatta krävs lite Googlande men finns oftast. 

På svenska landsbygden krävs lite mer planering 

Har bott i Chiang Mai i drygt 6 år och har ingen längtan tillbaka till lägenheten i Göteborg. 

Synpunkter på både nr 4 & 5, herr "Hakancnx" Det kan vi säkert ta vid ett annat tillfälle. Ha det gött!

Dela på andra sajter

Jag flyttade till Thailand för 22 år sedan men under de åren har vi bott ett år i Hong Kong, semestrat 3-5 veckor per år utanför Thailand plus att jag oftast reser utanför Thailand 2-3 veckor per månad. Innan man nu blev inlåst i Thailand har jag aldrig varit i Thailand i mer än en månad i sträck och det var när dottern föddes för 14 år sedan.

Måste jag välja mellan Thailand och Sverige så blir det Thailand men det väger jämnare för varje år som går. Jag ogillar verkligen oktober-november samt stora delar av december-mars, beroende på väder, i Sverige så den delen kommer jag aldrig sakna. Att kunna sitta ute när man vill är klart Thailands största fördel men nu när jag varit här längre än någonsin så blir jag ordentligt trött på ständiga 38 grader. Mycket av det andra som är positivt med Thailand har med det låga prisläget att göra och det finns givetvis mängder med andra länder som har samma fördelar. Nu har jag bott här i nästan hela mitt vuxna liv så helt lämna Thailand kommer jag nog aldrig göra.

När dottern är klar med skolan här nere om 4 år så blir det åtminstone 3-4 månader om året i Sverige och så länge ekonomi och hälsa tillåter så kommer vi resa så mycket det går. Att se och uppleva nya miljöer ser jag som ett av livets absoluta meningar och att som nu närmast sitta fast och inte ens kunna planera nästa resa är riktigt trist.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

ArneMorales
5 timmar sedan, skrev Tommy:

Det finns inget i Thailand som får mej att vilja bo där permanent, särskilt inte när jag blir äldre och sjukligare.

Funkade fint att bo där när jag gjorde det, men nu är jag helt övertygad om att Sverige är bättre, på alla sätt och vis, förutom för de som inte klarar kyla...

MVH

Allmänt

Främst klimatet, solen, ljuset året runt.

Naturen, djungel, hav, djurliv  mångfalden

Maten, färsk frukt, fisk, kryddor etc.

Frihet att leva som du vill.

Mycket lite svensk extrem feminism och PK politiker som moraliserar.

Sedan anser jag  att omvårdnad, sjukhus  etc är bättre i Thailand än Sverige numera.

Mera personligt

Fru, barn.

Vilka hobbies du har.

Själv odlar jag. Gronsaker, frukt, kryddor, blommor året runt.

Dela på andra sajter

Guest Fredman
51 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Frihet att leva som du vill.

Mycket lite svensk extrem feminism och PK politiker som moraliserar.

Funderar på om Paulo Roberto önskar att han bodde där?

Själv svajar jag fram och tillbaka. Skulle kunna flytta nu men tycker att det för det mesta är ganska kul att jobba. Nu är jag nog mer inne på en 6 månaders lösning om några år. Stugan i skärgården och kontakt med barn och barnbarn vill jag inte vara utan.

Dela på andra sajter

Jag har bott i Thailand i 16 år nu och har haft ett bra liv här, men för ca ett år sedan började längtan till Sverige komma smygande och då är det det Sverige jag tänker på, som det var när jag flyttade.

Jag försöker följa med vad som händer i Sverige, dels genom media och dels genom vänner där och det har fått mig att bli vacklande i mina flyttankar.

Jag har blivit lite trött på Thailand - ett u-land med allt vad det innebär, att vilja men inte kunna, ständigt vara uppmärksam på att inte bli lurad när man handlar en pryl. Jag handlar hellre av en sur, butter men ärlig svensk än av en leende, falsk thailändare. 

I Thailand är jag gäst, som lever på nåder. Sverige är mitt land, min kultur, mitt språk och min mat.

De sista åren i livet skulle jag nog vilja bo i Sverige, men kanske i morgon jag tänker annorlunda. Är inte färdig med mitt vacklande och frugan tjatar om att flytta till Sverige.....

Jag tror att vi skulle kunna leva på min pension i Sverige, men det skulle bli knapert. I Thailand lever vi ett gott liv och det blir pengar över varje månad.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Värmen och vänligheten som får en att sträva bo där kalla årstiden på ålderns höst

Ändrades av Dolle
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Swippe:

Göteborg är ju en rätt mysig stad att bo i antar jag? Verkar vara goa gubbar som bor där, ingen storstads stöddighet där man ser ner på övriga landet. Något jag kan tycka mig uppleva med Stockholmare i viss mån 😛 

Så det kanske är den enkla förklaringen till att du inte vill bo i Thailand trots att du kan, du trivs helt enkelt så jäkla bra i Göteborg? 

Sen är det säkert så att just därför att du har de ekonomiska möjligheterna så ger ju det dig en frihet många saknar, de måste välja ett land att bo i, det måste inte du för du kan flytta runt hela jorden om du känner för det. Du skiter ifall en stor stark kostar 80 spänn på restaurangen, men många andra fnyser och tänker högt "fy vad dyrt, i Pattaya på happy hour kostar en bira 40 bath!" De jämför hela tiden med vad saker kostar i Thailand och ju mer de jämför priser desto sämre framstår Sverige som ett land att leva i. Man kan argumentera för att Thailand blivit ca dubbelt så dyrt de senaste 15 åren på turistorterna, dels för att priserna gått upp och dels för att valutan blivit så stark så vi får mindre Baht för våra SEK. Men samtidigt så kunde vi faktist vara rätt nöjda med vården vi fick i Sverige för 15 år sen, idag, i synnerhet nu i Corona tider, så är sjukvården många gånger rätt kass. Det saknas resurser och läkarna är överbelastade, är du inte döende eller uppenbart har brutit nåt, var god dröj! Jag tror inte folk fattar detta själva om de inte blivit sjuka och sökt vård hos sin vårdcentral, det kan vara helt sjuka väntetider på en sån simpel sak som en magnetröntgen eller en koloskopi undersökning. För att inte tala om psykisk ohälsa, kommer du inte med snaran runt halsen typ så finns det inga garantier för att du kommer att få hjälp. Sånt här leder förstås till att folk dör pga sjukdomar som inte upptäcks i tid eller för att folk tar livet av sig. Vem hade kunnat ana det för 20 år sen att det skulle bli så i Sverige. Och klart att om man ändå inte känner sig trygg att bli sjuk i Sverige, då kanske det lika gärna kan kvitta helt? Därför framstår Thailand som ett bra land att leva i jämfört med i Sverige, de få gånger de kommit i kontakt med sjukvården där nere så har de ju varit nöjda, men de glömmer kanske att de knappast hade några allvarliga sjukdomar i så fall, inte samma sak att bli ompysslad när man kört omkull med moppen som när du behöver operera hjärtat och försäkringen bara täcker en del av kostnaden... 😮 

De jag känner som tjötar mest om att de vill flytta till Thailand är de som ofta har det rätt knapert rent ekonomiskt. Känner man att man sliter för att få en dräglig tillvaro hemma i Sverige och att enda gången man känner ro är den årliga Thailandsresan så är det klart att man skulle vilja ha det så varje dag istället. Men faktum är ju att skulle de också ha köpt en massa Apple aktier för typ 20 år sen så hade de säkert känt ro även hemma i Sverige och också tyckt att det räcker med 2-3 veckors semester till Thailand och att det fanns en massa andra minst lika bra länder man skulle kunna tänka sig att bo i ifall man tröttnade på Sverige 😉

Jag vill passa på att ta upp det här eviga göteborgsgnället om stockholmare, som du inledningsvis är inne på.

Jag har bott i/ runt Stockholm i 30 år och min erfarenhet är, att urstockholmarna är minst lika goa som göteborgarna. Det är de inflyttade, mitt i karriärenfolket från olika landsdelar, som har åstadkommit den här malligstämpeln på stockholmarna

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Kombination är bäst. April - september i Sverige, härlig vår, sommar o början på hösten. Sen Thailand, värme, sol, strand o lattjo laijban. Behöver inte klä på 30 min bara för att ta en sväng på moppen. Männsikorna (beror på vilka man umgås med, jag är vuxen o får välja själv)

Sen finns det nackdelar i båda länder, det som är fördel i Sverige är nackdel i Thailand t.ex sjukvårdkostnad, medicin Det är lätt att leva i Sverige också, kan knalla in i butiken o behöver inte undra om man blir lurat, konsument trygghet. Nordens natur är överlägsen, Ullared, Böda camping etc... 55555 härligt, vad jag älskar leva, i båda länder. Tack.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Var helt inne på att flytta till Thailand på heltid men nu är jag mer inne på 50/50.

Att plocka russinen ur kakan att så säga 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Var helt inne på att flytta till Thailand på heltid men nu är jag mer inne på 50/50.

Att plocka russinen ur kakan att så säga 😉

Exactemente.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

Funderar på att byta Sverige mot Thailand eller Asien helt. 

Den dagen jag ska bli pensionär så köper jag enkelt biljett till Thailand och sedan får vi se vad det blir för land.

Ska bli en risbonde, och grönsaksodlare, kommer att ha mat för dagen och min pension kommer användas till nöje som att äta ute varje dag så jag sliper laga mat.

Efter koll med pensionsmyndigheten så behöver jag inte oroa mig. Dessutom är jag skuldfri.

Har lägenhet och hus i Chiang Mai, Toyota Yaris räcker för att köra lite hit och ditt.

På flygplatsen i Chiang Mai finns det alltid möjlighet att köpa billiga restbiljetter till olika destinationer.

Exempel, Hongkong tor. 1000 Bath så det blir mycket turistande också.

Dela på andra sajter

Har ju bott i Sverige störrre delen av mitt liv varav  6 år permanent i Thailand,men det lutar nog åt 2/3 i Sverige och 4 månader i Thailand framdeles, är inget större fan av vinter nu längre så klimatet är avgörande,det sociala livet är lika stort på bägge platserna,inte att förglömma mitt golfintresse. Måste ju även hålla igång "Gamla Bettan". Jobbar ju nu när dottern ville studera här,orkar nog några år till.  

Ändrades av Drivern
Dela på andra sajter

Jag har valt att inte bo i Thailand trots att min ekonomi skulle klara det.

Jag är ju till åren kommen med mina 79 år.

Sjukförsäkring kostar över 30 000 sv. kr.per år, iochförsig inte ett problem.

Mestadels försöker folk i Th.att lura en - gäller också inom den privata sjukvården enligt vad jag upplevt.

Statliga sjukhus/vårdcentraler har fungerat bra vid dom tillfällen jag nyttjat dom.

Det är mycket låg kvalite på verktyg och utrustning om man inte hittar specialbutiker.

I varuhusen är det gott om folk som kan ta betalt och le,kunskapen om varorna är mestadels mycket bristfällig.

Bland folk i allmänhet är bildningsnivån mycket låg beroende på ett undermåligt skolsystem.

En Thailändare har alltid rätt, trots att dom ofta är korkade.

Jag äter bara Thaimat när jag är där, men efter en månad så längtar jag hem till "riktig" mat,

trots att min bästa vän är duktig på matlagning, och även försöker laga lite farangmat.

Det mest positiva är att jag hittat en själsfrände så vår gemenskap fungerar mycket bra.

Språket är den stora barriären. Jag kan tala engelska, tyska och svenska men att lära mig Thai är en omöjlighet.

Thai är ett tonspråk där uttalsnyanser gör stor skillnad. Jag är mycket omusikalisk och kan inte sjunga så varje tonspråk faller bort. Att uttrycka känslor är svårt på ett utrikes språk , där är det modersmålet som gäller.

Att lämna barn, barnbarn och vänner är inget för mig, så jag blir kvar i Sverige, tills det är dags att elda upp mig.

Thailand förblir ett ställe, dit jag åker för att ha kul en månad varje vinter.

Born41

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

Jag har bott i Thailand i 16 år nu och har haft ett bra liv här, men för ca ett år sedan började längtan till Sverige komma smygande och då är det det Sverige jag tänker på, som det var när jag flyttade.

Jag försöker följa med vad som händer i Sverige, dels genom media och dels genom vänner där och det har fått mig att bli vacklande i mina flyttankar.

Jag har blivit lite trött på Thailand - ett u-land med allt vad det innebär, att vilja men inte kunna, ständigt vara uppmärksam på att inte bli lurad när man handlar en pryl. Jag handlar hellre av en sur, butter men ärlig svensk än av en leende, falsk thailändare. 

I Thailand är jag gäst, som lever på nåder. Sverige är mitt land, min kultur, mitt språk och min mat.

De sista åren i livet skulle jag nog vilja bo i Sverige, men kanske i morgon jag tänker annorlunda. Är inte färdig med mitt vacklande och frugan tjatar om att flytta till Sverige.....

Jag tror att vi skulle kunna leva på min pension i Sverige, men det skulle bli knapert. I Thailand lever vi ett gott liv och det blir pengar över varje månad.

Nuförtiden är det araber du handlar av i Sverige!🤣

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Jag vill passa på att ta upp det här eviga göteborgsgnället om stockholmare, som du inledningsvis är inne på.

Jag har bott i/ runt Stockholm i 30 år och min erfarenhet är, att urstockholmarna är minst lika goa som göteborgarna. Det är de inflyttade, mitt i karriärenfolket från olika landsdelar, som har åstadkommit den här malligstämpeln på stockholmarna

Jasså?https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP4gGk/ica-larmar-om-nytt-fusk-med-kottfars

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Jag har väl haft ganska tur som hittat en ganska bra mix. Jag bor väl ungefär lika mycket i Thailand som i Sverige. Och trivs lika bra både i Bangkok som i Stockholm. Har man varit tillräckligt länge i Thailand. Då upplever man värmen, lika besvärande som kylan i Sverige. Brukar vara i Sverige från slutet av april till september. Samt från Lucia till slutet av januari. Nu ställde corona till det. Så jag är kvar i Bangkok. Men det går ingen nöd på mig. Jag har däremot lärt mig att uppskatta Sverige en hel del genom åren. Och ser kanske inte Thailand lika blåskimrande som tidigare. Dock är verkligheten till vad man gör den till var man än är. Så jag upplever det positiva i livet var jag än är. Och försöker ta tillvara tiden att göra saker, som jag inte kan göra när jag är i Sverige och vise versa. Jag kommer förmodligen aldrig bränna broarna till Sverige. Och när jag kan få det bästa av 2 världar. Finns det ju ingen anledning till det. Sverige är fantastiskt. Men även Thailand är fantastiskt. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har väl haft ganska tur som hittat en ganska bra mix. Jag bor väl ungefär lika mycket i Thailand som i Sverige. Och trivs lika bra både i Bangkok som i Stockholm. Har man varit tillräckligt länge i Thailand. Då upplever man värmen, lika besvärande som kylan i Sverige. Brukar vara i Sverige från slutet av april till september. Samt från Lucia till slutet av januari. Nu ställde corona till det. Så jag är kvar i Bangkok. Men det går ingen nöd på mig. Jag har däremot lärt mig att uppskatta Sverige en hel del genom åren. Och ser kanske inte Thailand lika blåskimrande som tidigare. Dock är verkligheten till vad man gör den till var man än är. Så jag upplever det positiva i livet var jag än är. Och försöker ta tillvara tiden att göra saker, som jag inte kan göra när jag är i Sverige och vise versa. Jag kommer förmodligen aldrig bränna broarna till Sverige. Och när jag kan få det bästa av 2 världar. Finns det ju ingen anledning till det. Sverige är fantastiskt. Men även Thailand är fantastiskt. 

Leif GW Persson? Är det du?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...