Jump to content
IGNORERAD

Är "Din" Familj I Thailand Lata?


Guest Isan Lover

Är "din" familj i Thailand lata?  

118 röster

  1. 1. Är "din" familj i Thailand lata?

    • Ja (så lata att det stör mig.)
      21
    • Nja (det är ganska ok.)
      34
    • Nej (dom är arbetsamma.)
      63


Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Det vore spännande att se hur många som tycker att deras familj i Thailand är lata.

Så en lite omröstning om det.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    6

  • Broskan

    4

  • Balut Power

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Isan Lower.

Min Thaifamilj tycker ja inte är lata,svärmor jobbar och sliter.Svärfar som dog förra veckan

64 år blev han,men jobbade fram till 63.Min fru Pen jobbar och sliter här hos mig,sen har hon

bror som är i BKK med ett transport företag.Sen har jag en styvdotter som mycket duktig i skolan

som vi alla lägger pengar till,så hon kan få en bra utbildning.Så jag har röstat på att de är

icke lata.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min familj tycker jag inte är lata på något sätt. Dom jobbar antingen hemma i Roi et eller på annan ort i Thailand. Tonåringarna pluggar för fullt.

Blev inbjuden till min flickväns yngsta systers examen, där Prinsessan skulle dela ut diplom i slutet av förra året. Men missade det med 2 dagar pga

jobbet.

Men får gå på nästa när tjejens dotter tar examen om några år. Så jag tycker min "familj" är riktigt duktiga i alla åldrar.

Flitigare än mig iallafall. Tycker själv att jag är förbannat lat ibland. :mdr:

Ändrades av paw-76
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag tycker frugans bröder är lata fan dom kan inte slänga papper eller dom där jävla plastpåsar som man får när man handlar i papperskorgen

slänger papper rätt på marken.sen springer clion och plockar och säger skitna inte ner erat fina land å då :o:o:blink::blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

hallo Isan.

Jag fick svara Nja.

Av frugans 7 syskon så är 3 av dom extremt lata.

Arbetar inte utan "sitter bara av tiden".

Tråkigt nog så är deras barn lika lata i skolan

med stora problem.

"Mina 2 Thai-döttrar kämpar som bara den...

En går i skolan i Nong Khai med extra engelska

lektioner varje lördag.Tar dessutom hand om

sin sjuka mormor.Förstår inte hur hon hinner.

Den andra dottern går i skola i Bangkok samt

jobbar x:a på fritiden på 7-11 för en timpeng av

hela 25 bath. Ja det är sant...25 bath.

Får dock ibland "lite varor" från butiken.

Frugan sliter med SFI samt har den extremt tunga

uppgiften att ta hand om mig.

Så ja..de som jobbar tycker jag sliter som bara den.

O de som latar sig.är experter på detta.

Men är det inte så här i Sverige också ?

ha de

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja...inte lata, livsnjutare då i mina ögon.

Arbetar för att få mat och barnen i skolan.inte för att köpa senaste plasman/LCD:n som en annan.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer relevant att jämföra på fritiden, om det handlar om en kortare

sträcka skall det åkas i stället för att gå. (Nuay mak mak). Altid trötta om det skall gås några meter.

Ärenden som skall utföres lämnas många ggr över till närmaste moppetaxi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är "din" familj i Thailand lata?

Nej sannerligen inte. Svärföräldrarna stiger upp vid 0500 och börjar förbereda maten som dom säljer till skolbarn/personal och bybor vid sin affär hela dagen, mån-fre. Lördag 0500 sticker dom iväg till gränsmarknaden och inhandlar det som ska säljas veckan därpå och på söndagarna hämtar dom diverse avsaluvaror från Prasat. På måndag börjar det om igen med att tillreda och sälja det som införskaffats under helgen.

Gissar på ca 75 timmars arbetsvecka för svärmor och svärfar. Risfarmen sköts på den lilla fritid som blir över.

Under skolloven är det dock lite lugnare tempo.

Frugans två äldsta bröder bor och arbetar i Bangkok och den yngsta utbildar sig för närvarande till bilmekaniker, bor borta på veckorna samt kör moppetaxi vid gränsmarknadsplatsen på lördagar och söndagar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade Nja..

Fast det är nog inte så farligt med arbetslatheten, när dom jobbar så jobbar dom rejält och det är i princip jämt, däremot håller jag till 100% med om att det inte tas många steg i onödan om det skall uträttas nåt som på längre avstånd än att man når det utan att ta ett steg, då skall moppen eller farangens bil fram.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är "din" familj i Thailand lata?

Nej sannerligen inte. Svärföräldrarna stiger upp vid 0500 och börjar förbereda maten som dom säljer till skolbarn/personal och bybor vid sin affär hela dagen, mån-fre. Lördag 0500 sticker dom iväg till gränsmarknaden och inhandlar det som ska säljas veckan därpå och på söndagarna hämtar dom diverse avsaluvaror från Prasat. På måndag börjar det om igen med att tillreda och sälja det som införskaffats under helgen.

Gissar på ca 75 timmars arbetsvecka för svärmor och svärfar. Risfarmen sköts på den lilla fritid som blir över.

Under skolloven är det dock lite lugnare tempo.

Frugans två äldsta bröder bor och arbetar i Bangkok och den yngsta utbildar sig för närvarande till bilmekaniker, bor borta på veckorna samt kör moppetaxi vid gränsmarknadsplatsen på lördagar och söndagar.

Men "snälla" Kim, jobbar dom 75 timmar i veckan för att dom tycker att det är så himla kul att jobba

eller är det för att det är ett måste för att få hushållet till att gå runt.

Lite OT, jag har läst många av dina inlägg och aldrig sett att du har blivit störd utav något i Thailand,

är det verkligen så?

Thailand i dina ögon måste vara bortom Thailand för alla oss andra, eller är det så att du gillar att "trissa" oss andra med ditt

rabiata försvande av allt som handlar om Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några vänner som har jobbat i Mabtaput åt bl.a ABB och ett norskt företag även i Laem Chabang och

dom har inte den bilden av en thailändsk arbetare som sliter ut sig i onödan. Ögontjänare fick man höra ofta

för när inspektörer och supervisors inte var på plats stod allt i princip stilla eller mycket långsamt. Vanlig var

även efter lön att flera inte dök upp som dom skulle eller ens kom tillbaka för många av dom reste hem till

byarna under en längre ledighet.

Balut Power och Möljis här på MPR känner norrmannen så dom har hört hans missnöjda historier.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju iofs inte känt dem så länge, men intrycken hitintills är att de inte verkar lata utan arbetar rätt mycket. Svärmor har problem med hälsan och jobbar inte längre, men syskonen arbetar som jordbrukare förutom en bror som dessutom har bar och är säljare/representant för någon öl (jag tror det är Chang) och en del spritsorter. Men som alla jordbrukare så går det kanske inte att sätta upp arbetstiden per vecka, då det beror på grödorna hur stor arbetsinsats som krävs. Andra i släkten som jag träffat verkar vara arbetssamma förutom en kusin som gärna smiter undan när någon ber henne hjälpa till.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de ingen egen bil?

HEHE, :) joo, moppe också, men om min bil eller moppe står på gården och jag inte är i närheten så blir det ju billigare om jag pröjsar soppan. :diablo:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte lata. De gånger jag besökt hembyn verkar alla ha något att göra. Tyvärr är det väl så att dessa sysslor inte ger så mycket pengar... så frågor om pengar från oss blir det ändå.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett nja, frugan är absolut inte lat medan hennes två söner absolut inte gör mer än vad som behövs.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men "snälla" Kim, jobbar dom 75 timmar i veckan för att dom tycker att det är så himla kul att jobba

eller är det för att det är ett måste för att få hushållet till att gå runt.

Lite OT, jag har läst många av dina inlägg och aldrig sett att du har blivit störd utav något i Thailand,

är det verkligen så?

Thailand i dina ögon måste vara bortom Thailand för alla oss andra, eller är det så att du gillar att "trissa" oss andra med ditt

rabiata försvande av allt som handlar om Thailand.

Givetvis jobbar dom sina timmar för att få hushållet att gå runt. Att föda upp, uppfostra och utbilda 4 barn samt utanpå det bygga ett gott hem och en trygg framtida tillvaro kostar på när man inte tjänar som en bortskämd svensk.

Vad gäller mig personligen så jobbar jag också för ungefär samma saker, dock tjänar jag så ofantligt mycket mer än mina svärföräldrar att jag som tur är inte behöver slita lika länge per dag som dom gör.

På din OT fråga så svarar jag att jag visst sett en himla massa saker i Thailand jag inte gillar. Dock kan dessa säkert skilja sig från saker du personligen irriterar dig över, alla har vi olika preferenser här i livet. Men den största skillnaden utgörs kanske av att jag inte låter det jag retar mig på styra mitt liv i någon egentlig mening, ser mycket hellre positivt på livet och min omgivningen. Har funkat bra i ett halvt liv vid det här laget.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten kortis till Kim. Blir väl lite fel att jämföra din lön med svärföräldrarna eller hur.

Om svärfar ska jobba ihop till en ny kåk där nere och du hemma hos dig blir lite mer att gå på

Ex:

Hur många årslöner kostar din kåk för dig

Hur många årslöner kostar hans kåk för honom

Dina släktingar jobbar ju mycket som jag läst men sen om du är ärlig och ser dig omkring där i er by

så finns det garanterat en stor passivitet som kanske inte bara beror på väntan på skördetider mm.

Sen håller jag med om att thai i sverige är populära på sina arbetsplatser och det vet jag med min fru

som många andra jobbar i städbranchen där även konkurensen är stor. Missköter man sig så finns det en

ny att kasta in direkt och det gör att många arbetsgivare utnyttjar situationen till max. Dom blir alltså

tvingade till att slita för att behålla jobbet. Jag vet inte vad din fru jobbar med men hon känner säkert till

hur det är.

Sorry det vart inte så kort när man började kladda

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Att påstå att dom är lata vore oförskämt. ´Men visst har dom dragit ner på tempot lite sen det kom in "hjälp från annat håll".

Men det unnar jag dom verkligen efter många år med hårt slit och tunna medel.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag har en ovanlig thaifamilj då alla jobbar och ingen av de 4 syskonen tigger pengar

frugan sänder 1000 kr/mån till sin mamma som även hon är mest ute å fiskar, jagar eller plockar div ätbart från skogen

Bygatan där svärmors hus ligger är oftast tom på gubbar när en annan brukar stiga upp på morgonen för att de sedan dyker upp på kvällen

Här hemma fick gumman en timanställning för något år sedan som nu är en heltid med fast månadslön från Länsstyrelsen

+ att hon fixat jobb till 3 kompisar som jobbar halvtid och och på timme

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

På din OT fråga så svarar jag att jag visst sett en himla massa saker i Thailand jag inte gillar. Dock kan dessa säkert skilja sig från saker du personligen irriterar dig över, alla har vi olika preferenser här i livet. Men den största skillnaden utgörs kanske av att jag inte låter det jag retar mig på styra mitt liv i någon egentlig mening, ser mycket hellre positivt på livet och min omgivningen. Har funkat bra i ett halvt liv vid det här laget.

Fantastiskt bra svar. Det är ju inte första gången du får kritik för att du är för positiv vilket är ganska absurt. Frågan blir varför en del väljer att fokusera på det negativa istället för det positiva. Det senare har ju visat sig vara ett vinnande koncept och det negativa blir ju ingen glad av. Jag är helt övertygad om att man kan göra som Kim gör utan att för den delen blunda för verkligheten.

När det gäller min thailändska familj så arbetar de nog minst lika hårt som min svenska. Och bland de som är i min generation så blir det nog till den thailändska delens fördel. Däremot så är de väl inte överdrivet sanuk-inriktade. Lite tråkig medelklasstämpel på dem om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints, jag tror du har missuppfattat mitt inlägg, jag kritiserar inte Kim för hans positiva attityd,

men för att han blir som oftast enkelriktad i hans försvarande av thai och Thailand när någon råkar

skriva vad han uppfattar som negativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :)

Nej min tjejs familj är inte lata.

Två bröder och två systrar som alla jobbar på olika ställen i Thailand, även deras respektive arbetar.

Mamma gör väl kanske inte så många knop, å andra sidan är hon snart 60 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

JA min frus släkt är så jävla lata att klockan stannar när dom tittar på den,

längsta arbetet dom gjort är två dagar efter det vill dom ha lön sen ser man

fan inte röven av dom tills dom är gula igen, jag lejer andra gubbar numer.

MVH

FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...