Jump to content
IGNORERAD

Hur förmögna är MPR-medlemmarna


Atom

Nettoförmögenhet  

172 röster

  1. 1. Nettoförmögenhet

    • Tyvärr, mindre än 0
      17
    • 0-100,000 SEK
      12
    • 100,000 till 1 miljon SEK
      49
    • 1-10 miljoner SEK
      70
    • Mer än 10 miljoner SEK
      24


Recommended Posts

Det har varit en del diskussioner om ekonomi på sistone så tänkte att det kunde vara intressant att göra en sondering, helt anonymt givetvis. När man pratar om nettoförmögenhet så räknas aldrig värdet på ens "första" hus, däremot eventuella skulder på det. Tanken är att vi alla behöver ha någonstans att bo så detta värde kan bara vara minus. Nettovärdet av eventuella andra och tredje hus ska dock räknas med. Detsamma gäller bilar och konst etc. Det som kan anses till normalt leverne (typ en bil och de tavlor du har på väggen) räknas inte med om du har en samling av veteranbilar och Van Gogh målningar så räknas de.

 

Traditionellt så har 1 miljon USD räknats som gränsen för rik men på senare år har jag sett att den gränsen flyttats till 1.5 och 2 miljoner USD. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    35

  • Boa52

    32

  • andrejsdenruskige

    28

  • Soengsang

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Än så länge så är 7 av 8 miljonärer; vem kunde trott det? Mediansvensken ligger på runt 200,000 SEK i förmögenhet och jag tror att det bara krävdes 8 miljoner SEK för att vara topp 5%.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att man inte får räkna "första" huset. Jag har allt jag äger bundet i mitt 650kvm 1600-tals slott... 😉

 

Därtill säger banken att man skall belåna allt så hårt det går och leva upp resten. 

 

Så måste rösta på mindre än 0

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha underbart, inte dåliga killar här...

Majoriten miljonärer, samt en handfull 10+

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Med ovanstående mätmetod så hamnar jag på minus i dagsläget men om jag skaffar en hyresrätt, säljer bostadsrätten och löser lånen så hamnar jag i gruppen 1-10 miljoner.

Så frågan är: Är jag en fattiglapp eller relativt välbeställd?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Soengsang said:

Hahaha underbart, inte dåliga killar här...

Majoriten miljonärer, samt en handfull 10+

Än så länge är 9 av 15, dvs 60%, minst miljonärer och det är väldigt långt över riksgenomsnittet. Det här är jävlar inget forum för underklassen utan ett för den utvalda eliten 😉  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt 3 här, men jävlar vad med miljonärer vi verkar ha. Känns ju nästan exklusivt att vara medlem här 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, GreenValley said:

Med ovanstående mätmetod så hamnar jag på minus i dagsläget men om jag skaffar en hyresrätt, säljer bostadsrätten och löser lånen så hamnar jag i gruppen 1-10 miljoner.

Så frågan är: Är jag en fattiglapp eller relativt välbeställd?

Du har givetvis en poäng men det är faktiskt så High Net Worth Individual är definierad. WHNWI är någon med 5 miljoner USD, dvs 50 miljoner SEK, kanske skulle inkluderat det också?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Atom:

Än så länge så är 7 av 8 miljonärer; vem kunde trott det? Mediansvensken ligger på runt 200,000 SEK i förmögenhet och jag tror att det bara krävdes 8 miljoner SEK för att vara topp 5%.  

Svenskarnas förmögenhet är skuld 380,000 kr per person om vi räknar på varje individ som bor i Sverige och 621,000 kr om vi istället räknar på åldrarna 18-65.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får räkna med pensionen som ligger å puttrar på lite över 2,5 miljoner +en privat fond på ca 300,000.-+ lägenheten på ca 2,8 miljoner + dom ca 40 miljoner man dragit in under företags karriären + firmans värde 1 mille + så ja då jävlar är man rik!😋 Bör man räkna allt som gått till Thailand åxå?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Atom:

Än så länge är 9 av 15, dvs 60%, minst miljonärer och det är väldigt långt över riksgenomsnittet. Det här är jävlar inget forum för underklassen utan ett för den utvalda eliten 😉  

Är man 60+ bör man väl fått ihop en slant så man ligger över riksgenomsnittet.

Var hamnar man genomsnittsmässigt i ålder med 60+?

Det kan ju ha en viss inverkan.

Jag tror genomsnittsåldern på mpr är något högre än riksgenomsnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

Om man får räkna med pensionen som ligger å puttrar på lite över 2,5 miljoner +en privat fond på ca 300,000.-+ lägenheten på ca 2,8 miljoner + dom ca 40 miljoner man dragit in under företags karriären + firmans värde 1 mille + så ja då jävlar är man rik!😋 Bör man räkna allt som gått till Thailand åxå?

Ähhh, en simpel medelmåtta i mpr-mått......😂

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Är man 60+ bör man väl fått ihop en slant så man ligger över riksgenomsnittet.

Var hamnar man genomsnittsmässigt i ålder med 60+?

Det kan ju ha en viss inverkan.

Jag tror genomsnittsåldern på mpr är något högre än riksgenomsnittet.

Skulle tro att över hälften av de pensionärer jag känner som bor i Thailand har det struligt att klara de ekonomiska kraven för sina visum, men det e klart.....de är inte medlemmar på mpr....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago, rolba said:

Är man 60+ bör man väl fått ihop en slant så man ligger över riksgenomsnittet.

Var hamnar man genomsnittsmässigt i ålder med 60+?

Det kan ju ha en viss inverkan.

Jag tror genomsnittsåldern på mpr är något högre än riksgenomsnittet.

Så är det givetvis. Skulle tro att medianåldern bland aktiva medlemmar på MPR ligger runt 55-60 så givetvis borde förmögenheten vara högre än bland 35-åringar. Det faktumet att vi är intresserade av Thailand tyder ju också på att vi har råd att göra långresor, vilket få av mina barndomskompisar prioriterat, så det vore inte så konstigt om vi har något högre nettoförmögenhet än riksgenomsnittet. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ähhh, en simpel medelmåtta i mpr-mått......😂

Verkligen, inga 100 millar här inte!😂

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

Så är det givetvis. Skulle tro att medianåldern bland aktiva medlemmar på MPR ligger runt 55-60 så givetvis borde förmögenheten vara högre än bland 35-åringar. Det faktumet att vi är intresserade av Thailand tyder ju också på att vi har råd att göra långresor, vilket få av mina barndomskompisar prioriterat, så det vore inte så konstigt om vi har något högre nettoförmögenhet än riksgenomsnittet. 

Fast resorna har nog kostat en hel del om man börjar räkna. (vågar inte)

Ändrades av audirs2
jävla dyslexi!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Fan också, hamnar på första raden. 😭 Men är lycklig att Ni andra har det bra.

Nja, titta på Boris Becker som exempel, han hade miljarder och är nu helt utfattig, finns flera exempel men han är en av dom! Och vad spelar det för roll om du har 100 mille på banken om du tex har cancer?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Amigo:

Fan också, hamnar på första raden. 😭 Men är lycklig att Ni andra har det bra.

Men det gäller innan V75 ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev MickeN:

Men det gäller innan V75 ikväll.

Känner igen som vunnit på gnäggis, känner du?😮

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minutes ago, Soengsang said:

Skulle tro att över hälften av de pensionärer jag känner som bor i Thailand har det struligt att klara de ekonomiska kraven för sina visum, men det e klart.....de är inte medlemmar på mpr....

Känner inga svenska pensionärer i Thailand, förutom de få jag träffat via MPR, men jag tror också att de flesta hamnar under 1 miljon SEK.
 

Tror dock att andelen svenska pensionärer i Sverige som kan kravla sig över en miljon är ganska hög och trots allt bor nog närmare 90% av alla aktiva MPR-medlemmar i Sverige.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev mitten,  jag skulle aldrig byta det liv jag har och haft  som startade 1974 med raggarkulturen till att nu stirra på buffelrövar mot några sparade miljoner, 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...