Jump to content
IGNORERAD

Min vän Roy.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag har haft en falang vän i Udon Thani en längre tid ca.10 år, han hette Roy och kom från Liverpool.

Det var en mycket erfaren man och en fin människa, han deltog i andra världskriget mot Japanerna och hade otroligt mycket att berätta, han hade också jobbat som tidningsskribent i Liverpool.Han hyrde Mandarin Resturang när han fyllde 75 år, då var Deng (samlorföraren) och jag bjudna.

Han bodde tvärs över vägen vid Macro (en bit in på en mindre väg), hans fru har en butik som också serverar mat.

Vi blev bekanta för ganska länge sedan och jag brukade besöka honom varje gång jag var i Udon, vi brukade dela 3 öl och ta en whiskey, och gå igenom världsläget inte minst Liverpools fotbolls framgångar.

Jag blev bekant med hela familjen, frun, svärföräldrar och barn och barnbarn, och är så fortfarande fast Roy inte finns mer. Han var en fantastiskt god vän och jag saknar honom mycket.

Han fick tyvär ett tragiskt slut, han fick infarkter och bonkit, och blev allt sämre, men han fortsatte skoja med alla och kämpade hårt. Sista gången jag var där för 2 år sedan orkade han inte gå upp utan låg med syrgasslang i näsan och hade svårt att andas. Han bad mig sitta i hans säng och hålla honom i handen under tiden han pratade, han berömde mig och en annan svensk Steven för att vi var dom enda som hälsade på honom.

Ingen engelsman brydde sig inte ens dom barägare från hemlandet där han spenderat sin pension.

Detta tyckte han var bedrövligt, ett par landsmän var dessutom skyldiga honom pengar, när han låg i sängen och ringde upp sina "kompisar" och bad dom lämna pengarna till hans fru hånskrattade dom och undrade vad han skulle göra om dom inte betalade. Han var storväxt och han sa till mig att om han kom upp ur sängen igen skulle han döda dom.

Men det gjorde han aldrig mer. Han bad mig ta fram en flaka whiskey och ta en drink, det gjorde jag sittande i hans säng, en vecka senare dog han. Jag börjar nästan gråta när jag skriver det här, han var fantastisk och är saknad.

Mvh Isan Lover   

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sorgliga är att han först på slutet fick veta vilka sina riktiga vänner var.

Tack för att du delar med dig Isan Lover  :wai:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag kan nämna lite mer om Roy, han var ju en gammal tidningsskribent och skrev inlägg i Bangkok Post ofta.

Han propagerade mycket mot krig och sa att ingen som har varit med och överlevt och sett sina kamrater i 20 årsåldern stupa vill någonsin starta ett krig.

Så han skrev många brev till Downing Street 10 och försökte påverka Blair att inte gå i krig mot Irak.(som jag läste)

Då blev det plötsligt förseningar och problem med hans pensionsutbetalningar.

Hans fru processar nu med hans släktingar i England som försöker sno arvet ifrån henne.

Enligt Roy skulle det som fanns tillfalla henne, både livförsäkring och tillgångar.

Släkten i England brydde sig inte när han levde men nu är dom på hugget och anlitar advokater.

Hans fru spenderade mycket av sina egna pengar i hans slutskede då hans pension inte räckte till vård och mediciner.

Det ska bli interesant att se om det har löst sig nu när vi kommer till vintern.

Tack för empatin.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr hör man allt för ofta om släktingar etc som inte bryr sig ett skit medans personen är i livet, men väl när personen försvinner och det finns resurser att ta hand om. Hoppas att allt går bra för hans fru och hon får det hon ska ha.

Tack igen Isan Lover, respect!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tack för en gripande och sorglig historia Isan Lover.

Hoppas verkligen att Roy´s fru vinner kampen om hans pengar och tillgångar mot Roy´s giriga släkter i England.

Mvh Akha/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för supporten, jag vet inte varför jag började tänka på honom idag, men det var skönt att skriva av sig lite.

Jag kan tillägga att min kompis Steven (numera i Yaothon) också tycker att Roy var en av dom mest intresanta människor han hade träffat, och han var hos Roy 2 veckor före mitt sista besök.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag skrev tack för empatin men menade sympatin.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Guest Isan Lover

Hej igen

Jag har nu tillsammans med frugan och den lille besökt Roy`s änka.

Detta var i november -08 och hon hade bara fått ut en mindre summa på en försäkring tagen i Thailand.

Hon hade anlitat en advokat för att bevaka hennes rättigheter vid arvet efter Roy`s död.

Hon tror att denne mutades av engelska släktingar för att förhala ärendet tills det var försent att få ut arvet och hans engelska livförsäkring.

Hon misstänkte att advokaten inte var ärlig och bytte  advokat tre gånger.

Så inget hände innan det var försent och pengarna gick till engelska släktingar som inget skulle ha enligt testamentet,

och som han tyckte illa om och inte hade kontakt med.

Hon jobbar vidare i sin butik och matservering i Udon Thani, lite bitter men har det ganska bra ändå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  Isan Lover:

En riktigt gripande berättelse. Tack för att du delat med dig.

När jag läste dina inlägg kom jag och tänka på vad vår advokat sa angående min mammas död 2005.

När gud kommer och hämtar den döde,

då kommer djävulen i form av arvingarna….

Advokaten menade att de flesta dödsfall slutar med bråk emellan dem som anser sig vilja vara med och dela på arvet.

Mvh /oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...