Jump to content
IGNORERAD

Hur förmögna är MPR-medlemmarna


Atom

Nettoförmögenhet  

172 röster

  1. 1. Nettoförmögenhet

    • Tyvärr, mindre än 0
      17
    • 0-100,000 SEK
      12
    • 100,000 till 1 miljon SEK
      49
    • 1-10 miljoner SEK
      70
    • Mer än 10 miljoner SEK
      24


Recommended Posts

HuaHindinnge
9 minuter sedan, skrev Boa52:

Är  det inte ett sörlänningsyndrom, här flyttar ingen till Thai som är tillsammans med en Thaidam. Vi lever tillsammans

som vanliga par, jag och min fru 18 år sen vi träffades, 16 sen hon flyttade hit. Har inte träffat nån man och Thaikvinna

som flyttat till Thai. Känner nu inte alla i Umeå är inte ute i den svängen men 8 - 10 känner jag och umgås lite med

Ja, det är naturligare och mera normalt att umgås regelbundet samt känna med de som bor nära en själv jämfört med de som bor på andra sidan jorden. 

 

Träffade du inte några MPR medlemmar i Thailand när du var där? Alltså sådana som bor där permanent. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    35

  • Boa52

    32

  • andrejsdenruskige

    28

  • Soengsang

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
13 minuter sedan, skrev Boa52:

Är  det inte ett sörlänningsyndrom, här flyttar ingen till Thai som är tillsammans med en Thaidam. Vi lever tillsammans

som vanliga par, jag och min fru 18 år sen vi träffades, 16 sen hon flyttade hit. Har inte träffat nån man och Thaikvinna

som flyttat till Thai. Känner nu inte alla i Umeå är inte ute i den svängen men 8 - 10 känner jag och umgås lite med

Nä, det är inte alla som har råd eller klarar av att leva utanför den svenska skogsmullenormen

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Knasen:

Tänk att allt som avviker från din lilla inskränkta värld är sörlänningsrelaterat :rotfl:  

 

Finns ju en hel drös svenska pensionärer som bor nere i Thailand och en del av dem är nog medlemmar här och har sålt av allt dom äger och har i Sverige innan flytten till Thailand. Kan ge mig fan på att det även finns någon norrlänning bland dessa 🙂

 

Har 3 flyttlågor 1 bandyklubba med spelarnas autografer från vm-guldet 1987 och en tredjedel i en tomt på Öland kvar i Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Knasen:

Tänk att allt som avviker från din lilla inskränkta värld är sörlänningsrelaterat :rotfl:  

 

Finns ju en hel drös svenska pensionärer som bor nere i Thailand och en del av dem är nog medlemmar här och har sålt av allt dom äger och har i Sverige innan flytten till Thailand. Kan ge mig fan på att det även finns någon norrlänning bland dessa 🙂

 

Det gör det säkert nån norrläning men jag känner ingen det var min mening

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nä, det är inte alla som har råd eller klarar av att leva utanför den svenska skogsmullenormen

Bor inte du så, OK en Porche det är nåt att ha, flyttar rumpan lika bra i min Peugot. Du är ju mest i Norge varför

behöver du en sån bil, sånt kallas nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Krille:

Den som har ett hus för 10 mkr, lån på 5 mkr och sparkapital på 5 mkr har alltså lägre nettoförmögenhet än någon som bor i en hyresrätt och har 10 kr på sparkontot?

 

/Krille

Husets riktiga värde vet du först ner du säljer det. Innan är det bara spekulation vad det är värd.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Boa52:

Bor inte du så, OK en Porche det är nåt att ha, flyttar rumpan lika bra i min Peugot. Du är ju mest i Norge varför

behöver du en sån bil, sånt kallas nåt

Hade jag haft en Peugeot i Sverige så hade jag nog valt att aldrig återvända hem. 
Jag gillar bilar helt enkelt. Hade jag haft plats för fler roliga bilar så hade jag haft det. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Du är ju mest i Norge varför

behöver du en sån bil, sånt kallas nåt

Hans fru kanske behöver en bil när han jobbar, prova och tänk tanken....

Sen så har väl folk lite olika förutsättningar och intressen, inte för det är något fel på en Peugeot 305 -98, är knappast något som tilltalar någon som gillar bilar, och har råd att ha en fin bil....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Bor inte du så, OK en Porche det är nåt att ha, flyttar rumpan lika bra i min Peugot. Du är ju mest i Norge varför

behöver du en sån bil, sånt kallas nåt

Men varför i helvete får inte mannen ha den bil han önskar??? Perkele!!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en jäkla massa kosing, men så köpte jag en pensionärsbil då försvann en del av dom.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Husets riktiga värde vet du först ner du säljer det. Innan är det bara spekulation vad det är värd.
Visst är det så men beräkningen sv nettoförmögenheten bygger på att man får 0 kr om man säljer huset.

/Krille

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Knasen:

Tänk att allt som avviker från din lilla inskränkta värld är sörlänningsrelaterat :rotfl:  

 

Finns ju en hel drös svenska pensionärer som bor nere i Thailand och en del av dem är nog medlemmar här och har sålt av allt dom äger och har i Sverige innan flytten till Thailand. Kan ge mig fan på att det även finns någon norrlänning bland dessa 🙂

 

Känner på rak arm fyra st. Den sydligaste från Sundsvall, räknas han?

Bara tre nu förresten,  en dog nyligen, i Thailand. Han var från Umeå. 

Rip Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
6 minutes ago, rolba said:

Känner på rak arm fyra st. Den sydligaste från Sundsvall, räknas han?

Bara tre nu förresten,  en dog nyligen, i Thailand. Han var från Umeå. 

Rip Tom

 

Dog han i Covid-19?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 12:03, skrev Atom:

Det har varit en del diskussioner om ekonomi på sistone så tänkte att det kunde vara intressant att göra en sondering, helt anonymt givetvis. När man pratar om nettoförmögenhet så räknas aldrig värdet på ens "första" hus, däremot eventuella skulder på det. Tanken är att vi alla behöver ha någonstans att bo så detta värde kan bara vara minus. Nettovärdet av eventuella andra och tredje hus ska dock räknas med. Detsamma gäller bilar och konst etc. Det som kan anses till normalt leverne (typ en bil och de tavlor du har på väggen) räknas inte med om du har en samling av veteranbilar och Van Gogh målningar så räknas de.

 

Traditionellt så har 1 miljon USD räknats som gränsen för rik men på senare år har jag sett att den gränsen flyttats till 1.5 och 2 miljoner USD. 

Hur tänker man med "första" hus?

Jag har hus i Sverige och i Thailand. 

Jag bor största delen av året i hyrd lägenhet i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tre "hus". Och kanske nån condo.

Bor i tredje huset.

 

Vilka räknas in i nettoförmögenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, rolba said:

Hur tänker man med "första" hus?

Jag har hus i Sverige och i Thailand. 

Jag bor största delen av året i hyrd lägenhet i Thailand. 

 

7 minutes ago, Surin P3 said:

Jag har tre "hus". Och kanske nån condo.

Bor i tredje huset.

 

Vilka räknas in i nettoförmögenhet?

Det är ju inte så att ni får ett pris om ni har hög nettoförmögenhet så ni får räkna hur ni vill. Alla måste bo någonstans så därför räknas inte ens ”bostad” normalt sett med medans ”extra” bostäder som man kan omsätta till kontanter utan att hamna på gatan räknas som en förmögenhet. 
 

När man räknar ut sin BMI fungerar det på samma sätt. Man kan ta av sina kläder för att nå en lägre vikt men man kan inte dra bort 3 kg för att man teoretiskt sett skulle kunna sätta sig i bastun i fyra timmar och få bort tre kilo vatten. Eller, man kan ju givetvis göra det med vad är vitsen med att lura sig själv?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Oförmögen, med stort hjärta och liten hjärna. Man kan inte få allt.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
3 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Oförmögen, med stort hjärta och liten hjärna. Man kan inte få allt.

 

 

 

 

 

Men jag är rik eftersom jag fått förmånen att träffa dig.........💙

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 minut sedan, skrev Kötthandlarn:

 

Men jag är rik eftersom jag fått förmånen att träffa dig.........💙

555 Kram påre.....!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 timmar sedan, skrev Atom:

 

Det är ju inte så att ni får ett pris om ni har hög nettoförmögenhet så ni får räkna hur ni vill. Alla måste bo någonstans så därför räknas inte ens ”bostad” normalt sett med medans ”extra” bostäder som man kan omsätta till kontanter utan att hamna på gatan räknas som en förmögenhet. 
 

När man räknar ut sin BMI fungerar det på samma sätt. Man kan ta av sina kläder för att nå en lägre vikt men man kan inte dra bort 3 kg för att man teoretiskt sett skulle kunna sätta sig i bastun i fyra timmar och få bort tre kilo vatten. Eller, man kan ju givetvis göra det med vad är vitsen med att lura sig själv?

Säg att jag bor i en hyreslägenhet och har 10 miljoner på banken.

Får för mig att köpa ett hus för 10 miljoner då går min nettoförmögenhet ner från 10 mille till 0 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mr atm:

Säg att jag bor i en hyreslägenhet och har 10 miljoner på banken.

Får för mig att köpa ett hus för 10 miljoner då går min nettoförmögenhet ner från 10 mille till 0 kr.

Inte om du bor kvar i lägenheten och använder 10 miljonersvillan som sommarstuga om jag förstått det rätt. Minst sagt snurrigt det här ???

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Knasen:

Inte om du bor kvar i lägenheten och använder 10 miljonersvillan som sommarstuga om jag förstått det rätt. Minst sagt snurrigt det här ???

 

Blev mest snurrig av att Mr Atm skulle ha sina pengar på banken 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
36 minuter sedan, skrev M33:

Blev mest snurrig av att Mr Atm skulle ha sina pengar på banken 😱

Ja i verkligheten så skulle det ju inte ha blivit så nej.

Det är för osäkert att ha pengar på banken och utan ränta ens.

1637372524_bitcoindoraldrig.jpeg.114eabe9c9b8a1a928926e7d9e726cd0.jpeg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 12:03, skrev Atom:

Det har varit en del diskussioner om ekonomi på sistone så tänkte att det kunde vara intressant att göra en sondering, helt anonymt givetvis. När man pratar om nettoförmögenhet så räknas aldrig värdet på ens "första" hus, däremot eventuella skulder på det. Tanken är att vi alla behöver ha någonstans att bo så detta värde kan bara vara minus. Nettovärdet av eventuella andra och tredje hus ska dock räknas med. Detsamma gäller bilar och konst etc. Det som kan anses till normalt leverne (typ en bil och de tavlor du har på väggen) räknas inte med om du har en samling av veteranbilar och Van Gogh målningar så räknas de.

 

Traditionellt så har 1 miljon USD räknats som gränsen för rik men på senare år har jag sett att den gränsen flyttats till 1.5 och 2 miljoner USD. 

Varför skulle inte ens "första" hus räknas med när man pratar om nettoförmögenhet? Nettoförmögenhet är tillgångar minus ev skulder, svårare än så är det inte. Visst behöver man någonstans att bo men bor du i en kåk som är värd 10 mille och du har lån på 5 mille så har du likförbaskat en nettoförmögenhet på 5 mille. Likaså räknas bilar, konst osv in i en nettoförmögenhet, det handlar ju om saker du kan sälja och omsätta till pengar.

 

Vad som definieras som rik beror nog på vem du frågar, majoriteten av de jag umgås med tycker man är jätterik om man har en mille, för de har aldrig haft så mycket pengar och kommer med största sannolikhet aldrig ha så mycket pengar. För mig är en miljon $ mycket pengar, då skulle jag känna mig hyffsat rik, men än en gång, det beror ju på att jag faktist skulle vara oerhört rik jämfört med majoriteten av mina vönner.  Just en miljon $ var det målet jag skulle nå nu 1 Maj senast, det målet sattes upp långt före Corona kom in i bilden och förstörde dom planerna. Så jag kommer inte nå 1 miljon $ i år, men vi siktar på nästa år istället 😉 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att du är så positiv Swippe ,du har tiden med dig så jag hoppas Maha gör det riktigt rik en vacker dag.

Har också köpt på mig lite Maha

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...