Jump to content
IGNORERAD

Hur förmögna är MPR-medlemmarna


Atom

Nettoförmögenhet  

172 röster

  1. 1. Nettoförmögenhet

    • Tyvärr, mindre än 0
      17
    • 0-100,000 SEK
      12
    • 100,000 till 1 miljon SEK
      49
    • 1-10 miljoner SEK
      70
    • Mer än 10 miljoner SEK
      24


Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev kenneth073:

Härligt att du är så positiv Swippe ,du har tiden med dig så jag hoppas Maha gör det riktigt rik en vacker dag.

Har också köpt på mig lite Maha

Lycka till

Tack! :-) Ja man kan ju inte klandra Maha, dom sköter sig ju och bra gjort att ha stake nog att köpa ytterligare ett oljefält till bra pris i dessa tider. Så typiskt att Corona dök upp, hade oljepriset stått i 60-70$ så hade Maha stått i säkert 40 kr vid den här tidpunkten, om börsen överlag också gått bra så klart. Men jag har ju tillgångar i form av en lägenhet med lite lån och ett obelånat hus också, så nåt av dom kommer jag säkert sälja i år och trycka in ytterligare slantar på börsen så får väl se det som positivt att kunna köpa mera aktier billigt i år. Men jag vill nog se oljepriset stabiliseras sig på minst 30$ och att ett vaccin eller åtminstone extremt välfungerande medicin som hjälper mot Coronaviruset innan jag pumpar in nån större summa i Maha ytterligare. Då får jag kanske ta den smällen att Maha hunnit stiga till 15-20 kr tills dess, ändå billigare än 33 kr som är ath och ändå billigt om jag tror att aktien ska stå betydligt högre när oljan står i 60$ fatet minst och Corona är utrotad osv :-)

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    35

  • Boa52

    32

  • andrejsdenruskige

    28

  • Soengsang

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fick reklam om en finsk silvergruva som säljer aktier nu för 1.78.- per aktie! Kan gå bra om silverpriset går upp!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 timmar sedan, skrev Swippe:

Tack! :-) Ja man kan ju inte klandra Maha, dom sköter sig ju och bra gjort att ha stake nog att köpa ytterligare ett oljefält till bra pris i dessa tider. Så typiskt att Corona dök upp, hade oljepriset stått i 60-70$ så hade Maha stått i säkert 40 kr vid den här tidpunkten, om börsen överlag också gått bra så klart. Men jag har ju tillgångar i form av en lägenhet med lite lån och ett obelånat hus också, så nåt av dom kommer jag säkert sälja i år och trycka in ytterligare slantar på börsen så får väl se det som positivt att kunna köpa mera aktier billigt i år. Men jag vill nog se oljepriset stabiliseras sig på minst 30$ och att ett vaccin eller åtminstone extremt välfungerande medicin som hjälper mot Coronaviruset innan jag pumpar in nån större summa i Maha ytterligare. Då får jag kanske ta den smällen att Maha hunnit stiga till 15-20 kr tills dess, ändå billigare än 33 kr som är ath och ändå billigt om jag tror att aktien ska stå betydligt högre när oljan står i 60$ fatet minst och Corona är utrotad osv :-)


En liten inblick i oljepriset....

Varje vecka sitter jag och lyssnar på en hög herre som har en fin position i ett oljebolag. 
Per idag är det t.o.m svårt att sälja oljan till spotpris. Om oljan står i 16$ så köper ingen till det priset helt enkelt. 
Lagren är överfulla och vi har en överproduktion på en herrejösses massa fat per dag. 
Priset går inte upp innan man har ”tömt” lagrena och efterfrågan övergår produktionen. 

Det är inte något som man gör i en handvändning. En ganska kraftig fördröjningseffekt på det. 
 

Nu kan ju aktier gå upp ändå, men det känns inte som något säkert kort kortsiktigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago, Swippe said:

Varför skulle inte ens "första" hus räknas med när man pratar om nettoförmögenhet? Nettoförmögenhet är tillgångar minus ev skulder, svårare än så är det inte. Visst behöver man någonstans att bo men bor du i en kåk som är värd 10 mille och du har lån på 5 mille så har du likförbaskat en nettoförmögenhet på 5 mille. Likaså räknas bilar, konst osv in i en nettoförmögenhet, det handlar ju om saker du kan sälja och omsätta till pengar.

 

Vad som definieras som rik beror nog på vem du frågar, majoriteten av de jag umgås med tycker man är jätterik om man har en mille, för de har aldrig haft så mycket pengar och kommer med största sannolikhet aldrig ha så mycket pengar. För mig är en miljon $ mycket pengar, då skulle jag känna mig hyffsat rik, men än en gång, det beror ju på att jag faktist skulle vara oerhört rik jämfört med majoriteten av mina vönner.  Just en miljon $ var det målet jag skulle nå nu 1 Maj senast, det målet sattes upp långt före Corona kom in i bilden och förstörde dom planerna. Så jag kommer inte nå 1 miljon $ i år, men vi siktar på nästa år istället 😉 

 

 

"Nettoförmögenhet är tillgångar minus ev skulder, svårare än så är det inte." När man värderar ett företag är det inte svårare än så men googlar du lite på definitioner av nettoförmögenhet för privatpersoner så finns det betydligt fler definitioner, så som trådstartare tycker jag nog jag hade rätten att använda min definition 😉. Jag tycker din definition mer känns som en "bruttoförmögenhet minus skulder". Det här var inte tänkt som en tävling utan mer för att kolla av läget, kanske framförallt intressant i en tid då många redan har, eller riskerar att, förlora jobbet.

 

Tanken med att beräkna sin "nettoförmögenhet" är ju att det ska ha någon nytta. Din definition har ju egentligen bara en nytta när man bestämt sig för att sälja allt och flytta till Thailand eller liknande. Då genererar givetvis försäljningen av bostad, bil och lösöre en större eller mindre förmögenhet, för många förmodligen en större förmögenhet än något annat. Min definition är mer användbar när man vill se på hur länge man klarar sig på A-kassa, om man kan gå i pension tidigare, om man har råd att skicka sin unge/ungar till college i USA eller pumpa in en större summa i ett nystartat företag. I de flesta fall vill man nog inte sälja sitt hus, sin bil, sin njure och frugans väskor för det.

 

Givetvis är rikedom väldigt relativt. Här i byn anses nog någon med ett par hundratusen på banken och en pickup på avbetalning som relativt rik. Jag är också tämligen säker på att bara en av mina barndomskompisar kommer upp i en miljon kronor med min definition och kanske en till med din definition. Dock har ju kompisarna och deras fruar/flickvänner ett par miljoner var låsta i pensionssystemet samt garanterad sjukvård etc och räknar man in det i "nettoförmögenheten", vilket vissa gör, så ser det givetvis mycket bättre ut. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur räknas svarta pengar?

 

Frågar för en kompis...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Hur räknas svarta pengar?

 

Frågar för en kompis...

 

MVH

Det är pengar som är svarta säger min kompis

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tommy:

Hur räknas svarta pengar?

 

Frågar för en kompis...

 

MVH

En sedel i taget...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att beräkna om man är förmögen eller inte. Köpte ett ställe byggde från plånboken i 15 år nu värt 4 ggr mot

vad jag köpte det för. Men den viktigaste rikedommen är min fru, bäst i världen. Ellmi skriver mycket och skickar

bilder på hans fru och han, Jag har samma känsla för min fru. Det är värt mera än alla pengar i världen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Det är pengar som är svarta säger min kompis

OK, tackar!

Frugans, kompis, vän säger att det är pengar som inte drabbats av SKV...

1 timme sedan, skrev Boa52:

Att beräkna om man är förmögen eller inte. Köpte ett ställe byggde från plånboken i 15 år nu värt 4 ggr mot

vad jag köpte det för. Men den viktigaste rikedommen är min fru, bäst i världen. Ellmi skriver mycket och skickar

bilder på hans fru och han, Jag har samma känsla för min fru. Det är värt mera än alla pengar i världen

Gott jobbat Boa52!

Och tack för ett riktigt positivt inlägg!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Boa52:

Att beräkna om man är förmögen eller inte. Köpte ett ställe byggde från plånboken i 15 år nu värt 4 ggr mot

vad jag köpte det för. Men den viktigaste rikedommen är min fru, bäst i världen. Ellmi skriver mycket och skickar

bilder på hans fru och han, Jag har samma känsla för min fru. Det är värt mera än alla pengar i världen

Va fan du kan ju.... har du druckit finsprit, typ Explorer?

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


En liten inblick i oljepriset....

Varje vecka sitter jag och lyssnar på en hög herre som har en fin position i ett oljebolag. 
Per idag är det t.o.m svårt att sälja oljan till spotpris. Om oljan står i 16$ så köper ingen till det priset helt enkelt. 
Lagren är överfulla och vi har en överproduktion på en herrejösses massa fat per dag. 
Priset går inte upp innan man har ”tömt” lagrena och efterfrågan övergår produktionen. 

Det är inte något som man gör i en handvändning. En ganska kraftig fördröjningseffekt på det. 
 

Nu kan ju aktier gå upp ändå, men det känns inte som något säkert kort kortsiktigt. 

Kortsiktigt är det precis som du säger, visserligen så är det väl lagren av WTI olja i USA som börjar bli överfulla, BRENT kostar betydligt mera. Men visst, först måste efterfrågan återgå till det normala, sen måste man tömma av alla fulla lager, sen kan priset på allvar börjar stiga. Men redan nu så har flera oljebolag (Shale oljebolag) i USA kursat för de klarar inte av detta låga oljepriset och ju längre det låga oljepriset består, desto fler bolag kommer att kursa eller stoppa sin produktion om möjligt och nya investeringar för att leta efter ny olja och öka sin produktion läggs på is osv. Det kommer att få till följd att förr eller senare så kommer det inte finnas lika stort utbud av olja på marknaden som innan Coronakrisen, då kommer förmodligen oljepriset explodera uppåt. De oljebolag som överlever Coronakrisen kommer att tälja guld med kniv igen. Och de oljebolag med bra ekonomi kan om de har is i magen försöka komma över billiga oljefält nu när det ser som mörkast ut. Den enes död, den andres bröd...  😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Atom:

"Nettoförmögenhet är tillgångar minus ev skulder, svårare än så är det inte." När man värderar ett företag är det inte svårare än så men googlar du lite på definitioner av nettoförmögenhet för privatpersoner så finns det betydligt fler definitioner, så som trådstartare tycker jag nog jag hade rätten att använda min definition 😉. Jag tycker din definition mer känns som en "bruttoförmögenhet minus skulder". Det här var inte tänkt som en tävling utan mer för att kolla av läget, kanske framförallt intressant i en tid då många redan har, eller riskerar att, förlora jobbet.

 

Tanken med att beräkna sin "nettoförmögenhet" är ju att det ska ha någon nytta. Din definition har ju egentligen bara en nytta när man bestämt sig för att sälja allt och flytta till Thailand eller liknande. Då genererar givetvis försäljningen av bostad, bil och lösöre en större eller mindre förmögenhet, för många förmodligen en större förmögenhet än något annat. Min definition är mer användbar när man vill se på hur länge man klarar sig på A-kassa, om man kan gå i pension tidigare, om man har råd att skicka sin unge/ungar till college i USA eller pumpa in en större summa i ett nystartat företag. I de flesta fall vill man nog inte sälja sitt hus, sin bil, sin njure och frugans väskor för det.

 

Givetvis är rikedom väldigt relativt. Här i byn anses nog någon med ett par hundratusen på banken och en pickup på avbetalning som relativt rik. Jag är också tämligen säker på att bara en av mina barndomskompisar kommer upp i en miljon kronor med min definition och kanske en till med din definition. Dock har ju kompisarna och deras fruar/flickvänner ett par miljoner var låsta i pensionssystemet samt garanterad sjukvård etc och räknar man in det i "nettoförmögenheten", vilket vissa gör, så ser det givetvis mycket bättre ut. 

Jag har aldrig sett nåt räkna på Nettoförmögenhet så som du räknar faktist, aldrig någonsin. Du säger att man inte kan räkna med sin bostad för nånstans måste man ju bo, ja men man kan väl sälja sin bostad och bo i en hyresrätt eller flytta ihop med någon t ex? Du säger att man inte kan räkna med sin bil i nettoförmögenhet för den måste man ju använda, men det måste man väl inte, äger jag en Lambo för en mille så kan jag sälja den och köpa en Volvo 240 eller skaffa ett busskort?  Så du får så klart använda din definition precis hur du vill, precis som man kan betrakta grå som svart eller vit beroende på hur man ser det. Men enda rätta sättet att beräkna sin nettoförmögenhet är givetvis att räkna ut hur mycket man skulle få om man sålde allt man äger och sen betalade sina ev skulder= summan som blir kvar är summan av ens nettoförmögenhet. Är ju helt orimligt att en snubbe som bor i en hyresetta och kör Volvo 240 och som råkar ha 100 000 kr på banken skulle ha en högre nettoförmögenhet jämfört med en snubbe som bor i ett stort slott värt 100 mille och kör en Lamborghini men bara råkar ha 50 000 kr på sitt bankkonto.  Men man kan givetvis inte räkna med inlåsta pensionspengar i sin förmögenhet, dom kan du ju inte ta ut allt på en gång imorgon . Likaså kan du inte räkna med förmodade arv som ska tillfalla dig om xxx-antal år osv, de pengarna får du räkna med den dagen du får dom.

 

Jag vet inte vad ens nettoförmögenhet har med hur länge man klarar sig på sin A-kassa eller när man kan gå i pension, det beror väl på hur stora utgifter man har? Ingen som säger att man måste sälja sitt hus för att finansiera sina barns skolgång i USA eller om man vill starta bolag, då belånar man sin kåk bara eftersom räntan är superlåg.  Så det är allt lugnt, du kan allt räkna på "mitt" sätt att räkna oavsett vad ditt syfte är när du vill komma fram till vad nettoförmögenhet är 😉

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Det finns olika sätt att räkna fram nettoförmögenhet och inget är väl hugget i sten men jag tycker absolut att Atomen har valt rätt sätt.
Han har valt att räkna ut nettoförmögenheten hos privatpersoner på samma vis som de banker som endast erbjuder sina tjänster till förmögna personer.
För att få bli kund i en av dessa banker krävs att man har en nettoförmögenhet av en miljon USD, exklusivt den bostad man bor i (High Net Worth Individual).
En miljon USD var tidigare standard i denna typ av banker men vissa har de senaste åren själva höjt beloppet till både två och fem miljoner USD för nya kunder.
Om man besöker en av dessa banker så tror jag inte att man ska börja diskutera hyresettor, A-kassa, busskort och Volvo 240 för att försöka kamma till sina siffror.

 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kortsiktigt är det precis som du säger, visserligen så är det väl lagren av WTI olja i USA som börjar bli överfulla, BRENT kostar betydligt mera. Men visst, först måste efterfrågan återgå till det normala, sen måste man tömma av alla fulla lager, sen kan priset på allvar börjar stiga. Men redan nu så har flera oljebolag (Shale oljebolag) i USA kursat för de klarar inte av detta låga oljepriset och ju längre det låga oljepriset består, desto fler bolag kommer att kursa eller stoppa sin produktion om möjligt och nya investeringar för att leta efter ny olja och öka sin produktion läggs på is osv. Det kommer att få till följd att förr eller senare så kommer det inte finnas lika stort utbud av olja på marknaden som innan Coronakrisen, då kommer förmodligen oljepriset explodera uppåt. De oljebolag som överlever Coronakrisen kommer att tälja guld med kniv igen. Och de oljebolag med bra ekonomi kan om de har is i magen försöka komma över billiga oljefält nu när det ser som mörkast ut. Den enes död, den andres bröd...  [emoji14] 

Jodå, nordsjöolja kostar mer och idag har den ju stigit med ca 50% från bottennoteringen och behöver bara gå upp 400% till innan jag är glad.

Som sagt så får man inte oljan såld för det priset du ser på skärmen.
Jag kan gärna påpeka att mina kalsongerna är till salu för 2000kr och till och med hänga en prislapp på dom.
Då kostar dom 2000kr. Vill jag bli av med dom så får jag nog betala för det.

Det har varit en väldigt stor överproduktion ett bra tag och det är det även om dom har skruvat åt kranarna.
Det blir en lång väg tillbaka för oljepriset om du frågar mig, men jag kan absolut ha fel.
Det som är viktigt är att bolagen har pengar att vänta ut krisen.

Visst kan ett innehav av Maha vara riktigt bra idag. Jag tror och hoppas att vi är på den lägsta punken inom min livstid.
Sen är det ju inte sagt att aktievärdet avspeglar resultat. Du som har varit insatt i Maha verkar ju tycka att aktien bör kosta 10ggr mer. Varför den inte för det har jag ingen aning om.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag har aldrig sett nåt räkna på Nettoförmögenhet så som du räknar faktist, aldrig någonsin. Du säger att man inte kan räkna med sin bostad för nånstans måste man ju bo, ja men man kan väl sälja sin bostad och bo i en hyresrätt eller flytta ihop med någon t ex? Du säger att man inte kan räkna med sin bil i nettoförmögenhet för den måste man ju använda, men det måste man väl inte, äger jag en Lambo för en mille så kan jag sälja den och köpa en Volvo 240 eller skaffa ett busskort?  Så du får så klart använda din definition precis hur du vill, precis som man kan betrakta grå som svart eller vit beroende på hur man ser det. Men enda rätta sättet att beräkna sin nettoförmögenhet är givetvis att räkna ut hur mycket man skulle få om man sålde allt man äger och sen betalade sina ev skulder= summan som blir kvar är summan av ens nettoförmögenhet. Är ju helt orimligt att en snubbe som bor i en hyresetta och kör Volvo 240 och som råkar ha 100 000 kr på banken skulle ha en högre nettoförmögenhet jämfört med en snubbe som bor i ett stort slott värt 100 mille och kör en Lamborghini men bara råkar ha 50 000 kr på sitt bankkonto.  Men man kan givetvis inte räkna med inlåsta pensionspengar i sin förmögenhet, dom kan du ju inte ta ut allt på en gång imorgon . Likaså kan du inte räkna med förmodade arv som ska tillfalla dig om xxx-antal år osv, de pengarna får du räkna med den dagen du får dom.
 
Jag vet inte vad ens nettoförmögenhet har med hur länge man klarar sig på sin A-kassa eller när man kan gå i pension, det beror väl på hur stora utgifter man har? Ingen som säger att man måste sälja sitt hus för att finansiera sina barns skolgång i USA eller om man vill starta bolag, då belånar man sin kåk bara eftersom räntan är superlåg.  Så det är allt lugnt, du kan allt räkna på "mitt" sätt att räkna oavsett vad ditt syfte är när du vill komma fram till vad nettoförmögenhet är [emoji6]
 
 

Den dagen banken önskar att du ska sätta in stålar i deras valv så kan du fråga om det går bra med en Lamborghini på deras parkering.
Vad har du för ”kapital” som du kan sprätta och är det någon annan som har rätt till de pengarna du håller i handen. Ja, till exempel din kompis som just gav dig hälften.
Jag själv äger ju knappt min egen lön. Dock så tillåter banken mig att sprätta den på saker jag vill, mot en liten avgift varje månad.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 timmar sedan, skrev Swippe:

Kortsiktigt är det precis som du säger, visserligen så är det väl lagren av WTI olja i USA som börjar bli överfulla, BRENT kostar betydligt mera. Men visst, först måste efterfrågan återgå till det normala, sen måste man tömma av alla fulla lager, sen kan priset på allvar börjar stiga. Men redan nu så har flera oljebolag (Shale oljebolag) i USA kursat för de klarar inte av detta låga oljepriset och ju längre det låga oljepriset består, desto fler bolag kommer att kursa eller stoppa sin produktion om möjligt och nya investeringar för att leta efter ny olja och öka sin produktion läggs på is osv. Det kommer att få till följd att förr eller senare så kommer det inte finnas lika stort utbud av olja på marknaden som innan Coronakrisen, då kommer förmodligen oljepriset explodera uppåt. De oljebolag som överlever Coronakrisen kommer att tälja guld med kniv igen. Och de oljebolag med bra ekonomi kan om de har is i magen försöka komma över billiga oljefält nu när det ser som mörkast ut. Den enes död, den andres bröd...  😛 

Jag glömde skriva att då är det bättre att satsa pengarna på själv oljan, fast det kommer nog inte att generera några större pengar. Kanske 3ggr pengarna på 2-3år. 
Satsar du pengarna i ett bolag som överlever så kan du säkert dubbla och trippla den uppgången. Men då gäller det att man går in nu och inte gick in innan kraschen, då kanske man bara får tillbaka sina pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jodå, nordsjöolja kostar mer och idag har den ju stigit med ca 50% från bottennoteringen och behöver bara gå upp 400% till innan jag är glad.

Som sagt så får man inte oljan såld för det priset du ser på skärmen.
Jag kan gärna påpeka att mina kalsongerna är till salu för 2000kr och till och med hänga en prislapp på dom.
Då kostar dom 2000kr. Vill jag bli av med dom så får jag nog betala för det.

Det har varit en väldigt stor överproduktion ett bra tag och det är det även om dom har skruvat åt kranarna.
Det blir en lång väg tillbaka för oljepriset om du frågar mig, men jag kan absolut ha fel.
Det som är viktigt är att bolagen har pengar att vänta ut krisen.

Visst kan ett innehav av Maha vara riktigt bra idag. Jag tror och hoppas att vi är på den lägsta punken inom min livstid.
Sen är det ju inte sagt att aktievärdet avspeglar resultat. Du som har varit insatt i Maha verkar ju tycka att aktien bör kosta 10ggr mer. Varför den inte för det har jag ingen aning om.

Vad bolagen får för sin olja står ju tydligt i deras rapporter så det är ju bara att kolla deras siffror där. MAHA säljer ju till spotpris så de får ju det priset som gäller för dagen så är priset på Brent t ex 20$ så får de 20$, Men de är ju en liten producent i Brasilien, kan tänka mig att stora bolag som pumpar upp stora volymer de säljer på kontrakt för att de vill ha garantier för att de verkligen kommer att bli av med oljan kan bli tvungna att sälja med viss rabatt. Om MAHAS köpare av olja säger att de inte behöver nån olja så blir det givetvis problem för MAHA, de har knappt nån lagringskapacitet överhuvudtaget utan är helt beroende av att de blir av med oljan de pumpar upp snabbt och får lita på att sin kund/kunder köper den olja som produceras. Hittils så har det funkat bra, deras största kund betalar till och med i förskott utan tjaffs.

 

Jag har väl sagt att MAHA borde stå i runt 50 kr om de lyckas dubbla sin produktion till ca 6-7000 fat, de producerar runt 3300 fat nu men när jag sa det så stod väl oljan i närmare 70$ i början av året. Som du kanske noterat så kom Corona in i bilden och gjorde att oljepriset sjönk extremt kraftigt + att en del utbyggnader osv sköts upp tills nästa år. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat förutse att oljan skulle gå under 20$ eller ens 30$. Jag hade helt fel helt enkelt men det hade nog 99% av alla andra som tror på oljeaktier i så fall också, de liksom jag trodde att 30$ skulle vara en absolut botten och att det skulle vara under en extremt kort period.  Vad jag anser att MAHA är värd idag kan jag inte säga, det är för mycket saker som är osäkra, jag får nog nöja mig med att säga att MAHA är köpvärd på sikt för jag kan inte säga att MAHA är värd 20 kr t ex och att marknaden är galen som inte fattar det, för marknaden gör rätt i att värdera oljebolag försiktigt just nu, det är ju en helt avgörande skillnad om oljan står i 20$ eller t ex 40$, det kan vara skillnaden mellan att göra stor vinst eller förlust.  Jag tror oljan återhämtar sig i fjärde kvartalet i år, att den redan återhämtat sig ca 50% på en vecka säger mig ingenting, det är för kort tid och oljan kan backa ner under 20$ om en vecka igen. Men jag kan upprepa att om oljan står i minst 60$ fatet och de producerar minst 7000 fat olja per dag om ett år= 1 Maj 2021, ja då kommer MAHA att stå i minst 50 kr. Vi får kolla om ett år och se om jag har rätt 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Swippe said:

Jag har aldrig sett nåt räkna på Nettoförmögenhet så som du räknar faktist, aldrig någonsin. Du säger att man inte kan räkna med sin bostad för nånstans måste man ju bo, ja men man kan väl sälja sin bostad och bo i en hyresrätt eller flytta ihop med någon t ex? Du säger att man inte kan räkna med sin bil i nettoförmögenhet för den måste man ju använda, men det måste man väl inte, äger jag en Lambo för en mille så kan jag sälja den och köpa en Volvo 240 eller skaffa ett busskort?  Så du får så klart använda din definition precis hur du vill, precis som man kan betrakta grå som svart eller vit beroende på hur man ser det. Men enda rätta sättet att beräkna sin nettoförmögenhet är givetvis att räkna ut hur mycket man skulle få om man sålde allt man äger och sen betalade sina ev skulder= summan som blir kvar är summan av ens nettoförmögenhet. Är ju helt orimligt att en snubbe som bor i en hyresetta och kör Volvo 240 och som råkar ha 100 000 kr på banken skulle ha en högre nettoförmögenhet jämfört med en snubbe som bor i ett stort slott värt 100 mille och kör en Lamborghini men bara råkar ha 50 000 kr på sitt bankkonto.  Men man kan givetvis inte räkna med inlåsta pensionspengar i sin förmögenhet, dom kan du ju inte ta ut allt på en gång imorgon . Likaså kan du inte räkna med förmodade arv som ska tillfalla dig om xxx-antal år osv, de pengarna får du räkna med den dagen du får dom.

 

Jag vet inte vad ens nettoförmögenhet har med hur länge man klarar sig på sin A-kassa eller när man kan gå i pension, det beror väl på hur stora utgifter man har? Ingen som säger att man måste sälja sitt hus för att finansiera sina barns skolgång i USA eller om man vill starta bolag, då belånar man sin kåk bara eftersom räntan är superlåg.  Så det är allt lugnt, du kan allt räkna på "mitt" sätt att räkna oavsett vad ditt syfte är när du vill komma fram till vad nettoförmögenhet är 😉

 

 

Du får givetvis räkna precis hur du vill och surfar man in på Lyckoslantens ”Grundkurs i Hushållsekonomi” så håller de säkert med dig.

 

Personligen tycker jag dock ditt sätt att räkna enbart blir intressant den dagen man säljer allt, klipper alla band och drar eller är riktigt utblottad. Ens hus, bil, klocka etc är trots allt saker man köpt för att man vill ha och säljer man dem så vill man förmodligen ha något som är bättre och då blir ju ens nettoförmögenhet mindre.

 

Jag vill ha koll på hur mycket pengar vi har att leva på om något skulle hände mig eller jag helt enkelt tröttnar på att jobba. Visst kan jag, i värsta fall, sälja hus, lägenhet, bil, klockor mm men det vill jag givetvis inte göra. Jag vill kunna fortsätta leva på en standard som jag gör idag, eller bättre (och det vill väl de flesta) så det är det jag kan sälja utan att inskränka på min levnadsstandard som jag ser som min nettoförmögenhet. Som Captain Morgan var inne på så är det också så alla större banker och finansinstitut definierar nettoförmögenhet.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Atom:

Du får givetvis räkna precis hur du vill och surfar man in på Lyckoslantens ”Grundkurs i Hushållsekonomi” så håller de säkert med dig.

 

Personligen tycker jag dock ditt sätt att räkna enbart blir intressant den dagen man säljer allt, klipper alla band och drar eller är riktigt utblottad. Ens hus, bil, klocka etc är trots allt saker man köpt för att man vill ha och säljer man dem så vill man förmodligen ha något som är bättre och då blir ju ens nettoförmögenhet mindre.

 

Jag vill ha koll på hur mycket pengar vi har att leva på om något skulle hände mig eller jag helt enkelt tröttnar på att jobba. Visst kan jag, i värsta fall, sälja hus, lägenhet, bil, klockor mm men det vill jag givetvis inte göra. Jag vill kunna fortsätta leva på en standard som jag gör idag, eller bättre (och det vill väl de flesta) så det är det jag kan sälja utan att inskränka på min levnadsstandard som jag ser som min nettoförmögenhet. Som Captain Morgan var inne på så är det också så alla större banker och finansinstitut definierar nettoförmögenhet.

 Du blandar nog ihop det med "finansiella nettoförmögenhet", då pratar man ju om hur mycket tillgängligt kapital man har tillgängligt utan att behöva sälja t ex sin bostad. 

 

Här kan du se exempel på hur man räknar ut detta: https://www.stat.fi/til/rtp/2018/rtp_2018_2019-09-27_tie_001_sv.html

 

Dagens Industri och precis alla andra använder definitionen: Nettoförmögenhet= Tillgångar minus skulder

Hämtat ur deras betalartikel: 

I snitt har varje svensk tillgångar på 2,1 Mkr, där bostäder och finansiella tillgångar vardera står för omkring 1 Mkr.

Nettoförmögenheten är lite lägre, 1,7 Mkr, då skulderna ligger på närmare 400.000 kronor per individ i snitt. Den absoluta merparten är bostadslån. Studielån står för en mindre del, 32.000 kronor i snitt.

 

Det är inte svårare än så, det är just det som är vad nettoförmögenhet är, har aldrig varit något annat.

 

Så jag tror inte medvetet du har fel, bara det att du blandat ihop NETTOFÖRMÖGENHET (där man räknar in bostad osv) med FINANSIELLA NETTOFÖRMÖGENHET

 

Och givetvis så  är bankerna mest intresserade av din FINANSIELLA NETTOFÖRMÖGENHET om du knallar dit och vill låna pengar av någon anledning.

 

 

 

 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Denna tråd är startad av Atomen alltså är det Atomens definition som gäller. Om någon vill ha en annan definition så kan med fördel en ny tråd skapas där det är den definitionen som gäller.

 

Humpfh!!!

😤

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Denna tråd är startad av Atomen alltså är det Atomens definition som gäller. Om någon vill ha en annan definition så kan med fördel en ny tråd skapas där det är den definitionen som gäller.

 

Humpfh!!!

😤

Driver du med oss? Skriver man på ett forum med flera tusen medlemmar så får man nog vara beredd på att bli ifrågasatt oavsett om man har rätt eller fel.  Om jag skriver att jag funderar på att bygga ett hus i Pattaya och undrar om det är fler som byggt hus i Isaan så får jag nog räkna med att folk vänligt men bestämt påpekar att Pattaya ligger inte i Isaan. Men ska man inte ifrågasätta trådskaparen då alltså? 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Swippe:

Driver du med oss? Skriver man på ett forum med flera tusen medlemmar så får man nog vara beredd på att bli ifrågasatt oavsett om man har rätt eller fel.  Om jag skriver att jag funderar på att bygga ett hus i Pattaya och undrar om det är fler som byggt hus i Isaan så får jag nog räkna med att folk vänligt men bestämt påpekar att Pattaya ligger inte i Isaan. Men ska man inte ifrågasätta trådskaparen då alltså? 😛 

Korrekt. 

😤😤

Ifrågasätt inte trådskaparen. 

 

Nä, jag tänkte såhär. I trådar som är skapade för undersökningar och likande så har trådskaparen företräde för att det är trådskaparen som vill undersöka något. 😉

 

I vad åt du idag tråden ska inte bilder avsedda för dagens tjej figurera. Men tidigare i vintras tyckte några att dagens tjej bilder inte hör hemma i dagens tjej tråden. 🤔

 

Diskussioner och tjafs hör till forumet, annars blir det inte mycket till forum.

Och därmed avstängningar. 😁

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Korrekt. 

😤😤

Ifrågasätt inte trådskaparen. 

 

Nä, jag tänkte såhär. I trådar som är skapade för undersökningar och likande så har trådskaparen företräde för att det är trådskaparen som vill undersöka något. 😉

 

I vad åt du idag tråden ska inte bilder avsedda för dagens tjej figurera. Men tidigare i vintras tyckte några att dagens tjej bilder inte hör hemma i dagens tjej tråden. 🤔

 

Diskussioner och tjafs hör till forumet, annars blir det inte mycket till forum.

Och därmed avstängningar. 😁

Absolut! Och Atom har ju även förtydligat att han INTE menar att man ska räkna med hus osv när man ska räkna ut sin Nettoförmögenhet, så vad han menar egentligen är det ingen tvekan om. Men eftersom jag och förmodligen majoriteten av forumets medlemmar anser att man ska räkna med hus och övriga tillgångar när man beräknar sin Nettoförmögenhet så väljer jag att tjaffsa om det. För enligt t ex Dagens Industri som är Sveriges största ekonomitidning så ingår ju bostad t ex i summan när man beskriver Nettoförmögenhet, det är inget som "lyckoslanten" eller nån annan barntidning använder som definition. Atom skrev till och med att man kan googla så ser man att de flesta inte räknar med bostad osv när man beskriver Nettoförmögenhet, men det är ju faktist precis tvärtom, googlar man så får man reda på att Nettoförmögenhet är tillgångar (inkl t ex bostad)  minus ev skulder. Sen att Finansiella nettoförmögenhet inte räknar med bostad mm är en annan sak.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Swippe:

Absolut! Och Atom har ju även förtydligat att han INTE menar att man ska räkna med hus osv när man ska räkna ut sin Nettoförmögenhet, så vad han menar egentligen är det ingen tvekan om. Men eftersom jag och förmodligen majoriteten av forumets medlemmar anser att man ska räkna med hus och övriga tillgångar när man beräknar sin Nettoförmögenhet så väljer jag att tjaffsa om det. För enligt t ex Dagens Industri som är Sveriges största ekonomitidning så ingår ju bostad t ex i summan när man beskriver Nettoförmögenhet, det är inget som "lyckoslanten" eller nån annan barntidning använder som definition. Atom skrev till och med att man kan googla så ser man att de flesta inte räknar med bostad osv när man beskriver Nettoförmögenhet, men det är ju faktist precis tvärtom, googlar man så får man reda på att Nettoförmögenhet är tillgångar (inkl t ex bostad)  minus ev skulder. Sen att Finansiella nettoförmögenhet inte räknar med bostad mm är en annan sak.

Aha, en ändring av tråden tittel genom ett tillägg av ordet "Finansiella" tydliggör Atomens avsikter med undersökningen. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...