Jump to content
IGNORERAD

Är "Din" Familj I Thailand Lata?


Guest Isan Lover

Är "din" familj i Thailand lata?  

118 röster

  1. 1. Är "din" familj i Thailand lata?

    • Ja (så lata att det stör mig.)
      21
    • Nja (det är ganska ok.)
      34
    • Nej (dom är arbetsamma.)
      63


Recommended Posts

Har ju ingen thaifamilj längre, men vill väl inte påstå att den jag hade var lat.

Ta exet till exempel, även fast jag skickade pengar så åkte hon till Pattaya och jobbade...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    6

  • Broskan

    4

  • Balut Power

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bara en liten kortis till Kim. Blir väl lite fel att jämföra din lön med svärföräldrarna eller hur.

Om svärfar ska jobba ihop till en ny kåk där nere och du hemma hos dig blir lite mer att gå på

Ex:

Hur många årslöner kostar din kåk för dig

Hur många årslöner kostar hans kåk för honom

Dina släktingar jobbar ju mycket som jag läst men sen om du är ärlig och ser dig omkring där i er by

så finns det garanterat en stor passivitet som kanske inte bara beror på väntan på skördetider mm.

Sen håller jag med om att thai i sverige är populära på sina arbetsplatser och det vet jag med min fru

som många andra jobbar i städbranchen där även konkurensen är stor. Missköter man sig så finns det en

ny att kasta in direkt och det gör att många arbetsgivare utnyttjar situationen till max. Dom blir alltså

tvingade till att slita för att behålla jobbet. Jag vet inte vad din fru jobbar med men hon känner säkert till

hur det är.

Sorry det vart inte så kort när man började kladda

//Broskan

Frågan i tråden var ju om ens egen familj var lat eller inte och det var det jag svarade på, inget annat. Att det som du säger finns människor som inte gör många knop i byarna är väl inget jag vare sig bekräftat eller förnekat.

Dock tycker jag det är lite förmätet att, som många gör, påstå att många bybor inget gör när man egentligen bara besökt en by under några få dgr en eller ett par ggr per år och då observerat några personer sitta utanför sitt hus varje gång man gått förbi. Själv har jag tillbringat år sammanlagt i olika byar och vet fortfarande inte riktigt vad folk fyller sina dagar med för olika göromål.

Att gamla människor ofta sitter utanför sina hem hela dagarna ser jag förstås mycket av men av dom innevånare som är under svensk pensionsålder så är nog majoriteten oftast försvunnen mest hela dagarna. Vad alla pysslar med har jag ingen aning om i dom allra flesta fall men jag gissar att dom är upptagna med att dra in sitt levebröd på ett eller annat vis.

Den snälla gamla gumman som bor i ett ruckel intill oss är väldigt fattig och när hennes barn någon gång skickar en femhundring eller tusing från sina inkomster i Bangkok så köper hon lao kao hos mina svärföräldrar för i princip allting. Gissar att det är det enda hon ser något nöje med på gamla dar.

Men hon har ris för hela årsbehovet från sina små odlingar och en del daglöningar får hon genom att hjälpa till på andras risodlingar när det är säsong för det. Mesta tiden på dagarna i övrigt går åt till att skaffa diverse vild mat från fälten och skogen, finns mycket att hämta för den som vet var man ska leta, och det gör hon. Men det tar mycket tid i anspråk och ofta är hon borta hela dagen. Hon har inget jobb men heller inget lyx alls. Inte éns toalett eller dusch. Behoven samt tvagning gör hon utomhus. Matlagning sker över eld.

En annan grannfamilj hade en dotter som jobbade i Pattaya och där träffade hon en islänning. Och när dottern så småningom åkte iväg till Island så kom det förstås därifrån en månatlig check på ca 5-6 tusen baht för att tjejens lilla son fortfarande bodde kvar hemma hos mormor och morfar. Mormor och morfar slutade då på en gång att arbeta och satt bara hemma hela dagarna, drack lao kao och latade sig. Snacket om hur dumma dom var gick dock i hela soien där alla deras grannar beklagade sig över hur korkad dom var som inte fortsatte att jobba som tidigare och istället använde dom skickade slantarna till att förbättra huset alternativt som en grundplåt till någon ny business eller dylikt. Men den familjen latade sig istället för att jobba på som vanligt och använda pengarna till att sätta lite guldkant på tillvaron. Och dom är inte ensam om det beteendet. Men när även sonen så småningom hämtades till Island så var det bara att börja jobba igen.

Skulle kunna rada upp många liknande exempel på "lata" människor men ännu många fler på bybor som faktiskt jobbar häcken av sig dag efter dag med sjukt långa arbetsdagar i svenska mått mätt. Dessutom 7 dgr i veckan och utan att någonsin ha någon semester.

Vi har en stor gränsmarknad i vår by (Kambodja/Thailand) som sysselsätter massvis av människor från före gryning till efter skymning, varje dag, året runt. Där hittar man minst halva byn arbetande och väldigt många är oerhört flitiga.

Vad gäller frågan om hur många årslöner min kåk kontra svärfars kåk kostar oss så förstår jag inte riktigt vitsen med det spörsmålet. Men eftersom du frågar så kan jag väl konstatera att svärfar och svärmor byggt på sitt hus i dryga 30 år och ännu är den inte att räkna som fullständigt. Så lång tid skulle det definitivt inte ta för mig att betala bort en kåk där jag bor om jag jobbade lika många timmar som dom samt inte la en så stor del av min inkomst på att rulla tummarna borta i Sydostasien.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu råkar jag känna Kims familj och dom är defenitivt av det arbetsamma slaget,har haft förmånen att ta en chang med hans svärfar,det är sällan jag har sett dom sitta still till skillnad från vår släkt som jag tror uppfann stolen och hängmattan :whistle: och Kim är en härligt positiv människa att både resa med och ta en öl med.Jag har varit mer i Thailand än han men han reser betydligt mer än mig(jag är för gammal)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för svaret Kim

Får väl be lite om ursäkt för att frågan inte höll sig till huvudfrågan i tråden utan en liten ventilation bara

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt bra svar. Det är ju inte första gången du får kritik för att du är för positiv vilket är ganska absurt. Frågan blir varför en del väljer att fokusera på det negativa istället för det positiva. Det senare har ju visat sig vara ett vinnande koncept och det negativa blir ju ingen glad av. Jag är helt övertygad om att man kan göra som Kim gör utan att för den delen blunda för verkligheten.

När det gäller min thailändska familj så arbetar de nog minst lika hårt som min svenska. Och bland de som är i min generation så blir det nog till den thailändska delens fördel. Däremot så är de väl inte överdrivet sanuk-inriktade. Lite tråkig medelklasstämpel på dem om man säger så.

Tack för stödet Joints. cool.gif

Självfallet så behöver man inte vara blåögd bara för att man beskriver sin omvärld som positiv och berikande. Vad man hinner förmedla av sina upplevelser, åsikter och tankar på ett forum som detta representerar väl högst ett par procent av det man egentligen upplever, tycker och tänker på. Och det gäller nog alla och envar här i ungefär lika stor utsträckning.

Tycker därför nästan det är lite småtragiskt när man ser enskilda medlemmar använda den lilla tid dom har att uttrycka sig själv inför andra till att vara gnällig, negativ, bitter och ibland även föraktande. Kan inte tänka mig att man blir speciellt mycket lyckligare av att bittert älta gamla tillkortakommanden.

Finns det inget annat att gnälla över så kan man tydligen finna nöje i (?) att gnälla på medlemmar som man tycker gnäller för lite. Lite småkul faktiskt! yes.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det vore spännande att se hur många som tycker att deras familj i Thailand är lata.

Så en lite omröstning om det.

Mvh Isan lover

Det vore spännande att se om din familj är lat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för svaret Kim

Får väl be lite om ursäkt för att frågan inte höll sig till huvudfrågan i tråden utan en liten ventilation bara

//Broskan

Ingen fara, jag är inte den som brukar haka upp mig över en diskussion, vi får väl ta och diskutera vidare över en öl någon gång i höst/vinter. Du brukar väl hålla till i Pattaya ganska ofta om jag förstått det hela rätt och dit kommer jag säkert ett par, tre, fyra svängar mellan sept och feb (är i Th hela den tiden). Är du på plats något av tillfällena bjuder jag gärna på ett glas. smile.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte "gnällbältet" vi bor i Kim ? Jo. Därför får man vara försiktig , så man inte är för positiv iallafall utåt sett. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints, jag tror du har missuppfattat mitt inlägg, jag kritiserar inte Kim för hans positiva attityd,

men för att han blir som oftast enkelriktad i hans försvarande av thai och Thailand när någon råkar

skriva vad han uppfattar som negativ.

Det är möjligt. Jag tänkte mest i generella termer och på kritik han fått förut :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte "gnällbältet" vi bor i Kim ? Jo. Därför får man vara försiktig , så man inte är för positiv iallafall utåt sett. whistle.gif

Nej inget gnällbältesboende för mig inte. Däremot Måne mfl av mina svenska bykompisar. Men trots den något gnälliga dialekten så har jag aldrig funnit dom vara speciellt gnälliga av sig. Trivs utomordentligt bra i deras sällskap.

Förra vintern svek dom dock byn allihopa och jag hoppas därför att jag får se deras glada nunor i höst/vinter istället.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt olika i min tjejs familj. Några är förstås lata och gör inte mycket alls förutom att slösa bort tiden. De flesta jobbar dock på så gott det går. Eventuella giriga och lata familjemedlemmar och vänner är dock enkla att hålla ifrån sig. Inget jobb inga pengar. Endast flit skall belönas, t.ex. genom bidrag till studier.

ha det

Neil

Kan väl tilläga att jag själv är mycket lat. Kan dock själv stå för min kostnader. Ett problem i Thailand är att en del vill konsumera mer än de har förmåga att betala för, vilket förstås kan sätta farangen i familjen i en smått obekväm situation.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd Igår, 11:29

Jag har några vänner som har jobbat i Mabtaput åt bl.a ABB och ett norskt företag även i Laem Chabang och

dom har inte den bilden av en thailändsk arbetare som sliter ut sig i onödan. Ögontjänare fick man höra ofta

för när inspektörer och supervisors inte var på plats stod allt i princip stilla eller mycket långsamt. Vanlig var

även efter lön att flera inte dök upp som dom skulle eller ens kom tillbaka för många av dom reste hem till

byarna under en längre ledighet.

Balut Power och Möljis här på MPR känner norrmannen så dom har hört hans missnöjda historier.

//Broskan

Ja, Broskan, jag har hört detta också, det stämmer som du skriver.

Jag får rösta nja..min frus far är 75, och jobbar inte längre, men dom flesta syskonen jobbar, tre bröder är busschaufförer i Bangkok. En fjärde bror tar hand om vår mark och hus, och gör det bra. En yngre bror är mest sugen på lao kao, har svårt att behålla ett jobb. Vår dotter (17 år), kröker inte ryggen i onödan, hon är duktig i skolan, men gå 200 meter, det är svårt!

Så det är väl inte helt 100%. Sen går ju det mesta i lugnt tempo, men det beror väl på värmen. Hoppas jag.

Det har i den här familjen ej dock blivit så att då en farang kom in i bilden, så skulle alla sluta jobba, vilket jag är glad för. Jag har varit ute för det tidigare själv, och har sett det på flera andra håll.

Farang, du är för go.det var ett skoj inlägg om ditt ex.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade, Nja,

Fastän alla i fru Singhas familj undviker på alla tänkbara sätt fru Singhas allmosor. De är ytterst flitiga i sig, men har en urdålig förmåga att planera och kalkylera in motgångar och missöden.

När det händer det minsta lilla, så är de helt beroende av fru Singhas och ibland min hjälp. Jag vet att fru Singha många gånger inte berättat något för mig för att hon är rädd att jag skulle döma ut hennes familj. Jag har visst tidigare berättat om vad jag har läst om ”buffalo sick” historier och det har sårat henne och hennes familjs stolthet en aning, skulle jag tro.

Desto mera pinsam blir det för dem, om det verkligen händer något. Jag kan ju se det med egna ögon att någon blir sjuk, råkar ut för trafikolycka och att morföräldrar dör. Inngen ”buffalo” där i sikte. Sen kommer svågern bli av med jobbet pga firman läggs ner, och det blir inte bättre när det unga paret har skaffat ett barn precis då.

Fru Singha, som är den äldsta dottern, där bägge föräldrar redan är avlidna, har fått på sig föräldraansvar för sina syskon förutom sina egna barn. Hon har ett stort hus som är betalt (med min generösa hjälp) och har ingen chans att undkomma sitt familjeansvar när det händer något. Och det händer något hela tiden och det går inte att undvika så lätt, hur mycket de än försöker och verkligen skäms.

Fru Singha ha aldrig frågat om mer pengar än det vi har kommit överens tidigare, med några undantag vid tex dödsfall av hennes morfar. Jag har kompenserat henne för valutaförluster, men detta problem är ju snart (?) ur världen, förhoppningsvis. Jag lider med henne och ser framemot att hon äntligen kan bygga upp en finansiell buffert för alla dess ”oförutsedda” kostnader i hennes familj. Det unnar jag henne och hennes familj verkligen.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju ingen thaifamilj längre, men vill väl inte påstå att den jag hade var lat.

Ta exet till exempel, även fast jag skickade pengar så åkte hon till Pattaya och jobbade...

555 :great:

Min "nya" familj består av 10 bröder och systrar och en nersupen pappa.

Alla syskon, utom två, jobbar från morgon till kväll och är otroligt flitiga.

Ingen latar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ännu så länge är det klar fördel för att Thailändare är arbetsamma som utgör 53,9% och räknar man med dom som är ganska ok blir summan 83,1%.

Så ännu så länge är det "bara" 16,9% som anser sig ha en så lat familj att dom upplever det som störande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

He he en jämn kamp IL eftersom 53.5% tycker dom är arbetssamma medans 46.5% tycker dom är lata eller nja mdr.gif

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

He he en jämn kamp IL eftersom 53.5% tycker dom är arbetssamma medans 46.5% tycker dom är lata eller nja mdr.gif

//Broskan

Min familj är så pass arbetsamma att dom tycker att jag är lat, hehe. Dom vill helst att jag skall plugga samtidigt som jag skall sköta 2 jobb samtidigt för att dra in inkomst. Mina svärföräldrar är pensionerade lärare, men dem arbetar på med en massa saker. Min flickvän som är kroniskt sjuk i SLE jobbar nästan heltid här i sverige samtidigt som hon pluggar på SFI. Det verkar vara den enda vägen att gå. Däremot så vet jag en familj inom min flickväns släkt som inte kör på den linjen. Där har dottern fått jobb på kungahuset i maroko som kok, hon skickar upp 50000 baht varannan månad och 100000 baht varannan månad. Halva den familjen har slutat jobba. Dem fick en ganska välbehövlig chock nu när dottern i fråga sade upp sig på sitt arbete i Maroko. Hennes dröm är att jobba i Frankrike eftersom hon gått fransk kok skola och kan flytande franska. Men nu så står hela familjen där och vet inte hur dom skall betala alla räkningar och lån som dom tagit. Dem brände pengarna som hon skickade på att köpa ett hus och sluta jobba, duktigt, nä det finns lata där nere och det finns folk som arbetar alldelles för hårt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade, Nja,

Fastän alla i fru Singhas familj undviker på alla tänkbara sätt fru Singhas allmosor. De är ytterst flitiga i sig, men har en urdålig förmåga att planera och kalkylera in motgångar och missöden.

När det händer det minsta lilla, så är de helt beroende av fru Singhas och ibland min hjälp. Jag vet att fru Singha många gånger inte berättat något för mig för att hon är rädd att jag skulle döma ut hennes familj. Jag har visst tidigare berättat om vad jag har läst om ”buffalo sick” historier och det har sårat henne och hennes familjs stolthet en aning, skulle jag tro.

Desto mera pinsam blir det för dem, om det verkligen händer något. Jag kan ju se det med egna ögon att någon blir sjuk, råkar ut för trafikolycka och att morföräldrar dör. Inngen ”buffalo” där i sikte. Sen kommer svågern bli av med jobbet pga firman läggs ner, och det blir inte bättre när det unga paret har skaffat ett barn precis då.

Fru Singha, som är den äldsta dottern, där bägge föräldrar redan är avlidna, har fått på sig föräldraansvar för sina syskon förutom sina egna barn. Hon har ett stort hus som är betalt (med min generösa hjälp) och har ingen chans att undkomma sitt familjeansvar när det händer något. Och det händer något hela tiden och det går inte att undvika så lätt, hur mycket de än försöker och verkligen skäms.

Fru Singha ha aldrig frågat om mer pengar än det vi har kommit överens tidigare, med några undantag vid tex dödsfall av hennes morfar. Jag har kompenserat henne för valutaförluster, men detta problem är ju snart (?) ur världen, förhoppningsvis. Jag lider med henne och ser framemot att hon äntligen kan bygga upp en finansiell buffert för alla dess ”oförutsedda” kostnader i hennes familj. Det unnar jag henne och hennes familj verkligen.

Mvh

//Singha711

Otroligt bra sammanfattning om väldigt många "farangfamiljers" situation, känner igen både mig själv och en hel del av mina bekantas situation uppe bland risfälten i Issan.

"Förmågan" att misslyckas är förmodligen en naturbegåvning då ingen fått lära sig att vara försiktig om vare sig sak eller person, det slängs prylar både här o där, mitt senaste "vredesutbrott" var när min laddningsbara borrmaskin med vidhängande aggregat efter att någon använt den lades på gräsmattan utsatt för såväl regn som sol, ingen reagerade förrän jag blev förbenad och då tappade ju jag ansiktet, inte dom. Bara ett exempel på "lathet" som lätt kan förväxlas med "dumhet".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det vore spännande att se om din familj är lat.

Hej

Nej min familj är inte heller lata, svärfar jobbar hårt och har gjort så hela livet.

Han använder gammla metoder och är inte så mycket för moderniteter men jobbar gör han mer än alla andra i byn.

Alla syskon och morbrödernas familjer är också arbetsamma, och har gummiträds odlingar, risodlingar, eucalyptus odlingar, grodfarm och fiskfarm,

några har affär, bensinstation och matservering i byn.

Och dom utflyttade kör t.ex MC-taxi i Bangkok och kör buss i Korat, jobbar på byggen och med detta betalar dom fortsatta studier för sina barn.

T.o.m mormor som är över åttio år går ut och samlar snäckor, krabbor och annat ätbart dom dagar som hon orkar.

Vi har en morbror som har problem att ta hand om sin familj men det beror på att han är alkoholist inte på lathet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej min familj är inte heller lata, svärfar jobbar hårt och har gjort så hela livet.

Han använder gammla metoder och är inte så mycket för moderniteter men jobbar gör han mer än alla andra i byn.

Alla syskon och morbrödernas familjer är också arbetsamma, och har gummiträds odlingar, risodlingar, eucalyptus odlingar, grodfarm och fiskfarm,

några har affär, bensinstation och matservering i byn.

Och dom utflyttade kör t.ex MC-taxi i Bangkok och kör buss i Korat, jobbar på byggen och med detta betalar dom fortsatta studier för sina barn.

T.o.m mormor som är över åttio år går ut och samlar snäckor, krabbor och annat ätbart dom dagar som hon orkar.

Vi har en morbror som har problem att ta hand om sin familj men det beror på att han är alkoholist inte på lathet.

Mvh Isan Lover

Kan du inte säga åt dom att lugna ner sig lite och njuta av tillvaron. Det är ju ingen mening med fortsatta studier ändå.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag röstade nja ,när jag träffade min tant så blev många lata,systrar o brödrer började gnälla, men efter 3 månader förstod dom att jag inte var en atm maskin. dett ser jag som en av alla dessa kulturkrockar som sker mellan oss.men nu förstår dom, men jag kommer aldrig att bli en medläm i familjen,min tant har 3 underbara döttrar som kommer o hälsar på ibland

thaistyle

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan du inte säga åt dom att lugna ner sig lite och njuta av tillvaron. Det är ju ingen mening med fortsatta studier ändå.

mvh. Lars

Hej

Trots eller kanske tack vare att dom är arbetsamma och ligger i så har dom även tid och råd med sanuk.

Det ska varje dag innehålla annars är det inte bra.

Vad det gäller studier så är det självklart bra att en del i släkten väljer den vägen, men vi har även systerbarn och morbröders barn som inte vill

läsa, och dom kommer jag att ta hand om och se till att dom kommer att kunna försörja sig själva.

Jag tycker som sagt att det inte nödvändigt att alla ska ha höga utbildningar, man kan leva ett bra liv ändå om man inte är lat och får lite hjälp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att många thaiare har en fantastisk förmåga att undvika planering inför framtiden,strunta i budget och göra glädjekalkyler. När det sedan går snett vänder de sig förstås till den i familjen som har mest pengar eller förmodas ha mest pengar.(eller så är de bara luriga)

Detta finns också i Sverige förstås, se bara på Lyxfällan.Känns dock som att det är vanligare i Thailand.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

hej neil

th i ett nötskal,men jag tycker det är ännu mera korkat o man kollar på skuldfällan, vissa har ju en kanonbra ekonomi, men tydligen ingen hjärna, galningar finns överallt på hela våran planet

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...