Jump to content
IGNORERAD

Traktor till svärfar?


bob

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Var inne på samma, men orkade inte dra igång diskussionen.

Som sagt den mannen nu citerar måste ha det patetiskt som måste köpa sig in i familjen och byn. 

Kan han köpt f....n??

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    11

  • Boa52

    7

  • Issanbonde

    6

  • hamnoi

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Issanbonde:

Kan han köpt f....n??

Den hyr man bara. Har jag hört av en kompis. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev rolba:

Den hyr man bara. Har jag hört av en kompis. :bag:

Tänkte mer på fru..n

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Det är inte pengarna, ingår  kepsen  ingen keps ingen affär.  JD keps är värsta fittmagneten hemma vid på logdansen.

Kan tänka mig  med stoltserar med Kubota keps på tempelområdet.

Då rinner det till både på  ung som gammal. 

För örigt gav jag 800 baht/h  för Kubota inkl slaghack  ut på ön  Ko ko Khao.

Köra skit gick på 250 baht/1m3. 

 

images (2).jpeg

20230401_112600.jpg

20230330_111046.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte ge en gåva bara för att man är snäll, har råd och man vet att gåvan gör stor nytta ? Märkligt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Kan man inte ge en gåva bara för att man är snäll, har råd och man vet att gåvan gör stor nytta ? Märkligt.

Lätt för dig att säga som drar in pengar på cola.:haha:1033431171_Screenshot_20230405_083704_SamsungInternet.thumb.jpg.60d31cdf975999b5cf7c43997fe947e0.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo från Uttaradit. 

Jag har varit till och ifrån i frugans by utanför Uttaradit i drygt 40 år. Jag har aldrig blivit besvärad med penninghjälp eller dyligt. Jo, engång kom frugans bror och ville låna 80.000 bath till en bil. Han fick låna med villkoret att det var ett lån inte en gåva. Han skötte avbetalningarna korrekt. Sista avbetalningar var på 15.000 bath vilket jag fick. Då drog jag av 5000 och gav honom för han skött lånet bra. Han tackade och började storgråta.

Glad Påsk.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Issanbonde:

Tänkte mer på fru..n

Frukosten brukar du nog ofta stå för själv.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MickeN:

Lätt för dig att säga som drar in pengar på cola.:haha:1033431171_Screenshot_20230405_083704_SamsungInternet.thumb.jpg.60d31cdf975999b5cf7c43997fe947e0.jpg

Den Colan måste vara något bitter?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En regel som gäller för flesta thai är;

Lätt fånget lika lätt förgånget.

En dum falang skänker till till en bondsmart thai, resultatet blir, thaiaren inser snabbt att han verkligen är smartare än falangen och efterfrågar/tigger snart än mer.

I Thailand ska man "investera" det överskott man ingen glädje har av.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev navion hispania:

Det är inte pengarna, ingår  kepsen  ingen keps ingen affär.  JD keps är värsta fittmagneten hemma vid på logdansen.

Kan tänka mig  med stoltserar med Kubota keps på tempelområdet.

Då rinner det till både på  ung som gammal. 

För örigt gav jag 800 baht/h  för Kubota inkl slaghack  ut på ön  Ko ko Khao.

Köra skit gick på 250 baht/1m3. 

 

images (2).jpeg

20230401_112600.jpg

20230330_111046.jpg

Här en musöppnare från 1998 inköpt i Österrikes F1 lopp där en viss Mika vann mot en viss Shumi! Den kostade då 50 euro.

 

 

DSC_1067.JPG

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Här en musöppnare från 1998 inköpt i Österrikes F1 lopp där en viss Mika vann mot en viss Shumi! Den kostade då 50 euro.

 

 

DSC_1067.JPG

 Den ska du ha på Tigern/Amazing i helgen så får du f*tta!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

Den Colan måste vara något bitter?

kastasteniglashus.webp.b0043050bc1a34de926c8d932dbbf7af.webp

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 Den ska du ha på Tigern/Amazing i helgen så får du f*tta!

Det får frugan min hålla mig med!😻

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev audirs2:

Här en musöppnare från 1998 inköpt i Österrikes F1 lopp där en viss Mika vann mot en viss Shumi! Den kostade då 50 euro.

 

 

DSC_1067.JPG

 

 

när det finns

image.png.166fb92f8859db4703df4ebcab730d08.png

 

Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Många verkar tro att önskemål om lån/gåvor är något som bara drabbar ingifta faranger. Inget kunde vara mer fel; det drabbar den rikaste i syskonskaran, i kompisgänget och i grannskapet tio gånger värre. I brist på en stat som fördelar pengar från rika till fattiga så uppstår istället ett informellt system med samma uppdrag.

 

Att köpa saker till sina föräldrar är något alla thailändare gör, även då föräldrarna är rikare än barnen, det handlar om respekt. När vi, som nu, är hemma i byn så åker vi alltid till TESCO (eller Lotus's som det på något märkligt och grammatiskt skruvat vis numera heter) och då betalar alltid frugan för sina föräldrar. Det vi betalar på detta och andra sätt är dock klart mindre än vad de ger vår dotter på hennes födelsedag varje år, så det handlar inte om att de behöver ekonomisk hjälp.

 

Frugan har inga syskon så den problematiken har jag heller aldrig ställts inför. Vi har agerat räntefritt låneinstitut för några kusiner vid större kapitalinköp men alltid med en betalningsplan som skötts bra. Förfrågningar från grannar, gamla klasskompisar och dylikt har frugan dock alltid vänligen och bestämt (mer bestämt än vänligen skulle jag tro) sagt nej till. 

 

Att låna pengar till nära släktingar är nog svårt att undvika om man hyfsat vill smälta in i gemenskapen, vilket man tjänar mycket på att göra om man bor här. Man bör dock känna dem ganska väl, och kunna ta en eventuell smäll, innan man öppnar plånboken.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Många verkar tro att önskemål om lån/gåvor är något som bara drabbar ingifta faranger. Inget kunde vara mer fel; det drabbar den rikaste i syskonskaran, i kompisgänget och i grannskapet tio gånger värre. I brist på en stat som fördelar pengar från rika till fattiga så uppstår istället ett informellt system med samma uppdrag.

 

Att köpa saker till sina föräldrar är något alla thailändare gör, även då föräldrarna är rikare än barnen, det handlar om respekt. När vi, som nu, är hemma i byn så åker vi alltid till TESCO (eller Lotus's som det på något märkligt och grammatiskt skruvat vis numera heter) och då betalar alltid frugan för sina föräldrar. Det vi betalar på detta och andra sätt är dock klart mindre än vad de ger vår dotter på hennes födelsedag varje år, så det handlar inte om att de behöver ekonomisk hjälp.

 

Frugan har inga syskon så den problematiken har jag heller aldrig ställts inför. Vi har agerat räntefritt låneinstitut för några kusiner vid större kapitalinköp men alltid med en betalningsplan som skötts bra. Förfrågningar från grannar, gamla klasskompisar och dylikt har frugan dock alltid vänligen och bestämt (mer bestämt än vänligen skulle jag tro) sagt nej till. 

 

Att låna pengar till nära släktingar är nog svårt att undvika om man hyfsat vill smälta in i gemenskapen, vilket man tjänar mycket på att göra om man bor här. Man bör dock känna dem ganska väl, och kunna ta en eventuell smäll, innan man öppnar plånboken.

Träffade på hotellägarna i Marmaris för några år sedan och de sa att där är den äldste som tar hand om sina päron. Här i Sverige får många ruttna bort på äldreboende

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev 65Selander:

Träffade på hotellägarna i Marmaris för några år sedan och de sa att där är den äldste som tar hand om sina päron. Här i Sverige får många ruttna bort på äldreboende

 

Så var det traditionellt i Thailand också, även idag förekommer det nog långt ut på landsbygden. Idag är det fler som har pensioner och besparingar men en majoritet är nog fortfarande beroende av hjälp från sina barn den dagen de inte längre kan jobba.

 

Det vanligaste i de fallen är nog att ett av barnen tar hand om föräldrarna, rent fysiskt, medans andra bidrar ekonomiskt. Bland medelklassen i Bangkok är det numera väldigt vanligt att bara ha ett barn, men är man medelklass så bör man kunnat bygga upp en liten pensionsbesparing så ungen inte behöver både fysiskt och ekonomiskt ta hand om sina föräldrar. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
On 2023-04-07 at 00:30, skrev Enis:

 

 

när det finns

image.png.166fb92f8859db4703df4ebcab730d08.png

 

Enis

 

Bonderomantik,  tja är  väl  det svenska svaret på  Tom of Finlands svar på läder keps.

Säkert en och annan dräng som  lidit  av  Anus Vulgaris på måndags morgon då storbonde hälsat på  med blåstället  neddraget till knäna och  och Lantmännens  kepsen käckt på svaj.  

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-04-06 at 07:35, skrev evert 1:

En regel som gäller för flesta thai är;

Lätt fånget lika lätt förgånget.

En dum falang skänker till till en bondsmart thai, resultatet blir, thaiaren inser snabbt att han verkligen är smartare än falangen och efterfrågar/tigger snart än mer.

I Thailand ska man "investera" det överskott man ingen glädje har av.

Inte vad jag upplever, som jag skrivit förut, vi köpt traktor. en pickup, land som en av

bröderna nu förfogar över Traktorn , Pick uppen är i topp trim när vi kommer dit. Han och

syskonen får använda grejorna men när vi kommer ska dom fungera och det har dom

gjort alla år Sen hjälper jag till med lite service när vi är dår. Monterar mera extra ljus

bättre störtbåge inte bara kepsen som finns på Bogotan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bra svenskar, sådana som gör skäl för sig och som man kan lita på, samma gäller otvivelaktigt även thai.

T S vet med största sannolikhet hurudan svärfadern är, kanske en sådan som är ytterst rädd om prylarna och som senare kommer att vara dig evigt tacksam.

I sådana fall köp den finaste traktorn du har råd med, men inte annars.

Frugan hade en "toppenkompis" på Samui, denne fick låna frugans moppe om hon tog hand om huset.

Ok, huset tog hon nog hand om, inget att klaga över, men moppen var skrot när frugan kom tillbaka efter drygt ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer
9 timmar sedan, skrev evert 1:

Det finns bra svenskar, sådana som gör skäl för sig och som man kan lita på, samma gäller otvivelaktigt även thai.

T S vet med största sannolikhet hurudan svärfadern är, kanske en sådan som är ytterst rädd om prylarna och som senare kommer att vara dig evigt tacksam.

I sådana fall köp den finaste traktorn du har råd med, men inte annars.

Frugan hade en "toppenkompis" på Samui, denne fick låna frugans moppe om hon tog hand om huset.

Ok, huset tog hon nog hand om, inget att klaga över, men moppen var skrot när frugan kom tillbaka efter drygt ett år.

Fruns päron är döda sen länge så den biten är borta, döttrarna är universitetsutbildade o självgående så jag har kommit enkelt undan. Dock har hon en son, som hon fick som väldigt ung som hade ställt till sig själv med yaabaa, satt inne nåt år, gick in i templet som munk i 6 månader och lovade bot o bättring. Vi ordnade bra jobb o bostad på ön, han fick köpa en av motorcyklarna på avbetalning osv. Det höll i 10 månader, sen var det dags igen. Så vi körde han handgripligen själva från ön o förbjöd honom att återvända. 

Så har tillbringat några dagar nu med att göra iordning hojen, servat, nya däck, besiktning, lackat om en kåpa mm. 

Så nu är det ett gemensamt beslut på att inte hjälpa någon överhuvudtaget mer. 

Det slutar alltid med att min plånbok och mina nerver blir lidande. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...