Jump to content
IGNORERAD

Trevligt forum numera.


janne_h

Recommended Posts

On 2020-04-24 at 20:04, skrev Tekkor:

Gäller inte mig, jag tyckte inte om stämningen här inne, så enkelt var det.

 

Fortfarande kan man se hets mot en del, tex boa som även vid någorlunda okey inlägg, direkt hetsas det mot han och det förlöjligas eller "missförstås".

 

Nog om detta.

Han utslade sig välldigt dummt om mig

Har alldrig träffat  karln så han är ju ingen favorit

Bara skrolla vidare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 225
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Knasen

    32

  • Soengsang

    23

  • janne_h

    20

  • Mankan

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2020-04-24 at 20:45, skrev Knasen:

Jag är inte heller för en total lockdown. Vem denne Per Törnell är och vad han står för är för mig ointressant. Men som det ser ut nu så krävs det fler restriktioner tyvärr. Frivillig social distansering innebär inte vad många tycks tro att allt är som vanligt. Jag är glad att jag kan åka till affären och handla när jag behöver det. Jag stödjer också de lokala pizzeriorna genom att hämta en pizza då och då men att sätta mig på något ställe och pimpla öl och umgås med folk som före Corona är tyvärr inte vad social distansering betyder. Riktlinjerna till krögarna har ju varit tydliga, ta inte in mer folk än att folk kan sitta ordentligt åtskilda, ändå så ser vissa uteserveringar ut som om det varit det bekymmersfria året 2019 då det största problemet var om den där hippster-ipan var närproducerad eller inte.

Nu blir de stängda  4 st i Stockholm 4 i Götet

Och fler blir det sköter de sig inte så stäng 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-24 at 22:13, skrev Knasen:

Nä många har räknat fel. Italien tex som inte tog det på allvar i början, England var väl t.o.m mer extrema än Sverige i början och sa ju rent ut att flockimmunitet var målet innan man styrde om till total lockdown och då alldeles försent. Spanien var ju också ganska sega att inse allvaret. Belgien har extremt höga dödssiffror som det verkar vara oklart för varför men Sverige ligger också väldigt högt och det ser tyvärr ut som att de stiger snarare än sjunker som vissa tycks tro. FHM talar om ut-flackande kurva och platå medan läkare i sthlm talar om mer eller mindre kris. 

 

Ärligt talat så tycker jag att ni som tycker Tegnell är så jävla bra lika bra kan lyssna till när Bagdad Bob som stod i media och påstod att "de otrogna blev slaktade i tusental utanför Bagdads portar" samtidigt som man såg i bakgrunden hur man rev ner statyn av Saddam. Jämförelsen kan tyckas skev men här utanför bubblan är den tyvärr ganska påtaglig. 

Som jag  fattat det så är det älldre boenden som fått stryk pga att de monterade ner samhällsskydd  när sovjet kollapsade så där gjorde ju den regeringen fel 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 09:59, skrev Atom:

Håller med till 100%; att se stockholmare sitta packade som sillar på en uteservering eller gatubilder där inte en människa bär mask känns närmast absurt. Sverige ger sina medborgare chansen att hålla samhället öppet och då är det trist att se att inte alla förstår det enkla konceptet "frihet under ansvar".

 

Jag tycker Sverige har gjort rätt i sitt hanterande och inte överreagerat; trots allt är ju de flesta experter överens om att Covid-19 förmodligen kommer finnas kvar till nästa sommar så givetvis måste vi hålla samhället igång. Om inte folk klarar av att uppföra sig så måste dessvärre lagar till och då har ju hela samhället förlorat.

Sannsat svar Atom

Ändrades av clion
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 05:49, skrev Soengsang:

Jämför tex Staten NY med Sverige som är en mer rättvis jämförelse, USA kan du jämföra med Europa...

I usa komm väll coronan senare? Och enl blaskorna är de nr 1 i döda nu och det har inte nåt peak änu 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 12:28, skrev Soengsang:

Undrar om Zlatan har en likadan?

Han har säkert Bajen kalsonger åxå!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

 
WHO inger inget vidare förtroende.
 
WHO.
Paid by US, WHoly Owned by China.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev clion:

I usa komm väll coronan senare? Och enl blaskorna är de nr 1 i döda nu och det har inte nåt peak änu 

Usa hade sitt första dödsfall 29/2, Sverige 11/3. Usa har 169.1 döda per miljon invånare medan Sverige har 222.6 döda per miljon invånare. 

 

Källa: https://c19.se/global

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev clion:

Jsg är SD Jimmy gillar jag men dårar finns i alla partier 

Och  jag bor i Somalia land Rannebergen 

har inget emot dem  jo gansterna

Har googlat förtvivlat på ordet "ganster"!!!!😣 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev audirs2:

Har googlat förtvivlat på ordet "ganster"!!!!😣 

Att märka ord är den dummes sätt att verka intelligent ...

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Knasen:

Usa hade sitt första dödsfall 29/2, Sverige 11/3. Usa har 169.1 döda per miljon invånare medan Sverige har 222.6 döda per miljon invånare. 

 

Källa: https://c19.se/global

Som jag sagt tidigare, helt ointressant att jämföra om man inte vet hur dom redovisar sina siffror. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev audirs2:

Har googlat förtvivlat på ordet "ganster"!!!!😣 

Då är du en oerfaren googlare ;-) Första träffen i Google förklarar:

 

A person who is part of the mafia. Not to be confused with gansta. Known to wear suits and carry guns in guitar cases."
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=ganster
 
Clion har minsann koll på förortsslangen!
 
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Esspe:

Som jag sagt tidigare, helt ointressant att jämföra om man inte vet hur dom redovisar sina siffror. 

Jo jag har förstått att den allmäna åsikten här är att allt är totalt meningslöst att jämföra så länge det inte stödjer tesen om att Sverige har gjort allt rätt och övriga världen gjort allt fel. 

 

Men vice versa kan man ta till matematiker som gör högst hypotetiska uträkningar för att stärka sin tro att Sverige gör rätt och hela övriga världen är idi*ter som inte fattar nånting.

 

Tralala vad vi är bra :love:

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Knasen:

Jo jag har förstått att den allmäna åsikten här är att allt är totalt meningslöst att jämföra så länge det inte stödjer tesen om att Sverige har gjort allt rätt och övriga världen gjort allt fel. 

 

Men vice versa kan man ta till matematiker som gör högst hypotetiska uträkningar för att stärka sin tro att Sverige gör rätt och hela övriga världen är idi*ter som inte fattar nånting.

 

Tralala vad vi är bra :love:

Bara för min egna nyfikenhet. Vad förväntar du dig att uppnå med ditt korståg mot hur Sverige hanterar pandemin? Ärligt. Tror du Tegnell kommer säga annorlunda saker (pga dig) imorgon?

 

Du har ju självklart all rätt att framföra din åsikt, men tröttnar du inte? Skriva samma sak, varje dag, i veckor. Det kan ju inte vara nån som missat vad du tycker.

 

Ta det inte som nåt "påhopp", jag är genuint intresserad av hur du orkar, och varför du fortsätter dag efter dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Bara för min egna nyfikenhet. Vad förväntar du dig att uppnå med ditt korståg mot hur Sverige hanterar pandemin? Ärligt. Tror du Tegnell kommer säga annorlunda saker (pga dig) imorgon?

 

Du har ju självklart all rätt att framföra din åsikt, men tröttnar du inte? Skriva samma sak, varje dag, i veckor. Det kan ju inte vara nån som missat vad du tycker.

 

Ta det inte som nåt "påhopp", jag är genuint intresserad av hur du orkar, och varför du fortsätter dag efter dag.

Frågar du samma sak till de som håller med dig i frågan och skriver samma sak dagligen? Finns väl en och annan som malar på i all evighet om hur fel Thailand gör, har inte sett att din högfärdighet låtit dig drivas till att ifrågasätta det. Så länge det finns fåntrattar som helt okritisk hyllar Tegnell och FHM här så kommer jag fortsätta göra inlägg för att påvisa alla fel och brister de lyckats åstadkomma hittills. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Knasen:

Jo jag har förstått att den allmäna åsikten här är att allt är totalt meningslöst att jämföra så länge det inte stödjer tesen om att Sverige har gjort allt rätt och övriga världen gjort allt fel. 

 

Men vice versa kan man ta till matematiker som gör högst hypotetiska uträkningar för att stärka sin tro att Sverige gör rätt och hela övriga världen är idi*ter som inte fattar nånting.

 

Tralala vad vi är bra :love:

Jag vill påstå att det är precis tvärtom. Du tar fram siffror som ska bevisa att Dr Tengell & Co är idi*ter men bryr dig inte om att siffrorna du plockar fram inte är jämförbara eftersom olika länder har olika kriterier för hur dom redovisar. 

 

Sverige har naturligtvis inte gjort allt rätt. Hur ska man kunna göra det med något man inte vet så mycket om. Man har åtminstone inte drabbats av paniken som många andra och förhoppningsvis visar det sig att vi då kommer ur det hela lite bättre och då räknar jag inte enbart antal döda. Om vi inte blir bäst på det så må det vara, dom flesta som avlider är gamla och har förhoppningsvis haft ett gott liv. Det är ännu viktigare att framtida generationer får ett bra liv och förutsättningarna för det är bättre med den approach Sverige tagit än att bomma igen hela länder.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Knasen:

Frågar du samma sak till de som håller med dig i frågan och skriver samma sak dagligen? Finns väl en och annan som malar på i all evighet om hur fel Thailand gör, har inte sett att din högfärdighet låtit dig drivas till att ifrågasätta det. Så länge det finns fåntrattar som helt okritisk hyllar Tegnell och FHM här så kommer jag fortsätta göra inlägg för att påvisa alla fel och brister de lyckats åstadkomma hittills. 

Nu har du ju igen aning om min åsikt i frågan. Att tillskriva mig åsikter som jag ej uttalat tycker jag du ska hålla dig ifrån.

 

Tråkigt att du gick och blev otrevlig direkt, jag försökte vara tydlig med att min fråga inte var nåt påhopp. Min fråga var ärlig och hade inget med högfärdighet att göra.

 

Men vi lämnar det där. Så nyfiken är jag inte så att det behöver bli dålig stämning. Jag ska inte fråga dig nåt mer framöver.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Esspe:

Jag vill påstå att det är precis tvärtom. Du tar fram siffror som ska bevisa att Dr Tengell & Co är idi*ter men bryr dig inte om att siffrorna du plockar fram inte är jämförbara eftersom olika länder har olika kriterier för hur dom redovisar. 

 

Sverige har naturligtvis inte gjort allt rätt. Hur ska man kunna göra det med något man inte vet så mycket om. Man har åtminstone inte drabbats av paniken som många andra och förhoppningsvis visar det sig att vi då kommer ur det hela lite bättre och då räknar jag inte enbart antal döda. Om vi inte blir bäst på det så må det vara, dom flesta som avlider är gamla och har förhoppningsvis haft ett gott liv. Det är ännu viktigare att framtida generationer får ett bra liv och förutsättningarna för det är bättre med den approach Sverige tagit än att bomma igen hela länder.

 

 

Om vi backar ett steg så svarade jag på ett inlägg från Clion som tog uppgifter från media och la ut som dagens sanning. Om du nu ska försöka framställa dig som  en så förträfflig och objektiv analytiker så kanske du skulle börja med att hoppa på hans inlägg och hur han kommit fram till dessa siffror för de är väl i så fall lika högst oklara som de jag länkade till. Förstår att du inte vill göra det då Clion´s siffror om att USA har flest döda i världen mer passar in i din åsikt och behöver därför inte ifrågasättas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu har du ju igen aning om min åsikt i frågan. Att tillskriva mig åsikter som jag ej uttalat tycker jag du ska hålla dig ifrån.

 

Tråkigt att du gick och blev otrevlig direkt, jag försökte vara tydlig med att min fråga inte var nåt påhopp. Min fråga var ärlig och hade inget med högfärdighet att göra.

 

Men vi lämnar det där. Så nyfiken är jag inte så att det behöver bli dålig stämning. Jag ska inte fråga dig nåt mer framöver.

 

 

Nä men jag blir väldigt nyfiken varför du inte ifrågasätter dem som varje dag skriver om hur mycket fel Thailand gör. Eftersom jag inte har sett att du ifrågasätter den sidan av det hela så är det ganska lätt att räkna ut var du står i frågan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-25 at 20:43, skrev swedenfarang:

Finns inte rätt storlek för hans näsa. :)

Vet inte... Men jag kommer att tänka på bogvisir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Knasen:

Nä men jag blir väldigt nyfiken varför du inte ifrågasätter dem som varje dag skriver om hur mycket fel Thailand gör. Eftersom jag inte har sett att du ifrågasätter den sidan av det hela så är det ganska lätt att räkna ut var du står i frågan. 

Liksom i politiken är jag inte all in på nån sida, så du räknar nog fel när du (av nån anledning) känner dig tvungen att placera mig i ett fack. Och jag har inte ifrågasatt nån sida, jag ifrågasatte propagandaapparaten.

 

Men som sagt, då du inte gillade att jag frågade varför du är så energisk i frågan, så behöver du inte svara. Jag nöjer mig så.

 

Och sluta gärna att klistra på mig åsikter jag inte uttryckt. Det tillhör helt enkelt vanligt hyfs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en liten fortsättning av diskussionen.

 

Har Nya Zeeland knäckt Corona?

 

Nya Zeeland har för tillfället lyckats utrota corona.

Det är premiärminister Jacinda Arderns besked.

Detta efter att landet under flera dagar presenterat oerhört låga dygnssiffror på antalet döda och smittade. 

 

https://www.expressen.se/nyheter/jacinda-arden-smittan-ar-utrotad-i-nya-zeeland-/

 

Samtidigt i Sverige..

 

Det högsta dödstalet sedan millennieskiftet har uppmätts i Sverige.

Totalt dog 2 505 personer under vecka 15 – 358 personer per dag.

I Stockholm har dubbelt så många dött i april i år som genomsnittet 2015-2019.

 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/2000-talets-hogsta-dodstal-har-uppmatts/

 

Det forskas just nu febrilt världen över på preparat att använda för behandling av Corona-patienter. Vad händer om det upptäcks en medicin som kan sättas in som behandling och kraftigt reducera dödstalen inom ett par månader. Hur många dog det inte innan penicillinet upptäcktes? Det är inget vaccin utan en medicin för behandling.

 

Eftersom Tegnell har sagt att det enda alternativet till ett vaccin är flockimmunitet så är det så, finns liksom inga andra alternativ.  Nya Zeeland är så korkade att de inte fattar att de kommer drabbas ännu hårdare av nästa våg :blah: 

 

Men om det nu skulle upptäckas ett preparat inom en snar framtid som fungerar som behandling, vilka är det som är korkade då?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Liksom i politiken är jag inte all in på nån sida, så du räknar nog fel när du (av nån anledning) känner dig tvungen att placera mig i ett fack. Och jag har inte ifrågasatt nån sida, jag ifrågasatte propagandaapparaten.

 

Men som sagt, då du inte gillade att jag frågade varför du är så energisk i frågan, så behöver du inte svara. Jag nöjer mig så.

 

Och sluta gärna att klistra på mig åsikter jag inte uttryckt. Det tillhör helt enkelt vanligt hyfs.

Men att kalla inlänkade faktiska siffror för propagandaapparat tillhör förstås vanligt hyfs ;) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Knasen:

Men att kalla inlänkade faktiska siffror för propagandaapparat tillhör förstås vanligt hyfs ;) 

Det är faktiskt inte helt fel i sammanhanget. Men att utan grund tillskriva folk åsikter som personen ej uttryckt är dock fel (och ohyfsat).

 

Men min nyfikenhet i den initiala frågan har svalnat betydligt. Då den resulterade i misstänkliggörande och påklistrande av påhittade åsikter känns det inte som svaret är värt det.

 

Så för att hålla det i trådtitelns anda, tycker jag vi lämnar det där.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minutes ago, Esspe said:

Jag vill påstå att det är precis tvärtom. Du tar fram siffror som ska bevisa att Dr Tengell & Co är idi*ter men bryr dig inte om att siffrorna du plockar fram inte är jämförbara eftersom olika länder har olika kriterier för hur dom redovisar. 

 

Sverige har naturligtvis inte gjort allt rätt. Hur ska man kunna göra det med något man inte vet så mycket om. Man har åtminstone inte drabbats av paniken som många andra och förhoppningsvis visar det sig att vi då kommer ur det hela lite bättre och då räknar jag inte enbart antal döda. Om vi inte blir bäst på det så må det vara, dom flesta som avlider är gamla och har förhoppningsvis haft ett gott liv. Det är ännu viktigare att framtida generationer får ett bra liv och förutsättningarna för det är bättre med den approach Sverige tagit än att bomma igen hela länder.

 

PM Nilsson för ett intressant resonemang kring hur det kunde bli såhär, att USA, EU (Sverige inkluderat) ägnat sig åt ekonomiskt självskadebeteende och handlat på ett annat sätt än deras egna riktlinjer föreskriver inför en pandemi, som alltså inte förespråkar några lockdowns som vi sett under coronapaniken.

 

Mitt i sin ledare i DI med rubriken "Aldrig mer en lockdown" ställer han den intressanta frågan: "Varför blev det den kinesiska lockdown-modellen som vann i de demokratiska marknadsekonomierna?"

 

Hans svar kommer på slutet efter en genomgång av de policies som fanns (WHO och FMH mfl) innan Covid 19 slog till, men som inte följts:

 

"Eftersom det inte fanns några internationella eller svenska planer på att göra vad man gjorde går det inte att frigöra sig från tanken på att det inledande förloppet präglades av stor osäkerhet och lika stor improvisation, samt av det kinesiska exemplet.

---

"Kina hade ju resolut visat hur man kunde kväva denna epidemi och fick plötsligt översvallande beröm från WHO:s Kinavänlige chef, trots att WHO hade rekommenderat rakt motsatt modell. En förmildrande omständighet är att smittan inledningsvis bedömdes som mycket farlig och att den allmänna opinionen uttryckte stor oro. Men faktum är att den demokratiska världen - med undantag för några asiatiska demokratier - lutade sig mot kinesiskt smittskydd. Samtidigt frånhände sig USA internationellt ledarskap i smittbekämpningen och EU fanns knappt i inledningen av krisen. 

 

Regeringarna var utlämnade åt sina egna inre demoner, vitala oppositioner, allmänna opinioner och nyckfulla massmedier. Så blev det som det blev.

 

När den demokratiska världen nu söker sin väg ut ur sina självpåtagna nedstängningar är det bra att snabbt revidera vad vi egentligen har gjort, annars finns risken att man i panik gör om samma sak igen när nästa våg kommer. Kinas sak är inte vår."

 

https://www.di.se/ledare/kinas-modell-ar-inte-var/

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...