Jump to content
IGNORERAD

Hur förmögna är MPR-medlemmarna


Atom

Nettoförmögenhet  

172 röster

  1. 1. Nettoförmögenhet

    • Tyvärr, mindre än 0
      17
    • 0-100,000 SEK
      12
    • 100,000 till 1 miljon SEK
      49
    • 1-10 miljoner SEK
      70
    • Mer än 10 miljoner SEK
      24


Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Aha, en ändring av tråden tittel genom ett tillägg av ordet "Finansiella" tydliggör Atomens avsikter med undersökningen. 

Ha ha ha, ja om man ska vara petnoga men det tycker jag inte vi behöver vara för denna tråden blir ju mycket roligare nu när vi ska argumentera om hurvida vi ska räkna med hus, bil ev njurar vi kan avara osv när vi beräknar hur stor nettoförmögenhet vi har 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    35

  • Boa52

    32

  • andrejsdenruskige

    28

  • Soengsang

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Vad bolagen får för sin olja står ju tydligt i deras rapporter så det är ju bara att kolla deras siffror där. MAHA säljer ju till spotpris så de får ju det priset som gäller för dagen så är priset på Brent t ex 20$ så får de 20$, Men de är ju en liten producent i Brasilien, kan tänka mig att stora bolag som pumpar upp stora volymer de säljer på kontrakt för att de vill ha garantier för att de verkligen kommer att bli av med oljan kan bli tvungna att sälja med viss rabatt. Om MAHAS köpare av olja säger att de inte behöver nån olja så blir det givetvis problem för MAHA, de har knappt nån lagringskapacitet överhuvudtaget utan är helt beroende av att de blir av med oljan de pumpar upp snabbt och får lita på att sin kund/kunder köper den olja som produceras. Hittils så har det funkat bra, deras största kund betalar till och med i förskott utan tjaffs.
 
Jag har väl sagt att MAHA borde stå i runt 50 kr om de lyckas dubbla sin produktion till ca 6-7000 fat, de producerar runt 3300 fat nu men när jag sa det så stod väl oljan i närmare 70$ i början av året. Som du kanske noterat så kom Corona in i bilden och gjorde att oljepriset sjönk extremt kraftigt + att en del utbyggnader osv sköts upp tills nästa år. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat förutse att oljan skulle gå under 20$ eller ens 30$. Jag hade helt fel helt enkelt men det hade nog 99% av alla andra som tror på oljeaktier i så fall också, de liksom jag trodde att 30$ skulle vara en absolut botten och att det skulle vara under en extremt kort period.  Vad jag anser att MAHA är värd idag kan jag inte säga, det är för mycket saker som är osäkra, jag får nog nöja mig med att säga att MAHA är köpvärd på sikt för jag kan inte säga att MAHA är värd 20 kr t ex och att marknaden är galen som inte fattar det, för marknaden gör rätt i att värdera oljebolag försiktigt just nu, det är ju en helt avgörande skillnad om oljan står i 20$ eller t ex 40$, det kan vara skillnaden mellan att göra stor vinst eller förlust.  Jag tror oljan återhämtar sig i fjärde kvartalet i år, att den redan återhämtat sig ca 50% på en vecka säger mig ingenting, det är för kort tid och oljan kan backa ner under 20$ om en vecka igen. Men jag kan upprepa att om oljan står i minst 60$ fatet och de producerar minst 7000 fat olja per dag om ett år= 1 Maj 2021, ja då kommer MAHA att stå i minst 50 kr. Vi får kolla om ett år och se om jag har rätt [emoji6] 

Ja, man får hoppas att det går din väg då det gynnar mig och mitt jobb.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om alla ska ha en egen definition på hur förmögna de är, så blir det ju svårt (iaf ganska meningslöst) att jämföra. Om det under tiden folk markerat sin ekonomiska status i tråden förändras hur det räknas, blir det svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, Swippe said:

Driver du med oss? Skriver man på ett forum med flera tusen medlemmar så får man nog vara beredd på att bli ifrågasatt oavsett om man har rätt eller fel.  Om jag skriver att jag funderar på att bygga ett hus i Pattaya och undrar om det är fler som byggt hus i Isaan så får jag nog räkna med att folk vänligt men bestämt påpekar att Pattaya ligger inte i Isaan. Men ska man inte ifrågasätta trådskaparen då alltså? 😛 

Är du inte onödigt barnslig nu? Det är möjligt att din definition är vanligare på Sparbanken i Hässleholm men det innebär ju inte att min definition är fel. Jag ska erkänna att jag aldrig någonsin hade hört talats om uttrycket ”nettoförmögenhet” på svenska innan så kanske hade jag fel när jag antog att den definition jag hört från utländska banker och utländska kompisar inte är den som normalt sett används i Sverige. Faktum kvarstår dock att min definition inte är fel, utan en av flera möjliga. Dessutom tycker jag den är oerhört mycket mer intressant än din urvattnade definition.

 

Startar man en omröstning så måste man definiera förutsättningarna för alternativen; men givetvis kan man alltid ha andra förutsättningar. Om jag startat en omröstning kallad ”Hur mycket lägger du på en Thailandssemster” och skrivit att bara räkna med kostnaderna i Thailand så kommer ändå någon att ifrågasätta varför inte flygkostnaden, reseförsäkringen, eller Arlanda Expressbiljetten ska räknas med. En giltig fråga men samtidigt gör det hela vitsen med en omröstning tveksam. Du kan ju också tycka att du borde få rösta på en President i Sverige men hen som startade den omröstningen har bestämt att vi istället röstar på ett parti. Visst kan man ifrågasatta det men vill man vara med i omröstningen så får man finna sig i reglerna eller avstå 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev frogfish:

Om alla ska ha en egen definition på hur förmögna de är, så blir det ju svårt (iaf ganska meningslöst) att jämföra. Om det under tiden folk markerat sin ekonomiska status i tråden förändras hur det räknas, blir det svårt.

Jag räknar med min framtida lottovinst på 100 miljoner sådeså. 

🤑

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

Är du inte onödigt barnslig nu? Det är möjligt att din definition är vanligare på Sparbanken i Hässleholm men det innebär ju inte att min definition är fel. Jag ska erkänna att jag aldrig någonsin hade hört talats om uttrycket ”nettoförmögenhet” på svenska innan så kanske hade jag fel när jag antog att den definition jag hört från utländska banker och utländska kompisar inte är den som normalt sett används i Sverige. Faktum kvarstår dock att min definition inte är fel, utan en av flera möjliga. Dessutom tycker jag den är oerhört mycket mer intressant än din urvattnade definition.

 

Startar man en omröstning så måste man definiera förutsättningarna för alternativen; men givetvis kan man alltid ha andra förutsättningar. Om jag startat en omröstning kallad ”Hur mycket lägger du på en Thailandssemster” och skrivit att bara räkna med kostnaderna i Thailand så kommer ändå någon att ifrågasätta varför inte flygkostnaden, reseförsäkringen, eller Arlanda Expressbiljetten ska räknas med. En giltig fråga men samtidigt gör det hela vitsen med en omröstning tveksam. Du kan ju också tycka att du borde få rösta på en President i Sverige men hen som startade den omröstningen har bestämt att vi istället röstar på ett parti. Visst kan man ifrågasatta det men vill man vara med i omröstningen så får man finna sig i reglerna eller avstå 😉

Uppenbarligen så är det så att jag trampat på en öm tå eftersom du ska försöka förlöjliga mig genom att påstå att "Lyckoslanten" säger att man får räkna med bostad i definitionen av Nettoförmögenhet och nu börjar du tramsa om Sparbanken i Hässleholm? Duger inte Dagens Industri som källa? De flesta av oss här på forumet pratar nog inte så mycket med utländska banker eller har rika utländska polare som är dollarmiljonärer där vi pratar om hur man beräknar nettoförmögenhet. De flesta av oss bor i Sverige, följer mest Svenska medier, umgås med svenskar och använder givetvis den Svenska definitionen av vad Nettoförmögenhet är. 

 

Så jag tycker det är du som är barnslig som så gärna vill förklara att din definition har du hört från utländska banker och av utländska kompisar. Du vill gärna visa att du är lite bättre än oss andra som bara umgås med fattiga Svennar antar jag?  Men om du uppmanar mig att googla för att konstatera att din definition minsann är rätt så gjorde du ju bort dig eftersom den bara bekräftade att min definition var den rätta, uppenbarligen var du så självsäker du inte ens själv hade googlat innan du uppmanade mig att göra det 😛  Som sagt, duger inte Dagens Industri som källa??? Nu måste man vara prenumerant för att ta del av artikeln och en sån internationell man som dig läser väl knappast Sveriges största ekonomitidning, du lägger väl hellre cashen på att läsa Forbes mm,  men det kanske är nån annan som är prenumerant och som vill läsa om Svenskarnas Nettoförmögenhet: https://www.di.se/nyheter/svenskarnas-formogenhet-den-hogsta-pa-200-ar/

 

Tvärtemot dig så tycker jag det är mycket mer intressant att veta vad nån har i nettoförmögenhet där man räknar in allt av värde, än att bara räkna in pengar och aktier osv. Även för en själv är det viktigast att räkna med alla tillgångar när man beräknar sin nettoförmögenhet, hur ska man annars veta hur mycket rikare man har blivit på t ex 5 år, 10 år osv? Ska man inte räkna med sin bostad så blir det ju ett konstigt resultat om jag lägger alla mina inkomster på att renovera min kåk vilket innebär att jag inte kommer ha så mycket pengar på banken. Efter 5 år t ex så kommer ju kåken vara värd betydligt mer men på mitt bankkonto kommer det inte finnas mycket cash på, betyder det att min nettoförmögenhet inte ökat på dessa 5 år? Enligt ditt sätt att räkna nej, enligt mitt sätt att räkna ja. 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att Atom hittat någon annan att irritera sig på inför framtida tävlingar i självisoleringens spår. Kommer bli jobbigt för Swippe att kunna hävda sig oavsett vilken obskyr gren som är aktuell efter det här, ifrågasätta Atom i hans egna undersökning :nono: 

 

Perfekt för mig att kunna smyga under radarn och kanske till och med lyckas vinna någon deltävling i det virtuella fickpingis-mästerskapet  eller flöjt-täljning av bambupinne, nu när den blodtörstiga och enväldiga domaren fått upp vittringen i annan riktning :victory:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Swippe said:

Uppenbarligen så är det så att jag trampat på en öm tå eftersom du ska försöka förlöjliga mig genom att påstå att "Lyckoslanten" säger att man får räkna med bostad i definitionen av Nettoförmögenhet och nu börjar du tramsa om Sparbanken i Hässleholm? Duger inte Dagens Industri som källa? De flesta av oss här på forumet pratar nog inte så mycket med utländska banker eller har rika utländska polare som är dollarmiljonärer där vi pratar om hur man beräknar nettoförmögenhet. De flesta av oss bor i Sverige, följer mest Svenska medier, umgås med svenskar och använder givetvis den Svenska definitionen av vad Nettoförmögenhet är. 

 

Så jag tycker det är du som är barnslig som så gärna vill förklara att din definition har du hört från utländska banker och av utländska kompisar. Du vill gärna visa att du är lite bättre än oss andra som bara umgås med fattiga Svennar antar jag?  Men om du uppmanar mig att googla för att konstatera att din definition minsann är rätt så gjorde du ju bort dig eftersom den bara bekräftade att min definition var den rätta, uppenbarligen var du så självsäker du inte ens själv hade googlat innan du uppmanade mig att göra det 😛  Som sagt, duger inte Dagens Industri som källa??? Nu måste man vara prenumerant för att ta del av artikeln och en sån internationell man som dig läser väl knappast Sveriges största ekonomitidning, du lägger väl hellre cashen på att läsa Forbes mm,  men det kanske är nån annan som är prenumerant och som vill läsa om Svenskarnas Nettoförmögenhet: https://www.di.se/nyheter/svenskarnas-formogenhet-den-hogsta-pa-200-ar/

 

Tvärtemot dig så tycker jag det är mycket mer intressant att veta vad nån har i nettoförmögenhet där man räknar in allt av värde, än att bara räkna in pengar och aktier osv. Även för en själv är det viktigast att räkna med alla tillgångar när man beräknar sin nettoförmögenhet, hur ska man annars veta hur mycket rikare man har blivit på t ex 5 år, 10 år osv? Ska man inte räkna med sin bostad så blir det ju ett konstigt resultat om jag lägger alla mina inkomster på att renovera min kåk vilket innebär att jag inte kommer ha så mycket pengar på banken. Efter 5 år t ex så kommer ju kåken vara värd betydligt mer men på mitt bankkonto kommer det inte finnas mycket cash på, betyder det att min nettoförmögenhet inte ökat på dessa 5 år? Enligt ditt sätt att räkna nej, enligt mitt sätt att räkna ja. 

 

 

Ok.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Swippe:

Tvärtemot dig så tycker jag det är mycket mer intressant att veta vad nån har i nettoförmögenhet där man räknar in allt av värde, än att bara räkna in pengar och aktier osv. 

Starta den undersökningenstråden så får du väl något svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Starta den undersökningenstråden så får du väl något svar.

Nej så intresserad av vad folk har i nettoförmögenhet är jag inte, tycker Atoms tråd duger utmärkt även om jag tycker resultatet är aningen förvånande. Trodde inte vi hade så många förmögna människor på MPR  som har så mycket cash utan att räkna med bostad mm. :-) 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
12 minuter sedan, skrev Knasen:

Skönt att Atom hittat någon annan att irritera sig på inför framtida tävlingar i självisoleringens spår. Kommer bli jobbigt för Swippe att kunna hävda sig oavsett vilken obskyr gren som är aktuell efter det här, ifrågasätta Atom i hans egna undersökning :nono: 

 

Perfekt för mig att kunna smyga under radarn och kanske till och med lyckas vinna någon deltävling i det virtuella fickpingis-mästerskapet  eller flöjt-täljning av bambupinne, nu när den blodtörstiga och enväldiga domaren fått upp vittringen i annan riktning :victory:

Får du vara med i fickpingisen?

Är den inte bara öppen för amatörer?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Knasen:

deltävling i det virtuella fickpingis-mästerskapet  

Lycka till med att slå @M33 där😱

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Har exakt 2750 kronor sparade under kudden.

 

Dom ska sparas där tills jag kommer till Naklua igen.

 

Räknade ut att för den summan blir det ungefär 3000 tallrikar nudelsoppa.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
7 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Har exakt 2750 kronor sparade under kudden.

 

Dom ska sparas där tills jag kommer till Naklua igen.

 

Räknade ut att för den summan blir det ungefär 3000 tallrikar nudelsoppa.

 

BTT

2750 kronor????!!!!!

Du och Berit ställde ju in vårens resa till Thailand, vore det inte bättre att du/ni sparade de pengarna till nästa resa istället?

Måste ju varit minst 40000 kronor i sådana fall?

 

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Är du inte onödigt barnslig nu? Det är möjligt att din definition är vanligare på Sparbanken i Hässleholm men det innebär ju inte att min definition är fel. Jag ska erkänna att jag aldrig någonsin hade hört talats om uttrycket ”nettoförmögenhet” på svenska innan så kanske hade jag fel när jag antog att den definition jag hört från utländska banker och utländska kompisar inte är den som normalt sett används i Sverige. Faktum kvarstår dock att min definition inte är fel, utan en av flera möjliga. Dessutom tycker jag den är oerhört mycket mer intressant än din urvattnade definition.

 

Startar man en omröstning så måste man definiera förutsättningarna för alternativen; men givetvis kan man alltid ha andra förutsättningar. Om jag startat en omröstning kallad ”Hur mycket lägger du på en Thailandssemster” och skrivit att bara räkna med kostnaderna i Thailand så kommer ändå någon att ifrågasätta varför inte flygkostnaden, reseförsäkringen, eller Arlanda Expressbiljetten ska räknas med. En giltig fråga men samtidigt gör det hela vitsen med en omröstning tveksam. Du kan ju också tycka att du borde få rösta på en President i Sverige men hen som startade den omröstningen har bestämt att vi istället röstar på ett parti. Visst kan man ifrågasatta det men vill man vara med i omröstningen så får man finna sig i reglerna eller avstå 😉

Fan vad du svammlar  i ett långt utlägg😐

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Boa52 said:

Fan vad du svammlar  i ett långt utlägg😐

Fan vad du svamlar i ett kort inlägg..

/Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ftn705:

Fan vad du svamlar i ett kort inlägg..

/Frazze

Och med det menar du nåt, hoppas jag eller bara skitsnack

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minutes ago, Boa52 said:

Och med det menar du nåt, hoppas jag eller bara skitsnack

Jodå,jag menar exakt det jag skrev.

/Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ftn705:

Jodå,jag menar exakt det jag skrev.

/Frazze

med andra ord bara skitsnck frän dej, men det är enklast så, bara skitsnack

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att nästan 14% av medlemmarna skulle ha en förmögenhet på 10 miljoner ska man nog ta med en nypa salt.

 

Nog för att jag vet att man inte skaffar sig en thaifruga utan en ganska ansenlig summa på banken men 10 miljoner låter lite för bra för att vara sant.

 

Jag har anklagats för att dra skrönor men tydligen är jag inte ensam om det:)))

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Boa52 said:

med andra ord bara skitsnck frän dej, men det är enklast så, bara skitsnack

Fan vad du svamlar i ett något längre inlägg..

/Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
11 minuter sedan, skrev Boa52:

med andra ord bara skitsnck frän dej, men det är enklast så, bara skitsnack

Tror du att du har ensamrätt på det eller vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Blir en ny resa fast först när vaccinet mot coronaviruset finns tillhands.

 

Jag tror vi får dras med viruset tills dess.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev GreenValley:

Tror du att du har ensamrätt på det eller vad är problemet?

Har du läst varför jag skrev så från början, Atoms inlägg. Ni bara hugger och skriver skit utan att veta vad som skrevs förut

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...