Jump to content
IGNORERAD

Hur förmögna är MPR-medlemmarna


Atom

Nettoförmögenhet  

172 röster

  1. 1. Nettoförmögenhet

    • Tyvärr, mindre än 0
      17
    • 0-100,000 SEK
      12
    • 100,000 till 1 miljon SEK
      49
    • 1-10 miljoner SEK
      70
    • Mer än 10 miljoner SEK
      24


Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Swippe:

Helt korrekt, att jag blev dryg var ju för att du bad mig googla och inte verkade anse att min definition var vanligt förekommande eftersom du skulle göra dig lustig och påstå att jag läst det i Lyckoslanten eller hört det på Sparbanken i Hässleholm. Det är att dumförklara mig eftersom jag mycket väl vet vad Nettoförmögenhet är, jag brinner för att öka min Nettoförmögenhet år efter år,där ingår bl a att renovera ett hus och på så sätt öka dess värde, men framför allt så ökar jag min Nettoförmögenhet genom att mina aktier ökar i värde. I år den 31 Dec så lär jag dock trist får konstatera att min Nettoförmögenhet för första gången på länge kraftigt backat i värde, jag kommer inte att lyckas vända det till plus hur mycket jag än kämpar. Men vi tar nya tag inför nästa år. Och skulle jag vilja så kan jag ju sälja hus och lägenhet och sätta in pengarna på banken så kommer ju min Nettoförmögenhet enligt din definition har ökat kraftigt för just nu så finns inga cash på banken eftersom allt går åt till husrenovering så det kan jag ju alltid göra om jag vill se det positivt 😉 

Jag har fått mycket skit för det här tidigare men jag tycker faktiskt att värdet på tex ett hus är väldigt fiktivt oavsett hur mycket man renoverar det. Håller själv på med dränering just nu och det gör jag enbart för att jag räknar med att bo här väldigt länge framöver och inte för att öka ett fiktivt värde på fastigheten. Klart att det är en fördel om jag vill sälja med en nygjord dränering men försäljningspriset kan lika gärna understiga inköpspriset hur mycket renoveringar jag än gjort om marknaden vill annat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    35

  • Boa52

    32

  • andrejsdenruskige

    28

  • Soengsang

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kötthandlarn
5 minuter sedan, skrev ReKa:

Man undrar ju vilka de är som har bockat i >10 milj. kr 💪 😎

Inte är det jag iaf.......

Efter dagens restaurangbesök ligger jag numera på minus 1679 kronor.......🤣

Men det vart det värt........😋

Ändrades av Kötthandlarn

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
Precis nyss, skrev Kötthandlarn:

 fel post

 

Ändrades av Kötthandlarn

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Knasen:

Jag har fått mycket skit för det här tidigare men jag tycker faktiskt att värdet på tex ett hus är väldigt fiktivt oavsett hur mycket man renoverar det. Håller själv på med dränering just nu och det gör jag enbart för att jag räknar med att bo här väldigt länge framöver och inte för att öka ett fiktivt värde på fastigheten. Klart att det är en fördel om jag vill sälja med en nygjord dränering men försäljningspriset kan lika gärna understiga inköpspriset hur mycket renoveringar jag än gjort om marknaden vill annat. 

Exakt, så är det ju med allt. 

 

Marknaden styr till 100%. 

 

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Swippe said:

Helt korrekt, att jag blev dryg var ju för att du bad mig googla och inte verkade anse att min definition var vanligt förekommande eftersom du skulle göra dig lustig och påstå att jag läst det i Lyckoslanten eller hört det på Sparbanken i Hässleholm. Det är att dumförklara mig eftersom jag mycket väl vet vad Nettoförmögenhet är, jag brinner för att öka min Nettoförmögenhet år efter år,där ingår bl a att renovera ett hus och på så sätt öka dess värde, men framför allt så ökar jag min Nettoförmögenhet genom att mina aktier ökar i värde. I år den 31 Dec så lär jag dock trist får konstatera att min Nettoförmögenhet för första gången på länge kraftigt backat i värde, jag kommer inte att lyckas vända det till plus hur mycket jag än kämpar. Men vi tar nya tag inför nästa år. Och skulle jag vilja så kan jag ju sälja hus och lägenhet och sätta in pengarna på banken så kommer ju min Nettoförmögenhet enligt din definition har ökat kraftigt för just nu så finns inga cash på banken eftersom allt går åt till husrenovering så det kan jag ju alltid göra om jag vill se det positivt 😉 

Om du tänker bo kvar i din lägenhet och sälja huset när renoveringen är klar så får du givetvis räkna med marknadsvärdet av huset i din nettoförmögenhet, det skrev jag redan i mitt första inlägg. Har du dock tänkt bo i huset och sälja lägenheten så är det lägenhetens värde du räknar till din förmögenhet. Då har du i så fall sänkt din nettoförmögenhet genom din renovering men i stället har du förhoppningsvis höjt ditt välbefinnande och det kan vara väl så mycket värt.

 

Jag tror vi har helt olika ingångsvärden och syften med att beräkna vår nettoförmögenhet. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av min privatekonomi och läser aldrig några aktieanalyser. Min tanke har alltid varit att så länge jag jobbar hårt så kommer jag en dag att bli hyfsad rik. Lönen kommer in och med jämna mellanrum köper jag lite fonder och brukade titta till värdet en gång i månaden. Hade någon för två år sedan frågat vad min nettoförmögenhet var så hade jag inte riktigt förstått frågan men förmodligen svarat så som du gör; jag hade räknat med värdet på hus, condo och bil. För runt 1 år sedan började jag på allvar fundera på att sluta jobba och började då fråga kompisar som jag visste hade mer pengar och kunskaper än jag (du vet, mina dollarmiljonärkompisar 😉) om hur jag bättre kunde förvalta mina pengar och så kontaktade jag diverse banker och investeringsföretag och det första de gjorde var att fråga mig om min nettoförmögenhet och alla använde den definitionen jag gav i min trådstart. Tanken med den definitionen är att hitta en punkt där avkastningen gör att du kan leva resten av ditt liv på minst samma nivå som idag. Visst kan man sälja sitt fina hus och flytta in i en liten hyresrätt och visst kan man byta sin Ferrari mot en Nissan Micra men då lever man ju inte längre på samma nivå.

 

Du vill på ett objektivt sätt kunna mäta din ekonomiska status för att kunna glädjas åt framsteg och inget fel i det men i min värld spelar det ingen roll vad marknaden värderar mitt hus till om jag inte tänkt sälja det. Vi gjorde också en större renovering och tillbyggnation av vårt hus för ett drygt år sedan. Vi blev nöjda med resultatet och förmodligen gick värdet upp men det spelar ingen roll då vi kommer ha det tills vi dör, om inget väldigt oförutsett inträffar. Dessutom hade vi turen att vår by ingår i regeringens storslagna plan EEC vilket gör att markvärdet gått upp med flera hundra procent. Det är också kul men igen, inget jag räknar till vår förmögenhet.

 

Jag har flera gånger haft diskussioner med våra anställda och andra i Shanghai. "Yes, min lägenhet har gått upp med 100% i värde de senaste 5 åren." "Grattis" säger jag. "Har du tänkt att sälja och flytta hem till byn?" frågar jag då. "Aldrig, jag kommer bo i Shanghai resten av livet" svarar då Li (påhittat namn). "Har du tänkt att sälja lägenheten och köpa en annan i Shanghai?" frågar jag då. "Ja, när vi skaffar barn har vi tänkt att köpa en dubbelt så stor lägenhet" svarar Li glatt. "Har inte den också stigit med 100% i pris?" frågar jag då. "Jo, minst" svarar Li glatt. "Så din lägenhet har ökat i pris från 2 till 4 miljoner och den lägenhet du vill köpa har ökat från 4 till 8 miljoner, då har du ju faktiskt förlorat 2 miljoner RMB på uppgången" säger jag. Nu är inte Li lika glad längre. 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Atom:

Om du tänker bo kvar i din lägenhet och sälja huset när renoveringen är klar så får du givetvis räkna med marknadsvärdet av huset i din nettoförmögenhet, det skrev jag redan i mitt första inlägg. Har du dock tänkt bo i huset och sälja lägenheten så är det lägenhetens värde du räknar till din förmögenhet. Då har du i så fall sänkt din nettoförmögenhet genom din renovering men i stället har du förhoppningsvis höjt ditt välbefinnande och det kan vara väl så mycket värt.

 

Jag tror vi har helt olika ingångsvärden och syften med att beräkna vår nettoförmögenhet. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av min privatekonomi och läser aldrig några aktieanalyser. Min tanke har alltid varit att så länge jag jobbar hårt så kommer jag en dag att bli hyfsad rik. Lönen kommer in och med jämna mellanrum köper jag lite fonder och brukade titta till värdet en gång i månaden. Hade någon för två år sedan frågat vad min nettoförmögenhet var så hade jag inte riktigt förstått frågan men förmodligen svarat så som du gör; jag hade räknat med värdet på hus, condo och bil. För runt 1 år sedan började jag på allvar fundera på att sluta jobba och började då fråga kompisar som jag visste hade mer pengar och kunskaper än jag (du vet, mina dollarmiljonärkompisar 😉) om hur jag bättre kunde förvalta mina pengar och så kontaktade jag diverse banker och investeringsföretag och det första de gjorde var att fråga mig om min nettoförmögenhet och alla använde den definitionen jag gav i min trådstart. Tanken med den definitionen är att hitta en punkt där avkastningen gör att du kan leva resten av ditt liv på minst samma nivå som idag. Visst kan man sälja sitt fina hus och flytta in i en liten hyresrätt och visst kan man byta sin Ferrari mot en Nissan Micra men då lever man ju inte längre på samma nivå.

 

Du vill på ett objektivt sätt kunna mäta din ekonomiska status för att kunna glädjas åt framsteg och inget fel i det men i min värld spelar det ingen roll vad marknaden värderar mitt hus till om jag inte tänkt sälja det. Vi gjorde också en större renovering och tillbyggnation av vårt hus för ett drygt år sedan. Vi blev nöjda med resultatet och förmodligen gick värdet upp men det spelar ingen roll då vi kommer ha det tills vi dör, om inget väldigt oförutsett inträffar. Dessutom hade vi turen att vår by ingår i regeringens storslagna plan EEC vilket gör att markvärdet gått upp med flera hundra procent. Det är också kul men igen, inget jag räknar till vår förmögenhet.

 

Jag har flera gånger haft diskussioner med våra anställda och andra i Shanghai. "Yes, min lägenhet har gått upp med 100% i värde de senaste 5 åren." "Grattis" säger jag. "Har du tänkt att sälja och flytta hem till byn?" frågar jag då. "Aldrig, jag kommer bo i Shanghai resten av livet" svarar då Li (påhittat namn). "Har du tänkt att sälja lägenheten och köpa en annan i Shanghai?" frågar jag då. "Ja, när vi skaffar barn har vi tänkt att köpa en dubbelt så stor lägenhet" svarar Li glatt. "Har inte den också stigit med 100% i pris?" frågar jag då. "Jo, minst" svarar Li glatt. "Så din lägenhet har ökat i pris från 2 till 4 miljoner och den lägenhet du vill köpa har ökat från 4 till 8 miljoner, då har du ju faktiskt förlorat 2 miljoner RMB på uppgången" säger jag. Nu är inte Li lika glad längre. 

 

 

Ja, det där med husets/lägenhetens värde som man bor i är ingenting att räkna in i budgeten som man har att leva på. 
 

Enda gången jag blir glad över att fastigheten har stigit i pris är när jag blir pensionär och säljer skiten och hittar mig en billig hyresetta eller drar till något varmare land. 

Men det är klart, har man ett överskott av fastigheter så bör dessa räknas till förmögenhet. 
 

Ett bra exempel på hur rik man är för att man har ett hus är när dessa gamla tanter fick sälja husen då dom inte hade råd med fastighetsskatten i Stockholm. 
 

Man kan alltid få loss kapital via sitt hus om man skulle behöva kontanta medel. Det kan vara en trygghet. Men det gör inte en person direkt rik. 
 

Har jag ett hus som är värt 10 mille, lån på 5 mille och 0kr på banken och en rutten inkomst, så vette fan om jag ens är i närheten att vara rik. 
jag skulle kunna byta ner mig till ett hus som kostade 5 mille, men med min ruttna inkomst skulle jag fortfarande inte vara rik. 
 

Att sälja det huset och flytta in i ett tält skulle faktiskt göra mig till ”nästan rik”, men samtidigt göra mig till dum i huvudet. 
Och då är det bättre att inte vara rik. 
 

Samtidigt så kan vi nog benämna alla grannar som miljonärer, då bostäderna är värda en del. 
Jag har aldrig sett mina grannar som miljonärer, men får väl börja med det från och med nu. 
 

Skit samma hur man räknar. 
Om det ena eller det andra sättet ger mig 2 mille mer eller 2 mille mindre, så blir jag inte rikare oavsett. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Fredman:

Anmälde mig till Compricer då jag blir så förbannad på att Shb tar bort min rabatt på räntan efter en tid efter att jag har härjat med dem. Blev uppringd i veckan av en man som sa med så lite lån går det inte att pruta på räntan. Förbannat besynnerligt att man måste ha höga skulder göra det. 

Samma här med LF Bank. Efter ett år försvann helt plötsligt min ränterabatt utan att dom ens informerade om det. I vanliga fall kommer det dokument och meddelande till höger och vänster men just där gick det av någon anledning inte. Dom fick veta att dom levde och jag fick tillbaks min rabatt direkt. Verkar dock som dom ändrat det till det bättre nu.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev apknug:

Glöm dock inte att genom att bli helkund, som nån gammal banktjänsteman föreslog, så köper du bankens dyra sparprodukter och andra "tjänster" som banken tjänar pengar på, inte du. Buyer beware!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Jag köper inga dyra sparprodukter hos LF. Hemförsäkring, lönekonto, sparande (500 kr/mån i ISK har jag), Internetbank är vad dom kräver så vitt jag vet. ISK pengarna kan jag göra vad jag vill med bara jag sätter in 500/månad. För det får jag rabatt på försäkringar, bättre ränterabatt, gratis kort (bara det värt 550 kr, har två). 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jaså... gör man... 
Jag har bra lånerabatt och betalar INGA avgifter till banken. 
 
Så vad är det för dyrt jag köpt? 
Lånerabatt och helkund är inte riktigt samma sak, det har helt klart blivit mycket enklare att erhålla rabatten idag jmf med tidigare, bla internet har gjort att det blivit lätt att jämföra o ställa krav. Det är lite svårare för nasaren på banken att komma med sina krav på helkund men bl.a. bankens egna dyra fonder.

Buyer beware!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter



Jag köper inga dyra sparprodukter hos LF. Hemförsäkring, lönekonto, sparande (500 kr/mån i ISK har jag), Internetbank är vad dom kräver så vitt jag vet. ISK pengarna kan jag göra vad jag vill med bara jag sätter in 500/månad. För det får jag rabatt på försäkringar, bättre ränterabatt, gratis kort (bara det värt 550 kr, har två). 


Se där, då "tvingas" du bland annat ha en hemförsäkring med endast 45 dagars reseförsäkring och du torde inte kunna placera i Avanza zero (indexfond helt utan avgifter).

Att vara helkund behöver inte vara fel, du har säkert gjort ett val efter dina förutsättningar, men man bör se upp med vad man eventuellt"får" på köpet.

Länsförsäkringar är nog annars en av de få som jag kunna tänka mig snacka med för ett sk helkunds erbjudande.

Buyer beware! Caveat emptor!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
4 timmar sedan, skrev Atom:

svarar Li glatt. "Har inte den också stigit med 100% i pris?" frågar jag då. "Jo, minst" svarar Li glatt. "Så din lägenhet har ökat i pris från 2 till 4 miljoner och den lägenhet du vill köpa har ökat från 4 till 8 miljoner, då har du ju faktiskt förlorat 2 miljoner RMB på uppgången" säger jag. Nu är inte Li lika glad längre. 

 

Glädjedödare!!!

Till ditt försvar kan vi väl säga att du bestämde spelreglerna redan i början av tråden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Knasen:

Jag har fått mycket skit för det här tidigare men jag tycker faktiskt att värdet på tex ett hus är väldigt fiktivt oavsett hur mycket man renoverar det. Håller själv på med dränering just nu och det gör jag enbart för att jag räknar med att bo här väldigt länge framöver och inte för att öka ett fiktivt värde på fastigheten. Klart att det är en fördel om jag vill sälja med en nygjord dränering men försäljningspriset kan lika gärna understiga inköpspriset hur mycket renoveringar jag än gjort om marknaden vill annat. 

Fast inget tyder väl på att bostäder i Stockholmsområdet kommer att bli värdelösa eller ens nämnvärt tappa i värde inom överskådlig tid. Men visst säker kan man ju aldrig med någon ting även med börsen och fondsparande å då är det nog säkrare att spara i madrassen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Fast inget tyder väl på att bostäder i Stockholmsområdet kommer att bli värdelösa eller ens nämnvärt tappa i värde inom överskådlig tid. Men visst säker kan man ju aldrig med någon ting även med börsen och fondsparande å då är det nog säkrare att spara i madrassen.

Frågan är bara i vilken valuta man ska spara i.
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Se där, då "tvingas" du bland annat ha en hemförsäkring med endast 45 dagars reseförsäkring och du torde inte kunna placera i Avanza zero (indexfond helt utan avgifter).

Att vara helkund behöver inte vara fel, du har säkert gjort ett val efter dina förutsättningar, men man bör se upp med vad man eventuellt"får" på köpet.

Länsförsäkringar är nog annars en av de få som jag kunna tänka mig snacka med för ett sk helkunds erbjudande.

Buyer beware! Caveat emptor!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

 

"Tvingas" - jag har naturligtvis jämfört med andra varianter och ser på helheten. Vill jag ha deras rabatt så får jag ju rätta in mig i ledet. Klart jag kan placera i Avanza zero om jag av någon anledning skulle vilja det. Dom 500/månad som jag sparar hos LF är liksom inte hela smitt sparkapital. Tror inte heller det är ett krav utan det var nog när jag belånade huset som dom krävde det för lite extra rabatt. Har även konto hos både Nordnet och Avanza. Totalt betalade jag ungefär 2.500 mindre totalt som helkund hos LF, lite mindre nu när jag sålt bilen och ska nog se över det igen. Billigare bilförsäkring var det ingen som kunde prestera tidigare men nu har vi ingen bil längre så det kanske ser annorlunda ut nu.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tvingas" - jag har naturligtvis jämfört med andra varianter och ser på helheten. Vill jag ha deras rabatt så får jag ju rätta in mig i ledet. Klart jag kan placera i Avanza zero om jag av någon anledning skulle vilja det. Dom 500/månad som jag sparar hos LF är liksom inte hela smitt sparkapital. Tror inte heller det är ett krav utan det var nog när jag belånade huset som dom krävde det för lite extra rabatt. Har även konto hos både Nordnet och Avanza. Totalt betalade jag ungefär 2.500 mindre totalt som helkund hos LF, lite mindre nu när jag sålt bilen och ska nog se över det igen. Billigare bilförsäkring var det ingen som kunde prestera tidigare men nu har vi ingen bil längre så det kanske ser annorlunda ut nu.
 
 
Ja se där, ett medvetet val efter dina förutsättningar precis som jag skrev.

För mig så är hemförsäkring med endast 45 dagars reseförsäkring en deal breaker men det har att göra med mina rese mönster. Jag kör i princip alltid 60 dagars turist visum till Thailand och då behöver jag inte köpa extra reseförsäkring.




Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Frågan är bara i vilken valuta man ska spara i.

Ja jag vet inte vilken som är mjukast men sedlar är i alla fall att föredra framför mynt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ja jag vet inte vilken som är mjukast men sedlar är i alla fall att föredra framför mynt.

Ja, fast en kombination kan nog vara att föredra om man har taskig rygg.
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Så man ska undvika hårdvaluta ?

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Fast inget tyder väl på att bostäder i Stockholmsområdet kommer att bli värdelösa eller ens nämnvärt tappa i värde inom överskådlig tid. Men visst säker kan man ju aldrig med någon ting även med börsen och fondsparande å då är det nog säkrare att spara i madrassen.

Min dotter sålde en lägenhet i Nacka i början av mars. Utgångspriset var 2 650 000 och hade räknat med överbjudning, men hon fick gå ner 90 000.

Många, som hade anmält sitt intresse någon vecka tidigare, kom inte ens till visningen.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev apknug:

Ja se där, ett medvetet val efter dina förutsättningar precis som jag skrev.

För mig så är hemförsäkring med endast 45 dagars reseförsäkring en deal breaker men det har att göra med mina rese mönster. Jag kör i princip alltid 60 dagars turist visum till Thailand och då behöver jag inte köpa extra reseförsäkring.




Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

15 dagar extra försäkring kostar mig runt 350 kr. Ingen avgörande summa men ska med i beräkningen.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 dagar extra försäkring kostar mig runt 350 kr. Ingen avgörande summa men ska med i beräkningen.
 
Bra, hade för mig att just LF var billiga på det!

Ser nu att jag har min båt försäkring i LF ska dra en extra koll på dem nästa huvudförfallodag.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Knasen:

Jag har fått mycket skit för det här tidigare men jag tycker faktiskt att värdet på tex ett hus är väldigt fiktivt oavsett hur mycket man renoverar det. Håller själv på med dränering just nu och det gör jag enbart för att jag räknar med att bo här väldigt länge framöver och inte för att öka ett fiktivt värde på fastigheten. Klart att det är en fördel om jag vill sälja med en nygjord dränering men försäljningspriset kan lika gärna understiga inköpspriset hur mycket renoveringar jag än gjort om marknaden vill annat. 

Ja kortsiktigt så klart att man kan gå back på ett hus, oavsett om man renoverar det eller ej. Men långsiktigt så blir det nog svårt att gå back, köpte du ett hus för t ex 10 år sen och säljer det idag så lär det vara värt betydligt mer oavsett hur mycket eller lite du renoverat det för under denna tid. Sen spelar det givetvis en offantligt stor roll om du lagt miljoner i renoveringar på ett hus i de djupaste skogarna i Norrland eller på ett hus i Stockholm, efterfrågan på ett lyxrenoverat hus i en skog i Norrland är förmodligen inte lika stort som ett hus i ett område där många vill bo. Så visst finns det undantag om att ett hus "måste" öka i värde. Och jag vet inte om jag kan hålla med om att ett uppskattat värde på ett hus är speciellt fiktivt, mäklare tar nog snarare i med ett lägre pris än förmodat försäljningspris när de värderar hus och lägenheter. Inte så konstigt, de vill ju inte skapa falska förhoppningar, en kund som får 20% mer för sin bostad när hen säljer den än uppskattat försäljningsvärde lär bli en gladare kund än en kund som får 20% mindre 😛 

 

Men om jag köper en fastighet och renoverar den i syfte att sälja med vinst så beaktar jag givetvis hur marknaden ser ut i området, om det kommer bli en bra affär på sikt. Nu har jag bara köpt en fastighet så jag är inget proffs på sånt, men än så länge så har ju Försäkringsbolaget gett mig rätt, de höjer försäkringsvärdet i takt med att jag renoverar, ju mer som blir klart, desto högre försäkringsvärde.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Jive:

Min dotter sålde en lägenhet i Nacka i början av mars. Utgångspriset var 2 650 000 och hade räknat med överbjudning, men hon fick gå ner 90 000.

Många, som hade anmält sitt intresse någon vecka tidigare, kom inte ens till visningen.

Ja så kan det vara även om det enskilda fallet inte säger mycket. Var utgångspriset för högt? Är det en dipp just nu med tanke på coronaläget? osv..

 

Det jag skrev bygger på en viss långsiktighet, På kort sikt kan man naturligtvis förlora pengar om man är tvungen att sälja. Jag antar att din dotter trots allt inte förlorade på affären om hon nu haft lägenheten i 5 år eller mer.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
3 timmar sedan, skrev Esspe:

Jag köper inga dyra sparprodukter hos LF. Hemförsäkring, lönekonto, sparande (500 kr/mån i ISK har jag), Internetbank är vad dom kräver så vitt jag vet. ISK pengarna kan jag göra vad jag vill med bara jag sätter in 500/månad. För det får jag rabatt på försäkringar, bättre ränterabatt, gratis kort (bara det värt 550 kr, har två). 

Jag har samma. Jag flyttar över 500kr varje månad från lönekontot till sparkontot. I och med jag har alla försäkringar är jag guldkund och får 15 % rabatt på allt. Det säger inte så mycket men ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...