Jump to content
IGNORERAD

Fem Rai åkermark


Chiefen

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej siam-nilsson

Tack för informationen.

Om detta ris kommer att visa sig fungera så kommer det att minska hungern i världen och förändra livet för 100 tals miljoner människor.

Då är nog dom pengar som vi utlänningar riskerar att förlora en liten bisak i sammanhanget, och något som jag själv skulle stå ut med att förlora

om så många människor skulle få det bättre.

Och man kan ju alltid välja att odla något annat som är lönsammare.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ronoh

    11

  • Herr Chang

    8

  • Farang

    5

  • Merlins

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Vi började köpa mark ca:20 km. utanför Udon Thani för ungefär 8 år sedan, då betalade vi 6,000 bath/rai.

Senast vi köpte var 3 år sedan för 16,000, har blivit erbjudna 25,000 bath/rai för den samma.

Detta är lite högre belägen mark, för tillfället odlas sockerör på drygt 30 rai.

En familj får in i snit 100,000 bath/ år på det.

Det känns ganska bra.

WOFFE

Link to comment
Dela på andra sajter

Woffe här igen.

Vi har funderat på att dela marken i fem delar, och sedan plantera eukalyptus på en del per år. :yes:

Vilket skulle ge större inkomst, för att senare gå över till gummiplantering.

Det är en slags pensionsförsäkring som kan användas redan nu, och göra nytta. :dance1:

Pensionering i LOS :drinks::preved::dance1:

WOFFE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Isan-Lover, du beskriver faktiskt rådande marknadskrafter på ett utomordentligt vis utifrån den politiska världsordning som vi lever i. Sedan kan man självklart hysa personliga önskemål om att det förhöll sig annorlunda.

- Jag håller med dig om att den nya ris-sorten skulle kunna mätta ytterligare miljontals människor om man ”rättvist fördelade käket” och började odla upp mark i träda och om de tåligare plantorna började användas istället.

Men, ja det finns ett stort ”men” i detta sammanhang.

Det är med största säkerhet ytters få av Thailands ca 15 miljoner risbönder som har flexibiliteten att bara byta till andra grödor eller med en axelryckning kan finna sig i att få ett lägre kilopris på odlat ris. Storbönder eller thaifamiljer med sponsorer kan säkert lättare lägga om till andra grödor, men alla kämpande småbönder med skulder har det nog svårare att göra så eftersom de saknar både kapital och lämplig kunskap om andra grödor.

Det kan säkert låta negativt och lite syniskt av mig, men summan av kardemumman blir nog i slutändan ett nollsummespel där kilopriset antingen sjunker pga ett ökat utbud, eller också stabiliseras kilopriset då andra och bättre betalda grödor börjar odlas där det tidigare odlades ris. Redan idag råder dock vattenbrist på många håll i Thailand, och dess vattenreservoarer är hårt ansatta pga att allt fler bönder under de senaste åren har försökt klämma in en tredje ris-skörd, vilket då har tärt på vattenresurserna. Så det blir nog svårt att öka mängden uppodlad areal för risproduktion Thailand.

På 80-90 talet var det på modet i Thailand att odla kaffe eftersom världsmarknadspriset då var högt. Sedan blev det överproduktion med fallande kilopris som följd och det gick knappt runt för de som hade satsat på kaffeodlingar.

Möjligen blir det finansiellt lite säkraren att vara risbonde i översvämningsdrabbade områden med den nya vattentåliga rissorten, men kvar står dock den hungrande individen i svältdrabbade länder som fortfarande inte får tag på något ris att äta. Och inte har den fattige råd att köpa de nya och dyrare grödorna som de mer flexibla bönderna har gått över till att odla. Redan idag finns det ju ett jättelikt matöverskott i våra I-länder, men inte hjälper det den som är drabbad av hungersnöd i u-länder. Han går ju fortfarande hungrig samtidigt som vi dagligen kastar bort mängder av mat.

Idag exporterar Thailand mängder av ris till länderna i Afrika, men hur blir det med det i framtiden?

När kineserna nu odlar upp allt större arealer i Afrika för att odla thai-ris så lär Afrika om 10 år vara självförsörjande på ris, och med kinesernas hjälp kommer förmodligen Thailands ställning som världens största exportör av ris att vara hotad.

http://www.bangkokpost.com/business/economics/15099/africa-beckons-for-rice-firms

- Sedan är det ju faktiskt både olagligt och politiskt mycket känsligt att som utlänning syssla med jordbruk i Thailand. Det är ju till och med förbjudet att arbeta som frisör om man är utlänning i Thailand. Så med detta i bakhuvudet så vill jag bara säga att det inte är ”en baggis” att bli en framgångsrik risbonde i Thailand. Men andra grödor som exempelvis gummiträd eller sockerrör för etanolproduktion kan nog fungera under de närmsta kommande åren.

Fy fanken vad negativt allt det här lät :huh:

Lycka till nu alla hugande risbönder,

själv försöker jag få ordning på grönsakslandet vid sommarstugan, och det är nog så svårt och jobbigt att klara av.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Roligt att höra att fler är igång och odlar i Thailand.

Eucalyptus är det som vi har satsat mest på och vi har också planerat in skördarna så att vi ska skörda en markbit vart femte år.

Och jag köper gärna mer mark till rätt pris, hitills har det legat på mellan 7 500 baht och 15 000 baht per rai beroende på läget.

Det mesta av risodlingen sköter familjen på egen mark, vi har bara ca 5 rai på vår mark där det var för fuktigt för eucalyptusen.

Träden dog under regnperioden där så vi gav upp och planterar ris där, och riset blir bättre där än på någon av familjens andra fält.

Siam-nilsson har ju helt rätt i att man som utlänning inte får arbeta, men jag har ännu aldrig träffat på eller ens hört talas om någon utlänning

som har fått problem på landsbygden för att dom deltar i släktens dagliga arbete.

Jag tror inte ens att korrumperade poliser är avundsjuka på att en utlänning svettas under hårt kroppsarbete på ett fält eller i skogen.

Det finns ju utlänningar som har levt stora delar av sitt liv som småskaliga jordbrukare i t.ex Isaan utan att bli drabbade på något sätt.

Jag tror att chansen arr råka illa ut om man arbetar i Thailand är mycket större inom turisnäringen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam-nilsson har ju helt rätt i att man som utlänning inte får arbeta, men jag har ännu aldrig träffat på eller ens hört talas om någon utlänning

som har fått problem på landsbygden för att dom deltar i släktens dagliga arbete.

Jag tror inte ens att korrumperade poliser är avundsjuka på att en utlänning svettas under hårt kroppsarbete på ett fält eller i skogen.

Det finns ju utlänningar som har levt stora delar av sitt liv som småskaliga jordbrukare i t.ex Isaan utan att bli drabbade på något sätt.

Jag tror att chansen arr råka illa ut om man arbetar i Thailand är mycket större inom turisnäringen.

Mvh Isan Lover

Hej igen Isaan-Lover,

Att man inte får arbeta utan arbetstillstånd det stämmer.

Men det var snarare bruket och ägandet av marken som eventuellt kan komma under granskning.

Det vill säga: Kan din fru bevisa att hon har köpt marken för egna pengar?

Jag tycker mig se att den nuvarande regeringen letar efter sk "scape goats" bland utlänningar

i Thailand så att missförhållanden som arbetslöshet och annat kan skyllas på dem.

Se artikel i Bangkok Post:

Govt finds foreigners buying farmland

Writer: BangkokPost.com

Published: 19/08/2009 at 04:02 PM The government has uncovered evidence suggesting foreigners could have obtained illegal ownership of about 10,000 rai of farmland in the central region and employed farmers to grow crops there, Deputy Commerce Minister Alongkorn Ponlaboot said on Wednesday.

The Foreign Business Act prohibits foreigners or foreign firms from buying or renting land to grow crops or raise livestock, but they can form joint ventures in which Thai partners have 51 per cent of the equity.

Officials from the Department of Business Development and the Department of Special Investigations investigated agriculural areas in the central provinces, and found that foreign investors could have breached the law, Mr Alongkorn said.

The Foreign Business Act provides for a maximum three years in prison and/or a fine of one million baht for violations.

He said the investigators were still determining whether the foreigners were using nominees to invest in agriculture. The finding should be available next week.

"The government is not trying to obstruct foreigners from doing business in Thailand, but their businesses must be legitimate," he said.

Antagligen är de ute för att statuera exempel, så att "utlänningarna" blir rädda och håller sig borta från åkerlapparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

"The government is not trying to obstruct foreigners from doing business in Thailand, but their businesses must be legitimate," he said.

Det var det mest skrattretande jag läst idag... Den xenofobiska lagstiftningen är obstruktion så det räcker och blir över.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej igen Isaan-Lover,

Att man inte får arbeta utan arbetstillstånd det stämmer.

Men det var snarare bruket och ägandet av marken som eventuellt kan komma under granskning.

Det vill säga: Kan din fru bevisa att hon har köpt marken för egna pengar?

Jag tycker mig se att den nuvarande regeringen letar efter sk "scape goats" bland utlänningar

i Thailand så att missförhållanden som arbetslöshet och annat kan skyllas på dem.

Se artikel i Bangkok Post:

Govt finds foreigners buying farmland

Writer: BangkokPost.com

Published: 19/08/2009 at 04:02 PM The government has uncovered evidence suggesting foreigners could have obtained illegal ownership of about 10,000 rai of farmland in the central region and employed farmers to grow crops there, Deputy Commerce Minister Alongkorn Ponlaboot said on Wednesday.

The Foreign Business Act prohibits foreigners or foreign firms from buying or renting land to grow crops or raise livestock, but they can form joint ventures in which Thai partners have 51 per cent of the equity.

Officials from the Department of Business Development and the Department of Special Investigations investigated agriculural areas in the central provinces, and found that foreign investors could have breached the law, Mr Alongkorn said.

The Foreign Business Act provides for a maximum three years in prison and/or a fine of one million baht for violations.

He said the investigators were still determining whether the foreigners were using nominees to invest in agriculture. The finding should be available next week.

"The government is not trying to obstruct foreigners from doing business in Thailand, but their businesses must be legitimate," he said.

Antagligen är de ute för att statuera exempel, så att "utlänningarna" blir rädda och håller sig borta från åkerlapparna.

Jag har läst något liknande och har ett svagt minne av att det handlade om

kambodjaner eller laoiter som i stor skala köper upp mark i Thailand för odling.

Kan det vara så, SN, du som har länken till artiklen?

I det som citeras här står det att de anställer farmers för att "gro" de inköpta åkrarna

och det låter ju inte riktigt som den situation IL beskriver.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Under de drygt 20år jag varit med lilla frun har jag haft som princip att hålla mig borta från mark och husköp i Thai. För 5år sedan har jag/vi dock gjort avsteg från detta. Vi köpte då ett antal rai delvis med mangoträd. Vad som fick oss att ändra oss var priset 8000b/rai i närhet av en stor väg samt att vår dotter får ärva. Det har gett lite avkastning till släkten som bor där nere. De får använd avkastningen som de vill utom att spela upp. En del ska också gå till att plantera på den del av marken som är oplanterad. I år blev det dock inte lika mycket avkastning pga det dåliga priset på frukt. Vi tycker det fungerar bra. Så länge vi inte bor där är vi beroende av att folk tar hand om träden. De vet om att de ska förvalta det så bra som möjligt tills den dag vi flyttar ner och tar mera del i jobbet.

Tidigare erfarenheter av att "hjälpa familjen" har dock inte slagit väl ut. Första förlusten var en restaurang som syrran skulle ta hand om. 25000kr byggde vi upp verksamheten för. Efter ett år ungefär kom de på att det var mindre arbetsamt att ta förtjänsten från att sälja inventarierna. Byggnaden hade vi sedan nytta av som altan (sol, regnskydd) samt garage. Detta var frugans projekt (hon tycker om matlagning) och tyckte att det även skulle passa syrran, som inte var lika intresserad.

Nästa projekt kom några år senare när brorsan skulle livnära sig på kor. Det blev igen bra affär. Han är fortfarande skyldig oss hälften av pengarna (25') och ovän med frugan. Själv har skrivit av skulden, men frugan är inte inne på samma linje så jag ligger lågt. Det är inte alltid det fungerar med självhjälp. Men de lär sig förhoppningsvis något, det har jag gjort hela tiden. Det viktiga är att inte gå in med mera pengar än du kan förlora. För oss har det till slut blivit bra.

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det stämmer att regeringen vill agera mot utlänningar som bedriver storskaliga jordbruk i bolags form, främst ifrån andra asiatiska länder.

Detta är nog skrivbordsfolk som bara satsar pengar utan att ha någon tanke på att deltaga i arbetet själva.

Men att dom skulle jaga dom små markägare som arbetar tillsammans med sin släkt, och där frugan står som ägare har jag inte hört något om.

Men att frugan ska ha egna pengar att köpa för är helt riktigt, och dom kraven uppfyller hon lätt, med fast inkomst och en skaplig peng på kontot.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Det stämmer att regeringen vill agera mot utlänningar som bedriver storskaliga jordbruk i bolags form, främst ifrån andra asiatiska länder.

Detta är nog skrivbordsfolk som bara satsar pengar utan att ha någon tanke på att deltaga i arbetet själva.

Men att dom skulle jaga dom små markägare som arbetar tillsammans med sin släkt, och där frugan står som ägare har jag inte hört något om.

Men att frugan ska ha egna pengar att köpa för är helt riktigt, och dom kraven uppfyller hon lätt, med fast inkomst och en skaplig peng på kontot.

Mvh Isan Lover

Hej igen Isan Lover

Bra att din fru tjänar egna pengar så att myndigheterna inte kan hävda att det är du som "utlänning" som har köpt marken.

Att du hugger i och hjälper till i jordbruksarbetet är dock inget som de thailändska myndigheter imponeras av, möjligen din frus släktingar, dina grannar och vi på MPR tycker det är bra.

Här är en länk som kan vara intressant att läsa.

Monday, August 17, 2009

Stop hunting for 'foreign' scapegoats

http://www.bangkokpost.com/blogs/index.php/2009/08/17/stop-hunting-for-foreign-scapegoats?blog=64

Mvh

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Va skönt - Nu kanske myndigheterna slutar upp med att leta efter dessa påstådda utländska lantbruksskurkar.

DSI: No foreign farm grab found

Writer: BangkokPost.com

Published: 27/08/2009 at 05:43 PM Two weeks of investigation in 10 Central Region provinces has failed to uncover any cases of farmland being illegally bought or leased by foreigners or their nominees, Department of Special Investigation deputy director-general Pol Col Narat Sawetnant said on Thursday.

Pol Col Narat said investigators were sent to provinces where foreigners were suspected to have bought or lease farmland through nominees.

DSI officials also examined transaction records at the Land Department and asked for related information from the Commerce Ministry.

No unusual transfers of land to foreign companies or individuals were found, he said. However, the inquiry into four suspected companies was still under way in Ayutthaya province, he added.

Pol Col Narat said the DSI's initial finding had been reported to Justice Minister Pirapan Salirathavibhaga and Deputy Commerce Minister Alongkorn Ponlaboot.

The DSI will continue with its investigation in other provinces, he said.

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/152823/dsi-no-foreign-land-grabs-found

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den enorma responsen jag fick på mina frågor. Det är skönt att veta att det finns folk som har erfarenheter av den här typen av affärer.

Jag har efter att läst igenom alla inläggen plus tagit mig tid att fundera kunnat konstatera att jag inte vill riskera att genomföra den här affären.

Vad gäller min fru och hennes familj så är jag övertygad om att det inte handlar om något fult spel. Däremot tror jag inte på att marken kommer att öka i värde så pass att det är lönt att belåna hela kalaset.

Jag är dessutom inte så insatt i att bygga upp ett företag och det är inte frugans familj heller.

Kanske bättre att hjälpa svärmor att investera i en liten nudelvagn eller något småskaligare än en stor jäkla åker :)

Hursomhelst, tusen tack för alla svaren. De var till stor hjälp och fick mig att tänka till både två och tre gånger!

Nu ska jag dricka hundra öl och fira mitt kloka beslut!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Siam-Nilsson

Ny skrämselartikel i tidningen Thai Rath idag.

Så var det dags igen för en ny lång artikel där rädslan för "utlänningar" ventileras.

I artikeln krävs att kraftag börjar tas mot de thailändare (fruar) som har fungerat som en front för att faranger och andra utlänningar har kunnat köpa upp gamla åkerlappar där de nu odlar ris. Ett ris som de sedan påstås exportera hem till sina hemländer så att fattiga stackars thiländare inte får möjlighet att äta detta ris.

Helt otroligt att tidningarna låter dessa "rasistiska" skrämselartiklar få utrymme - vad ska det tjäna till egentligen?

Men det är väl tacksamt att peka finger i motsatt riktning istället för att ta itu med de verkliga samhällsproblemen i Thailand.

http://www.thairath.co.th/content/edu/30937

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den enorma responsen jag fick på mina frågor. Det är skönt att veta att det finns folk som har erfarenheter av den här typen av affärer.

Jag har efter att läst igenom alla inläggen plus tagit mig tid att fundera kunnat konstatera att jag inte vill riskera att genomföra den här affären.

Vad gäller min fru och hennes familj så är jag övertygad om att det inte handlar om något fult spel. Däremot tror jag inte på att marken kommer att öka i värde så pass att det är lönt att belåna hela kalaset.

Jag är dessutom inte så insatt i att bygga upp ett företag och det är inte frugans familj heller.

Kanske bättre att hjälpa svärmor att investera i en liten nudelvagn eller något småskaligare än en stor jäkla åker :)

Hursomhelst, tusen tack för alla svaren. De var till stor hjälp och fick mig att tänka till både två och tre gånger!

Nu ska jag dricka hundra öl och fira mitt kloka beslut!

Låter som ett klokt beslut, jag har själv gått i tankar på att investera där nere, men det har inte kännts som rätt läge, bla på grund lagstiftningen. Och bland annat för att jag inte är tillräckligt insatt i hur saker och ting fungerar. Man får helt enkelt ta sin tid där nere till vara, och det är klart att ser man att en släkting som är i behov, och kan förbättra sitt liv med en liten investering, som siam nilson skrev tidigare, tex köpa en moped så att personen i fråga kan ta sig till ett jobb, eller installera en vattenpump på en markbit där vatten är en bristvara, eller lyfta lite mark där marken är så pass låg att skörden riskar att bi förstörd av regn.

Det finns små saker man kan hjälpa till med som faktiskt gör stora skillnad för dessa människor, man behöver inte köpa mark för att familjen skall känna sig trygg.

Jag tror till och med den thailändska kungen har uttalat sig om att man skall nyttja det man har och helt enkelt förbättra utifrån det man faktiskt har och inte satsa pengar som man inte har på saker som man inte vet någonting om..

Link to comment
Dela på andra sajter

ränderna går aldrig ur en thaiare.

Tycker uppriktigt synd om dig!

Vad är det du råkat ut för eftersom du mår så dåligt och misstror Thailändare i alla väder?

Varför åker du över huvudtaget till Thailand och dessa kalla beräknande Thailändare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det Måne,

Man kan väl ha ett liv tillsammans utan att stora tillgångar ska föras över till thaidamen och hennes släkt?

OK, vill man absolut ha ett "eget" hus i Thailand kan man väl riskera pengarna. Själv är jag nöjd med att hyra. Vill fru Chang absolut ha ett hus i Thailand får hon spara ihop till det själv, vilket hon också är på god väg att göra. Jag kan förstås bidra lite till inredningen, om inte annat så för min egen bevämlighet ;-)

För min del blir det inga större investeringar i Thailand om jag inte kan äga på samma villkor som thailändare. Något annat är helt oacceptabelt för mig. Notera nu att jag inte kräver att Thailand ska ändra lagar så det passar mig, det är bara så att med nuvarande lagar så blir det denna konsekvens för mig.

Herr Chang har talat.

Misstänker att Herr Chang bor i en hyresrätt även i Sverige! Hur mycket har du tjänat på detta Herr Chang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är benägen att hålla med Kim.

Önskelistorna från Isaan har enligt min erfarenhet varierat en del under de senaste 20 åren.

Förr var det ofta motorcyklar, renovering av hus på landsbygden, kedjor, amuletter och armlänkar i renaste guld som var hett eftertraktade hos de emigrerade damerna. De senaste 10 åren har det dock varit på modet att be sina farangsponsorer att köpa kor och tjurar som släktingarna ska sköta om där ute på landsbygden. Jag känner till en hel del farangherrar som veknade och tröttnade på det evinnerliga tjatet om att ”alla andra av mina kompisar har fått en ko”. Ungefär som att lyssna på en enkelspårig tonårings tjat och snart inhandlades därför dessa kreatur som skulle bli en sådan lysande affärside för alla parter (farangen var nog exkluderad).

Enligt deras fruar och släktingarna ute på vischan, så skulle det gå fint att låta kreaturen gå och beta lite av gräset vid vägkanten och sedan skulle de växa sig stora och ståtliga för vidare transport till slakteriet. Det skulle vara sgoda och säkra pengar. Vad som ofta glömdes bort var att det krävdes rent vatten, staket, kraftfoder, mineraler och veterinärintyg mm för att kossorna skulle må bra och kunna hämtas för slakt. När det väl blev dags för slakt, så fick ko-sponsorn vara glada om han och han fru kunde få igen pengarna som de hade lagt ut. Jag vet även några faranger/thaikvinnor som satsade på tjurar som de sedan skulle sälja sperma från. Detta affärsjippo blev ingen framgång det heller eftersom det krävde ganska avancerad utrustning i form av kylbehållare och andra sterila instrument som deras fruars släktingar vare sig hade eller kunde handskas med. Kunskap om eftermarknad och lämpliga försäljningskanaler för sperman var också något som sköts på framtiden eller helt missades av de inblandade och allt rann ut i sanden, i alla fall de investerade pengarna.

De senaste 5 åren har jag dock sett en markant svängning om önskemål om åkermarksköp hos thaidamer som är sambo/gifta med faranger (det gäller både svenskar och andra nationaliteter).

Det är väl tämligen märkligt, men samtidigt fascinerande att dessa ofta minimalt skolade damer kan få förtroendet att agera investeringskonsulter åt sina svenska herrar, och då baseras oftast deras källforskning och investeringskalkyler på ren hörsägen från släktingar som oftast har ännu mindre skolning. Jag vet inte om det är i blint oförstånd eller ett resultat av konflikträdsla som gör att dessa farangherrar överlåter deras sparpengar att investeras och förvaltas av endera halv eller hel -analfabeter på andra sidan jordklotet.

Senast i somras träffade jag en kille från en stad på Västkusten som är gift med en thaidam från de yttersta delarna av Isaan. Hans thai-fru hade tidigare under våren stoltserat för min sambo att nu hade minsann även hon gjort en fantastisk lantbruks-investering utanför byn där hennes föräldrar bor. Ett lån på 150 000 kronor hade hennes man snällt borgat för i den lokala svenska banken och lånebeloppet plus ett hopgnetat kapital hade sedan snabbt skickats iväg till en obskyr bror som glatt hade inhandlat den chanot-lösa marken i sitt eget namn. Det han fick var bara ett kvitto på att säljaren hade tagit emot pengarna.

Den svenske mannen hade övertalats av sin fru att snart skulle de kunna tjäna stora pengar på att odla sockerrör på de gamla risfälten. Vinsten trodde

han skulle delas lika mellan honom och frugans bror, men några kontrakt fanns inte skrivna. Alla omkostnader i form av arbetskraft, plantor, gödsel, maskiner mm som senare skulle komma, skulle naturligtvis falla på farangen och det var inget som han verkade tycka vara onormalt eller oroa honom.

Men jag såg i den svenske mannens ögon att han innerst inne visste att han nu stod ordentligt i skuld, och att han aldrig mer skulle få igen sina ”investerade” pengar som han faktiskt hade skänkt bort. Tänk om de istället hade valt att sponsra lite skolgång åt någon släkting istället för att satsa på ett döfött lantbruk som ingen bildad thai skulle ta i med tång. Han erkände också att han inte visste vad ett chanot-dokumet var för något, och att han själv aldrig hade sett den aktuella marken ifråga. Det hade i och för sig inte hans fru heller gjort, men det var väl inte så noga för det var ju brodern som skulle få bruka den dör marken som saknade riktiga papper.

(Om det nu var en bror eller om det var någon annan relation? Nja … vem vet?)

Men hur som helst titulerade sig nu den här svenske mannen som delägare av ett stort stycke lantbruksjord i nordöstra Thailand, och det var med viss frambringad stolthet som han för mig beskrev sin spännande pensionsinvestering.

Vad gör man när man får höra sådana här historier av en något uppspelt och duperad farang?

Vad kan man säga till en investerare av denna typ utan att röra upp känslor och samtidigt framstå som en synisk glädjedödare?

- Jag själv väljer numera att inte säga något alls, för det blir så gott som alltid budbäraren som får all skit när verkligheten uppenbarar sig.

Jag vet inte om killen ifråga är verksam på MPR, men om han läser detta så ska han veta att jag önskar honom lycka till och att jag inte ser ner på vare sig honom eller hans fru. Det är inte min sak att tala om för dem hur de ska leva sina liv, men jag förbehåller mig rätten att reflektera lite över deras i mina ögon något ogenomtänkta beteende.

Så med andra ord så skall man aldrig investera i något man inte förstår, detta har man alltid vetat vare sig det gäller hus, mark, aktier eller annat (mycket enkel regel)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att Herr Chang bor i en hyresrätt även i Sverige! Hur mycket har du tjänat på detta Herr Chang?

Då tror du fel. Jag har en bostadsrätt i ett attraktivt område i Göteborg. Denna bostadsrätt har stigit bra i värde. Poängen är att i Sverige finns lagstiftning som skyddar den som investerat, betydligt bättre än i xenofobiska bananmonarkin Thailand.

För övrigt så är detta en mycket välskött förening. Blev dock lite överraskad när jag fick meddelande om att månadsavgiften sänks 10% från och med oktober. Detta pga lägre räntor på föreningens lån. Hade detta kunnat hända i Thailand? Knappast...

Hur många känner du som tjänat på en investering i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man måste veta vad man lägger pengarna i för någonting.

När jag köpte vattenpumpen eller betalade för vetrinär till mina svärföräldrars kor. Då räknade jag i varje fall inte med att få tillbaka någonting i form av pengar. Det är helt klart att man skall tona ner sina förväntningar en anning, speciellt ifall man går i tankar på att köpa någonting som man inte äger direkt. Visst skall man inte gå och tänka på att allt man köper och hjälper till med kan försvinna i en eventuellt skilsmässa. Men man ska fortfarande vara beredd att förlora det..

Fråga dig själv ifall det är värt det.. I värsta fall så kan man förlora 500 000 baht och en massa drömmar. Som issan lover, han litar på sin familj och det är all heder, precis så det bör vara.. Men det är klart att alla bär inte den förmågan, och till och med inom min thai familj så är det interna konflikter mellan min thailändska familjemedlemmar där pengar är inblandade. Det har lånats ut pengar och pantsatts mark, ja det är ganska betydande summer lite här där. Det är en bra utgångspunkt att tänka på när man lånar ut större summor pengar till en fattig släkting, räkna aldrig med att få det tillbaka betalat. I bästa fall får du tillbaka delar av summan eller så ger du ett bättre liv till en hårtarbetande släkting.

Det är en bra inställning, men man måste också tänka på sig själv och sin egen framtid ibland.

Det uneversala är väl att lyssna till sig själv och inte slänga pengar som man sparat under hela sitt liv för att slänga bort på ett projekt man kommit på under en kafferast. Ta tid på er och spendera dem pengar där det känns rätt...

Ingen kan säga till dig vad du skall göra eller inte göra.. Det gäller alla. Även ifall man bor i hyresrätt eller bostadsrätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en svensk man, nämner inga namn icon_baggirl.gif som gav bort sin moppe till sin blivande svärfar som är änkeman och ville vidga sitt sökområde efter en ny dam. Nu glider han omkring i byarna och skryter för damerna om sin dotters förmögna falang. Både min dam och jag vill ge honom 1zgarz5.gif för detta.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev dock lite överraskad när jag fick meddelande om att månadsavgiften sänks 10% från och med oktober. Detta pga lägre räntor på föreningens lån. Hade detta kunnat hända i Thailand? Knappast...

Nej HC, det skulle inte kunna hända. Bostadsrätter finns väl i stort sett bara i Bkk och Bkk ligger i en del av världen där det fortfarande finns ekonomisk tillväxt, till skillnad från Gbg som hade sin storhetstid for minst två århundraden sedan. Om räntor går ner eller inte är helt ointressant, priset på bra lägenheter går alltid uppåt om man ser framåt istället for drommer om svunna storhetstider smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en svensk man, nämner inga namn icon_baggirl.gif som gav bort sin moppe till sin blivande svärfar som är änkeman och ville vidga sitt sökområde efter en ny dam. Nu glider han omkring i byarna och skryter för damerna om sin dotters förmögna falang. Både min dam och jag vill ge honom 1zgarz5.gif för detta.

Mvh Fritz...

Ja tänk att han gav bort en begagnad moppe, den är ju värd nästan lika mycket som en helkväll på Stureplan kostar, absolut rott kort for sådana rikemansfasoner..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tänk att han gav bort en begagnad moppe, den är ju värd nästan lika mycket som en helkväll på Stureplan kostar, absolut rott kort for sådana rikemansfasoner..

Du fattade tydlingen inte vad jag menade och jag fattar inte dig heller så där är vi lika. Då tycker jag att vi kan enas om att debatten är avslutad...Godnatt.

Mr Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...